Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wanneer optreden in een bandje?

Mijn dochter van 15 speelt al enige tijd in een schoolband en binnenkort willen ze hun eerste optreden geven tijdens een dorpsfeest hier. Er zullen tussen de 600 en 800 man komen, hoe bereid ik haar voor op zoiets?


Anna-D1982 schreef op 28-01-2023 om 15:16:

Wow, wat een (soms felle) reacties, ik bedoel er niets kwaads mee.

Niet zo gevoelig hoor, er zijn helemaal geen felle reacties gegeven enkel tips. Laat jouw ‘angst en/of onzekerheid’ niet haar onzekerheid worden, dat is hetgeen de meesten hier adviseren. 

Ze is geen klein meisje van 10 meer, steun haar gewoon door simpel aanwezig te zijn, los van hoe spannend het voor jullie als ouders ook kan zijn.

Anna-D1982 schreef op 28-01-2023 om 16:00:

[..]

Misschien is dat omdat ik als moeder er meer tegenop zie?

Probeer dit dus vooral niet over te brengen op haar!

Wanneer jij je zo voelt, dan zou ik die energie en gedachten niet bij haar neerleggen. Jouw onzekerheid is niet het probleem van je dochter. 

Gewoon lekker laten ervaren, en het zelf positief benaderen: goed gedaan, lekker gespeeld.
Onze zoon speelt al jaren in bandjes, als bassist en gitarist. De eerste keer op een podium is spannend, nu voelt hij zich er helemaal thuis. Het kan ook gewoon een heel positieve ervaring worden. En als bassist sta je sowieso niet op de voorgrond.

Waarom zou je er als moeder zijnde tegenop zien? Je dochter heeft goed geoefend met deze groep en heeft veel plezier in het samenspelen. Jullie rol is knetterhard applaudisseren en plezier beleven aan wat deze kinderen voor jullie tentoonstellen. Het slechtste wat je kunt doen is je ermee bemoeien en daardoor de voorpret verpesten. 

Ik heb zelf vroeger ook in bandjes gespeeld (bas) en gezongen. Van tevoren retespannend maar als je eenmaal van start gaat is het zo kicken

Ik zag ooit een bandje waarvan de drummer en de gitarist in een verschillend tempo speelden...
Ik vond het wel aandoenlijk, ze waren ook pas 15. En ze speelden voor maar 50 mensen.

Dus ik heb gejuicht en stiekem gelachen.

En het is niet erg als ze fouten maken, zolang ze hun nummers maar afmaken.

Tentfeest? Ik zou de bierdouche alvast oefenen 

haarklover schreef op 28-01-2023 om 21:52:

En het is niet erg als ze fouten maken, zolang ze hun nummers maar afmaken.

Precies, toen ik gitaar speelde trilde mijn vingers het eerste optreden zo erg dat ik de eerste halve minuut niet heb kunnen spelen. 2de keer ging al een stuk beter. Het is een ontwikkeling. Meer stress of geprojecteerde stress helpt sowieso niet. 

Vals zingen van de zenuwen is er ook zo 1. Betekent niet dat iemand niet kan zingen, maar heeft meer meters nodig  

Anna-D1982

Anna-D1982

07-02-2023 om 10:22 Topicstarter

Haar eerste optreden afgelopen zaterdag is goed verlopen. 's middags tijdens de soundcheck was er een beetje stress bij haar omdat de batterijen van een van haar distorsion leeg was, dus maar gelijk 10 pakjes gehaald. Ze waren de 2de band, en de enige band met eigen muziek, tussen 2 coverbands. De eerste 3 nummers waren ze allemaal nog een beetje stijfjes, maar dat nam snel af. Wat ik er niet bij gezegd heb, is dat ze met 15 jaar de jongste is, haar neef (drummer) is 20 en haar nicht (toetsenist) is 18, de gitarist en zanger respectievelijk 19 en 20. Deze 4 hadden eerst een andere (cover)band met een andere bassist, dus ze hebben al iets meer podium ervaring dan mijn dochter. Maar ze stond haar mannetje wel die avond, goed gespeeld. We kregen nog een complement van een oudere man in het publiek dat de nieuwe Nederlandse "Jethro Tull" was opgestaan. Alleen jammer was wel dat zoveel mensen meer luidruchtig aan het kletsen waren in plaats van luisteren, maar dat is helaas bij veel concerten zo.

Anna-D1982 schreef op 07-02-2023 om 10:22:

Haar eerste optreden afgelopen zaterdag is goed verlopen. 's middags tijdens de soundcheck was er een beetje stress bij haar omdat de batterijen van een van haar distorsion leeg was, dus maar gelijk 10 pakjes gehaald. Ze waren de 2de band, en de enige band met eigen muziek, tussen 2 coverbands. De eerste 3 nummers waren ze allemaal nog een beetje stijfjes, maar dat nam snel af. Wat ik er niet bij gezegd heb, is dat ze met 15 jaar de jongste is, haar neef (drummer) is 20 en haar nicht (toetsenist) is 18, de gitarist en zanger respectievelijk 19 en 20. Deze 4 hadden eerst een andere (cover)band met een andere bassist, dus ze hebben al iets meer podium ervaring dan mijn dochter. Maar ze stond haar mannetje wel die avond, goed gespeeld. We kregen nog een complement van een oudere man in het publiek dat de nieuwe Nederlandse "Jethro Tull" was opgestaan. Alleen jammer was wel dat zoveel mensen meer luidruchtig aan het kletsen waren in plaats van luisteren, maar dat is helaas bij veel concerten zo.

Het was toch een schoolband? Daarbij ging ik uit van een clubje 14-17- jarigen. En het was natuurlijk geen echt concert, het waren bands die spelen bij een feest, dus wel te verwachten dat er doorheen gekletst wordt.

Maar fijn dat het goed gegaan is.

Anna-D1982 schreef op 07-02-2023 om 10:22:

Haar eerste optreden afgelopen zaterdag is goed verlopen. 's middags tijdens de soundcheck was er een beetje stress bij haar omdat de batterijen van een van haar distorsion leeg was, dus maar gelijk 10 pakjes gehaald. Ze waren de 2de band, en de enige band met eigen muziek, tussen 2 coverbands. De eerste 3 nummers waren ze allemaal nog een beetje stijfjes, maar dat nam snel af. Wat ik er niet bij gezegd heb, is dat ze met 15 jaar de jongste is, haar neef (drummer) is 20 en haar nicht (toetsenist) is 18, de gitarist en zanger respectievelijk 19 en 20. Deze 4 hadden eerst een andere (cover)band met een andere bassist, dus ze hebben al iets meer podium ervaring dan mijn dochter. Maar ze stond haar mannetje wel die avond, goed gespeeld. We kregen nog een complement van een oudere man in het publiek dat de nieuwe Nederlandse "Jethro Tull" was opgestaan. Alleen jammer was wel dat zoveel mensen meer luidruchtig aan het kletsen waren in plaats van luisteren, maar dat is helaas bij veel concerten zo.

Bij concerten ervaar ik eigenlijk nooit dat er doorheen wordt gepraat. Bij dorpsfeesten met bands wel. Maar fijn dat het goed is gegaan. Een mooie ervaring voor je dochter die zij in haar broekzak steekt

Anna-D1982

Anna-D1982

07-02-2023 om 10:56 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-02-2023 om 10:26:

[..]

Het was toch een schoolband? Daarbij ging ik uit van een clubje 14-17- jarigen. En het was natuurlijk geen echt concert, het waren bands die spelen bij een feest, dus wel te verwachten dat er doorheen gekletst wordt.

Maar fijn dat het goed gegaan is.

Van de muziekschool, haar neef en nicht zitten daar ook

Heel cool dat ze hun eigen nummers schrijven. Dat is toch echt een niveau hoger dan alleen covers spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.