Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Strip

Strip

23-01-2010 om 23:14

Wanneer aan de pil?

Mijn dochter is dertien, heeft al weer een poosje een vriendje, en is erg onderzoekend, nieuwsgierig en ondernemend. Gelukkig is ze ook erg open en praten we overal over. Ze wil nu graag aan de pil. We gaan dus binnenkort naar de huisarts. Ze weet trouwens ook al alles van condooms en zo.
Maar ik ben ook wel benieuwd. Wanneer gingen bij jullie de meiden de pil slikken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 00:28

Hoe ouders het doen/hoe kinderen het doen

Wij als ouder willen dat liever zo lang mogelijk uitstellen, want de gedachte eraan dat onze kinderen aan sex doen is voor ons denk ik net zo als dat hun eraan denken hoe hun ouders dat doen.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar nee die vergelijking gaat voor mij absoluut niet op. Het is normáál dat mijn kinderen ooit aan seks gaan doen. Ik ben volwassen en ben in staat om dat feit te beoordelen als iets wat niet 'yeks' is. Mijn enige zorg is dat ze het veilig doen en zich veilig en plezierig voelen en dat áls ze het voor het eerst doen ze daar aan toe zijn.

Normaal

Het si zeker iets normaals, maar wat ik bedoel is dat ik het mij niet voor hoef te stellen dat zij het doet, want je ziet je dochte rnog een beetje als het kleine meisje die onlangs nog met speelgoed speelde. IK weet ook dat het iest heel normaals is, maar ik wil dat liever niet denkbeeldig in mijn hoofd zien.

Die van mij heeft inmiddels haar eerste ervaring gehad en het de dag erop tijdens het gourmetten verteld...Mijn vriend was in eerste instantie boos en teleurgesteld omdat wij altijd tegen haar gezegt hebben dat zij eerst een vaste vriend moet hebbene nhem beter moet leren kennen. Nou dat wilde zij dus niet en dan hou je dat ook niet tegen.

Ik heb mijn vriend gezegt dat hij niet boos mag zijn maar het moet waarderen dat zij eerlijk is anders verteld zij nooit meer iets. Gelukkig was zij toen al aan de pil en heeft zij ook een condoom gebruikt.

Later werd er ook uitgebreid verteld van hoe en wat, en daar luister ik wel naar want blijkbaar wil zij dat toch kwijt maar het voelt niet prettig aan, juist omdat ik de hoop had dat het meer grootspraak van haar is en dat ze in werkelijkheid minimaal nog een jaar zou wachten of in elk geval een vaste vriend zou hebben die wij ook kennen.
Zo zie je maar weer dat je dat niet in de hand hebt, wat je graag wil hoeft nog niet uit te komen.

Biene M.

Biene M.

31-01-2010 om 09:28

De pil

De pil is bij mij zo'n libidokiller, ik denk dat ik mijn dochter júist aan de pil zou laten gaan als ze al jong geïnteresseerd is in seks, in de hoop dat hij op haar hetzelfde effect heeft.

Lastig wordt het pas als mijn dochter op haar 17e een vriendje krijgt. De pil is een uitstekend voorbehoedsmiddel vanwege hoge mate van bescherming en omdat je je vrijpartij niet hoeft te onderbreken, bovendien reguleert hij de menstruatie. Maar als ze tegen die tijd een vriendje heeft, wens ik haar dat libidoverlies natuurlijk helemaal niet toe. En nu er aanwijzingen zijn dat het libidoverlies blijvend kan zijn, vraag ik me nog meer af of de pil wel een geschikt voorbehoedsmiddel is voor een jong meisje.

Het probleem is alleen dat er geen goed alternatief is. Juist bij pubers is het risico groot dat ze niet stoppen in het heetst van de strijd, dus ik zou er niet gerust op zijn als condooms of zelfbeheersing het primaire voorbehoedsmiddel zouden zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 14:21

Moyodo

Misschien lijkt het nu of ik alleen maar dwars wil doen maar dat is niet de bedoeling
Jij: want je ziet je dochte rnog een beetje als het kleine meisje die onlangs nog met speelgoed speelde.
Ik: Ik heb er nog geen ervaring mee. Voor zover ik het nu voel als ik aan de mogelijkheid dénk zal het wel weer een stapje zijn naar dat ik ze zie als volwassen (wordende) mensen, maar ik heb oprecht nooit zo begrepen dat mensen zeggen dat ze hun kind nog zien alsof het speelgoed net naar zolder is verdwenen. Waar was je dan in de jaren ná die fase? Je groeit toch mee met je kinderen? Maar dan heb ik het uiteraard wel over kinderen van 16, 17, 18 jaar. Een kind van 13 zou ik bij wijze van spreken inderdaad nog niet los van Barbies kunnen plaatsen. Ik vind dat echt te jong.

Kaaskopje

Bij mij voelt het zo omdat zij bijv. een half jaar geleden nog met haar paardenboerderij wilde spelen, dus ben je er als ouder eigenlijk nog niet rijp voor dat ze aan sex doen.
Ook zit je zelf eraan te denken wat wel en niet normaal is, welke leeftijd, alhoewel ik leeftijd wel erg betrekkelijk vind, want een kan op gebbied van sex al heel ver zijn maar zoals bijv. mijn dochter ook weer heel kinds en speels en een anders is misschien 16-17 en is daar nog helemaal niet echt mee bezig.
Mijn dochter heeft het erg vaak over jongens, dus wij letten vooral op dat wij goede afspraken maken thuis met oog op weg gaan en omgang met jongens.
Wij praten wel geregeld over sex en wat betreft voorlichting is er niets meer wat ik haar nog kan vertellen. Belangrijkste vind ik dat zij haar hoofd blijft gebruiken, ook al is ze aan de pil, dat zij weet wat ze doet en ook de gevolgen kan overzien ( daar heb ik dan wel mijn tijfels over op haar leeftijd).

Wij kunnen haar niet opsluiten en als ze het niet eerlijk kan vertellen gaat ze het wel stiekem doen.Zij weet dat er voor mij niets ergers is als liegen of als zij dingen verzwijgt.

lynnie

lynnie

31-01-2010 om 19:57

Mijn mening.

Ik vind het een beetje vreemd dat er alleen over de leeftijd van een meisje gepraat wordt.Is het ook niet belangrijk hoelang een meisje een relatie/verkering heeft?Mij lijkt het dat als een meisje van 13 een jaar verkering heeft ,waarschijnlijk net zo goed toe is sex dan een meisje van 16 of ouder.
Nu komt het niet vaak voor.Jonge meisjes flirten,worden verliefd,spreken een keertje af,zoenen en het is weer over.Heel normaal,zo hoort het ook op die leeftijd.Maar wat als je dochter van 13 verliefd wordt,flirt,verkering krijgt en verliefd blijft?Je kan niet na een paar weken of een paar maanden,tegen je dochter zeggen,dat de verkering lang genoeg geduurd heeft en dat het maar over moet zijn,want stel je voor dat je nieuwsgierig wordt wat er nog meer is dan zoenen.
Dat is iets dat kun je als ouder zijnde niet voorzien,het gebeurt,het overkomt je.En dan moet je toch accepteren dat je dochter eerder de pil heeft en sex heeft dan als jij in gedachte had.
En dan blijf ik denken dat leeftijd niet het belangrijkste punt is,want of je dochter nu 14,16 of 18 is,ik vind het toch een belangrijk punt om mijn dochter mee te geven,dat je niet zomaar met iedereen sex hebt.Dus niet zomaar aan de pil,pas als je echt zeker weet,dat het liefde is en dat kan ook als je 14 bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 20:19

Meer factoren

Uiteraard speelt er meer mee dan leeftijd. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik blijf erbij dat ik 13 te jong vind. Ik weet nog dat ik bij de verjaardag van een meisje was, toen ook zo'n 13 jaar. Het meisje was een jongen aan het bespreken en ze oordeelden dat het een heel erg lekker ding was. Tja, en toen kwam mijn jaren '60 lijf toch een beetje in opstand... 13 jaar en dan een jongen een 'lekker ding' noemen? Ik vind het geen gehoor. Als hetzelfde meisje er achteraan had gezegd dat ze met het lekkere ding naar bed was geweest zou ik in shock geraakt zijn. (ik overdrijf nu uiteraard om mijn punt duidelijk te maken) Als ik naar een meisje van 13 kijk zie ik een meisje wat nog lang niet uitgegroeid is, geestelijk en lichamelijk nog middenin haar ontwikkeling zit...

lynnie

lynnie

31-01-2010 om 20:51

Lekker ding

Ik denk dat: lekker ding,nu hetzelfde is dat wij 'vroeger'een jongen knap vonden.Dat heeft nog geen sexuele lading,ik hoor het hier ook.De meisjes vinden zoveel jongens lekker.Daar bedoelen ze niet meer mee dan knap.

Tirza G.

Tirza G.

31-01-2010 om 22:26

Maar lynnie

Waarom mag je dochter pas met iemand naar bed als ze lang verkering met hem heeft? Waarom alleen maar uit Echte Liefde? Waarom niet gewoon voor de lol? En hoe zou dat zijn voor je zoon?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 23:05

Punt

Tirza heeft een punt. Ik hoop natuurlijk dat mijn dochters met iemand het bed zullen delen omdat ze er verliefd op zijn, zeker als het de eerste keer is, maar wat mij betreft mogen ze iemand ook gewoon erg leuk vinden, of zin in seks hebben. Nonchalant met elkaar de koffer in duiken en ´tabee het was leuk´, vind ik echter meer iets voor iemand die haar seksleven al behoorlijk onder controle heeft, dus niet meteen met een gebroken hart zit als het niet meer is dan die ene avond.

Lekker ding

Mijn 12 jarige en haar vriendinnen hebben het regelmatig over een lekker ding,dat is gewoon een uitdrukking van deze tijd.dat zegt echt niet dat die meiden al met sex bezig zijn.sterker nog,dochter kwam vorige week helemaal stralend thuis,ze had een kus gehad van haar vriendje; op haar wang!

en verder zijn er echt wel 13 jarigen die gewoon heel vroeg rijp zijn,die wel aan sex toe zijn.daar moet je als ouder wel op inspelen door tijdig over voorbehoedsmiddelen te praten.want verbieden heeft geen zin,het gebeurt toch wel als ze er aan toe zijn.

lynnie

lynnie

01-02-2010 om 09:35

Tirza

Om dezelfde reden als Kaaskopje,als iemand zijn seksleven onder controle heeft,is daar niets mis mee.Maar meestal ben je dan toch al iets ouder.
Dus als mijn dochter ouder is mag ze dat best.Maar nu ze nog jonger is,hoop ik niet dat ze het gaat doen.Ook omdat de meeste meisjes toch wat ouder zijn als ze met sex beginnen,dus als bekent wordt, en dat weten jongens heel snel,dat een meisje sexueel actief is,krijgt ze heel veel aandacht.Hoe gaat zo een jong meisje daar mee om?Verder is het ook heel persoonlijk.Mijn eerste ervaringen waren niet fijn.Dan hoop ik dat het voor mijn kind anders is,snap je.Het is toch fijn om aan je eerste keer terug te denken als iets moois.Dat probeer ik te zeggen,en dat ze dan leert dat sex niet zomaar iets is.
En mijn zoon,dan denk ik er precies hetzelfde over.

klaar

klaar

01-02-2010 om 12:25

Kind afhankelijk

Ik was laat met sex en met alles wat daarmee te maken had (later dan vriendinnen etc) maar het paste ook bij mij, was lang nog echt een kind enz. Zoon is hetzelfde, 9, veriefdheid etc zijn taboe onderwerpen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij ook laat zal zijn. Hoewel hij erg slim is is hij nog echt een kind.
Dochter is pas 6, en natuurlijk ook nog echt een kind! Maar ook zo anders. Ik vind het mooi om te zien, omdat ik zo weinig bij mezelf herken. Een echte vlinder, vindt al heel vaak jongens leuk, maar het is ook iets waar ze mee bezig is. (klasgenoten overigens ook, heb wel het idee dat het allemaal vroeger speelt dan vroeger) Al vaak verliefd geweest. Veel vrijer dan ik ooit geweest ben, ook naar jongens toe. (behalve als ze echt verliefd is, dan is ze erg verlegen) Erg bezig met uiterlijkheden, van zichzelf maar ook van anderen. Ze lijkt sowieso op een aantal sociaal-emotionele gebieden wat verder. Gecombineerd met een aantal karaktertrekken (soms impulsief, enthousiast, laat zich meeslepen, gevoelig, nieuwsgierig, actief) denk ik dat ik me best zorgen kan maken over haar, over een aantal jaar. Wel weet ik dat ik nauwelijks kan verwachten dat ze laat zal gaan zijn met een aantal dingen, dat zit er volgens mij gewoon niet in.

Antwoord van dochter

IK zei tegen mijn dochter dat zij haar hoofd er goed bij moet houden en mocht zij in de situatie komen dat zij met een jongen vrijd, optijd zegt dat ze moeten stoppen. Zegt zij tegen mij: Maar als je al bezig bent en je bent dan opgewonden dan denk je daar echt niet meer aan om te stoppen....
Tja, moet ik dan achter haar aan lopen om haar even te herinneren dat IK niet wil dat zij met een jongen aan sex doet? Ik mag al blij zijn dat ze verstandig genoeg is om een condoom te gebruiken En aan de pil is ze dsu wat kan ik nog meer doen?
Mijn voorlichtingsvorraad is op, zij weet volgens mij al meer als ik en ik weet al veel.....Wat gebeurd ,gebeurd en je kunt haar alleen maar goed voorbereiden, maar verwachten dat zij stopt als zij er aan toe is????
Als dat zo makkelijk was....

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2010 om 16:05

Dat snap ik wel lynnie

Maar wat ik zo raar vind in dit soort discussies, tig jaar na de seksuele bevrijding van de vrouw, is dat vrouwen nog altijd de grens aan moeten geven én houden die mannen blijkbaar niet hebben.
Je schrijft dat je er met je zoon hetzelfde instaat als met je dochter. En tóch zie je rond een vroeg-seksueel-actief meisje horden jongens draaien die haar aandacht geven. Zijn dat dan allemaal andere types als je zoon?

Tirza

Grens

IK denk dat de vrouw of het meisje meestal de grens aan moet geven omdat de gevolgen groter kunnen zijn, zwangerschap, slechte naam. Als je als meisje te makkelijk ja zegt dan ben je voor de jongens uiteindelijk een makkelijke prooi.

lynnie

lynnie

02-02-2010 om 10:05

Zo denk ik er ook over tirza

Daarom hoop ik dat mijn zoon later een ander 'type'jongen wordt.
Maar daar durf ik nu nog niets over te zeggen.Ik had ook de hoop dat mijn dochter een paardenmeisje werd en heel haar pubertijd in de stallen en met haar paard bezig was.Maar helaas......je kunt proberen te sturen en begeleiden,meer niet.
Toch zie ik wel enige verschillen met mijn tijd vroeger.als je vroeger veel vrienden had was je een slet,ben je nu nog,maar een jongen met veel vriendinnen stoer.Dat is nu niet meer.nu zijn jongens een player of ze worden al snel als loverboy aangezien.Ik heb mijn dochter de opmerking in het draadje hier beneden laten lezen,over jongens die vinden dat ze gebruik mogen maken van een meisje.Mijn dochter herkent dit soort jongens en ze haat ze.Heeft medelijden met het meisje dat zo dom is met zo een jongen te trouwen,want zo een jongen krijgt nooit geen respect voor een meisje.Haar woorden....mijn
dochter is zo een meisje als Lara omschrijft,ze heeft HET,de juiste rondingen op jonge leeftijd,haar kleding houd ik in de gaten,echt geen strakke blote truitjes,maar dan nog,altijd jongens om haar heen.
eigenlijk na jouw berichtje gisteren weer over jongens gepraat en ze legt uit,dat de meeste jongens toch anders zijn.Dat ze de players wel herkent,dat ze wel weet welke jongen terecht aardig is en welke jongen op sex uit is.Dat ze zelf heel erg duidelijk maakt en dat ondertussen alle jongens wel weten dat zij er niet intrapt en dat ze geen gebruiksvoorwerp is.Dat ze neerkijkt op deze jongens.Was een fijn gesprek.
En mijn zoon,die is nog niet zover,het gaat nu net beginnen en ik merk nu bij het eerste voorval dat ik strenger reageer dan bij mijn dochter.Toen mijn dochter zo een jaar of 9 10 was kwm ze wel eens thuis ,boos ,omdat de jongens op haar bileln sloegen.Ik was daar vrij nuchter over,dat ze duidelijk moest maken dat ze dat niet fijn vond,dat de jongens ook
echt moesten leren dat nee,nee is en als ze niet
luisterde dat ze dan toch even de juf moest inlichten.Nu komt dus zoon thuis en verteld grappig dat de jongens het leuk vinden om op de meisjes hun billen te tetsen,nu bleef ik dus niet nuchter en meneer heeft een hele preek gekregen.Ik hoop echt dat ik mijn zoon kan leren op de juiste manier met meisjes om te gaan.hij heeft gelukkig een oudere zus die hem wel leert,hoe je met meisjes omgaat.
Maar ik merk het hier op het forum ook,je ziet wel draadjes over jonge meisjes met oudere jongens,wanneer aan de pil,wanneeer een meisje voor het eerst sex heeft.maar dit soort draadjes zijn er niet over jongens,net of dat allemaal maar normaal is.Snap ik ook niet.

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 11:13

Lynna

Ik heb ook een dochter en een zoon, vandaar. Hoe bewust je je ook bent van beeldvorming en maatschappelijke onjuistheden, je zít er maar mooi mee bij je eigen kinderen. Hoe vrijdenkend je zelf ook bent en vindt dat dat maatschappij zou moeten zijn, zo ís het niet. En hoewel jongens met veel vriendinnen tegenwoordig voor "player" worden uitgemaakt door hun leeftijdsgenoten, worden ze dat (nog?) niet door de rest van de maatschappij. Daar krijgen ze nog gewoon een vette knipoog van Oom Piet. Jaaaaa, die neef van mij, díe ligt goed bij de vrouwtjes. Brrrrrrr.

Tirza

Nou

Van mij hoeven mijn kinderen helemaal geen totaal vrij en ongedwongen sexleven te hebben.
Ik vind het veel belangrijker dat ze onze waarden en normen op het gebied van sexualiteit en relaties overnemen.

Zie in dat opzicht ook totaal geen verschil tussen jongens en meisjes. Vroeger ook al niet. Toen had je ook al mannelijke en vrouwelijke afgelikte boterhammen.

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 14:33

Sorry lynnie

Ik noemde je prongluk Lynna.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 14:34

Maar waarom dirksmama?

Waarom wil je dat je kinderen jouw waarden en normen overnemen bij iets wat zo eigen en persoonlijk is als seiksualiteit? Het zijn toch zelfstandige individuen? Het hoeven toch geen kopietjes van jullie te worden?

Tirza

Ik ben dirksmama niet

maar het lijkt me vrij normaal dat je graag wilt dat je kinderen jouw normen en waarden overnemen. En niet alleen mbt sexualiteit. Maar toch ook mbt omgaan met de natuur, omgaan met de medemens, diefstal, moord, levensbeschouwing, omgaan met de waarheid, respect voor een ander.
De hele opvoeding hangt samen van normen en waarden overbrengen. En dat wil niet zeggen dat je kinderen niet zelf mogen denken en kopieën van de ouders moeten worden

Ik zelf

IK zelf vind dat ik redelijk goede normen en waarden heb en dat is wel voor mij de leidraad om op te voeden. Ik probeer mij wel vaak in een puber te verplaatsen en aan mijn eigen wilde jeugd terug te denken en er zelfs rekening mee te houden dat het wel een andere generatie is.

Maar toch probeer ik haar wel wat mee te geven van mijn normen en waarden, ook wat betreft sex en dan niet de nromen en waarden die ik had toen ik 13-14 was want toen moest ik dat ook nog van mijn moeder aannemen.

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 22:46

Normen en waarden

Daar zijn ze dan Ik vind er wel verschil zitten in maatschappelijke normen en waarden (stelen, vernielen), normen en waarden die andere mensen betreffen (opzettelijk kwetsen oid) of "de natuur" (milieu, geen plantjes vernielen etc) ennnnnnn het beleven van je eigen seksualiteit. Dat valt voor mij onder "persoonlijke zaken". Net zoals kleding of haarkleur daar ook toe behoren. Of politieke voorkeur. Of muzikale voorkeur. Daar heb je als ouder gewoon niet zo bar veel over te zeggen.
Je kunt wel uitleggen hoe de maatschappij in elkaar zit en wat je zelf (on)gepast vindt, maar het is uiteindelijk aan de aanstaande volwassen medeburger zelf.

Tirza

Klopt

Je kunt alleen een basis geven en de rest doen de jongeren zelf want ze hebben allemaal hun eigen individualiteit. Net zo weinig dat je iemand je eigen karakter op kunt drinken kun je uiteindelijk niet bepalen hoe hun zich uiteindelijk ontwikkelen, anders zou je ze apart moeten houden en hersenspoelen. Maar dat wil denk ik niemand.

Je doet als ouder wat jezelf kunt in de hoop dat het allemaal goed zal komen.En ieder ouder doet het weer anders, afhankelijk van hoe je zelf in elkaar zit en wat jezelf geleerd hebt en waar je achter staat.

Strip

Strip

03-02-2010 om 12:43

Normen en waarden en sex

Eerst even over de pil en sex.
Mijn dochter is dan wel dertien, maar is lichamelijk en geestelijk een stuk verder. Vind ik niet (altijd) leuk, maar is gewoon de realiteit. Zij heeft altijd haar id nodig, juist om te laten zien dat ze geen zestien of achtien is, maar dertien. Over sex, haar eigen grenzen, alleen maar dingen doen die je zelf wilt, en je niet laten overhalen door anderen, enz. enz. daarover hebben we al lang en breed gesproken, juist omdat ze zich ineens zo hard ontwikkelde. Ook weet ze dat sex iets vrij speciaals is, het is nou eenmaal toch iets heel persoonlijks en intiems.
Ze heeft nu bijna een half jaar hetzelfde vriendje, en kwam laatst naar me toe met de boodschap dat ze nu toch wel eens verder met haar vriendje wilde gaan dan alleen zoenen.
Dat was duidelijk doordacht, weloverwogen. Ze is geen giebeltje, is redelijk serieus, heeft een hele eigen mening en opvattingen, is niet bang om haar eigen weg te gaan, is niet gevoelig voor groepsdruk. Ik heb als ik eerlijk ben erg veel bewondering voor haar zelfverzekerdheid. Ze is al helemaal geen lellebel, en is echt niet bezig met veroveringen of zo.
Binnen die context is het bijna lachwekkend om te gaan verbieden dat ze met haar vriendje experimenteert. Liever zo, denk ik dan, met iemand die je goed kent en vertrouwt.
Ik ben ook blij dat ze er gewoon mee naar ons/mij komt, en omdat zij er zo natuurlijk over doet, is erover praten met haar vriendje ook geen probleem (tot zijn verbijstering, want met zijn ouders gaat dat niet). Overigens, ook onze zonen krijgen hier heel wat van mee, en worden hopelijk ook heel geëmancipeerd.
Dan die normen en waarden:
Wat ik onze kinderen probeer mee te geven is dat zij staan voor hun mening, dat ze hun standpunten kan onderbouwen, dat ze niet alleen maar aan zichzelf denken maar ook aan anderen. Dat ze leren doorzetten. Dat ze niet gevoelig zijn voor groepsdruk, of de mening van anderen. Dat ze wel leren overleggen.
Maar ik wil hen niet persé míjn mening meegeven of opdringen. Mijn mening hoeft hun mening niet te zijn. Ik geef mijn mening wel, en we krijgen steeds betere, diepgaande discussies. Maar kopieën van mezelf afleveren is niet mijn doel, zo werkt het niet.
Ik kan me trouwens ook erg vinden in de mening van Tirza. Sex mag ook leuk zijn, en lekker.

Geefnie,tirza

Er is ook een Lynna,op het forum,wel erg verwarrend,ik heb m'n nick veranderd.

Strip

Strip

03-02-2010 om 13:02

Herinnering aan vroeger

Ik kan mij heel helder voor de geest halen dat ik vroeger (14, 15 jaar oud) ongelooflijk serieus aan mijn ouders zat te verkondigen dat ze niet zo belegen over sex moesten doen, dat sex toch eigenlijk niet veel meer of minder was dan een ander een hand geven.
Ik moet het mijn ouders nageven, zij zijn niet in de lach geschoten.
Nou ben ik zelf heel anders geworden, ik ben behoorlijk geremd op het sexuele vlak, en dat is echt niet wat ik voor mijn dochter wil.
Juist in de puberteit kun je met van alles experimenteren, met kledingstijl, met opvattingen, met vriendjes, waarom dan niet met sex? Voor mij was het een enorm beladen onderwerp, dat heeft me heel wat jaren gekost. Ik hoop echt dat mijn dochter zich daaraan kan ontworstelen.
Voorlopig lijkt dat te lukken. En het is niet zo dat ze de hele dag hitsig rondloopt. Ze is gewoon ervan overtuigd dat ze met haar vriendje wel eens wat verder wil gaan dan alleen maar zoenen (zoals ik al schreef).

Juist strip

Ben het helemaal met je eens.Juist goed dat je dochter ondanks haar jonge leeftijd dit als een serieus iets beschouwd en de juiste maatregelen neemt.Ze weet heel goed waar ze mee bezig is.

Normen en waarde,eens met tirza

Ik vind normen en waarden lastig bij je sexleven.volgens mij is het belangrijk om respect te hebben voor de ander en voor jezelf.
Ik heb hele andere waarden en normen bij mijn sexleven dan mijn vrijgezelle vriendin.Mijn vriendin vond zichzelf vroeg zich laatst af of ze niet een verkeerd voorbeeld was voor mijn dochter.Ik vond het lief dat ze daar over nagedacht had,maar ik heb haar ook uitgelegd dat ik dat absoluut niet vond.Mijn dochter leert juist erg veel van haar.Dat haar leven anders verloopt dan de mijne,dus ook haar sexleven,wil niet zeggen dat zij het fout of verkeerd doet.Zij bepaalt wanneer en met wie,geen getrouwde mannen.Ze is echt geen vrouw waar geen enkle man veilig bij is,ze kan heel goed vriendschappelijk met een man om gaan,zo ook de mijne.

tirza,ik moest wel glimlachen om oom Piet,tja lastig van die ooms.onze oom 'Piet"vindt het leuk om dubbelzinnige opmerkingen te maken tegen dochter,soms echt over de rand,maar dochter is gelukkig zo gebekt dat ze een antwoord geeft dat iedereen in de kamer met open mond zit en oom Piet voor joker.
Het is natuurlijk de kunst om goed te liggen bij de vrouwtjes zonder een player te zijn,maar ja niet iedereen heeft die x-factor.Het is ook moeilijk om dat uit te leggen,een beetje flirten mag,maar waar ligt de grens.ik leg mijn dochter ook uit dat ze mag flirten met iemand die het wel kan hebben,niet met het onzekere jongetje uit de klas ,die meteen echt verliefd wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.