Ingrid
11-01-2011 om 22:48
Vriendje mee op vakantie?
Dochter van 14 heeft 5 maanden serieus een vriend. Ze doen veel samen en logeren vaak in het weekend bij elkaar. Op school zien ze elkaar ook regelmatig.
Nu willen we in de carnavalsvakantie met ons gezin, we hebben ook nog een zoon van 12, een stedenreisje maken van 4 dagen. Dochter vroeg gelijk of haar vriend dan ook meemocht. Tja, het is een leuke jongen, heb er niks op tegen, maar ik vind het dan geen echt gezinsuitstapje meer. We doen al best weinig met z'n vieren. Ik zou het overigens ook niet goed vinden als ze en vriendin meenam, want dat hebben we al eens gedaan. Die twee zaten alleen maar met elkaar te geiten, meilg te doen en voor onze zoon was het ook niet leuk.
Iemand hier ervaring mee? Verkering wel of niet meenemen?

Wilgenkatje-
11-01-2011 om 23:27
Hm, nee hoor
als het nou een gezinskampeervakantie was, in de zomer, een paar weken, dan zou ik het overwegen, een deel van de vakantie.
Maar zo'n stedentripje, doe dat gewoon lekker met je eigen gezin.
Als je twee extra tieners meeneemt, wordt het toch best een stuk prijziger. En dan zit je met wie slaapt bij wie en al dat gedoe.
Ze kan nog járen stedentripjes maken met haar grote liefde, binnen afzienbare tijd.

Wilgenkatje-
11-01-2011 om 23:29
Vriend mee voor zoon
is op zich een idee. Drie kamers van twee personen.
Maar ja, het is dan geen gezinsreisje meer. In een drukke stad kan het best onhandiger zijn ook, met z'n zessen.

Sarcas
12-01-2011 om 11:21
In or out
"Dochter van 14 heeft 5 maanden serieus een vriend"
Maar nog niet serieus genoeg om onderdeel te zijn van 'het gezin'? Aan de ene kant lees ik uit je posting dat je hun relatie wel serieus neemt, ze mogen bij elkaar logeren en je hebt gezien dat ze veel samen doen. Dat klinkt alsof je over de serieusheid van de relatie hebt nagedacht en daar een bewust 'Okay' stempel op hebt gezet. Aan de andere kant trek je opeens een harde grens met de uitspraak dat het dan geen gezinsuitstapje meer is. Zo ontzettend welkom is hij dus ook weer niet?
Ik zou het als dochter lastig vinden om de nuances te begrijpen. En ook als vriendje. Is hij dan een gast, en wordt als zodanig behandeld, of meer een soort aspirant-gezinslid? Ik denk dat het voor iedereen, jou zelf incluis, duidelijker zou zijn om te accepteren dat met kinderen die relaties hebben je (soms tijdelijke) periodes van gezinsuitbreiding hebt.
S.

Maylise
12-01-2011 om 14:29
Nee
Als jij er geen zin in hebt moet je de vriend niet mee laten gaan. Je dochter is 14! Dan hoef je toch niet gelijk alle aanhang mee te gaan slepen op vakantie?
Je hebt redelijke argumenten waarom niet:
1) je wilt graag iets met het gezin samen doen
2) broer zal zich anders uitgesloten voelen
Daarnaast kost een extra persoon mee ook geld.
Nou moet ik zeggen dat ik verder ook niet toe zou staan dat mijn dochter van 14 's nachts een vriendje hier heeft dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je dochter er om vraagt want voor haar is het nu gewoon dat hij deel uitmaakt van het gezin.
In elk geval zou het van mij niet mogen en als jij er geen zin in hebt dan vind ik dat helemaal niet onredelijk.
Maylise

neteret mut
12-01-2011 om 15:08
Zou het niet doen denk ik
mede omdat jullie maar met 4 zijn en dat dan de verhouding teveel scheef komt. Ook vind ik 14 nog wel heel jong.
Tegelijk moet ik vertellen dat wij de vriendin van 1 van onze zonen wel mee hebben genomen op vakantie. Hij is 17 en we zijn naar een camping geweest ( wij is: man , ik , 5 kinderen + die vriendin) halverwege zijn zoon + vriendin opgehaald door haar ouders en zijn ze naar de vakantiebestemming van haar ouders gegaan.

joer
12-01-2011 om 15:49
Nee hoor...
Ik zou het ook niet doen.
Inderdaad gewoon weer een keer als gezin een paar dagen weg.
Ik zou beginnen met een avondje bioscoop of een dagje weg bijv. naar de Efteling of zo.
Groetjes JOER.

sus-anne
12-01-2011 om 17:26
Nee hoor
ze is 14 en heeft *al* vijf maanden verkering.
ten eerste is de kans heel groot dat als je dit toestaat,je elke vakantie met een ander vriendje zit opgescheept.
ik zou daar persoonlijk geen zin in hebben.
ten tweede moet dochter ook leren dat er buiten vriendje ook nog een gezinsleven is,het is niet gezond als al haar vrije tijd naar vriendje gaat.ze kunnen best een paar weken zonder elkaar.
hier is het nog niet voorgekomen,tegen de tijd dat kinderen een vriendje hadden gingen ze zelfstandig op vakantie( niet op 14 jarige leeftjd natuurlijk).
Maar mocht (17 jarige)dochter nog steeds hetzelfde vriendje hebben als nu als de zomervakantie zich aandient dan weet ik ook nog niet of wij hem meenemen,misschien adviseer ik haar wel om lekker samen te gaan.