Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vrijetijdsbesteding 13 jarige

Ik ben benieuwd wat andere 13 jarigen in hun vrije tijd doen. Mijn zoon heeft als enige hobby zijn beeldschermen...


madee

madee

26-09-2021 om 14:26 Topicstarter

Hoe het nu is met mijn zoon? Hij zit nu in 3 VWO (is vroege leerling) en blijft gamen. Helaas heeft hij telkens gelogen over dat hij zijn huiswerk af had. Ik bedoel maar, meermalen een 1 halen betekent duidelijk niks aan gedaan... Nu doe ik tot de herfstvakantie 100% controle van zijn huiswerk en coach hem in een goede prioriteiten lijst. Hij zegt zelf ook dat er, als ie eenmaal aan het gamen is, geen stopknop in zijn hersenen zit daarvoor. Dus nu gaat hij pas als ik bewezen zie dat hij al zijn huiswerk af heeft aan het gamen. En ik overhoor hem, wat ook helpt. Hij heeft zijn hele schoolperiode nog nooit echt hoeven leren en dat is nu wel voorbij. Om 21.30 uur moet hij al zijn schermpjes inleveren en zijn schooltas kant en klaar hebben. Dit beleid heeft hij nu echt nodig en hij waardeert het ook, terwijl hij er tegelijk ook wel van baalt. Daarentegen is het weekend des te leuker om wel te kunnen gamen.

madee

madee

26-09-2021 om 14:28 Topicstarter

Aanvulling: als het goed gaat dan ga ik na de herfstvakantie steekproeven doen. Of later, wat maar nodig is.

Hoi leuke mensen,
Hoe is het met jullie dertienjarigen/ tieners en hun hobby’s? Of het gebrek eraan

Die van mij heeft volgende week toetsweek. Hij begon op tijd met plannen en doet erg z’n best. Net als voor de vorige toetsweek, maar aan z’n cijfers was dat niet echt te zien. Ook die van mij is het niet gewend om te leren en weet ook nog steeds niet goed hoe hij dat het beste doet.

Anyway, hij zit veel op z’n kamer en is soms humeurig omdat hij nauwelijks tijd over houdt. Ik vraag hem dan oprecht waarvoor… hij heeft geen vrienden waar hij buiten school mee afspreekt, zit niet meer op een sport en heeft verder geen hobby buiten de deur…. Duh, hij mist lamlendig schermen. Dat is namelijk nog altijd wat hij het liefste doet. En hij zal wel druk zijn met groeien, dat kost natuurlijk ook bergen energie.

Die van mij is trouwens volgende maand alweer 14. Ik ben zo benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen verder. Zie nog weinig puber kenmerken (fysiek) en z’n gedrag is ook best prima te doen. Hij heeft zelf nauwelijks last van saaaaaaai dankzij alle maatregelen (ik meer).

@Madee hoe is het nu met jouw zoon? Lukt het met ondersteunen en gaan de cijfers al wat omhoog?

En de rest?

madee

madee

16-01-2022 om 19:47 Topicstarter

Nou Zonnig, hier zijn de cijfers heel wisselend, net als zijn inzet. Hij heeft wel kort geleden besloten dat hij over wil gaan om sociale redenen. Ik zie het echter nog niet terug in zijn eigen motivatie. Ik help hem wel herinneren aan zijn doel en geef tips en overhoor hem met bijvoorbeeld woorden vertalen als het uitkomt. Verder probeer ik het los te laten, met wisselend succes. Hij heeft er de intelligentie echt wel voor, maar er is meer dan dat nodig. Alleen: ik kan zijn school niet voor hem doen dus hij moet echt zelf aan de slag. 100% controle ben ik al snel mee opgehouden, ik draaide zelf kapot. Dus het blijft bij wat ik nu doe: regelmatig herinneren aan zijn doel, aanbieden om te overhoren, op tijd inleveren van schermpjes, op tijd slapen, goed eten en het enigszins gezellig houden. Hij is wel een leuke puber (14 inmiddels), hij reflecteert op zijn eigen gedrag en hormonen. Huiselijk, het sociale zit in online gamen.

madee

madee

25-03-2022 om 10:53 Topicstarter

Hoe gaat het nu bij jullie pubers? Het lijkt er hier op dat er toch wel iets van andere interesses komen. Met gekozen profiel ook meer motivatie.

madee schreef op 25-03-2022 om 10:53:

Hoe gaat het nu bij jullie pubers? Het lijkt er hier op dat er toch wel iets van andere interesses komen. Met gekozen profiel ook meer motivatie.

Nog steeds (te) veel spelcomputeren. Vaak ook tot 's avonds heel laat. Laatst 'n keer midden in de nacht wakker geworden omdat 'ie luidruchtig zat te gamen. 

En dan 's ochtends amper uit z'n bed te krijgen en 's middags na school op de bank liggen te slapen. Op school zal 'ie dan ook wel niet heel fit zijn geweest.

Heel kinderachtig misschien, maar nu gaat om 8 uur 's avonds het essentiële kabeltje van z'n spelcomputer in mijn nachtkastje en dat komt er pas weer uit als hij klaar is met school en huiswerk. 

Ook paar keer gehad dat hij spullen voor school vergat 's ochtends. Ook weer heel kinderachtig misschien, maar nu wil ik dat hij alles voor school 's avonds al klaar legt. Zodat hij niet 's ochtends van alles vergeet, nog moet zoeken, etc. 

Verder heeft hij, in tegenstelling tot mijn dochter, weinig andere activiteiten dan gamen en Tiktok. 

madee

madee

03-04-2022 om 12:45 Topicstarter

@A12345 ik vind het helemaal niet kinderachtig van je hoor, grenzen zijn naar mijn mening op deze leeftijd ook nog belangrijk. Wat bij ons helpt is van te voren een tijd afspreken waarop hij zijn spullen inlevert (zoon is nu 14 en doet 3 Gymnasium maar het is de vraag of hij dit jaar over gaat en zo ja of hij dan het volgende jaar genoeg bagage heeft om dan ook over te gaan - het wordt sowieso hard werken) en daar ook op aanspreken en van te voren afgesproken sancties toe te passen als hij er een loopje mee neemt (de avond erna een half uur eerder bijvoorbeeld). Na een paar keer sanctie in het begin houdt hij zich nu goed aan de afgesproken tijd (ik laat hem zelf een voorstel doen en meestal vind ik dat goed, dan heeft hij zelf invloed). Tas inpakken, zucht...hij heeft een paar keer van school een notitie gekregen van te laat of boek vergeten of geen huiswerk gemaakt. Dat laatste zijn ze geloof ik mee gestopt

madee

madee

18-06-2022 om 18:53 Topicstarter

Eventjes uppen 😉. Meer ouders/verzorgers die hier ervaring mee hebben?

Zeker herkenbaar. Ik merk hier gelukkig wel dat het mooie weer er voor zorgt dat er iets meer wordt ondernomen. Alledrie gaan ze op dagen als deze met vrienden zwemmen bijvoorbeeld en zoon van 14 gaat regelmatig met vrienden voetballen.

Mijn (net) 15-jarige sport 4x per week, gaat naar school en verder zit ie op telefoon, Nintendo of televisie. Hij zoekt een bijbaantje maar aangezien die over het algemeen niet vanzelf op je pad komen is dat tot nu toe nog niet erg succesvol…

madee

madee

22-06-2022 om 18:59 Topicstarter

Wel goed actief nog tussendoor nog tenminste, Biscuitje en T@sje! Ik moet mijn zoon bijna naar buiten schoppen. Alleen voor school of een ijsje gaat ie naar buiten. En laatst heeft hij spontaan een avond vd vierdaagse bijna 10 km meegelopen toen die bij ons huis voor langs kwam. Maar dat is het wel zo'n beetje....

Scouting. Altijd een goede manier om vrienden te maken en ze komen nog eens buiten en leren zelfstandig zijn en voor zichzelf zorgen. En ja, er wordt ook gegamed met vrienden.
Ook leuk is De Jonge Onderzoekers, als dat in de buurt zit. Apparaten uit elkaar halen en nieuwe dingen maken.
Boulderen wordt hier ook gedaan, en muziekles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.