Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Strip

Strip

23-01-2010 om 23:14

Wanneer aan de pil?

Mijn dochter is dertien, heeft al weer een poosje een vriendje, en is erg onderzoekend, nieuwsgierig en ondernemend. Gelukkig is ze ook erg open en praten we overal over. Ze wil nu graag aan de pil. We gaan dus binnenkort naar de huisarts. Ze weet trouwens ook al alles van condooms en zo.
Maar ik ben ook wel benieuwd. Wanneer gingen bij jullie de meiden de pil slikken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanpassen

IK ben ondertussen ook erachter gekomen dat je wel je eigen normen en waarden in je achterhoofd kunt houden maar rekening met een andere generatie en met het karakter van je eigen kind moet houden. Uiteindelijk beslissen ze namelijk zelf wanneer en hoe ze het gaan doen. Daar is mijn dochter een goede voorbeeld van.

Ik had het er vaker met haar over dat zij niet te snel met een jongen naar bed moet gaan maar eerst leren kennen, mee naar huis nemen e.d. Zij zag dat blijkbaar anders want zij vertelde op een avond dat zij met een vriend van haar naar bed was geweest omdat zij dat gewoon wilde en zij vond het leuk. Als eerste denk je dan dat ze veel te jong is(14) en ook dat ze niet eens verkering met hem heeft. Maar zolang zij het uit vrije wil gedaan heeft, moet ik dit denk ik gewoon accepteren tenslotte is het haar lichaam. Wel heeft zij een condoom gebruikt en ze is gelukkig aan de pil.Ik heb ondertussen wel zoiets wat anderen ervan vinden boeit mij niet meer,want daar heb ik niets mee nodig.Had ze het niet verteld had ik het niet geweten en daar zullen er wel meer pubers zijn die daar niet gelijk mee naar de ouders lopen.

Ik heb wel gezegt dat zij uit moet kijken dat er geen misbruik van haar gemaakt wordt en zij een slechte naam kan krijgen. Het laatste kan namelijk ook best pijn doen en misschien snapt zij dat pas als het te laat is.Zij weet ook dat ik blij ben dat zij eerlijk bij mij komt.

Hoe had ik dit kunnen voorkomen? Niet dus want als zij op klaarlichte dag met vrienden ergens naar toe gaat en blijkbaar met die vriend van haar mee gegaan is dan zou ik haar op moeten sluiten.

Trouwens dat zij eerst een vaste vriend moet hebben daar ben ik toch al vanaf gestapt, waarom zou dat ook moeten? De kans dat ze blij elkaar blijven is vrij klein en met een vaste vriend kan het ook een grote teleurstelling worden en die kan haar ook achteraf dumpen dan doet het denk ik meer verdriet als dat zij beslist met wie en wanneer.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2010 om 11:57

Ook normen en waarden

Net zoals ik ábsoluut niet de normen en waarden van mijn ouders had op dit gebied (daar was weinig voor nodig), mag ik ook niet verwachten dat mijn dochters er precies zo over denken als ik, maar je hoopt natuurlijk wel dat je ze een dusdanig 'geweten' hebt helpen krijgen dat hun gedrag nog wel enigszins in de buurt komt van waar ik begrip voor heb.

Bastet

Bastet

04-02-2010 om 13:03

Kaaskopje

Inderdaad,ik denk er ook zo over,maar als dat niet het geval zou zijn,zou ik mijn kind nog geen afgelikte boterham noemen.....
Bastet

Middelbare schoolterm

Afgelikte boterham, ik had die term eigenlijk de afgelopen 30 jaar niet gebruikt, maar zo werden de 'rijperen' bij mij in de klas op de middelbare school door de anderen genoemd.
Dus nee, gebruik die term niet bij mijn kinderen, het kwam gewoon in mij op toen ik deze discussie las.

Verder, vanuit onze religie en opvoeding hopen wij dat onze kinderen gewoon de waarden en normen van ons gezin en van de kinderen met wie ze naar school gaan overnemen. Niet als carbon copies, maar als kinderen, straks tieners, daarna als volwassenen met dezelfde overtuiging.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2010 om 13:56

Nee inderdaad bastet

Ik vind dat een vreselijke benaming. Mijn kinderen hebben in dat opzicht een voorsprong op mij in mijn jonge 'wilde' jaren. Mijn ouders waren over alles verbolgen wat ik uithaalde. Mijn ouders wilden zelfs niet kennismaken met de ouders van mijn man toen we een flatje hadden gekregen en officieel samenwoonden, omdat we toen nog niet getrouwd waren. Ik vond dat zó respectloos naar ons toe. Maar ja... maak ze dat maar eens duidelijk.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2010 om 14:30

Ach

Mijn ouders hadden een nóg fraaiere uitdrukking: vroeg rijp, vroeg rot.
Heel fijn

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2010 om 22:46

En...

ben je nu rot?
Nou moet ik zeggen... Ik had een klasgenoot op de mavo die ik als heteromeisje zijnde al erg leuk vond, laat staan hoe jongens haar vonden. Ik kwam haar tegen toen we beiden ongeveer 24 waren. Ik met mijn nieuwe liefde, sindsdien mijn levenspartner, zij gescheiden met een klein kind. Ook van anderen hoorde ik dat ze al uit elkaar waren. Ik vroeg met toen wel af of ik het zo erg moest vinden dat ik laat was op gebied van jongens/mannen en seks.

Bastet

Bastet

05-02-2010 om 07:12

Kaaskopje

Ach,ik woonde al samen op mijn 18e,maar ben nog steeds heel gelukkig met die man,dus vroeg wil niet zeggen dat het dus problemen oplevert....
Bastet

Volwassen

Ligt eraan hoe vroeg, ik was 19 toen ik ging trouwen maar dan ben je wel volwassen, officieel tenminste. Maar 13-14 moet je nog een hoop leren en kijk je gewoon op een andere manier tegen dingen aan.

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2010 om 20:00

Kaaskopje

Wie zegt dat ik er vroeg bij was? Ik trouwde voor de 1e keer op mijn 24e, da's toch niet idioot vroeg.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 20:38

Tirza

Wie zegt dat je meteen getrouwd moet zijn voor ´vroeg rijp...´? Ik ben op mijn 27ste getrouwd, maar dat zegt niks over de periode ervoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 20:38

Bastet

Nee hoor, dat is ook niet gezegd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.