Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriendin laat niets van zich horen

Anonima123 schreef op 03-01-2026 om 19:43:

Ik denk dat het belangrijk is dat je dochter goed begrijpt dat je met ' niks willen' niet echt iets oplost. Hoezo moet school dit oplossen? Het is denk ik helpender als je je dochter leert en voortleeft hoe je dit soort dingen aanpakt. Je kunt een dergelijk gesprek bv met haar oefenen. Als ze niet wil praten en verder geen andere oplossingen accepteert zoals bv dat jii met die moeder gaat praten dan kan dat maar wel gewoon naar school. En iets van een plan. Werk de verschillende scenario s met haar uit. Je kunt dit doen, als je niks doet dan. ... Ontzettend veel van dit soort nare situaties tussen mensen zijn omdat iedereen aannames doet en over elkaar praat en niet met elkaar. Leer haar regie te pakken over haar leven. Niks willen mag ook,als dat een bewuste keuze is, niet omdat er ze er niet over na wil denken...veel sterkte. Meidenvenijn is heel vervelend

Hoeft ook niet per se. Hier ook wel een gedoe geweest met meiden onderling, maar dat loste vanzelf weer op. 

zulke dingen lossen ook vaak vanzelf op, maar ik begrijp uit het verhaal dat dochter deze meiden niet meer wil spreken en daarom ook niet meer naar school is geweest en zelfs de toetsweek heeft gemist. Daar zou ik toch over in gesprek gaan, je kan nu eenmaal niet alle moeilijkheden in het leven ontlopen, dit is er één van. Moeilijk maar belangrijk. 

Volgens mij is t niet aan school dit op te lossen. Speelt privé tussen de meiden. Maar...op deze leeftijd (15) ook niet meer aan jou als moeder. Dochter zal hier zelf mee moeten dealen, je kan haar van advies voorzien als ze dat wil, maar verder gaat je rol toch niet meer op deze leeftijd?

Ik denk dat helemaal niks willen ook niet de oplossing is. Er is iets gebeurd en je dochter zit daarmee. De oplossing is dan niet om niet meer met die meiden te willen praten en ook niet meer naar school te gaan. Als er concreet gevaar bestond/bestaat voor je dochter als ze naar school zou gaan, dan moet school daar zeker wat mee. Maar dan moet je dochter ook meewerken aan gesprekken. 

Als het gewoon een meidenruzie is, hoeft school daar niet per se wat mee. Je hoeft niet per se vrienden te zijn met iedereen op school en je komt daar hoofdzakelijk om te leren. 
Ik vind de meiden ook wat oud om dit als ouders op te gaan lossen. Wel kun je initiëren om met ouders erbij langs te komen en dingen uit te spreken en hoe in het vervolg met dit soort dingen om te gaan en wat de verwachtingen wederzijds zijn, hoe je met vrienden omgaat.

Het probleem is toch helemaal niet ontstaan door die vriendin? Er zijn andere meisjes heel vervelend tegen dochter geweest op de groepapp. Blijkbaar hangt er een toxische sfeer. Dat lijkt me wel iets voor de mentor. Medeleerlingen zwart maken en uitschelden is naar gedrag en zorgt voor onveilige gevoelens op school. Die ene vriendin die het zwijgen ertoe deed kan dat ook niet in haar eentje oplossen voor dochter. En wie weet voelt zij zich ook wel heel onveilig onder alle gedoe. 

AnnaPollewop schreef op 05-01-2026 om 14:48:

Het probleem is toch helemaal niet ontstaan door die vriendin? Er zijn andere meisjes heel vervelend tegen dochter geweest op de groepapp. Blijkbaar hangt er een toxische sfeer. Dat lijkt me wel iets voor de mentor. Medeleerlingen zwart maken en uitschelden is naar gedrag en zorgt voor onveilige gevoelens op school. Die ene vriendin die het zwijgen ertoe deed kan dat ook niet in haar eentje oplossen voor dochter. En wie weet voelt zij zich ook wel heel onveilig onder alle gedoe.

En daarom is het dus misschien een goed idee om juist met die ene vriendin te gaan praten. Nu zijn er alleen maar speculaties en aannames waarom zij niets meer van zich laat horen, en vice versa.

Wat een gedoe allemaal om waarschijnlijk om niks. Ik zou je dochter dit zelf laten uitzoeken. En hooguit aan die andere moeder vragen of haar dochter een keer met jouw dochter wil afspreken en meer niet. En over die fiets, TO je hebt die fiets belooft dus dan ga je het ook voor die prijs verkopen. Wat als die meiden weer ruzie met elkaar krijgen neem jij die fiets dan weer terug? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.