Karin
26-03-2012 om 16:59
Vriend van dochter wil niet bij ons thuiskomen...
Sinds 1 jaar en drie maanden heeft ozne dochter van 16 jaar verkering met een jongen die van oorsprong uit het buitenland komt. Hij woont hier al twintig jaar. Nu is het een aardige jongen en een goeie jongen, maaaar ik ben een vervelende schoonmoeder, want het zit mij niet lekker dat hij geen zin heeft om bij ons thuis te komen. Daar heeft ie geen zin in zegt ie. Onze dochter heeft hier ook al een keer hard om moeten huilen. We zijn afgelopen zomer met z'n allen naar het land van zijn oorsprong geweest en we hadden het heel gezellig en hebben veel met elkaar opgetrokken. Plots na de vakantie, gaf hij te kennen geen zin te hebben om de kant van onze dochter uit te komen, dus fietst zij elke dag op en neer, etc. Nu willen ze samen weer op vakantie, naar hetzelfde oort en moeten wij de vliegticket van dochter betalen (want van haar bijbaantje haalt ze dat niet). Ik heb helemaal geen zin meer om mijn dochter mee te laten gaan als hij zich bij ons niet wil vertonen. Oook met verjaardagen of feestdagen wil hij niet komen! Ja ik weet het dochters van 16 zijn ook niet makkelijk, maar zeker ook wel heel kwetsbaar. Wie heeft hier een goed idee voor of zelfs een oplossing?

sus-anne
26-03-2012 om 17:05
Vragen?
ik begrijp je berichtje niet helemaal.
kwam hij voor de vakantie wel bij jullie thuis?
Hoe oud is hij?( hij woont al 20 jaar hier? dus hij is ouder dan 20?)
Is hij met jullie op vakantie mee geweest?
Heb je hem gevraagd waarom hij niet bij jullie thuis wil komen?
En wat die vakantie betreft ,dat is simpel,als mijn 16 jarige dochter op vakantie wil met haar vriend,dan mag ze dat zelf betalen ,kan ze dat niet,dan gaat het feest niet door.(buien het feit dat ik niet weet of ik een 16 jarige alleen met vriendje op vakantie zou laten gaan).

Leen13
26-03-2012 om 17:28
Leeftijdsverschil
Er lijkt wel een leeftijdsverschil te zijn tussen je dochter en haar vriend. Dat kan de reden zijn dat vriend zich te oud voelt om als vriendje van je dochter behandelt te worden als die bij jou thuis komt.
Woont hij al op zichzelf? Dan kunnen ze daar samen zichzelf zijn zonder commentaar van volwassenen. Dit is een vooronderstelling, ik heb geen idee of het ook in het echt zo is.
Misschien moet je toch maar aan dochter aangeven dat het je niet helemaal duidelijk is hoe de relatie is en wat er van jou verwacht wordt. Eerst gezellig op vakantie samen en dan niet meer bij jou thuis willen komen. En dochter maar de hele tijd heen- en weer fietsen. Je begrijpt het niet en krijgt er een ongemakkelijk en vervelend gevoel bij en je wilt graag je dochter helpen maar zo is het wel lastig te verteren.
Het is namelijk ook niet erg aardig als vriendje dochter steeds mee laat buigen en hij buigt niet mee. Wat vind je dochter er zelf eigenlijk van?
Als het zuivere koffie is en je hebt het geld zou ik die ticket overigens wel betalen. Per slot ben je er zelf ook geweest. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je deze situatie niet echt begrijpt en het ook niet fijn vind voor je dochter.

Karin
04-04-2012 om 21:16
Hij kwam voor de vakantie wel bij ons...
Haar vriend is 22 jaar oud en onze dochter 16. Hij is sinds zijn 1ste jaar hier in Nederland komen wonen (alleen met zijn moeder). Dus hij was altijd 'de man 'in huis en is vooral gewend om alles naar zijn hand te zetten. Hij is op vakantie gegaan naar zijn familie en wij. Vader, moeder, dochter, zoon zijn later 'aangesloten' en gezamelijk weer terug naar huis gegaan. Die twee families die daar wonen (een van vader en een van moeder) liggen elkaar niet. Maar daar hebben wij niks mee te maken wij hebben daar alleen vakantie gevierd. Nu kreeg hij ruzie met zijn oma, welke volgens zijn zeggen, zoiezo al niet zijn 'favoriet' was. Goed mogelijk dat wij de schuld hebben gekregen, terwijl wij nergens van af weten?!
Nee aan hem heb ik nog niet gevraagd waarom hij niet (meer) bij ons huis wil komen, daar krijg ik immers de kans niet voor. Dochter heeft dat wel aan hem gevraagd en hij beloofde het wel, maar deed het niet en toen was ze eerst heel kwaad en thuis heeft ze heel hard zitten huilen. sindsdien is het 'out of the question.
Nee ik wil ook niet dat ze met hem meegaat op vakantie, maar dan is de kans dat hij het gaat betalen en ik de kwaaie pier ben. Alhoewel ik heb gezegd als je wat wil moet je er zelf wat voor doen. Dan is er nog de kans dat hij het gaat betalen en wordt ze helemaal afhankelijk van hem !!

Karin
04-04-2012 om 21:24
Annej
Dankjewel, ja zo is het goed verwoordt. Ik had de juiste woorden niet, maar hier kan ik iets mee. Ja nu het zo neer wordt gezet, denk ik inderdaad dat het komt door leeftijdsverschil. 16 jaar zijn ze emotioneel nog niet zo ontwikkeld als een 22-jarige en dus kwetsbaar voor dominant gedrag. Inderdaad begrijp ik die ommekeer niet eerst alles gezellig en dan opeens helemaal niet meer?!

Karin
04-04-2012 om 21:35
Lezer
DE relatie van dochter met vriend is inderdaad erg eenzijdig. En hoofdzakelijk doen ze alleen dingen die hij wil. Voorheen mocht ze van ons niet uit ivm leeftijd en identificatie en alcohol gebruik. Nu mag en doen ze helemaal niks. Ze zitten echt het hele weekend in zijn kamertje!! Nee nu hij zich sinds augustus na de vakantie plotseling kregen we de mededeling via dochter dat ie geen zin had om bij ons thuis te komen. Dat is de reden dat ik het van zo'n jong meisje (let wel onze dochter!) geen prettig idee vind om met hem op vakantie te gaan.