Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mirthe

Mirthe

30-12-2016 om 20:02

VUURWERK, geen vraag maar een ervaring

Hier wel

Hier wordt nu ook geknald. Maar nog niet heel veel, je kunt wel merken dat het officieel nog niet mag. Mijn kinderen zijn ook buiten, rotjes afsteken, met aansteeklont en vuurwerkbril. Oudste is gek op vuurwerk, maar wil niet samen met leeftijdsgenoten uit het dorp afsteken, want die hebben allemaal illegaal vuurwerk. Heel normaal hier in het dorp, maar hij vindt het niet prettig en ik ook niet. Dus die staat samen met zijn broertje voor het huis. De hond heb ik flink uitgeput vandaag en ik ben net een paar keer met hem langs de kinderen gelopen met flink wat hondensnoepjes voor elke knal. Die ligt nu heel relaxed te slapen.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:13

Kaaskopje

Tja maar dat betekent dat heel veel mensen in Australië geen vuurwerk zien want die gaan echt niet allemaal naar die brug in Sydney. Daarbij vind ik het zelf heel onprettig om naar grote mensenmassa's te gaan voor vuurwerk. Tenslotte wat ik altijd al zeg: als je per wijk op 1 plek vuurwerk gaat afsteken heb je veel te weinig pyrotechnici in Nederland en ik vind het nog veel gevaarlijker als een paar amateurs met een cursusje van alles gaan afsteken daar bij zoveel mensen.

Let wel: van mij mag het best allemaal veranderen maar kom dan ook met een goed plan.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 15:14

Zebra

Tot voor kort deden wij dat ook. De tuin in, of iets verder en dan naar het vuurwerk van de omgeving kijken en daar kon ik echt van genieten. Maar nu ik eenmaal door heb hoe akelig het is voor veel dieren en hoe slecht het is voor mensen die niet gezond zijn, vanwege de veel hogere concentratie fijnstof in de lucht, kan ik dat niet meer opzijschuiven. Iets wat je niet weet, of doorhebt kun je niet veranderen, dus ik hoop dat de knop nu langzaam maar zeker steeds verder om gaat, doordat steeds meer mensen zich tegen vuurwerk uitspreken.

Wij gaan de tuin al een paar jaar niet meer in, omdat we de honden niet alleen willen laten en het zo rustig mogelijk houden voor ze. Dus ramen dicht, gordijnen dicht, tv aan en zelf zo 'normaal' mogelijk doen, dus niet naar buiten juist als er al stress is.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:14

want

zonder goed plan heeft het geen draagvlak en zal er geen mens zich aan houden (boem harde knal uit de tuin van de buren...)

Mirthe

Mirthe

31-12-2016 om 15:19

Tja

Ik begrijp alle reacties. Het is als moeder van een liefhebber laveren tussen wat mag en niet mag en wat kan en niet kan. Ik vind het heel moeilijk. En geloof me, ik ben nog streng voor mijn zoon. Ik zit er bovenop met die vuurwerkbril. En ook mijn man heeft voorbeeldfilmpjes laten zien, hoe veilig af te steken.
Het verhaal van slachtoffer raakt me. Meteen wéér een appje gestuurd naar zoon, dat hij een bril op moet zetten.
Overigens heb ik nog twee zonen, de oudste Geeft er geen bal om. Viert vanavond met zijn vrienden en vriendinnen oud en nieuw. Maar daar zitten geen echte liefhebbers bij. Toch moet ook hij een bril op bij die drie dingen die ze af gaan steken, en die bril, die zet hij zeker weten op. Onze jongste zoon is vanavond onder onze hoede en vindt het ook interessant. Maar die is banger aangelegd,.... gelukkig.
Ik hoop echt dat ze in de toekomst de hele boel gaan verbieden. Gezamenlijk afsteken is mooier, en ook nog gezellig. Maar eerst dit jaar overleven.
Ik wens jullie een fijne jaarwisseling toe. En een gezond 2017......

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 15:28

Categorie 1?

Categorie 1 vuurwerk allemaal vuurwerk dat je binnen af kunt steken? Als ik wat rondzoek op internet kom ik toch genoeg categorie 1 vuurwerk tegen dat ze hier binnen echt niet af mogen steken. Babypijltjes ofzo...

https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk

Vuurwerk live op tv Triva

http://www.abc.net.au/news/2016-12-31/sydney-to-make-it-rain-purple-to-honour-prince/8155836
In Australia is het oudjaar al geweest. Met ode aan Prince en David Bowie.

Vanavond komt het vuurwerk op tv uit Amsterdam.
Za 31 dec 2016 23:50

"Tegen de achtergrond van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam blikt Art Rooijakkers voor de derde keer met het publiek terug op de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Ook telt hij af naar het nieuwe jaar, met om klokslag middernacht de vuurwerkshow boven het IJ."

Toch weet ik niet of ik wel voor verbieden ben. Ik snap de argumentatie.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:32

huh?

Waarom zou ik vuurwerk 'live' op tv willen zien?

Kaplablokje

Kaplablokje

31-12-2016 om 15:33

Tegenover een schoolplein

Woon ik, dus het knalt nu al de hele dag en ik ben er wel een beetje klaar mee. Op dit moment gaat het dus zo BOEM - meldpunt - BOEM - meldpunt. Maar de knallers winnen, want zij kunnen sneller knallen dan ik kan melden. Morgen maar weer het traditionele rondje lopen om te kijken of de scholen er nog staan.

Slachtoffer

Slachtoffer

31-12-2016 om 15:35

Kaaskopje

Mijn zoon was 14 toen hij slachtoffer werd van het vuurwerk ongeluk. Hij was (en is) het type braafste jongetje van de klas. Waar het precies mis is gegaan zullen we nooit achterkomen. We houden het op een fabricage foutje. Maar geen vuurwerkbril op was natuurlijk onze grote fout.

Veel plezier allemaal.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:37

cat1

CAT.1 Vuurwerk
Het is tegenwoordig in Nederland toegestaan om het hele jaar door vuurwerk te kopen en af te steken mits het CAT.1 Vuurwerk betreft en je anderen niet tot overlast bent bij het afsteken. CAT.1 Vuurwerk kenden we voorheen als Fop- en Schertsvuurwerk, ook wel Kindervuurwerk genoemd, alleen is er aan deze categorie ook een aantal kleine vuurwerkartikelen toegevoegd zoals grondbloemen, kleine fonteinen en knetterlinten.

Volgens mij zijn babypijlen en romeinse kaarsen verboden en zeker geen cat1: http://www.quartelvuurwerk.nl/verbod-op-babypijltjes-en-romeinse-kaarsen/

Deze Triva

" Tja maar dat betekent dat heel veel mensen in Australië geen vuurwerk zien want die gaan echt niet allemaal naar die brug in Sydney. Daarbij vind ik het zelf heel onprettig om naar grote mensenmassa's te gaan voor vuurwerk. "

Je kunt het vuurwerk ook op tv zien. In Australie maar ook hier in Nederland. Maar misschien vind je dat ook wel heel onprettig?

Elfje65

Elfje65

31-12-2016 om 16:10

Mag nog niet???

Daar is hier helemaal niets van te merken. Het gaat hier de hele dag ak flink te keer met beste knallen.

Triva

Triva

31-12-2016 om 16:30

Annej

Het gaat er gewoon om dat er in Nederland geen draagvlak is nu voor het verbieden van vuurwerk en dan als alternatief op bijv vijf plekken in het land een groot vuurwerk afsteken. Daar gaan de mensen die nu buiten lopen te knallen zich echt niet aan houden. Dat is dus ook geen oplossing. Zolang je het vuurwerk afsteken buiten de tijden dat het mag niet kan handhaven heeft een totaal verbod geen zin en het zal ook geen draagvlak hebben. Alternatieven als een gezamenlijk vuurwerk heeft dus ook geen zin om het afsteken te voorkomen. Het is te makkelijk gedacht van de tegenstanders.

Voor de duidelijkheid: van mij mag het best verboden worden.

Lente

Lente

31-12-2016 om 17:24

Triva

Je link over de babypijltjes komt uit 2015. In de pakketten van Aldi en Lidl zitten wel degelijk minipijltjes. Zie folder Aldi hieronder.

https://www.folderz.nl/bekijk/aanbiedingen/aldi-folder-28557.html

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 17:53

Binnen

Aldi heeft er ook filmpjes bij, no way dat dat hier in huis afgestoken gaat worden!
http://www.aldi.nl/player.php?type=video&playlist_id=61

Lente

Lente

31-12-2016 om 18:05

Geweldig Tijgeroog

Wij hebben dit pakket en puber heeft alle soorten uitgeprobeerd vorige week. Ik liet het filmpje aan mijn puber zien. Puber vond het een leuk filmpje totdat puber hoorde dat het om ons Aldi-pakket ging.
Je ziet op het filmpje geen enkele verhouding tot gangbare maten. Dit is dicht aan de grond gefilmd alsof het heel hoog gaat. In werkelijkheid heeft alles een heel klein effect. Wel leuk maar niet lijkend op het filmpje. Dit vuurwerk is ook niet storend voor de buurt te noemen, zolang je het niet naast iemand afsteekt.

Nog steeds geen vuurwerk dat je in huis gaat afsteken. Dat doen wij alleen met een fontein die in het ijstoetje kan. En dat stinkt al genoeg.

Tango

Tango

31-12-2016 om 19:50

Grondbloem

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een grondbloem in huis af te steken. Die dingen schieten toch alle kanten op? Of een babypijl? Meteen een brandvlek op je plafond! Heel raar, vuurwerk in huis afsteken. Hier doen we dat hooguit met sterretjes, in het ijs inderdaad.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 22:13

Triva

Als ik Facebook vandaag bekijk wordt er flink aan dat draagvlak geknabbeld. Dat asociale bommengeknal zit veel mensen tot hier (ik veeg nu met mijn platte hand boven mijn hoofd). De situatie hier: "oorlog" buiten, de ramen schudden, een bevende hond naast me op de bank, een doodsbange hond die boven bij de tweede tv ligt, de feromonen werken dus niet of amper, twee katten die het moeilijk hebben en twee mensen, waarvan een baalt van dit alles. De ander ook. Het is veel erger dan vorig jaar. Ik zal blij zijn als iedereen blij en tevreden met zichzelf in zijn bed ligt.

Gisterenavond de hond meegenomen

Naar vrienden, omdat ze thuis als de dood is. Ze loopt neurotisch rondjes en als t knalt wil ze alleen maar onder de tafel bibberen, het hele lijf schudt, geen contact mogelijk zijn we bij vrienden.... Ligt ze daar heerlijk te kwispelen, valt in een diepe slaap en hoort geen knal of iets meer....
Dit versterkt dus echt mijn gevoel dat het door die idioot harde knallen bij ons achter komt, dat ze nu zo is geworden. Er is een keer een rotje vlak achter t raam gegooid.
Thuis voelt dan niet veilig. En dat vind ik dus zo jammer. Daar baal ik wel van.

passiebloem

passiebloem

01-01-2017 om 15:05

kei harde knallen

volgens mij zijn die kei harde knallen cobra's en die zijn heel erg illegaal. Ik vind die ook veel te heftig. Ik baal altijd van dit soort gedrag van anderen. Dit zorgt ervoor dat het vuurwerk afgeschaft wordt, terwijl er heel veel mensen zijn die gewoon genieten van legaal vuurwerk op normale tijden.

In het pakket van de Aldi zat inderdaad mooi vuurwerk. ook een soort baby vuurpijltjes, een ratelband en ander klein vuurwerk. Onze kinderen waren enthousiast!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2017 om 15:39

"Klein vuurwerk"

Vuurwerk wat vooral om het mooie gaat en kleine poefjes, is lang zo storend niet. Maar helaas zweven we hier met enige regelmaat een centimeter boven de bank van schrik. Ik zit me nu al af te vragen hoe we het voor de volgende jaarwisseling op moeten lossen.

Illegaal vuurwerk

Ik vind het onbegrijpelijk dat zoveel kinderen van hun ouders met illegaal vuurwerk mogen rondlopen. Hier in het dorp ook, al is de overlast veel minder dan in de stad. Mijn oudste wilde geen vuurwerk afsteken met zijn oude klasgenoten hier in het dorp, omdat die stuk voor stuk nitraten en cobra's afstaken. Met medeweten van de ouders (die doen het zelf ook). Dan denk je: dat is tuig. Nee hoor, superaardige en nomale mensen. Maar het is hier normaal. Gelukkig had mijn oudste nog wel veel lol met zijn rotjes, samen met zijn broertje.

Triva

Triva

01-01-2017 om 18:02

Kaaskopje

Ik zou een vuurwerkcd gebruiken en eens beginnen met die op zijn zachtst te zetten als je de honden eten geeft en met ze aan het spelen bent tot dat ze er niet meer op reageren. Vervolgens 1 standje hoger etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2017 om 18:15

Triva

Ze reageren niet op vuurwerk van een cd of op tv. Ze zijn bang voor buiten-vuurwerk.

Mirthe

Mirthe

01-01-2017 om 19:19

Het is weer voorbij.... gelukkig!

Het zit er weer op! We hebben een geweldige oudejaarsavond gehad met een heleboel vrienden en een hele berg kinderen in de knalleeftijd. Gelukkig hebben ze allemaal braaf hun vuurwerkbril op gehad. Maar dat kon ook niet anders met mij als vuurwerkbrilpolitie! Ze hebben flink eknald voor de deur en vanmorgen staan bibberen toen ze alles weer op moesten ruimen. En natuurlijk ook meehelpen bij vriendje.

Toch snap ik ook niet waarom verstandige volwassenen vuurwerk halen in België of Duitsland. En wat klinken die Cobras en nitraten hard. Jezus!

Ja en ook ik vind het zielig voor de hondjes dat ze getraumatiseerd raken door t geknal. Maar even wat anders, ik vind t ook zielig voor mezelf dat ik zo'n drie keer per week schoenen aan t poetsen ben omdat de baasjes de poep niet opruimen op t speelveldje. Dus in die zin heb ik persoonlijk toch weinig medelijden met honden voor die ene dag knallen per jaar. Sorry, ( zo meteen een nieuwe discussie aangezwengeld)

Triva

Triva

01-01-2017 om 21:31

he?

Dus als jij gisteren met je smartphone opnamen had gemaakt van de enorm harde knallen waar jij het over hebt en dat laar horen vandaag dan malen ze nergens om???

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 01:13

Triva

Er was vorige week een tv-programma waarin ze vuurwerk afstaken in Polen en de hond bleef lekker doorslapen. Ik vind het bijna jammer, want ik had best met opgenomen geluiden willen trainen. Nu is ze zowel binnen als buiten nergens ontvankelijk voor als er buiten geknald wordt. De andere hond is er ook door van slag, maar die laat zich 'troosten' door in mijn buurt te gaan zitten of liggen. Als ik een hand op haar bil doe is ze al meer gerustgesteld, dat voel je. Bij de andere hond is dat helaas niet zo. We gaan er zo gewoon mogelijk mee om, dus geen overdreven medelijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 01:38

Mirthe

Ik kreeg een behoorlijk afknapper bij je laatste deel van je reactie. Bah, waarom haal je dat er nu weer bij? Dus omdat er wel eens poep op het veld ligt, heb jij geen medelijden met angstige honden? Wat heeft het een met het ander te maken? Zoek je een excuus om geen rekening met bange honden te hoeven houden of zo? Ik hoop dat je anders met kleuters omgaat. "Heb je nog steeds niet van je ouders geleerd hoe je veters moet strikken? Oh, nou vind ik het ook niet zielig dat jij bang bent voor spinnen. Er zit er een op je hoofd!"

Kaaskopje

Ik snap mirthe wel hoor. Heb een hekel aan honden en het begint mij op te vallen dat het hier steeds meer honden online ipv ouders online wordt.

Mijn huisdieren (geen honden) hebben een hekel aan vuurwerk, ik heb een hekel aan die achterlijk harde knallen, maar voor die paar dagen per jaar ben ik dus niet tegen vuurwerk en denk ik hooguit: rot voor die beesten, maar over een week is het weer voorbij.

Vuurwerk hoort bij oud en nieuw en op 1 januari zeggen wij tegen elkaar: heerlijk hè, die rust!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.