Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vrijetijdsbesteding 13 jarige

Ik ben benieuwd wat andere 13 jarigen in hun vrije tijd doen. Mijn zoon heeft als enige hobby zijn beeldschermen...


Hier ook een jongen van 13 die veel tijd doorbrengt op een apparaat. Vooral de Playstation is populair maar ook telefoon, ipad en de switch worden regelmatig gepakt.

Verder voetbalt hij 3x per week en af en toe tussendoor met vrienden. Ook gaat hij wel eens met vrienden vissen of zwemmen. Wel wat andere bezigheden dus maar er zijn dagen genoeg waarop niet veel anders gedaan wordt dan gamen.

madee

madee

06-07-2021 om 12:01 Topicstarter

Gelukkig zijn er dus meer jongens zoals mijn zoon. Dat scheelt en stelt me gerust. En het kan dus ook best wel bijdraaien (of hun beroep worden 😉) Een dezer dagen weer eens samen de stad in voor schoolspullen, broodje halen, kapper...dat is dan ook weer even offline. Hij heeft ook net een heropleving van Pokémon, kwam ik achter. Die kaarten en munten. Om hem mee het bos oid in te krijgen helpt Pokémon ook mee, er is meestal wel een zeldzame te vangen. Oké dat is ook met scherm dan, maar wel buiten en in beweging.

Urenlang gamen tot ze er vierkante ogen van krijgen vind en vond ik niet goed, ik spoorde ze wel aan tot het doen van andere dingen. 2x per week trainen en op zaterdag een wedstrijd maar ook sportief fietsen met hun vader hoorde er zeker bij. Afspreken met vrienden gebeurde tot corona uitbrak meestal ook gewoon live maar nu zijn dat lange tijd skype of zoommeetings geweest. Langzaamaan komen er steeds meer vrienden op bezoek of mijn kinderen gaan naar de vrienden.
Waar mijn oudste als brugklasser nog gezellig tekende en knutselde in haar vrije tijd is dat langzaamaan steeds digitaler geworden.

Het begon met een account op pinterest om foto's van haar gefröbel tentoon te stellen en werd 2 jaar later uitgebreid met een instagram account om tekeningen, foto's en kleine tekstjes te delen over een specifiek onderwerp. Weer een jaar later kwam er een website om over dat specifieke onderwerp grotere teksten te delen met andere mensen. Inmiddels heeft ze een kleine honderd volgers wereldwijd. Dat is niet veel maar wel heel leuk. De illustraties bij die teksten zijn nog steeds foto's van handgemaakte tekeningen of foto's van "stillevens" die dochter zelf maakt.

Afgelopen week kreeg ze de vraag of ze contact kon opnemen met een bedrijf met bezigheden die met dat onderwerp te maken hebben. Het bedrijf wil op hun socials een link plaatsen naar een specifiek verhaal op de website van dochter, de tekst die op de socials van het bedrijf komt te staan mag dochter zelf schrijven. We zullen zien wat daar verder voor samenwerking uitrolt.

Ze is inmiddels 19 en ik heb ook vaak gemopperd op dat constant bezig zijn met een scherm maar nu bovenstaande er uit rolt vind ik het toch ook wel leuk. Niet alles wat de pubers op internet doen is slecht/zinloos, het zorgt er ook voor dat ze gezien worden en iets kunnen ontwikkelen waar wij in de jaren 70/80 alleen maar van konden dromen. Ik tekende ook en schreef verhaaltjes in een schriftje dat, buiten mijn familie, niemand gezien heeft. Als er toen internet was geweest was mijn geschrijf misschien ook opgevallen en had ik er meer mee kunnen doen dan ik nu doe.

Mijn zoon is enorm aan het puberen en groeien en daar is hij volgens mij fysiek ook heel moe van. Dus hij vindt het lekker om op zijn bed te slapen of 'chillen' en uiteraard regelmatig gepaard met een schermpje. Helaas niet zo actief, het zit ook een beetje in de aard. Vrij introvert. Maar hij is een lieve schat, dus ik laat hem even zijn tijd nemen.

madee

madee

10-07-2021 om 19:46 Topicstarter

Ik herken mijn zoon in de beschrijving van jouw zoon Anna-Claire. Fijn dat jij hem ook z'n tijd gunt. Ik ben zelf nog wel eens bezorgd of ik hem niet meer moet stimuleren tot actie, maar hier lees ik dus gelukkig genoeg over relaxte moeders met zulke zonen als die van mij

hoi allemaal,
Wat fijn om hier wat herkenning te lezen... ook een zoon van 13 hier. Hij is vrij introvert, zit graag te beeldschermen, leest een boek en gaat elke dag wel even naar buiten (nooit uren samen, meestal in z'n eentje een blokje om) Hij ziet buiten school nauwelijks leeftijdgenoten en zegt daar ook niet veel behoefte aan te hebben. Af en toe komt er een oud-klasgenoot van de basisschool langs en dan gaat ie wel even mee naar buiten, maar zelf neemt hij hierin geen initiatief. Soms maak ik me daar ook zorgen om. En ook ik gun hem zijn tijd en behoeftes. Zelf was (ben) ik gewoon ook super anders. Altijd bezig en met vriendinnen in de weer...

Hoi Zonnig77, sommige pubers hebben genoeg aan de contacten onder schooltijd. Als het daar sociaal goed gaat, dan zou ik me niet druk maken. En ze spreken online ook anderen!

PriceyRook54

PriceyRook54

15-07-2021 om 12:21

Mijn 13-jarige zit inderdaad heeel veel op haar telefoon en tablet, maar ze spreekt ook regelmatig met vriendinnen af en dan gaan ze winkelen of naar een park of bij elkaar thuis zitten (op de telefoon/tablet  ).
Hier is het al zomervakantie en ik vermoed dat ze nog slaapt momenteel.

Hoi Slofje, op school gaat het inderdaad oké (voor zover hij daar iets over loslaat. Gamen doet hij ook vooral alleen, af en toe beetje chatten in het Engels via Roblox. Hij lijkt hier geen last van te hebben, dus dan laat ik het inderdaad los. Vind ik niet altijd even makkelijk, maar hij vindt het vooral irritant als ik 'zeur' over z'n sociale leven 🙃

Ainne, een uitslaper! Dat lijkt me ook een leuke fase, vooralsnog is hij hier altijd wel wakker voor 9 uur. In de vakantie loopt ie vervolgens wel het liefst de halve dag rond in z'n onderbroek 🤦🏼‍♀️

Gamen, hangen, make-upen, hangen met vriendinnen, hangen, telefoonloeren, hangen, bijbaantje, eten, hangen en gamen, tekenen, sierraden maken, sporten, rolschaatsen en hangen.

En uitslapen en tv kijken.

Hoi allemaal,

Eens even dit topic naar boven halen en vragen hoe het nu met jullie 13/14 jarigen gaat.. Ruim 13.5 hier en inmiddels in klas 2 van de middelbare. Ik werk zelf op een VO en weet hoe divers de jongeren (vooral jongens) zijn op die leeftijd. Dat gaat van spelen lego/kinderboeken lezen tot en met blowen/seks en weer terug.

Mijn zoon is op zichzelf, altijd al wel geweest. Hij is rustig, doet z’n best voor school (ook al zijn alle vakken ‘stom en saai’), is introvert en onderneemt weinig. Hij hangt als een malle, maar ik vind m nog weinig echt puber qua opstandigheid en zich losmaken.

Ik merk dat ik het soms lastig vind om hem te ‘laten’. Dan ga ik in zijn ogen teveel vragen stellen over sociale contacten (hij ziet niemand van school buiten school en gamet af en toe met 1 vriendje uit de buurt, verder niks en daar wil hij geen hulp bij). Of ik stel hem allemaal sporten/ clubjes voor en daar heeft hij ook geen interesse in. 

Het komt er dus op neer dat hij vooral druk is met school en hangen op de bank of zijn kamer. Meestal met een iPad voor z’n gezicht. Of een boek. Er zit wat dat betreft weinig pit in… Hij is nog wel te porren voor het zwembad of een dagje weg gelukkig.

Hoe gaat het met jullie tiener? Ik vind loslaten soms echt het meest lastige aan het ouderschap. Terwijl ik toch echt wel 100% vertrouwen in mijn zoon heb. Ik lees graag jullie ervaringen!

Spelcomputeren is zijn voornaamste hobby. 

Ik probeer dat wel te minderen. 

@A12345 En wat vind je daarvan? Hoe wil je het minderen?

Zonnig77 schreef op 23-09-2021 om 23:14:

@A12345 En wat vind je daarvan? Hoe wil je het minderen?

Door er in elk geval voor te zorgen dat het niet ten koste gaat van andere dingen. Dus in elk geval niet na 'n bepaalde tijd (omdat 'ie moet slapen dan), niet voordat huiswerk is gemaakt, niet voordat de hond is uitgelaten, etc. 

Persoonlijk vind ik spelcomputeren prima, maar het moet sowieso niet ten koste gaan van belangrijkere dingen en ook niet ten koste van bijvoorbeeld zo nu en dan eens naar buiten gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.