Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lynna

Lynna

21-05-2012 om 09:32

Wakker liggen als puber uitgaat?

Afgelopen weekend vond ik het wel bar en boos, dat ik wakker lag omdat ik wist dat mijn puber aan het stappen was in de grote stad. Ik was zelf niet eens thuis.... Gewoon het idee al dat ie weg was.

Als ik wel thuis ben, ga ik rustig slapen als hij weg is. Maar als ik dan rond een uur of 2 per ongeluk wakker word en hij is nog niet thuis, kan ik niet slapen voordat ie thuis is. Gewoon klaarwakker, het is niet dat ik niet wil slapen, ik kan het echt niet.

Hoe gaat dat bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lizelot

Lizelot

21-05-2012 om 13:09

Ligt eraan

Er rijdt bij ons een (taxi)bus naar een disco en dan weet ik dat dochter rond half 6 thuiskomt,dan slaap ik.Ze mag van ons alleen naar die disco als ze met de bus gaat.
Als ze met de fiets hier in de omliggende dorpen uitgaat,dan slaap ik niet.Een tijd afspreken gaat niet,want ze moet met de groep naar huis komen.Laatst belde ze dat ze niet naar huis kon,omdat een paar vrienden ruzie hadden gekregen en buiten het cafe stond en grote groep te wachten.Die jongens wisten dat mijn dochter en haar vriendinnen bij de jongens hoorde,dus ze mochten niet naar buiten van de jongens en cafebaas.Toen ben ik beneden gaan wachten,ze wilde niet dat ik haar kwam halen.Er is ook een keer onderweg een vechtpartij geweest.Afijn,het fietsen vind ik altijd spannend,dan slaap ik niet.

Isabella

Isabella

21-05-2012 om 15:17

Het went

Ik herken het wel. Toen de oudste nog maar net uit ging sliep ik ook slecht. En inderdaad als hij er dan nog niet was op het afgesproken tijdstip sliep ik helemaal niet meer, terwijl manlief heerlijk lag te snurken en zich nergens zorgen over maakte. Door de tijd heen is dit beter gegaan. Ook nu bij de tweede kan ik dit beter loslaten. Misschien ook wel omdat er nog nooit vervelende dingen zijn gebeurd en ik dus ook een gevoel heb dat het wel goed komt.

Paal

Paal

21-05-2012 om 15:42

Dommelen

Hooguit dommel ik wat. Verschrikkelijk vind ik het. Komen pas heel laat thuis.
ALtijd met een groep, maar toch.
Nu ze met vriend naar ons huis komt is het beter. ALs ik weet dat het naar zijn huis is is het mog beter. Dan slaap ik.
Nu gaat jongste ook steeds vaker weg.

Op de telefoon

Ik ga wel slapen maar lig boven op de telefoon. En als hij thuis komt moet hij me even wakker maken zodat ik het weet. En als hij onderweg naar huis is dan smst hij me even dat hij onderweg is om mij gerust te stellen. En vergeet hij dat dan sms ik hem dat ik even door hem gerustgestelt moet worden en of hij al onderweg is.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2012 om 21:02

Niet als ik zelf niet thuis ben

Als ik weg ben, ben ik ook weg. Ik denk natuurlijk wel af en toe aan mijn kinderen, maar kan het goed loslaten. Als ik thuis ben, beïnvloedt het mij wel als ze nog thuis moeten komen. Ik val wel in slaap, maar als ik wakker wordt en ik zie dat ze er nog niet zijn vind ik dat wel ongemakkelijk. Op den duur val ik dan toch wel weer in slaap. Ik moest/moet er aan wennen dat ze hun eigen gang mogen gaan en daar 'hoort' soms bij dat ze pas in de vroege uurtjes thuis kunnen komen.

Ik blijf op

Nu gaat mijn 15-jarige nog niet zo vaak en nog niet tot zo heel laat uit, maar ik blijf op tot ze terug is. Want de ene keer ga ik haar halen, als nachtelijk fietsen niet zie zitten omdat ze het laatste stuk alleen moet, de andere keer fietst er iemand met haar mee, maar dan wil ik toch even zeker weten dat ze er weer is. Ze vindt het zelf ook een tikje eng om in het donker thuis te komen en de deur nog van het slot te moeten halen, we wonen een beetje stil en 't is hier pikkedonker.

skik

Isabella

Isabella

21-05-2012 om 22:06

Ik dacht

dat ik best erg was maar er blijken hier meer bezorgde moeders te zijn. Zoon hoefde mij niet wakker te maken, ik kon daarna namelijk moeilijk nog in slaap vallen. We hebben afgesproken dat hij een kaart voor mijn werker zet als hij thuis is. Als ik dan midden in de nacht wakker word zie ik meteen of hij al thuis is en kan ik me lekker weer omdraaien zonder uit bed te hoeven.

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2012 om 23:55

Ook zoiets

Ik zet mijn wekker ongeveer een half uur na de tijd dat ze thuis zouden moeten kunnen zijn (vaste sluitingstijden). Als ze thuiskomen, drukken ze mn wekker uit en dan word ik wakker en controleer ik meteen even de alcoholinname. Als ze niet thuiskomen, loopt mn wekker af en ben ik dus wakker -) En dan bel ik ze op.
Die van Isabella vind ik ook wel een goeie. Een vriendin van mij laat ze hun schoenen op haar kamer zetten ofzoiets, die kan ze dan net zo vanuit haar bed zien staan

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2012 om 00:20

Tussen 16 en 18

moesten ze van mij rond 3 uur naar huis. En omdat ik een getrainde nachtbraker ben, bleef ik dan gewoon nog iets langer op. Bij 1 gelegenheid tot grote schrik van mijn dochter. Die was de klok 'vergeten' en kwam pas om half 5 thuis. "Waarom bij jij nog op??" Nou... ik wilde wel eens zien hoe ze zich eruit zou kletsen! Ze heeft het niet meer gedaan tot haar 18de. Bij de 18de verjaardag van mijn dochters heeft hun vader ze plechtig de beschikking over hun eigen leven gegeven. Als ze maar laten weten of ze thuis eten of 's nachts niet thuis slapen.

tonny

tonny

22-05-2012 om 08:02

Deels eens met kaaskopje

' Ik val wel in slaap, maar als ik wakker wordt en ik zie dat ze er nog niet zijn vind ik dat wel ongemakkelijk. Op den duur val ik dan toch wel weer in slaap.'
Dat heb ik ook. Ik slaap gewoon minder relaxed als er nog iemand thuis moet komen.

Zo'n fraai systeem als Tirza heb ik nooit gehad. Volgens mij ben jij de enige hier (?) die zo accuraat controleert op alcoholgebruik. Heel wijs, bij mij is dat er niet van gekomen (en dat was bij één van het stel wel zinnig geweest). Maar hoe weet je of het teveel is? Je ruikt één alcoholische versnapering toch ook al? En als het echt teveel is, wat dan?

Kaaskopje : 'Ik moest/moet er aan wennen dat ze hun eigen gang mogen gaan en daar 'hoort' soms bij dat ze pas in de vroege uurtjes thuis kunnen komen.' Dat voel ik anders. Als ze niet meer met mij in één huis wonen, bepalen ze zelf het dag/nachtritme, zolang dat nog niet zo is, verwacht ik rekening te houden met elkaar. Van gerommel in de nacht word ik bijna altijd wakker - helaas. Te vaak laat thuiskomen vind ik niet wijs ivm andere verplichtingen en de gezondheid; maar het scheelt waarschijnlijk dat ik niet zo'n nachtbraker ben als Kaaskopje, in dat geval zit je er van nature niet zo mee - met weinig slapen, bedoel ik.

tonny

tonny

22-05-2012 om 08:07

Oh ja, en dat uitgaan

hoef je als ouders natuurlijk niet steeds maar goed te vinden he. Onze uitgaander mocht met 16 (hehe, het is zover!) eens per maand (en dan meteen tot een uur of vijf, dan ging de hele groep naar huis). Met 17 werd het iets vaker, maar elk weekend, nee.

Een nacht feesten en de dag erop tot de middag slapen - alles met mate.

Tonny

Merel

Merel

22-05-2012 om 08:26

Hier

Ze gaat sowieso niet iedere week, misschien maar een keer per maand, soms zelfs minder uit. Verder gaat ze altijd met vriendinnen of haar vriendje. Als ze hier slapen, slaap ik heel licht en ga pas echt slapen als ik ze thuis heb horen komen.
Verder heb ik haar op het hart gedrukt om nooit,nooit, nooit, alleen te gaan fietsen. Als er iets zou zijn, (ruzie ofzo) dan mag ze me met een gerust hart wakker bellen en kom ik haar halen.
Ik merk wel dat het steeds 'makkelijker' wordt, ik wen eraan blijkbaar (en papa slaapt altijd door, is dit echt een moeder ding?)

Wakker laten maken

Ik slaap gewoon, maar sinds ik de kinderen heb, ben ik acuut wakker bij het minste gerinsgte gerucht van hun...Dus ook als oudste (18) de fiets tegen de muur zet (bonk) en daarna de sleutel in het slot steekt (krggg,krggg,rammel, klik...).
Dat is wel raar eigenlijk, want normaal ben ik nog niet wakker te krijgen als er een bom naast me af gaat....Ik hoor man nooit als hij naar bed gaat later dan mij of onweer of noodweer of weet ik wat, als de hele buurt het gehoord heeft, weet ik alleen nergens van.
Maar die kinderen die hebben een signaaltje ofzo dat de uitzend en mij meteen klaarwakker maakt...van zelfs het kleinste geruchtje. Dat weet ik ook, dus ik slaap als een roos....en hoor ze dan binnen komen.
Ze moeten (voor de zekerheid) ook even zeggen dat ze er zijn. Er zijn ook wel eens momenten dat ik ze al terug verwachtte en toch wakker schiet vroeg in de ochtend.
En dan word ik wel ongerust...en meestal wats-app ik dan of sms of wat dan ook. Dan reageren ze ook meteen...dus ben ik weer gerustgesteld. Dan heeft vriendin een lekke band ofzo en zijn ze onderweg op 1 fiets. Of is de bus overvol en moeten ze op de volgende wachten...Nou ja zulke dingen dus.
Beiden mogen niet alleen thuis komen. Dat doen ze ook nooit, de meeste vriendinnen mogen dat ook niet, dus gaan ze uit in een groep. Meestal slapen ze met tweetallen. Dus of hier of bij 1 van de andere vriendinnen.Dat vind ik ook wel een geruststellende factor...1 vriendin mag ook niet naar huis komen midden in de nacht (woont enorm afgelegen), die slaapt dus áltijd bij anderen in 't dorp'als ze uitgaan. Maar die ouders zijn weer wel erg gastvrij met dingen als met z'n allen dvd kijken op grootbeeld of 'chillen bij een kampvuurtje'. Oudste gaat niet elk weekend uit, het is afwisselend, ook afhankelijk van de financiën die ze hebben, nu zijn de financiën ook wat minder, want de dames sparen voor hun vakantie...Geen dure stapavondjes dus, maar eenvoudige filmavondjes of gourmetten bij andere vriendin in grote schuur....dat soort dingen.
Jongste gaat nog amper uit (14) soms iets van school of laatst een 'jongerendisco' tot 16 jaar door de gemeente op poten gezet met koninginnedag/avond. Maar die is altijd samen met buurmeisje...die naast ons woont. Dus komt ook altijd samen thuis Met koninginnedag hadden ze een tweeling te logeren, de ene helft hier, de andere bij buren...Op deze leeftijd wacht ik altijd nog, of man...die is meer een nachtbraker dan ik. Afgelopen keer zelfs met buurman samen..
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2012 om 23:29

Uitgaan

Wij hebben eigenlijk nooit limieten gesteld aan uitgaan. Wilden ze 2 keer per maand, prima 2 keer. Waarom niet? Zolang school en werk er niet onder leed tenminste. Ik denk dat we het tussen 16 en 18 redelijk getroffen hebben met ze. Het regelde zich eigenlijk redelijk probleem- en discussieloos. De oudste was eigenlijk nooit zo 'rijk' dat ze om de haverklap flink de bloemetjes buiten kon zetten. De jongste heeft het uitgaansleven eigenlijk pas vorig jaar (toen 18)echt goed ontdekt. Af en toe ben ik wel eens moederlijk bezorgd, maar ik kan er mee leven
Hoewel ik niet vind dat alles maar acceptabel moet zijn terwijl ze nog thuiswonen, vind ik het wel goed als ze nu al leren wat de consequenties zijn als ze het te bont maken en niet pas als ze het huis uit zijn. Daarnaast heb ik een traumaatje opgelopen in mijn jeugd door het altijd aanwezige gevoel dat mijn ouders het niet goed vonden als ik uit zou gaan. Dat gevoel kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb oudere zussen en wist hoe mijn ouders over uitgaan en dergelijke dachten. Ik bedacht daardoor listen om toch uit te kunnen gaan. Ik gun mijn dochters daardoor een groter gevoel van vrijheid dan ik had op die leeftijd. Mijn man hád die vrijheid op die leeftijd en ziet er daarom nu ook geen enkel probleem in om de dochters hun gang te laten gaan, zolang het school en werk maar niet negatief beïnvloedt. Gemiddeld genomen gaan ze er goed mee om.

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2012 om 23:41

Controleren op alcohol (licht ot)

Je ruikt het inderdaad (ook al na 1 biertje), maar je ziet het ook. Ik heb net genoeg horeca-ervaring om de wat vertraagde motorische reactie te herkennen, de net iets te ontspannen houding waardoor je zo slungelig wordt en het giecheltje. Combineer dat met een ontwijkende blik en een enórme drang om meteen naar bed te gaan en je hebt bingo
De sancties zijn afhankelijk van het kind. De voor beiden toepasbare is in elk geval het verplicht uit je nest gerammeld worden terwijl je dacht je roes uit te kunnen slapen
Score tot nu toe: dochter (22) eenmaal aangeschoten, zoon (18) nul overtredingen.
Weet je. Ik heb een close-to-zero-beleid en daar geloof ik heilig in. Maar ik zal niet durven beweren dat dat de réden is dat ze nauwelijks drinken. Dochter sport op hoog niveau en dat kan gewoon niet samen, zoon heeft een enorme angst voor controleverlies.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.