Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mirthe

Mirthe

30-12-2016 om 20:02

VUURWERK, geen vraag maar een ervaring

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 11:45

MarSy

Ouders die online gaan, hebben nu eenmaal ook wel eens honden. Sla dat gewoon over als het je stoort. Ik vind praten over huisdieren van dezelfde orde als onderwerpen over koken, tv-kijken, lezen, etc..

Het gaat niet om een paar dagen, maar om een paar maanden. Als het om 2 uur ging, nou vooruit 4 uur ging, dan was het te overzien, maar wij zweven vanaf de tweede helft van oktober boven de bank van schrik. Het gaat ook niet alleen om de honden, als het vuurwerk echt losgaat. Wat denk je van rieten daken? Een kennis van mij zit al wéken in de rats over haar dak. Wat te denken van al het fijnstof wat in de lucht komt (bovenop wat er al is)? Toen ik 's nachts rond twee uur met de honden naar buiten ging, dook ik in een dikke mistige walm. Wat te denken van alle schade? Dit jaar kunnen wéér een aantal mensen de wereld een stukje minder goed zien. Het is gewoon belachelijk dat dit zo laconiek aan de kant geschoven wordt als onschuldige traditie. Het grappige is dat de traditie dusdanig kort is, dat ik de eerste tien jaar van mijn leven zo goed als zonder heb gedaan. Pas vanaf de jaren zeventig is consumentenvuurwerk echt in zwang geraakt. Dus ik hoop niet dat het argument 'het is al zo lang een traditie' hiervoor uit de kast gehaald wordt. Zwarte Piet wint dan.

Maar uiteraard heb ik ook last van een zekere mate van egoïsme, net als jij, ik wil gewoon ook zélf een leuke oudejaarsavond en dat heb ik dit jaar totaal niet gehad. Pas vanaf half 11, toen iedereen blijkbaar bedacht dat het ook wel gezellig zou zijn om nog even binnen met de familie 12 uur af te wachten, konden we ontspannen. Anderhalf uur dusdanige rust, dat de honden weer met hun kop op hun poten konden liggen en wij normaal tv konden kijken.

Oh ja, nog zoiets, mijn dochter heeft een auto. Die maakte zich daar heel erg zorgen om. Er is wel meer in brand gestoken achter ons huis, dus waarom haar auto niet met vuurwerk? Ze zou niet de enige zijn.

Maar dit alles zal inderdaad wel in evenwicht zijn met jouw hekel aan honden. Voor wat hoort wat.

Triva

Triva

02-01-2017 om 12:02

kaaskopje

Carbidschieten is al veel langer in zwang dan het consumentenvuurwerk. Geluidsniveau: 110 dB...

maria

maria

02-01-2017 om 12:10

Kaaskopje

Wat rot dat jullie zo'n last hebben.
Stom van mij maar eigenlijk heb ik me dat nooit zo gerealiseerd, dat mensen echt zo'n last kunnen hebben van stress in die periode. Dat vind ik toch wel heftig, voor wat pleziertjes van anderen.
Ik denk dat je honden ook sterk op jullie stress reageren en zo blijf je in circels reageren. Maarja, ik snap die stress nu wel een beetje.
Eerste reactie van me was: ga toch weg in die periode maar meteen erna bedacht ik dat veel mensen dat vast ook niet durven, je wilt natuurlijk op je fort passen, zéker als je bezorgd en angstig bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 12:14

Ja ok carbid...

daar woon ik niet in de buurt, dus daardoor dacht ik daar niet aan. Maar als ik het goed begrepen heb, doen en deden ze dat in grote mate op open terrein, of gaat dat ook gewoon tussen de huizen?

Triva

Triva

02-01-2017 om 12:16

kaaskopje

Klopt maar dat maakt niet dat je niet kunt schrikken van die harde knallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 12:23

Maria

Ik hoop eigenlijk op reacties als de jouwe. Ik ben mij het ook lang niet bewust geweest. Maar als je eenmaal realiseert wat vuurwerk voor overlast geeft, kun je dat niet meer negeren.

Ik zou graag weg gaan in die periode, maar we hebben ook twee katten, die ik niet alleen achter kan laten. Die heb ik in mijn reacties achterwege gelaten, maar zelfs onze ouwe stoïcijnse kat had eronder te lijden. Ik weet niet of die kat er volgend jaar nog bij is, maar dan hebben we er nog een die we mogelijk de komende 8 jaar ook niet alleen kunnen laten. Dus ik zag ons al in Duitsland ver van alles zitten, maar 'oh nee... de katten...'. Los van dat we dan een jaar lang geld apart moet zetten om dat mogelijk te maken.

We hebben ook konijnen gehad. Man, wat was ik, ja vreselijk om te zeggen, blij toen die het loodje hadden gelegd. Hoefde ik mij dáár niet meer druk om te maken. Het is toch belachelijk dat je jongens moet vertéllen dat ze geen vuurwerk moeten afsteken op twee meter afstand van een konijnenren?

Gillende keukenmeid

Gillende keukenmeid

02-01-2017 om 12:26

hier, oh en kaaskopje

ik houd van vuurwerk, vooral om naar te kijken. Zelf niets gekocht, maar toevallig hadden mijn gasten siervuurwerk bij zich. Erg mooi, weinig geluid.

Hier is het 2 uurtjes erg. Mist werd ook hier verward met rook van het vuurwerk. Ja de rook bleef misschien in de mist hangen, maar dat je niets meer zag was niet door de rook. Hier in elk geval niet; stond niet in verhouding met wat er werd geknald.

Kaaskopje, de wereld buigt niet, dus dan moet je zelf aan de slag als je een angstige hond hebt, een gast hebt met een auto (dat is geen uitzondering toch):
Er zijn vuurwerktrainingen, ook voor de al angstige hond en met echt vuurwerk.
Daarnaast is er nog zoveel meer te doen, alleen je moet daar wel in investeren en dan moet je nu al beginnen. Die knallen of andere akelige geluiden ga je niet kunnen ontwijken (voorlopig), dus dan de honden maar zoveel mogelijk helpen door dingen uit te proberen.
http://www.ikwileenbravehond.nl/tag/vuurwerk/

https://www.youtube.com/watch?v=N83oXBZy0KM&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=StKLh_lc93s
http://www.studio040.nl/nieuws/39469-oefenen-met-echt-vuurwerk-bij-vuurwerktraining-voor-honden.html

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 12:30

Triva

Dat ontken ik niet toch? Maar als ik naar onze honden kijk, dan is vuurwerk wat een kilometer verderop afgestoken wordt lang niet zo eng als wanneer het achter onze tuin wordt afgestoken. Het stadsvuurwerk, twee keer per jaar, kun je redelijk buitensluiten met het goed dichtdoen van de ramen en de tv iets harder zetten. En na een kwartier is dat ook weer klaar. Ik ben de laatste die dáár over klaagt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 14:35

Gillende keukenmeid

Ik heb niet het gevoel dat ik een eenzame roeper in de woestijn ben. Ik ben niet de enige die er genoeg van heeft. Onze honden reageren niet op youtube, zijn niet ontvankelijk voor afleiding (althans de oudste niet). Dacht je nu echt dat ik met deze problemen nog nooit op internet gezocht had naar oplossingen en dacht je nu echt dat wij daar geen moeite voor willen doen?

Wat smog betreft:
BILTHOVEN - Het vuurwerk heeft in de oudejaarsnacht zoals verwacht een flinke hoop smog veroorzaakt. Op sommige plaatsen, met name in de steden, werd een concentratie fijnstof gemeten van meer dan 1000 microgram, heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zondag gemeld. Boven de 200 microgram fijnstof per kubieke meter geldt de luchtkwaliteit als zeer slecht.

De hoogste concentratie fijnstof werd gemeten in Den Haag. Daar gaven de meters een gemiddelde concentratie van 1118 microgram aan.

De smog bleef langer hangen dan verwacht, vooral in het noorden, doordat het later ging waaien dan voorspeld. In de loop van zondagochtend moeten alle waarden weer normaal zijn.

De luchtkwaliteit tijdens de jaarwisseling werd voor het eerst ook gemeten door een groep vrijwilligers. Ze kregen daarvoor van het RIVM een speciale fijnstofsensor. Die sensoren gaven kort na middernacht fijnstofconcentraties aan die drie tot tien keer hoger lagen dan normaal.

Ernstige smog kan leiden tot gezondheidsproblemen voor mensen met een hartkwaal of een longaandoening als astma en COPD.

Tot zover dit krantenartikel.

Toen ik naar buiten ging, twee uur ongeveer, stapte ik in een grijze mist, die meteen op mijn keel en ogen sloeg. Tijdens het wandelen begon het te regenen en trok de wind wat aan, beter dus. Tijdens mijn wandelingetje zag ik mensen naar huis toe gaan. Mensen die na een gezellige avond weer in de auto stapten. In feite komt het erop neer dat al dat soort mensen niet moeten zeuren en gewoon maar thuis moeten blijven, zodat ze niet meer naar buiten hoeven, als dat beter is voor hun gezondheid. Tenzij ze ergens mogen blijven slapen.

Om eerlijk te zijn verwacht ik wel dat de wereld zal buigen. Als ik het ruim neem, verwacht ik dat we over tien jaar niet meer rond het huis mogen knallen. Tenzij de overheid alle bezwaren blijft negeren vanwege de leuke verkoopcijfers van vuurwerk.

Een gast? Mijn dochter is geen 'gast'. Niet in de letterlijke zin, maar ook niet in de figuurlijke.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 16:01

Gast

Mijn man denkt dat je 'gast' wel letterlijk bedoelt en dus niet mijn dochter. Dan heb ik niks gezegd.

Thursday Next

Thursday Next

02-01-2017 om 16:04

carbid

Carbid schieten mag in de meeste gemeenten alleen op afgelegen terrein als er een vergunning voor wordt aangevraagd, of op terrein dat er door de gemeente voor aangewezen is. Maar de regels hiervoor zijn niet heel duidelijk.
Mijn zwager doet het niet met een melkbus maar met een soort verfblik. En dat schijnt dan wel gewoon voor de deur te mogen. Het knalt niet zo hard als carbid in een melkbus maar wel een stuk harder dan gewone rotjes.

Ik heb zelf een hekel aan vuurwerk en ben er bang voor, zorg dus dat ik niet naar buiten hoef op oudejaarsdag.

Gillende keukenmeid

Gillende keukenmeid

02-01-2017 om 17:03

Gast

Een gast...Iemand die bij je op visite komt. Totaal onbelangrijk wie dat is, het ging me er om dat er iemand op hete kolen zat omdat de auto in brand gestoken kon worden. Heel veel mensen hebben een auto. Ik heb daar nog nooit een avond door laten verzieken, zet m hooguit in een veiliger wijk, pak de fiets/taxi, loop enz.

Mijn broer heeft ook een rieten dak. Meestal zijn dat woningen die niet in hartje centrum liggen.

Heb je de link gezien over het inbakeren? Al eens geprobeerd? Bij een kennis van mij werkte dat goed. Bij haar hond dan.
Of de vuurwerktraining buiten met echt vuurwerk gedaan, dus geen YouTube..Geen CD maar echt trainen.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-01-2017 om 17:21

Uit onderzoek

Naar drukvesten bij honden bleek dat ze met vest nog net zo nerveus waren, maar nu angstig contact zochten met hun baas.

van mij mag het verboden worden

Behalve honden (die er zelf overigens niets aan kunnen doen als hun baasjes hun troep niet opruimen!) zijn er nog veel meer dieren die last hebben van vuurwerk. Er leven in Nederland miljoenen dieren, zowel huisdieren als wilde dieren. Ik heb zelf geen honden, wel twee katten, helemaal niet angstig van nature maar wel bang voor vuurwerk. Feliway en vuurwerkcd maken geen indruk, het knallen waarbij de ramen trillen en de kruitdampen die je ook binnen kunt ruiken zijn totaal anders. En dan zijn er nog alle vogels en andere dieren buiten die al helemaal niet getraind kunnen worden. Dieren hebben veel gevoeliger zintuigen dan mensen, vooral gehoor en reuk. Beeld je eens in dat alle herrie die je hoort nog eens 100x zo erg binnen komt.

Behalve het dierenleed, en de al genoemde smogvorming, vuurwerk geeft gewoon naar verhouding belachelijk veel schade en overlast. Het is niet voor niets dat behalve artsen nu ook verzekeraars roepen om een verbod. Al die miljoenen schade voor een paar uurtjes lol voor, als ik de krant mag geloven, de slechts 12% mensen die zelf vuurwerk koopt, is dat het waard?
In onze straat is met Oud en Nieuw 2012 brand uitgebroken door vuurwerk. Engste wat ik ooit heb meegemaakt, zo snel als dat ging. 30 meter verderop, voor hetzelfde geld was het onze woning geweest. Gelukkig geen slachtoffers gevallen maar dat had ook anders kunnen aflopen. Ik hield al nooit van vuurwerk maar sindsdien ben ik fel tegenstander.

Wat bijzonder, Kaaskopje

Het is geen onschuldige traditie, zo wordt het al jaren niet meer gebracht op scholen, media, enzovoort. Het is wel een typisch Nederlandse traditie. Dat die stevig geworteld zijn, heb je ook op Facebook kunnen lezen, over de Pieten kwestie.

Wat mij trof in jouw verhaal: jullie hebben al vanaf half oktober flinke overlast van het vuurwerk. Nu woon ik ook in een grote stad, maar het echte knallen begint toch vanaf het moment van verkoop. Het aantal "zweef boven de bank" klappen is beperkt tot een paar op oudejaarsavond.

Is er geen meldpunt voor overlast?

Bijzonder kaaskopje

Ik reageer op Mirthe die aangeeft voor die ene avond per jaar (die het voor haar gezin dus is) geen rekening te houden met honden. Ik doe dat ook niet voor die ene avond per jaar, dat geef ik aan in mijn stuk, dat ik dat begrijp.

Vervolgens kom jij met allemaal argumenten als vernieling en vervuiling en dat je vanaf oktober (!) al boven de bank zweeft van angst. Daar ging het toch helemaal niet over? het ging over rekening houden met honden die paar uur. Nee dat doe ik dus niet.

Ik woon net als Done in de grote stad, het afschieten van cobra's (want die veroorzaken meestal die knallen) is ook niet mijn favoriet en ook ik schrik mij dan de tandjes, daarnaast heb ook ik een hekel aan vernieling, zet ik mijn auto tijdens oud en nieuw ook op een veiligere plek dan hier voor de deur en was de smog het afgelopen oud en nieuw niet te harden en zaten we dus snel weer binnen. Ook mijn huisdieren (geen honden) houden niet van vuurwerk. Maar daar ging het niet over!

Mijn advies voor jou en je honden zou dan ook zijn: ga lekker weg. Zijn veel mensen die dat doen. Een collega van mijn man neemt zijn hond altijd mee naar het werk op het achteraf gelegen industrieterrein voor die paar dagen, is fijner voor het beest.

Overigens: een vriendin van mij is bang van vuurwerk, haar kinderen dus ook en die durven niet buiten te spelen de laatste dagen van het oude jaar. Ik denk dus dat je veel van je eigen stress op je honden over brengt.

Traditie

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/4200156/2015/12/02/Jan-met-de-Pet-knalt-pas-sinds-jaren-vijftig.dhtml

Het is pas ' traditie' geworden sinds ' Jan met de Pet' er in de jaren vijftig meer geld voor had door toegenomen welvaart. Daarvoor had je wat plaatselijke initiatieven waar vooral grote vuurwerkshows gegeven werden.
Daar was de industrie ook op ingericht.

http://www.nu.nl/jaarwisseling/4373191/korpschef-wil-af-van-zwaar-vuurwerk-en-geweld-hulpverleners.html
Erger is dat hulverleners, brandweerlieden, ambulancepersoneel en politie met vuurwerk bekogeld wordt.
De nationale korpschef, Erik Akerboom, doet dan ook terecht een beroep op het evalueren van de huidige tekortschietende maatregelen, verbieden van zwaar vuurwerk, maar ook een oproep aan ouders en scholen om het fatsoen dat je publiek personeel met rust laat om hun werk te doen, er in pompt. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik zou ook weleens willen weten hoe zoiets in enkele jaren zo enorm uit de klauwen is gaan lopen.
En respectvol met elkaar omgaan moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Veel burgers hebben blijkbaar nogal wat commentaar op de politie vanwege het boetebeleid, etnisch profileren of wat niet. Maar dat kan toch geen reden zijn om de veiligheid van andere burgers en jezelf in gevaar te brengen door de hulpdiensten te lijf te gaan?
Mogelijk dat het ' gewoon' , net als bij ' voetbalrellen' een kwestie is van alcohol, drugs, het voorhanden hebben van vuurwerk en gebrek aan een fatsoenlijke rem daardoor.
Dat gaat natuurlijk een keer ophouden. Ik ben wel blij dat men al begonnen is met regionaal mooie vuurwerkshows. Dan is het terugdringen van het huisvuurwerk iets makkelijker te accepteren.

Erik Akerboom pleit voor het verbieden van zwaar vuurwerk.

Terug naar een klein zakje met wat siervuurwerk en een paar lichte rotjes en een huilende keukenmeid.

" Vuurwerkkenner Roel Wijngaarden zegt dat tot de Tweede Wereldoorlog het afsteken van vuurwerk slechts was voorbehouden aan de rijke burgerij. Daarvoor huurden zij professionals in die zij hele shows lieten maken, waarvan iedereen kon meegenieten, dat dan weer wel.

Een van de twee grote vuurwerkfabrieken die Nederland heeft gekend, de firma A.J. Kat uit Leiden, hield zich volgens Wijngaarden alleen bezig met grote shows. Pas na de oorlog kwam daar een klein beetje verandering in. Er waren gewone burgers die zich bij het kantoor van de fabriek meldden met de vraag: 'hebbie nog bomme'.

Nou moest het 'bommen' niet al te letterlijk worden genomen, want het waren volgens Wijngaarden bescheiden knallen. "Op een gegeven moment zagen ze bij Kat er een aardige bijverdienste in, want ze boden papieren zakjes aan met bij wijze van spreken drie rotjes, een voetzoeker en een huilende keukenmeid.""

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 19:38

Gillende keukenmeid

Onze hond heeft een thundershirt. Heb jij dáár wel eens van gehoord?

Met onze jongste hond zou een training met echte knallen mógelijk kunnen helpen, die is er gewoon niet lekker mee, maar je kunt er wel mee 'praten'. De andere hond gaat zeg maar 'op slot'. Vandaag heeft mijn man even staan babbelen met een hondentrainer waar wij eerder al contact mee hadden en ze complimenteerde man over hoe wij met de honden omgaan. We doen wat we kunnen om het de honden zo aangenaam mogelijk te maken, meer kun je niet doen.

De 'gast' was mijn dochter, dus best logisch dat ze haar auto bij ons huis parkeert. Omdat ze de fiets van haar zus wilde lenen, is ze daar met de auto naartoe gegaan en heeft haar auto daar laten staan. Normaal is het rond het gebouw waarin mijn andere dochter woont een beetje aggenebbisj, maar omdat het daar drukker is dan achter ons huis voelde dat veiliger voor de auto.

Het rieten dak waar ik het over heb, ligt inderdaad niet in het centrum, maar niet afgelegen en er vliegt blijkbaar genoeg rond om het angstig te vinden. Ik vind het raar om daar laconiek over te doen. Het zal je bezit maar zijn. De gemeente weigert tot nu mee te werken aan een vuurwerkvrije zone rond hun 'gebied' wat groter is dan rond een gewoon huis en waar ook dieren staan. Er zijn gemeenten waar bij kinderboerderijen wél vuurwerkvrije zones worden ingesteld, dus het is onbegrijpelijk dat het bij een (ik noem het maar even zo) dierhouderij niet ingesteld wordt. Dus als buurtbewoners pijlen afsteken, is dat een risico, waar ze elk jaar mee te maken hebben.

Maar om het even los te trekken van mijn persoonlijke gevoelens en ervaringen is vuurwerk een jaarlijks terugkerend fenomeen, waarvan via enquetes naar voren is gekomen dat de helft tot tweederde van de ondervraagden af wil van consumentenvuurwerk. Dus er is zeker wel een draagvlak.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-01-2017 om 19:54

Honden en vuurwerk

Moeilijke keuze, maar als ik mag kiezen dan verbied ik toch liever de honden.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 20:02

MarSy

Je zit er naast dat ik mijn stress op de honden overdraag. Ik weet hoe je daar mee om moet gaan. Ik ben wel chagrijnig. Niet omdat wij alléén een bange hond hebben, maar dit een dusdanig groot probleem is, dat hondenscholen er een gat in de markt in zagen. Maar dat is niet alles, het gaat niet alleen om honden. Ook om katten, konijnen, vogels die met duizenden en duizenden tegelijk opvliegen en minimaal een half uur verward rondvliegen na twaalf uur, het gaat om paarden die op stal staan, koeien, geiten, schapen, die je niet kunt uitleggen waarom gebeurt wat gebeurt. Dan zijn we er nog niet, want inmiddels weten we ook dat de concentratie fijnstof enorm stijgt door het afsteken van vuurwerk. Ik ga nog even door: door vuurwerk komen er veel mensen bij het ziekenhuis binnen met letsel, in de azc's zitten mensen met oorlogstrauma's die die cobra's verschrikkelijk moeten vinden. Maar we moeten er vooral mee doorgaan.

Toen mijn kinderen klein waren ging mijn man met ze de buurt door om vuurwerk te kijken. We gingen altijd naar het stadsvuurwerk. Vuurwerk is mooi. Op veilige afstand. We hebben het ook zelf een keer of twee in huis gehaald. Was best leuk om eens te doen. Met de kennis die ik nu heb, zou ik dat nooit meer doen.

En zoals ik eerder al aangaf, kunnen wij niet weg, omdat we nog twee katten hebben. Een hoogbejaarde en een oudere kat. Die laat je ook niet alleen. En niet elke werkgever staat open voor een hondenclubje op de werkvloer.

Ad Hombre en kaaskopje

Hij is leuk!

Kaaskopje: dat het een groter probleem is dan honden dat is duidelijk, maar met dat argument kwam je niet: je had het alleen maar over honden. En dan ben ik het eens met Ad: kiezen tussen het hele jaar honden of één keer jaar vuurwerk, ik zou het wel weten!

Hond en vuurwerk

Ik kies voor beide. Heb op oudjaarsdag met mijn hond hardgelopen langs het veld waar carbid werd geschoten. Geen probleem. Later heb ik met hond bij mijn kinderen gekeken die rotjes afstaken. Elke knal een hondensnoepje. S nachts heb ik de hond meegenomen naar buiten met vuurwerk afsteken. Leek me beter dan alleen binnen blijven, want ze hangt nogal aan mij. Ook prima. Als pup heb ik maanden van tevoren al zo'n vuurwerkfilmpje afgespeeld. Keihard. Misschien is dat de truc.

Triva

Triva

02-01-2017 om 22:12

maar

'Toen mijn kinderen klein waren ging mijn man met ze de buurt door om vuurwerk te kijken. We gingen altijd naar het stadsvuurwerk. Vuurwerk is mooi. Op veilige afstand. We hebben het ook zelf een keer of twee in huis gehaald. Was best leuk om eens te doen. Met de kennis die ik nu heb, zou ik dat nooit meer doen. '

Kijk wat je dus doet. Wat jij vroeger heel normaal vond veroordeel je nu. Dat mag, men mag van mening veranderen, maar dat betekent niet dat je daar extreem in moet doorschieten vind ik.

Nogmaals: van mij mag het worden afgeschaft. In dit of het andere draadje had ik het over draagvlak en dan roep je enthousiast dat het draagvlak groter wordt maar het gaat om het draagvlak van de vuurwerkafstekers: er moet een goede oplossing komen voor die groep en die heb ik nog niet gezien.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-01-2017 om 22:45

Honden of vuurwerk? Eitje

Vuurwerk weg.

Als de afstekers zich aan de regels zouden houden en alleen veilig en legaal vuurwerk af zouden steken op de toegestane tijden en op de goede manier, zou ik er geen probleem mee hebben. Dan nog vind ik het zonde van het geld en slecht voor het milieu.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 22:58

MarSy

Ik kwam niet alleen met honden. Ik heb het ook over long- en hart-en vaatpatiënten gehad.

Je hoeft niet van dieren te houden. Ik heb een dochter die nu zegt dat nooit huisdieren zal willen. Maar ze vindt het wel zielig dat de honden er zoveel last van hebben. Althans... vooral de oudste. Die twee dingen bijten elkaar niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 23:09

Drietje

Ik ben blij voor je dat het voor jouw hond geen probleem is. Wij hebben ook een hond gehad die er totaal geen last van had.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2017 om 00:41

Triva

Het kan best zijn dat ik in jouw ogen doorschiet, maar mijn houding is een reactie op de overlast die ik ervan ervaar en wat er nog meer mis aan is. Ik snap best dat niet iedereen die overlast op dezelfde manier voelt. Ik geef dus toe dat ik mij er ook later pas van bewust ben geworden dat het zoveel overlast geeft. Maar nu dat eenmaal duidelijk is sluit ik mij aan bij de tegenstanders van vuurwerk.

Waarom ben jij trouwens zo'n vurige pleitbezorger van de afschaffing van zwarte Piet geworden? Jij was toch ook niet altijd tegen? Daar waren we het met elkaar eens, ook al ben ik daar net zo stellig als nu bij dit onderwerp: als duidelijk is dat een groep mensen en in dit geval ook dieren er zoveel last van heeft stop je ermee of ga je praten over hoe het beter kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.