Privé
17-02-2015 om 11:49
Vriendje dochter wil dochter niet los laten
Onze dochter van 15 heeft bijna acht maanden verkering met een jongen van bijna 18. Eigenlijk hebben ze vanaf het begin al steeds ruzie. Onze dochter is een flierefluiter, een levensgenieter en ze geniet van aandacht. Haar vriend vindt dat maar niks, hij is bang dat ze met een ander zoent en dat heeft ze ook al drie keer gedaan.
Hij probeert van alles om haar contacten met anderen te beperken. Hij heeft liever niet dat ze met anderen praat, al helemaal niet met jongens. Nu trekt onze dochter zich daar weinig van aan en doet daar gewoon, ze trekt ook veel op met anderen, jongens en meisjes. Haar beste vriend is een jongen, ze ziet daar echt geen kwaad in. Haar vriend wel, die probeert dat te saboteren.
Zo waren ze laatst bij ons. Haar vriend was er ook en de beste vriend was jarig. Onze dochter wilde daar natuurlijk heen. Plots werd haar vriend 'ziek', hij voelde zich niet goed en had last van zijn hart (dit zegt hij wel vaker te hebben). Ik bood aan hem naar huis te brengen, ziek zijn kun je beter thuis doen. Dat wilde hij niet, want dan zou onze dochter alleen naar de verjaardag gaan, zonder hem. Hij bleef wel bij ons. Hij ging op bed liggen en onze dochter baalde best wel, want zij wilde naar de verjaardag.
Wij hebben tegen haar vriend gezegd dat hij kon kiezen: Of naar huis als hij ziek was, of mee naar de verjaardag. Naar huis gaan was geen optie voor hem, want dan ging onze dochter alleen weg. Dus hij besloot wel mee te gaan.
Vanaf het moment dat ze weer thuis waren van de verjaardag, was zijn ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen, hij had nergens meer last van.
Nu heeft onze dochter het vorige week uit gemaakt. Hij is erg jaloers en loopt haar op feestjes als een hondje achterna, omdat hij bang is dat ze wat met een ander doet. Onze dochter vindt dit vreselijk en heeft hem er meerdere keren op gewezen. Hij zegt eerlijk dat hij haar niet vertrouwt, maar hij zal haar niet meer zo controleren. Natuurlijk doet hij dat wel weer, de volgende keer. Onze dochter heeft me verteld dat ze eigenlijk niet meer verliefd op hem is, dat ze eigenlijk wil feesten en andere vriendjes wil hebben. Maar ze vindt het zo zielig om het uit te maken.
Toch heeft ze dat dus gedaan vorige week, toen ze het weer eens zat was.
Sindsdien heeft hij, ruw geschat, 200 berichten gestuurd. Hij zegt dat hij van haar houdt, dat hij weet dat zij van hem houdt en dat ze voor de rest van hun leven bij elkaar horen. Dat weet hij zeker een onze dochter moet gewoon bij hem terug komen. Hij zal nooit opgeven en hij zal wachten tot ze terug komt. Dat soort berichten stuurt hij de hele dag door. Onze dochter zat op een gegeven moment huilend aan tafel omdat de berichten maar bleven komen.
Hij ligt sinds vorige week in bed. Hij is er letterlijk ziek van geworden en moest in het weekend naar de noodarts, hij is de hele week ziek gemeld, hij kan niet werken. Hij eet niet, is al vier kilo afgevallen en het heeft geen zin meer voor hem. Zegt hij. En dat wrijft hij onze dochter continue onder de neus.
Ook zijn vrienden, die het zielig voor hem vinden, praten op onze dochter in. Ze moet naar hem terug gaan, hij heeft alles voor haar over, wie wil nou niet zo'n vriend? Hij heeft alles voor haar over, zal zijn hele leven veranderen, hij zou sterven voor haar, heeft hij gezegd.
Onze dochter weet inmiddels niet meer wat te doen. Ze heeft medelijden met hem, geeft zichzelf er de schuld van dat hij bijna naar het ziekenhuis moest (volgens hem) en ze wil dus weer naar hem toe, want ze kan hem niet alleen laten, zegt ze.
Wat moeten we hier nou mee?

Privé
19-04-2015 om 10:50
Bellen
Vannacht om half vijf heeft hij onze dochter zestien keer gebeld. Ze heeft uiteraard niet opgenomen, dus heeft hij de voicemail in gesproken en SMS-jes gestuurd.
Ik heb zijn ouders zonet gebeld en ze gewaarschuwd dat het nu afgelopen moet zijn.
Hun excuus was dat hij uit was geweest en dronken was en dat ze niet in half vijf 's nachts aan zijn bed konden zitten.
Dat is geen excuus, ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik het nu zat ben. Ze zouden met hem praten en wellicht hulp gaan zoeken.
Nu zullen jullie wel weer gaan zeggen dat ze het zelf gedaan heeft door heb te bedanken, maar ik ben er nu echt klaar mee. Dit is niet haar schuld en dat laat ik me ook niet meer aanpraten.

marina
19-04-2015 om 11:13
balen
Dat is inderdaad erg balen, uitgaan en dronken zijn zijn geen exuus. Ik zal ook zeker niet zeggen dat het de schuld is van het bedankje van je dochter maar een ding snap ik niet. Waarom blokkeert/delete ze zijn nummer, social media etc niet? Iemand zei het onlangs hier ook nog. Dat was het enige wat bij mijn dochter echt hielp want hierdoor kon hij echt geen contact meer opnemen, behalve fysiek maar daar was iedereen gewaarschuwd hem buiten te houden (school, werk).

Privé
19-04-2015 om 11:18
Blokkeren
Ik heb haar gezegd hem te blokkeren. Maar hij kan haar dan nog steeds bellen.

marina
19-04-2015 om 11:23
schuld
Ik heb ook nog even even zitten nadenken. Iemand die niet te maken heeft gehad met een echte, stalkenede ex, weet niet goed welke impact dat heeft op puber en de rest van het gezin. Je hebt exen die vervelend doen maar bij wie de boodschap echt wel aankomt maar je hebt ook exen die de boodschap niet oppakken en de fantasie hebben dat de ander wel terugkomt en daar naar handelen (en dat kan inderdaad 16 keer bellen zijn midden in de nacht). Nou heeft jouw dochter in het verleden niet allees even handig aangepakt, ze is ook maar een pubermeisje, maar als ze echt, echt, echt serieus is zal ze alle banden moeten verbreken. Bij sommige mensen werkt dat want dan kan er geen enkel sprankje hoop meer zijn en is het duidelijk dat de ander echt geen contact meer wil.

marina
19-04-2015 om 11:25
Kan dat niet?
Dat kan toch wel, zo blokkeren dat hij niet meer kan bellen?

Flanagan
19-04-2015 om 12:15
En als,
Hij dan met het mobiel van een vriendje/ vriendin belt, zet je je mobiel 's nachts op stil.

Privé
19-04-2015 om 12:23
Stil
Daar gaat het niet om. Ze heeft vannacht haar telefoon amper gehoord, ze zag 's morgens dat ze zestien gemiste oproepen had. Telefoon op stil zetten is niet het probleem, dat hij haar midden in de nacht zestien keer belt is het probleem.

MarSy
19-04-2015 om 12:47
Aangifte
Aangifte doen, nu de wijkagent bellen en een afspraak maken. Jullie hebben je best gedaan, er zijn grenzen

Evanlyn
19-04-2015 om 20:09
sarah
Ik post hier hoe het nu bij ons gaat en dan plaats jij zonder enige reden een agressieve post, waarin je de gevoelens van mijn dochter en mijn reactie daarop in twijfel trekt. Daar reageer ik op, zo gaat dat op een discussieforum. Geen probleem verder hoor.

Mijntje
20-04-2015 om 06:47
Geen aangifte
Het is goed dat je het de ouders hebt verteld, dan kunnen die hem bv 's avonds zijn mobiel 'innemen'. Die ouders zitten met hun handen in hun haar. Voor hen is dit echt niet leuk. Die jongen zit volledig in de knoop. Hulp is best lastig en helpt ook niet meteen 123. Maar dat kan echt nog wel goed komen, als jullie dochter hem helpt door zijn nummer te blokkeren, zijn emailadres en op facebook.
Ik zou echt geen aangifte doen. Je dochter is er niet wakker van geworden.

Barvaux
20-04-2015 om 07:08
nou inderdaad
Waarom blokkeert ze hem nu dan niet? Ik vind dat je nu echt moet ingrijpen hoor. Politie bellen is natuurlijk belachelijk, ze kan nog heel veel zelf doen.

Jippox
20-04-2015 om 08:14
als
ze hem al had geblokkeerd, dan had ze niet eens geweten dat hij haar 's nachts probeerde te bellen en had ze daar ook geen *last* van gehad.
Dus inderdaad: gewoon blokkeren nu, op alle mogelijke fronten.

marina
20-04-2015 om 08:49
inderdaad
Geen aangifte, meteen blokkeren (want dat heeft ze dus niet gedaan want hij kon haar sms'en en bellen), desnoods onder dwang.

Charlie vo
20-04-2015 om 09:12
Nieuwe telefoonnummer
Dat blokkeren helpt maar half. Dan belt hij gewoon met een ander nummer.
Het beste wat je dochter kan doen, is een nieuw telefoonnummer nemen.
Verkeerde keuzes maken en de gevolgen daarvan dragen, hoort bij het leven. Het zal een les wezen. En zoals ik mijn zoon ook regelmatig zeg : kritischer zijn met wie je in je leven binnenlaat.
Veel succes!

Flanagan
20-04-2015 om 09:22
Zieken
Ik vind dat die jongen zit te zieken. 16 x kan je niet goed praten met dronkenschap. Blokkeren is het minste wat je kan doen. Maar als hij wilt, verzint hij zo een andere manier om te zieken omdat zijn ouders hem er niet echt op aanspreken. Niet op het drinken en niet op het bellen.
Dus begin met een foto maken van die dag dat hij 's nachts 16 x gebeld heeft. Blokkeer de nummer en kijk het een paar weken aan of hij niet via een ander haar benadert. Wanneer dat opnieuw gebeurt, kan je ook daar een foto van maken. Zo heb je twee 'bewijsstukken'. Je man mag dan die ouders vertellen dat als er een nummer drie komt, de stukken worden overhandigd aan de politie.
Hun zorg moet niet jullie zorg worden. Jullie hoeven hun kind niet op te voeden.

Mijntje
20-04-2015 om 09:23
op facebook ook zorgen dat ze niet alles openbaar zet. Als ze alle banden doorsnijdt komt ze er het snelste van af. Ander telefoonnr zou ik zelf evt bekostigen als ouder.

Alti
20-04-2015 om 10:43
Volledig blokkeren mobieltje kan wel
Ik heb last gehad van een stalkende ex. Natuurlijk heb ik hem direct ontvriend op de sociale media en daar geblokkeerd. Op mijn mobiel heb ik een app (Avira) gedownload waarin je een blacklist kunt aanmaken. Je kon kiezen of telefoontjes/sms'jes direct geweigerd werden en je er ook geen melding van kreeg, of dat ze geweigerd werden en je wel een melding kreeg. Vooral die eerste optie was handig en nodig, want ook van een melding kreeg ik nog hartkloppingen.
Helaas vatte mijn ex elke meer of minder beleefde reactie op als eens uitnodging tot contact. Zelfs als die reactie "nee" of "stoor mij niet meer" was. Het kostte me een paar weken om dat in te zien. Ik vond het moeilijk om zo bot te zijn en nergens op te reageren, maar het was nodig. Uiteindelijk stopte het, maar dat was pas na maanden.

marina
20-04-2015 om 10:43
ander telefoonnummer is niet waterdicht
Ik zou niet een ander telefoonnummer nemen. Laat eerst dit nummer hem maar eens blokkeren. Dat lijkt mij de eerste en nige stap op dit moment. Het gevaar is als je een ander nummer hebt, je niet de garantie hebt dat niemand dat nummer doorgeeft. Gebeurt dat, dan begin je weer opnieuw. Intussen heb jij werk gehad om je nummer door te geven aan werk, school, sport, officiele instanties, terwijl het niet waterdicht is. Je moet wel heel selektief zijn en dan nog. Hij zoekt immers nu ook al contact via anderen? Piece of cake om achter dat nummer te komen.
Documenteren is een goeie.
Maar wat ik mij afvraag, waarom wil jouw dochter tot nu toe zijn nummer blokkeren?

sarah
20-04-2015 om 11:14
jackpot effect
Hoe schaarser je dochter op hem reageert, hoe sterker het voor hem als een bevestiging zal voelen. (Doorzetten en volhouden loont)
Zijn gedrag kan pas uitdoven als er 100 procent geen reactie meer komt. Ik denk ook pas na een lange tijd, omdat het nu al lang gaande is.

vlinder72
20-04-2015 om 11:37
Flanagan
Ik denk dat het idee van Flanagan het beste is. Alles blokkeren. Probeert hij met een ander nummer toch weer contact op te nemen dan de ouders waarschuwen dat als hij dit nog een keer doet jullie aangifte gaan doen bij de politie. De derde keer is het te laat en doen jullie daadwerkelijk aangifte.
Lijkt mij ook terecht want de eerste keer kan nog dom van hem zijn. Benaderen via een ander telefoonnummer gaat al echt te ver en kan je al zien als stalken. Doet hij het daarna opnieuw dan overschrijdt hij alle grenzen en kan je aangifte doen.

Mijntje
20-04-2015 om 12:21
ge-aangifte
Ik ben niet voor dat gea-angifte doen. Ik snap dat als je ex je heeft gestalkt je meteen je haren overeind gaan staan b ij dit bericht. Maar het gaat hier om een puber van 17 en hij doet verder fysieks niets, hij is gewoon compleet in de war doordat het uit is en wellicht zit er ook iets een onderliggende ziekte, al hoeft dat niet.
Ik zou gewoon elke keer weer bij zijn ouders aankloppen. Die vinden het ook niet leuk om te horen, maar die weten dan wel dat hun zoon (psychologische hulp) nodig heeft. Het leek er al eerder op dat zij het op prijs stelden dat jullie dat deden.
Waarom blokkeert dochter hem niet helemaal, als ze geen contact meer wil en ze last heeft van zijn aandacht? Ze moet al helemaal niet reageren, daar gaat het gestalk niet van over.

sarah
20-04-2015 om 12:35
weet ook wel zeker
dat politie hier niets mee doet/kan. Zij zullen ook adviseren eerst maar eens niet meer te reageren. Zolang ze reageert IS er helemaal geen sprake van stalken. (Behalve als ze steeds zou reageren door aan te geven dat hij haar met rust moet laten lijkt me)

skik
20-04-2015 om 14:59
Reageren
"Zolang ze reageert IS er helemaal geen sprake van stalken." Inderdaad. Is Heleen Mees zo niet onder haar aanklacht van stalking uitgekomen? Omdat die man wel eens wat terug berichtte?
skik

Flanagan
20-04-2015 om 15:40
Midden in de nacht bellen
Wie doet nou zo iets? Je belt omdat je diegene wilt spreken maar tegelijkertijd bel je diegene ook uit haar slaap.
Hoe dronken hij ook was, dit heeft hij 16 x gedaan. Toppunt van egocentrisch gedrag. Ik ik ik ik. Of misschien een gevalletje pesten.
Gelukkig dat de dochter er door heen sliep. Als dat mij zou gebeuren, zou ik de volgende morgen om 7 uur kwaad aan de deurbel bellen totdat hij wakker werd. Mijn nachtrust is mij heilig.
Natuurlijk is dat geen goed advies want dan heeft hij precies wat hij hebben wilt, haar aandacht. Het is een jongen van 20? en geen kleine puber meer.

Mijntje
20-04-2015 om 15:46
Flanagan
Bij mijn weten een jongen van bijna 18. 17 dus. In ieder geval zijn met 20 ook nog niet zijn hersens volgroeit.
Ze las het pas de volgende ochtend. Beter was hem allang te deleten overal, ben benieuwd waarom ze dat nog niet heeft gedaan.

Flanagan
20-04-2015 om 21:13
Mijntje
Inderdaad bijna 18. Dat jong mag nog niet eens dronken thuis komen. Maar even zonder gekheid, er is wel een meisje dat last heeft van zijn gedrag terwijl de afspraak was dat hij geen contact meer met haar zou opnemen.

Mijntje
21-04-2015 om 06:54
Flanagan
Dat meisje moet wel zorgen dat hij haar niet meer kan bereiken, als ze last heeft van z'n telefoontjes. En niet meer reageren. Dan is het gestalk het snelste voorbij. En de ouders van de jongen aanspreken.
Wat heeft dat dronken niet mogen thuis komen ermee te maken? Ik wil dat tzt ook beslist niet

Flanagan
21-04-2015 om 08:12
Mijntje,
Dat dronken thuis komen sloeg op zijn leeftijd. Tuurlijk mag hij wel thuiskomen. Maar hij is ergens naar toe gegaan waar minderjarigen toch alcohol kunnen nuttigen.

Barvaux
21-04-2015 om 08:54
Flanagan
Ja, want je mag gewoon alcohol 'nuttigen' bij iemand thuis, dat is niet verboden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.