Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
dondon

dondon

19-11-2010 om 07:45

Wanneer condooms en voorlichting?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog even over shampoo

Gaan kinderen dan ook als je meer shampoo in huis hebt vaker en eerder hun haren wassen dan?
Of als je veel brood koopt meer brood eten?
Of (even doormijmerend) veel fruit eten als je fruitschaal elke dag vol ligt? (Ken er meerderen die niet eens fruit lusten!)
of zoiets?
groeten albana

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 14:18

Onderzoek

Ik heb net dat uitermate interessante onderzoek dat Sarcas aangaf doorgelezen. Het blijkt wel dat kinderen wiens ouders relaxed tegenover sex staan, ook eerder sex hebben dan kinderen van wie de ouders minder relaxed zijn.

De andere kant is ook dat kinderen die voor wie voorbehoedsmiddelen beschikbaar zijn deze ook veel vaker gebruiken dan degenen die ze moeilijker kunnen krijgen.

Als je dus wilt dat je kind zo lang mogelijk wacht, maar áls het dan gebeurt, het wel veilig gebeurt, dan moet ne: Sex streng verbieden en de condooms op de fruitschaal leggen

Tihama

Meer dan neuken

Tops "Hevige plotselinge lust kan ook op een manier waarbij je geen condooms nodig hebt opgelost worden. "
Ik kan me er niets bij voorstellen. Bedoel je te zeggen dat plotselinge lust niet synoniem hoeft te zijn aan neuken?
Eens.
Maar voor het overdragen van een soa hoef je niet te neuken. Samen met iemand hevige lusten lenigen op welke manier dan ook, vraagt om bescherming.
Mijn kinderen wisten dat. Juist daarom ook wisten zij mij ervan te overtuigen dat het niet meer dan logisch is dat wij in voldoende condooms zouden voorzien. Voor hevig opkomende hoofdpijn hoeven ze ook niet zelf naar de winkel om paracetamol te kopen. Of voor een pleister, een thermometer of een brandzalfje.
Condooms horen in de medicijnla, vonden mijn kinderen.
Dat vond ik een wijze les.
Bovendien ook: condooms toegankelijk hebben bijt een strikte moraal over neuken niet. De suggestie van Tihama is daarom zo'n slechte niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 16:21

Risico = kans x effect

Je kunt op alle mogelijke manieren beredeneren wat de kans is dat je kind sex zal hebben. In datzelfde onderzoek zie je uitgebreide statistieken. Laag opgeleid gaat eerder dan hoogopgeleid. Atheist gaat eerder dan islamiet of streng-christelijk. Kans op onbeschermde eerste keer is hoger voor niet-westerse allochtoon dan voor autochtoon.
Maar het blijven geduldige statistieken. De vraag is dan niet zozeer hoe groot de kans is, maar wat het effect is als jouw kind toevallig wel in die kansgroep valt. Ik ken uit mijn oude dorp te veel, te jonge meisjes die moeder zijn geworden. De topper was net 13, toen ze beviel (klasgenootje van mijn schoonzusje).

En dan hebben we het niet eens over HIV gehad.

Ik denk dat die medicijnla helemaal geen slecht plan is.

Het ontslaat je dan niet van de taak om je kinderen ook uitgebreid voor te lichten over de emotionele aspecten, de assertiviteit te leren om bewust eigen keuzen te maken en ze ook het dringend advies te geven om het nog uit te stellen. Want hoe leuk sex ook is, in je puberteit heb je ook meer dan genoeg te stellen met peergroup pressure, imagobuilding etc. Je ook nog druk moeten maken of het alleen maar om de sex ging zou ik er voor mijn kind liever buiten willen houden.

Tihama

dondon

dondon

24-11-2010 om 19:55

Niet lichtzinnig

Zoals Sarcas zegt ben ik zeker niet lichtzinnig, maar was het een hele serieuze vraag.

Ik begrijp dat veel mensen 12 te jong vinden. In de mailing van vrvr herken ik mezelf helemaal niet, maar ik snap dat mensen vooral bang zijn dat het in huis hebben van condooms tot eerdere sex leidt. Dat denk ik zelf eerlijk gezegd niet, ik denk dat hij nog steeds voor zichzelf zal uitmaken wanneer hij toe is aan meer. Hopelijk is dat voorlopig nog niet, maar ik ga hem niet remmen of aanmoedigen.

In reactie op Mirreke en ook Tihama wil ik zeggen dat ik tot nu toe altijd mijn best heb gedaan hier een open gesprek gaande te houden over álles wat ze bezig houdt. Wil niet zeggen dat ik het zelf makkelijk vind om overal over te praten, ben vanuit mezelf nogal preuts aangelegd maar inderdaad : ik vind het belangrijk dat ze ondanks mijn preutsheid wel goed voorgelicht worden. Afwachten tot ze er aan toe zijn.... tja, dat kan weer helemaal voor eigen problemen zorgen, en dat is wat ik bedoelde met dat het onderwerp dan misschien te "beladen" is.

Dat het klaarleggen van condooms misschien een "schijnveiligheid" biedt, kan ik begrijpen. Misschien wel, maar ach : ik bied ze in ieder geval de mógelijkheid dan.

Ik regel trouwens ook huisarts en ortho voor mijn kinderen, hoewel ze hun eigen brood mogen smeren

Ik denk dat ik nog een paar maandjes afwacht hoe deze relatie zich ontwikkeld, want jullie hebben gelijk als er gezegd wordt dat hij zelf nog vrij onschuldig is. Maar als de verkering "aan" blijft, ik dan tóch over een paar maandjes eens op zo onschuldig mogelijke toon begin over de condooms - en ja, er dan ook een laat zien. Daarna leg ik ze in de badkamer en wacht een tijdje af of er vragen komen. En van daaruit zie ik dan wel verder...

Dondon

Zo leer je weer wat nieuws......

Miriam zegt: "Maar voor het overdragen van een soa hoef je niet te neuken. Samen met iemand hevige lusten lenigen op welke manier dan ook, vraagt om bescherming.'
Gutte, gutte, gut....
Nog nooit geweten!
Nog een wonder dat ik nooit een soa heb opgelopen ik had al met wel 5 jongens heftig gezoend en tegen elkaar aan 'gewreven' (met kleren aan dat wel) voor de eerste keer...En nooit wat gebruikt daarvoor!
Word je er ook zwanger van?
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2010 om 23:52

Albana

Of (even doormijmerend) veel fruit eten als je fruitschaal elke dag vol ligt? ===
Oh, absoluut! Mijn oudste dochter zou zich in het paradijs wanen

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2010 om 00:14

Ik heb niets met statistieken

bij een onderwerp als dit. Ik ga voor een kind in groep 8/de brugklas geen condooms klaarleggen omdat landelijk gezien een paar procent er al mee bezig is op zijn 12de. Ik heb het (naïeve misschien) gevoel dat je als ouders echt wel enige invloed hebt op hoe je kinderen over dit soort zaken leren denken. Voor mijn dochters was duidelijk dat op een bepaalde manier met jongens omgaan voor die leeftijd niet zo'n goed idee was. We hadden het wel eens over even oude meisjes die duidelijk al wel verder waren met jongens dan zijzelf en het werd door mijn dóchters apart gevonden.
Ik vind de combinatie lego/barbies en oefenen met condooms echt heel erg raar. Zolang kind nog met barbies/lego speelt is het niet toe aan condooms. Maar dat is mijn mening.
Albana vroeg of kinderen hun haar vaker gaan wassen als er meer shampoo in huis is. Dat is een verkeerde vraag in dit geval. De vraag is niet of ze door méér shampoo hun haar vaker zullen wassen, 1 of meer maakt geen verschil, je kunt weer bijkopen tenslotte. De vraag is of ze hun haar zullen wassen als er shampoo in huis is. En het antwoord daarop is dat de kans wel erg groot is omdat het aanwézig is.

Cursus

cobi:"Dat je bij vingeren en aftrekken ook een condoom zou moeten gebruiken is nieuw voor me. "
Echt waar?
Nou, vooruit, wat extra info dan http://www.soaaids.nl/veilig_vrijen/heb_ik_risico_gelopen
Opvallend is trouwens wel dat er in deze info wordt gezwegen over hpv. Je weet wel, die waar de meisjes tegenwoordig tegen gevaccineerd moeten worden. Hpv besmetting kan gewoon met je vingers.
Overigens moet je 'veilig' wel relatief nemen. Van veel soa's is het risico van overdracht bij neuken groot, bij ander contact klein, maar niet nul (al krijg je geen aids van vingeren).
Bovendien is het begrip 'seksueel contact' nogal rekbaar, zeker bij twee opgewonde pubers in een fietsenhok (of enig andere romantische omgeving). Zie ook contact tussen vagina en penis zonder coitus.
Maar eigenlijk gaat het daar allemaal niet om. Je hoeft als ouders niet alles te weten van je kinderen. Je moet ze ondertussen wel hygiëne bijbrengen. Ga met seks net zo om als met tandenpoetsen. Van een keertje niet je tanden poetsen valt je gebit ook niet uit je mond. Toch vraag je telkens 'heb je je tandjes wel gepoetst?'.
Met condooms in de medicijnla (of bij de tandpasta) doe je min of meer hetzelfde.
Cobi:"Overigens wil ik wel even duidelijk hebben dat het als je het niet zo\'n goed idee vind om bij een prille kalverliefde meteen condooms om bananen te gaan zitten schuiven dat inhoudt dat je verder niet openlijk over liefde en seks zou praten. "
Daar ben ik het mee eens. Ik ben er bovendien voor om openhartig te zijn over je eigen moraliteit rond seks. Ik weet nog dat ik als puber daar een heftige mening over had. Die ging vooral over aanvangsleeftijd. Ik was een non in het diepst van mijn gedachten.
Openhartigheid daarover heeft bij mijn kinderen de rust gebracht dat het inderdaad niet hoeft. Dat ze het zelf kunnen kiezen.
Groet,
Miriam Lavell

Eens met poezie

Hoewel eens ouwehoeren met condooms niet verkeerd is. Haalt het een beetje uit de taboe sfeer! Ik heb mijn zoon verteld waar hij ze kan kopen zonder gêne en hoop dat hij dat ook doet zodra hij er aan toe is. Mocht ik het idee hebben dat hij er aan toe is dan leg ik een doosje op zijn kamer. Kan hij zelf zien wat ie er mee doet

En hartgrondig eens met mirjam

Mirjam wat een wijze en zinnige woorden Ik kan me er helemaal in vinden!

Tihama

Tihama

25-11-2010 om 13:13

Schaamte

Ik vind de vraag moeilijk: wanneer is je kind er aan toe? Ik denk dat je echt veel te laat bent als je met dit soort dingen wacht tot ‘ze er aan toe zijn’. Kinderen zijn altijd een fase verder dan je zelf denkt dat ze zijn. Voor sex geldt dan nog iets anders: de beeldvorming door de buitenwereld komt niet echt overeen met wat je ze wilt overdragen. Dus als je wacht met informeren tot ‘ze eraan toe zijn’, dan hebben ze meestal al een beeld van buiten meegekregen. In plaats van dat je ze dan het kader hebt kunnen geven om die beelden te plaatsen, moet je ze eerst weer gaan ontkrachten. Ik vertel mijn kinderen liever het hele verhaal voor ik eerst onzinverhalen van anderen moet ontkrachten. De loverboys zijn hier bijv allang aan bod geweest. Alles onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’.

Ik vind het prima om kinderen zelf hun voorbehoedsmiddelen te laten kopen, maar wie van ons vond dat niet eng? Wie stapte er als 15/16/17-jarige relaxed de winkel binnen om condooms te kopen? Voor wie was die drempel niet vreselijk hoog? Of te hoog? En waarom verwacht je dan dat jouw eigen kind dat probleemloos zou doen?

Sex is op veel manieren verbonden met schaamte. Ik hoop dat het mij lukt de kinderen met minder schaamte op te voeden, maar ik maak me geen illusies.

Tihama

anderss

anderss

25-11-2010 om 16:23

Ach

zelf heb ik het met mijn zoon ook wel over gehad niet in het kader van een relatie maar omdat hij er nieuwsgierig naar was. Blijkt best nog lastig: wat is de binnenkant wat is de buitenkant en afrollen gaat ook helemaal niet zo makkelijk als op het plaatje lijkt wat er bij zit. Het maakt denk ik het gebruik, dus als je ze hebt makkelijker maar òf je ze dan ook gaat gebruiken denk ik niet. Neerleggen doe ik niet maar als het zakgeldtechnisch bezwaren zou op leveren wil ik best wel een verhoging overwegen...

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2010 om 18:44

Voor sommigen die het misschien nog niet weten; bij Jongeren Informatie Punten kunnen jongeren Jippies kopen, zijn goedkoper dan Durex ofzo. Hier in de stad staan bij de JIP's ook condoomautomaten.

Hmzz

Mijn neef krijgt ze via iets. Hele dozen vol. Ik zal eens even informeren via welke weg dat gaat. Dat is natuurlijk het mooiste. Dat ze je gratis opgestuurd krijgt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.