Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vrijetijdsbesteding 13 jarige

Ik ben benieuwd wat andere 13 jarigen in hun vrije tijd doen. Mijn zoon heeft als enige hobby zijn beeldschermen...


Al sinds zijn 7e sporten, eerst 1x per week nu alleen al 6x per week trainen en wedstrijden in zeker 2 weekenden per maand (beide dagen) met 13 trainde hij 4x per week, 3x sport 1 en dan nog een zwemtraining er naast. Nu gefocust op 1 sport. Hij is nu bijna 16.

Daarnaast ook nog wel eens naar de film met wat vrienden, varen, skiën op de skibaan in de buurt en chillen natuurlijk.

Zoon indertijd, op die leeftijd, had paardrijden, speelde gitaar, en ging regelmatig zelf skaten of freestyle over hindernissen lopen. 

Hij had ook een vriendin waardoor hij soms op pad ging, in elk geval maakten ze gezamenlijk voor de beeldbuis hun huiswerk, zodat ik ook eens naar haar kon zwaaien.

Mijn zoon van 13, bijna 14, doet in zijn vrije tijd chillen met vrienden, buiten voetballen, is veel met zijn vriendin samen, speelt piano, games en zit sinds kort op schietsport.

Mijn zoon (15,5) wisselt veel af. Tussen zijn laptop, zijn Switch en zijn telefoon

En hij speelt trompet. Helaas niet in een band of orkestje, hoewel ik hem wel geprobeerd heb daartoe aan te zetten, het blijft bij gewoon les. 

Hangen met vrienden doet hij vooral digitaal. 

Groeten, 

Temet

En hij is dus 15,5 maar op zijn 13e was het niet heel anders. 

Groeten, 

Temet

Met dertien: veel gamen, daarnaast voetballen en buiten spelen met vrienden.

Met zestien: bijna niet meer gamen,  nog wel voetballen,  maar vooral 'hangen' met vrienden. 

Veel gamen deed mijn zoon ook wel toen hij 13 was. Voetballen deed hij ook veel zowel op de vereniging als daarbuiten. Verder ging hij met een groep vrienden in de winter vaak naar de bioscoop en in de zomer was hij vaak in het zwembad te vinden of bij een meer hier vlak bij. 

Ik heb alleen maar zonen die nu volwassen zijn. Op die leeftijd waren ze niet bij de computer en playstation weg te slaan. Gelukkig gingen ze ook vrij regelmatig naar buiten om te voetballen en met vrienden ergens hangen. Het is allemaal goed gekomen, en eentje plakt nog steeds de hele dag aan zijn scherm vast, maar dat komt omdat hij er zijn werk van heeft gemaakt. 

Hij ontwikkelt games.Jawel 🤣

madee

madee

05-07-2021 om 11:29 Topicstarter

Hij heeft nu een folderwijk als bijverdienste en hij wil 1x per week naar jeugdfitness na de vakantie. Dat is alles. Muziekles zijn we nu mee gestopt omdat hij nooit oefende en dan zijn les ook nog regelmatig vergat...motiveren lukte niet zonder dat het zeuren werd...verder is het contact met vrienden voornamelijk gebaseerd op games....ik maak me wel eens zorgen. Hij is niet gelukkig met buiten chillen, kan de dynamiek van 'de straat' niet handelen. Hij is slim, vrolijk en inmiddels puberaal bij vlagen. Gelukkig zie ik hier herkenning en hoopvolle verhalen voorbijkomen. Meer tips/ervaringen welkom!

Het lijkt erg op mijn zoon. Behalve dan dat die zijn muziekles niet vergeet en wel - nou ja, meestal - oefent. 

Ik was helemaal blij toen zoon een baantje als vakkenvuller aannam, dan kwam hij tenminste nog eens ergens. Hij heeft het een half jaar gedaan, vond het niet zo leuk, had het geld niet echt nodig, dus heeft zijn halfjaarcontract niet verlengd. 

Ik sleep hem af en toe naar buiten als ik bang ben dat hij anders een tekort aan daglicht krijgt (digitaal onderwijs helpt niet mee), maar buiten hangen met vrienden - nee. Sowieso weinig activiteiten met vrienden. Heel soms maar. En dus veel digitaal gezamenlijk rondhangen. Tegen zijn ouders zegt hij soms geen stom woord, maar als hij zit te gamen met zijn vrienden (allemaal dus vanuit het eigen huis) dan hoor ik voortdurend opgewonden geklets en bulderend gelach. Dus nou ja, dat zie ik dan maar als een goed teken en verder hoop ik er maar het beste van. Het is verder best een leuk joch. 

Groeten, 

Temet

Hier ook zo eentje. 14 jaar is-t 'ie. Meeste contact met vrienden is online. Ook hier horen we altijd een continue stroom geklets en veel gelach. Een enkele keer spreken ze IRL af en dan gaan ze... samen achter een scherm zitten.

Hij heeft geen baantje en is op eigen initiatief uit de selectie van zijn sport gestapt (want geen zin om zo vaak en hard te trainen). Nu sport hij nog 1x per week (wat hij van ons ook verplicht moet blijven doen)

We broeden ook wel op wat andere activiteiten omdat het nu school zo'n beetje klaar is wel heel eenzijdig begint te worden. Oh ja hij gaat wel elke dag een half uurtje in het bos wandelen, vaak met zijn oudere broer, soms alleen en nog somser met 1 van zijn ouders....

Hangen voor een scherm, scouting en skateboarden. Dat laatste niet dagelijks maar af en toe een halve dag.

madee

madee

05-07-2021 om 12:48 Topicstarter

In de weekenden slepen we beide kinderen mee naar het strand, het bos, het park voor inderdaad die buitenlucht. En dan vindt hij het na verloop van tijd ook echt leuk. En zegt ie ook hoe goed dat voelt. Eenmaal weer thuis is het gelijk weer scherm....Hij valt op school ook niet buiten de groep (hij zondert zich eerder vanuit eigen keuze wat af, maar niet antisociaal of zo). Op de basisschool is hij wel gepest. Hier nu heeft hij een paar game maatjes, die ook zo zijn. Maar ja, al die tijd op zijn kamer, en dan dit jaar onlineschool...toch komt hij beneden, doet hij een klusje etc. als ik het vraag (met frisse tegenzin, het is nu een echte puber) 

Grote herkenning hier in de verhalen van o.a. Madee en Temet.

Zoon is inmiddels 16. Op 13- en 14-jarige leeftijd was het het ergst: hele dag scherm en nauwelijks tot iets anders te motiveren. Geen contacten buiten school IRL, wel inderdaad veel lol met game-maatjes online. Heeft een folderwijk gehad, aantal maanden, maar vond het stom en had geld niet nodig. Hij heeft altijd 2-3xper week gesport (teamsport), maar dat was dan ook het enige. 

Heel langzaam is er toch verandering gekomen! Hij werkt nu sinds een aantal maanden bij een maaltijdbezorger en vindt dat heel leuk. Veel fietsen, nieuwe contacten. En gaat binnenkort een dag op stap met vrienden (pretpark). Dat is sporadisch maar het gebeurt nu dus wel. En daar heeft hij dan weer geld voor nodig.

Er is hoop!

13 is ook een wat lastige leeftijd... als ze iets ouder zijn dan zijn ze vaak zelfstandiger, hebben een bijbaantje en gaan vaker wat ondernemen met vrienden. 

Het scheelt natuurlijk als ze een hobby hebben waar ze veel tijd aan kunnen besteden buitenshuis. Mijn kinderen gaan bijvoorbeeld vaak paardrijden en daar kan je eindeloos veel tijd aan besteden natuurlijk. 

Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder als is het op zich niet heel erg veranderd wat ze de afgelopen jaren doen, behalve dat dochter en pleegzoon nu allebei een bijbaan hebben en dat school meer tijd vraagt.

Mijn dochter is altijd graag buiten en naast paardrijden gaat ze vaak skaten, mountainbiken, surfen en dergelijke. Vooral nu in de zomer.  Mijn pleegzoon is ook graag buiten en hij heeft een bijbaan waar hij veel uren in steekt.Mijn zoon is de huiselijkste van de drie. Hij speelt ook wel veel games. Gelukkig is hij daarnaast ook creatief en muzikaal dus hij is ook altijd veel aan het tekenen of muziek oefenen. Hij is ook lid van een toneelclub. 

De tweeling leest ook veel maar pleegzoon minder. Pleegzoon vindt het sowieso het lastiger om zich thuis te vermaken dan de tweeling. Hij heeft niet heel veel hobbies binnenshuis.  Hij is ook geen enorme gamer of tv kijker. Af en toe tekent hij wat en hij vindt het ook altijd wel leuk om nog wat met lego technic te bouwen. We kijken 's avonds regelmatig met elkaar een film bijvoorbeeld.

En af en toe doen ze wat klusjes in huis , letten ze op hun kleine broertje en zusje en daarnaast hebben ze natuurlijk ook hun huiswerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.