Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Yura

Yura

07-04-2011 om 14:00

Wantrouwen

Mijn zoon tot op heden een superbrave brugklasser met geweldige cijfers kwam thuis met een briefje dat hij zijn huiswerk niet had gemaakt. Hij moest er bijna van huilen, want hij maakt nooit zijn huiswerk niet, hij is bijzonder plichtsgetrouw. Maar het idee dat iemand van hem zou denken dat hij dat niet zou doen deed hem al pijn. Wat was er gebeurd: Hij was maandag ziek en had aan een klasgenoot gevraagd of ze nog huiswerk hadden opgekregen. Klasgenoot had gezegd alleen voor Engels. Bleek gister dat er ook voor wiskunde wat was opgegeven. Zoon heeft nu gelijk een aantekening, dat komt in magister en ik moest een briefje tekenen. Ik was plaatsvervangend zo beledigd dat ik een vrij venijnig stuk proza aan de wiskundeleraar heb terug geschreven. Dat zoon het aan klasgenoot had gevraagd, dat ik persoonlijk heb geconstateerd dat er op magister geen huiswerk stond (sommige leraren zetten het in magister) en dat ik graag van hem verneem hoe zoon dan voortaan in dit geval moet handelen. Volgens mij werkt zo'n wantrouwige aanpak bij dergelijke kinderen dus helemaal averechts, zelf word ik hier dus heel opstandig van. Maar goed nu heb ik dus al impulsief mijn briefje geschreven, nu hoop ik maar dat ik het niet voor zoon verbruid heb bij wiskundeleraar.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

07-04-2011 om 14:31

Misverstand

Op zich is het volgens mij de afspraak dat het huiswerk toch in magister hoort opgegeven te zijn? Dus wat dat betreft is meester ook in gebreke gebleven en is jouw mailtje helemaal niet misplaatst. Voor zoon hoeft een briefje met dat hij zijn huiswerk niet heeft gemaakt ook geen drama te zijn, hij had immers zijn huiswerk niet gemaakt, dus dat klopt, alleen was er geen opzet in het spel. Was de meester ook boos op hem geweest? Of was dit briefje meer een mededeling naar jullie toe zodat jullie op de hoogte zijn hiervan. Ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht van de leraar, ik neem aan dat hij zijn leerlingen wel kent en ook weet dat jullie zoon bijzonder plichtsgetrouw is, gezien het feit dat hij hem nu al meer dan een half jaar in de klas heeft en dit dus de eerste keer is dat hij geen huiswerk heeft gemaakt én afgelopen maandag ziek is geweest.
Ik vind het goed dat je hebt gemaild naar de meester.

Yura

Yura

07-04-2011 om 16:04

Moest

Ik moest een briefje invullen en daar was ook een blok met ruimte voor opmerkingen, dus ik werd er door de leraar bij betrokken. Heb intussen een briefje terug dat zoon het niet onderweg op de fiets aan een klasgenoot moest vragen maar in de klas aan meerdere klasgenoten om zo een betrouwbaarder antwoord te krijgen. Nou dat weten we dan ook weer. Geloof dat het verder geen gevolgen heeft, maar ik houd magister wel in de gaten (daar wordt ook vergeten huiswerk in genoteerd).

Nou ja zeg

Dus in dat geval moet je zoon aan meerdere klasgenoten vragen naar welk huiswerk er opgegeven is en moet zo een betrouwbaar antwoord er zelf uit filteren? Zo lust ik er nog wel een paar zeg.

Leerkracht had t zelf op het magister moeten zetten, dat had alle misverstand voorkomen.

Mijn dochter heeft zo eens een geintje gehad dat ze bij terugkomst van ziekte navraag deed bij haar klasgenoten ivm een datum voor een toets. Drie meiden gaven daar een vaag antwoord op en toen bleek de toets de volgende dag te zijn.

Moraal van het verhaal: je kunt nu eenmaal niet altijd op de klasgenoten vertrouwen dus huiswerk dient ook centraal ergens te staan. Dan kan iedereen dat teruglezen.

Dus ik vind je reactie helemaal niet zo gek. En omdat je ook een briefje ervoor moet tekenen, wordt je als ouder erbij betrokken. Ik had in jouw geval hetzelfde gedaan.

rosa

rosa

07-04-2011 om 16:42

Tjee

Ik zou niet zo hard van stapel zijn gelopen. Als het huiswerk altijd op het internet te vinden zou moeten zijn, heb je een punt. Zo niet, dan heeft je zoon inderdaad gewoon pech dat klasgenoot het huiswerk niet goed heeft verteld. Daar kan de leraar ook niets aan doen. Rustig uitleggen dat je zoon zijn best heeft gedaan lijkt me dan voldoende. Huiswerk kun je meestal het beste aan een meisje uit de klas vragen, hier werd dochter in de 1e een paar keer per week gebeld door jongens over wat voor huiswerk ze ook al weer hadden..
Overigens vind ik het wat overdreven om over 1 keer geen huiswerk maken een aantekening van te maken. Maar zo erg lijkt het me ook weer niet.

Yura

Yura

07-04-2011 om 16:58

Humor

Zoon kan de lol er inmiddels wel weer van in zien. Blijkbaar was het nogal onduidelijk opgegeven en waren er best veel kinderen met een briefje. Een behoorlijk aantal ouders heeft zich over een leuk stukje proza gebogen net als ik en de kinderen hebben de grootste lol gehad over wat sommige ouders schreven (en wat de leraar weer terug schreef).

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2011 om 17:42

Ik richt

dergelijke briefjes (als kind het niet al zelf oplost óf het aan zijn/haar laars lapt) dergelijke briefjes nog wel eens aan de computer. Geachte computer, geacht Magister-systeem (of hoe het ook heten mag). Werkt wel lollig.

Ik weet niet welke richting VO hij doet, maar als het VWO is: dit is het begin van zes jaar afzien. Dan weet je het maar vast

Tirza

une femme

une femme

07-04-2011 om 18:04

Medelijden

Ik heb een beetje medelijden met die leraren die al die ubermoeders over zich heen krijgen. Ik bemoei me op de middelbare school echt niet meer met dit soort dingen. Dit soort verdrietjes hoort erbij en ik vind dat mijn kinderen dat zelf moeten oplossen. Je hebt als ouder geen idee wat die leraren allemaal te horen krijgen aan smoesjes en regels zijn nou eenmaal regels. En als zo'n regel eens onredelijk uitpakt: welkom in de echte wereld! Dus ik zou zeker geen briefje hebben geschreven.
Une femme

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

07-04-2011 om 18:58

Une femme

Jij hebt kennelijk geen idee wat leraren soms flikken. Ik stimuleer mijn kinderen zaken zelf aan te pakken, maar als iets onterechts en oneerlijks gebeurd, onderneem ik actie. Mijn zoon had eens een leraar die punten aftrok bij toetsen als een leerling geen gum ofzo bij zich had tijdens een les. Dat mag niet volgens het schoolregelement. Zoonlief is er wat van gaan zeggen, maar de leraar gaf geen sjoege. Dus heb ik een mail gestuurd naar de afdelingsleider, met resultaat.

Middelbare

Ik bemoei me ook zelden nog met school, ik stimuleer mijn kinderen ook om het zelf op te lossen. Zelfs als leraren (ahum) wat 'flikken' ........dam zeg ik dat ze het op moeten zoeken en waar ze dat evt. zelf kunnen vinden en met hun bevindingen naar klasseleraar moeten met hun klacht. Als dit alles en alle pogingen geen effect hebben en ik ben het met hun eens dán, héél misschien dan dat ik het voor hen oplos.
Ik heb ook een hekel aan briefjes schrijven om een uurtje vrij te hebben voor de ortho enzo. Meestal bel ik gewoon de concierge, nog liever heb ik dat ze zichzelf afwezig melden (lukt soms ook).
Verder gaan wij wel braaf naar alle oudercontactmomenten en ouderavonden en komen keurig de tentoonstelling en voorstelling bewonderen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat toen ik las van Yura dat haar zoon er zo van overstuur was.....dat ik enigzins verbaasd was. Dat lijkt meer op een 8 jarige qua gedrag dan een 12 jarige. Hier zouden ze alleen maar diep beledigd en boos zijn en dat ook flink uiten ook (dus ook tegen leraar).
groeten albana

Astrid

Astrid

07-04-2011 om 22:20

Wij mailen ook heel vaak over zulke dingen

Ik had ook meteen gemaild. Of ik laat zoon (2 gymnasium) mailen en dicteer dan wat hij moet schrijven. Hij is nl. niet zo tactvol daar in. Je moet zo iets altijd op de juiste toon brengen.

Hier wordt dus zeker over zo iets gemaild, rechtstreeks naar de docent met een cc naar de mentor. Naast zo iets wordt hier gemaild over foute cijfers in het Magister, over onduidelijkheid betreffende het huiswerk e.d.

Maylise

Maylise

07-04-2011 om 23:13

Dubbel

Ik wil best mijn kind zelf schoolzaken laten regelen maar zolang ik nog elk afwezigheidsbriefje moet ondertekenen van de school, zolang ik cijferlijsten en agenda's af moet tekenen en op andere manieren door de school betrokken wordt bij de scholing van mijn kind houd ik me ook het recht voor om me met de school te bemoeien op momenten dat het de school minder uitkomt.

Wel probeer ik mijn kinderen de leidende rol te laten nemen in verband met problemen met de school en alleen coachend op de achtergrond aanwezig te zijn. Echter bij een brugklasser kan ik me goed voorstellen dat je als ouder af en toe het voortouw neemt.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 07:04

Albana

Als mijn zoon ziek is, bel ik zelf naar school, maar moet evengoed achteraf een briefje ingeleverd worden, zo ook voor de ortho. Ook als ik meld dat hij later is vanwege orthobezoek, moet er toch een briefje naar school. Anders kan elke brugger wel vrolijk melden dat ie eerder weg moet vanwege de dokter ofzo, als zelf afmelden genoeg is!

Officieel hier ook

Hier officieel ook. Maar de reden vind ik maar 'matig' ik denk namelijk niet dat 'elke brugger' zich zelf met een smoes die niet waar is zal afmelden. Je leest hier ook van kinderen die zeer schooltrouw en serieus zijn in hun huiswerk/schoolgedrag.
Elke brugger zou dat dus zowiezo al niet doen. Die van mij ook niet, die is elke ochtend zélf op tijd en als ze al eens te laat is (2 minuten) is dat niet omdat ze te laat opstaat maar omdat ze te kletserig is onderweg van lokaal naar lokaal (soms naar andere locatie) dus gewoonweg écht per ongeluk. Ze is élke les aanwezig en houd dat keurig zelf bij en heeft ook nog altijd d'r huiswerk af. Eigenlijk baalt ze zelf behoorlijk van de ortho want dan heeft ze school. De meeste afspraken weet ze dus ook wel na school te krijgen...omdat ze d'r eigen rooster uit d'r hoofd weet en er ook geen enkel probleem mee heeft om 's morgens vroeg te gaan als ze het eerste uur vrij heeft b.v. Dat ze naar de ortho moet kan iedereen zien,zodra ze d'r mond even open doet en de ortho zit redelijk dicht bij school dus is in een 20-30 minuten te doen. Dus ze gaat tijdens de les weg en komt soms in die les of in ieder geval het lesuur erna weer terug..........En wat zou zo'n kind in die 30 minuten nu moeten doen in d'r uppie???? Terwijl de rest dus op school blijft? En dan hebben we het niet over een op hol geslagen puber, maar over een keurig elke les volgend en huiswerkmakend kind in dit geval........
Ik snap de regel wel, en ook wel dat die voor de wél losgeslagen gevallen is bedoeld, maar vind het voor de anderen erg 'overdreven' en inderdaad zoals Yura als aangaf 'wantrouwend' overkomen. Het is ook geen grote school,een kleine school waar iedereen elkaar bij naam en toenaam en gezicht en karakter kent. Wanneer ik de concierge bel weet die dochters klas ook uit z'n hoofd. Voor doktersbezoek is hier in magister een andere code dan voor ziekte b.v. en zodra dat in magister verschijnt (meestal zelfde dag nog) vind ik het wel goed.
En schrijf ik dus geen briefje meer.
Oudste zit op vervolgonderwijs en die is maar 4 jaar ouder en daar krijgen ze zelfs commentaar wanneer ouders gaan bellen of briefjes schrijven, daar word van je verwacht dat je dingen zelfstandig kan regelen en melden en organiseren.Daar kan ook elke 1ste jaar zich ziekmelden, wat overigens niet wil zeggen dat het ook gebeurd.
groeten albana

Yura

Yura

08-04-2011 om 08:55

Moet bemoeien

Ik vind het ook belachelijk dat ik wordt geacht me te bemoeien met 1 keer niet gemaakt huiswerk, maar het is de school die me erin betrekt en mij een briefje geeft dat ik wordt geacht in te vullen. Dat vond ik juist zo zwaar overdreven, waarom niet gewoon de mondelinge uitleg van mijn zoon geloven, waarom gelijk handelen alsof er een crimineel delict is begaan ofzo. Inderdaad naar plichtsgetrouwe en brave kinderen komt dit erg wantrouwend over en werkt dit volgens mij averechts: zo van ik kan er ook net zo goed een zootje van gaan maken er wordt toch al vanuit gegaan als ik dat doe.
Oveirgens was zoon niet "zo overstuur", maar een beetje ontdaan en teleurgesteld. Zoon is namelijk nooit overstuur, behalve als er weer eens een dierbare van hem overlijdt, hij is voor de buitenwereld een koele kikker. Maar ik ken hem, zie het aan zijn houding en de manier waarop dat briefje wordt aangerijkt.
Als de school dus met zo'n briefje komt voor een futiliteit en je wordt geacht dat in te vullen, dan wordt het wel heel verleidelijk om dat met een flink stuk proza te vullen en blijkbaar was ik niet de enige. Ja, misschien verveelt zo'n leraar zich een beetje ofzo, weet ik veel. En inderdaad Tirza hij gaat vermoedelijke vwo doen, dus ik kan er maar beter aan wennen dan. Raar eigenlijk he hoe de houding naar kinderen in 30 jaar om kan slaan. In de jaren 80 toen ik vwo deed werden wij als leerlingen een stuk serieuzer genomen heb ik het idee en zeker niet op voorhand al zo wantrouwend bejegend.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 15:15

Albana

Ik zeg niet dat elke brugger dat doet, ik zeg alleen dat die gelegenheid er is. Voor een school met veel leerlingen kun je niet bij elke leerling de afweging maken of je hem/haar kunt vertrouwen op die mooie ogen....daarbij zijn er zat 'engelige' leerlingen die je belazeren waar je bijstaat. En zoals met veel zaken moeten de goeden onder de kwaden lijden.

Tirza G.

Tirza G.

08-04-2011 om 17:34

En daarmee yura

Zeg je iets waar ik me geweldig over op kan winden. De houding van scholen/docenten richting hun leerlingen. Ze zijn bij vóórbaat dwars, onwillig, willen niet leren, willen alleen maar spijbelen - enzovoort. Daar kan ik me toch zó aan ergeren. Dit soort dingen (briefjes aftekenen enzovoort) zijn gebaseerd op een systeem. En dat systeem is, in mijn ervaring: leerlingen deugen niet. En dús moet je alles dichttimmeren, anders nemen 'ze' een loopje met je. Ergerlijk, heel ergerlijk.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 17:37

Klopt tirza

Ik bemerk dat ook en ik vind het ook heel naar. Maar die houding is alomvertegenwoordigd en beperkt zich niet tot school. Ga als puber maar eens een winkel in!

une femme

une femme

08-04-2011 om 23:18

Yura

De kinderen zijn in 30 jaar tijd ook enorm veranderd en hun ouders ook. Mijn moeder heeft 40 jaar in het voortgezet onderwijs gezeten en het is ongelofelijk hoe de houding van kinderen en ouders in die periode is veranderd. Kinderen zijn steeds meer prinsjes en prinsesjes geworden en ouders worden steeds veeleisender en bemoeien zich overal mee. Als een kind een onvoldoende haalt zijn er al ouders die met de leraar gaan bellen of mailen om verhaal te halen. Ik houd de school op hoofdlijnen in de gaten en verder vertrouw ik erop dat mijn kind zichzelf redt, ook bij tegenslagen en onredelijke leraren.
Une femme

Yura

Yura

09-04-2011 om 00:08

Dat idee had ik ook een tijdje

Tot voor kort had ik dat idee ook wel dat pubers veranderd zijn, maar sinds ik er steeds meer mee te maken heb heb ik dat beeld echt bij moeten stellen. Inmiddels zijn mijn kinderen beginnende pubers, net als hun vriendjes. Heb ook veel neefjes en nichtjes in een wat verdergevorderd puberstadium en daarnaast begeleid ik jaarlijks zo'n 15 a 20 pubers als maatschappelijke stagiair. Ik was juist aangenaam verrast hoe hetzelfde ze eigenlijk nog zijn als wij vroeger, volgens mij zijn ze zelfs vaak stukken braver, omdat er tegenwoordig steeds minder mag. Ik (zeer braaf kind) ben echt wel eens een gebouw dat op de nominatie stond om gesloopt te worden binnen gegaan, toen mijn neefje dat laatst deed moest zijn moeder hem van het bureau ophalen. Spijbelen heb ik ook wel eens gedaan, vooral van gym, meldde ik me ziek en kwam vervolgens mijn moeder in de stad tegen, die lag in een deuk. Toch heb ik gewoon in 6 jaar mijn vwo gehaald hoor, zonder schorsingen, leerplichtambtenaren, huiswerkcontrole en weet ik wat allemaal. Volgens mij zitten volwassenen (ouders, leraren, schoolartsen, jeugdzorg etc) er alleen veel meer bovenop en ik geloof best dat dat soms nodig is, dat lees ik ook regelmatig in deze rubriek, maar je moet kinderen ook de kans geven te leren van hun fouten. Dat ouders eerder commentaar leveren op leraren dat geloof ik dus echt wel, die zijn gewoon een stuk mondiger geworden. Maar of ze veeleisender zijn weet ik niet hoor, je kunt ook stellen dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit is gegaan. Als ik zie hoe een eerstejaars HBO'er tegenwoordig Nederlands schrijft, ja sorry dan heb ik toch echt wel het idee dat ik me er persoonlijk mee moet bemoeien. Maar goed nu gaan we ot.

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 07:16

Une femme

Echt? Ik vind ze zo braaf tegenwoordig. Als ik bedenk wat sommigen bij mij op school flikten vroeger....

Gabaseerd op wantrouwen

Yura dat ik die indruk had dat het zo'n inpact had op je zoon kwam omdat je zelf schreef dat je zoon 'bijna moest huilen'......Wat betreft het 'beleid gebaseerd op wantrouwen' ben ik het helemaal met je eens. En inderdaad je 'moet' je er wel mee bemoeien met zulke briefjes. Maar toch probeer ik zoveel als mogelijk me aan dat gecontroleer van pubers (wat de school doorvoert naar de ouders toe) te ontrekken door gewoon geen briefjes te tekenen enzo. Ik stuur de pubers gewoon naar school met de mededeling dat ze het maar doorgeven en als ze het niet geloven we over 2 maand een oudergesprek hebben en als ze het zó belangrijk vinden ze maar een vroeger gesprek moeten plannen (wat dus nooit gebeurd).
Ik geloof ook niet dat het werkt dat beleid. Eerder het omgekeerde....pubers gáán spijbelen, geen huiswerk maken etc. omdat dat van hun 'verwacht' word gezien alle controlemomenten en strafmomenten die eraan verbonden zijn mijns inziens. Want de boodschap is....'zo doen de meeste pubers het en dus is die strenge controle' het enige dat pubers willen is bij de grote groep horen, is toch typisch puberaal? Dus doen ze waar naar ieders idee pubers het meest mee bezig zijn.
Ik probeer daar op mijn wijze tegenwicht aan te bieden door uit te stralen...: "Ik vertrouw jullie en weet dat jullie niet zo zijn en daar hoort minder controle en vertrouwen hebben en zelfstandig je zaakjes opknappen bij"
Overigens niet mijn eigen idee....mijn eigen moeder (onderwijzeres) weigerde op dezelfde gronden ook al briefjes te tekenen en stiefvader (conrector op onze v.o. school) was ook erg tegen dit beleid. Maar hij moest het wel uitvoeren en dan stond ik dus voor mijn eigen stiefvader uit te leggen dat mijn moeder etc.etc. terwijl ik dat uur met hem bij de tandarts had gezeten. Mijn moeder was daar trouwens wel consequenter in dan ik. Als het écht op straf uitloopt teken ik wel maar zeg er dan meteen bij dat ik het kinderachtig gedoe vind en niet hen 'waardig' als het dan uiteindelijk moet schrijf ik er ook meteen een epos bij dat ik het eigenlijk niet eens ben met dit beleid van wantrouwen.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 09:18

Albana

Ik begrijp je principes. Maar ik vind niet dat mijn kind die kastanjes uit het vuur moet halen tewijl ik degene ben die moeite heeft met het beleid. Daarbij, het beleid is bekend, dus ik vind ook wel een beetje dat je daarmee accoord gaat als je je kind daar naar school laat gaan. Mijn ervaring is overigens helemaal niet dat kinderen meer gaan spijbelen etc. juist door dit beleid. Op het vo vroeger werd veel, veel meer gespijbeld.

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 10:05

Pelle

Klopt. Daar wordt nu, zeker in de onderbouw, veel meer op gelet dan toen. Niet af, dan mogen ze fijn nablijven en het alsnog maken.

Primavera

Primavera

09-04-2011 om 10:54

Niet zo heel erg o.t. yura

Naar wat ik lees is er een verschuiving van doelstellingen en belangen opgetreden in het onderwijs. Als de meeste energie en geld wordt gestoken in een vervolgingsbeleid om kinderen braaf op school te houden ipv te investeren in kwaliteit van het onderwijs dan is het resultaat natuurlijk bravere kinderen die slechter Nederlands schrijven.
Braaf zijn is het hoofddoel geworden. Men investeert liever in een extra leerplichtambtenaar die luxe-spijbelaars hun extra vakantiedagje ipv inhoudsloze schooldag duur betaald zet dan in een extra leerkracht Nederlands, waardoor de klassen kleiner kunnen en er meer aandacht voor de leerlingen zou kunnen zijn. Er wordt meer energie besteed aan het checken of kinderen tussen de uren wel snel genoeg van klas naar klas hollen (minuutje te laat wordt hard afgestraft) dan of ze de nederlandse spelling wel onder de knie hebben.
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 12:49

Primavera

Beide is mogelijk hoor, hier worden bruggers uitgebreid bijgespijkerd in rekenen, begrijpend lezen etc. Bij aankomst op het VO worden er toetsen afgenomen, en krijgen kinderen bijles indien nodig, en medio april worden weer toetsen afgenomen, en kunnen kinderen al dan niet stoppen met die bijlessen. Dus het een sluit het ander niet uit.

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2011 om 16:15

Beleid bekend?

Mwah, weet ik niet hoor. Mijn kinderen zaten/zitten op twee scholen die tot hetzelfde bestuur behoren, maar in verschillende plaatsen zitten. De schoolgidsen komen vrijwel overeen; die staan v/bol van kansen bieden, helpen ontwikkelen, samenwerken met de ouders enzovoort. In de dagelijkse praktijk, sfeer én benadering van de kinderen zitten echter gróte verschillen. Zo is op school A het gebruik van mobieltjes verboden binnen een bepaalde zone. Heeeeeeeel strikt. Zien (in die zone) is genoeg om hem kwijt te raken. Op school B zitten de kinderen gewoon met mobieltjes in de klas. En aangezien dat allemaal smartphones zijn tegenwoordig, zitten ze dus gewoon tijdens de lessen te internetten. Is geen enkel probleem.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 16:46

Tirza

Op de site van de school van mijn zoons vindt je behalve alle wervende teksten ook de schoolregels.

Ja tuurlijk

En waar is die school dan die die regels gebaseerd op wantrouwen niet heeft????? Want hier is geen school te vinden in de wijde omgeving die dat niet heeft en ook niet in de ons omringende plaatsen. Mijn kinderen hebben trouwens nog nooit aangegeven er moeite mee te hebben om het zelf te moeten zeggen. Volgens mij vinden ze het zelfs wel leuk zo'n moeder die niet automatisch alle briefjes tekent. Jongste zou er moeite mee kunnen hebben (is geen kind dat graag opvalt) maar die word gered doordat oudste op dezelfde school zat en de leraren nog weten dat ik dat toen ook al niet wilde dus die hoeft maar even wat te zeggen en bij die leraren gaat het lampje al branden. De stroom briefjes is ook zeer afgenomen in de loop der jaren. Toen oudste begon kreeg ik zelfs briefjes waarop haar cijfers stonden om te tekenen en dat terwijl in magister al haar cijfers inzichtbaar waren. Maar omdat dat toen nog niet zo ingeburgerd was en niet alle ouders daarin in logden kreeg ik ook nog die briefjes. En dan heb je ook nog oudergesprekken waarop alle cijfers voor je neus liggen. Belachelijk. Ik eis gewoon van mijn kinderen dat ze hun cijfers vertellen, voldoendes of onvoldoendes. Hoppa vertel het maar.En eigenlijk doen ze dat ook altijd of het moeten onbeduidende cijfers zijn zoals engels waarvan ze elke les een woordjesoverhoring krijgen dan schiet er wel eens een cijfertje bij in. En die kinderen zijn toch niet achterlijk? Die weten toch ook wel dat aan het eind van de rit al die cijfers worden opgeteld en je het dan door het rapport toch wel in huis krijgt? Of niet dan? Op alle vlakken probeer je je kind ook enigzins 'los' te laten en qua school worden de controle momenten juist opgevoerd. En dat gaat dan zo 4,5 of 6 jaar en daarna kom je op het vervolgonderwijs en dan moet je opeens zo maar uit het niets na die superstrakke hand en controle en nog 's controle alles zelstandig en alleen kunnen en voor jezelf op kunnen komen en assertief zijn en alles alleen kunnen. Ik kan er met de pet niet bij. Het systeem is gewoon te bizar voor woorden. En daarom doe ik er niet aan mee. Overigens kan ik me ook niet aan de indruk ontrekken dat de leraren het ook nog enizgins met me eens zijn. Na de eerste verbazing wanneer ik uitleg waarom zie ik ze denken en is de discussie vaak meteen afgelopen. En ik zie aan hun gezicht dat ze het wel begrijpen en nooit drammen ze door dat schoolregels schoolregels zijn en dus....
Misschien zijn ze het stiekum wel met me eens. De concierge snapt 't ook prima die meld braaf dat ik gebeld heb en dan weet hij wat ik bedoel en komt het ook in orde.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 10:27

Albana

Nogmaals, ik begrijp je principe,echt. Maar zoals jouw dochter wel te vertrouwen is, zijn er ook die lief staan te knipperen met hun ogen en de grootst mogelijke onzin ophangen. Als iedereen was zoals jouw dochter, zouden die regels er niet zijn. Sommige kinderen hebben die strakke hand nodig. Je kunt bij het beoordelen en evalueren van regels niet alleen uitgaan van jouw kind.

En werkt het dan?

Ik zou nog misschien mijn pricipes aan de kant willen zetten wanneer ik geloofde dat het werkt. Dat het écht pubers die er een potje van maken meteen eruit zou pikken zodra ze de eerste keren spijbelen of huiswerk niet maken. Maar het wérkt ook nog 's voor geen meter. Oudste heeft ooit in de tweede een paar keer gespijbeld, die maakte er nog geen groot potje van,maar meer van 'die saaie lessen kan ik wel missen want ik snap het toch al dus ik ga me tijd daar niet verdoen' , zo'n instelling. Dus ging ze gezellie lopen lanterfanten in het centrum met vriendin en nog wat meiden. Alle meiden leverden briefjes in waarbij ze data,handtekeningen, etc. veranderen of er simpelweg zelf 1 schrijven en niemand die dat door had. Is ook hélémaal niet opvallend dat zo'n groepje meiden uit 1 klas allemaal tegelijkertijd ontbreekt niet dan??? En dat ging goed dus deden ze het vaker. Tot 1 van de ouders (niet ik hoor) ze betrapte in het centrum en vroeg wat ze daar deden....was er een les uitgevallen. Ja,dus en die ouder geloofde dat. Maar toen diezelfde ouder ze nóg een keer betrapte en de reacties van de meiden niet vertrouwde heeft ze school gebeld en kreeg dus te horen dat zelf een briefje had geschreven. Deze ouder liet het er niet bij zitten en belde de andere ouders en gezamelijk hebben wij dus moeten aandringen op straf en de leraren moeten overtuigen dat wij die briefjes niet hadden geschreven. Het meeste boos was ik dat die leraren zich 'gedekt' voelen door die briefjes en schijnbaar daardoor niet meer verder nadenken.
Ik bedoel daar hoef je toch geen HBO-opleiding voor te hebben om te bedenken dat zo'n groepje meiden allemaal tegelijkertijd naar de ortho,dokter,tandarts etc. geen toeval is????
Welnee, er is een briefje volgens de schoolregels, het telefoontje checken ze niet eens blijkbaar of gaat ten onder aan miscommunicatie, typisch gevalletje niet verder kijken dan m'n neus lang is. Iets waarvan we die pubers altijd maar beschuldigen.
Pas nog (collegaschool) moeder met langzamerhand ontsporende zoon (zusje is vriendinnen met jongste) die moeder kwam er ook achter dat zoon erg creatief is in briefjes en telefoontjes naar school. En hij gebruikt ook allerlei smoezen waarbij hij rouleert in de personen (vader,stiefvader,stiefmoeder etc.etc.) Dat die stiefouders er niet eens zijn is leraren even ontgaan. Pas toen zoon opgepakt was en de politie contact opnam met school kwam al die keren aan het licht, moesten moeder en school eerst naast elkaar gaan zitten ter controle van alle afwezigheidsmomenten met de agenda's erbij (dit i.v.m. het politieonderzoek). Dat zoon soms spijbelde was al wel duidelijk. Dat waren de keren dat ie geen briefjes en smoezen meer kon verzinnen. Al die andere keren is dus niemand opgevallen.
Mijn overtuiging is dat áls pubers willen spijbelen,huiswerk verzuimen te maken,cijferds verbloemen etc. Dat ze dat dan ook heus wel doen. Ze verzinnen trucs op de regels en school is niet felxibel genoeg om daarop in te springen of er nieuwe regels op te verzinnen. Ze schrijven huiswerk over van de supernerd die wel moet omdat ie anders gespest word...Ik noem maar wat.
En school wast zijn handen in onschuld, want er zijn briefjes, controles en regels. Dus simpelweg logisch nadenken hoeft dan niet meer.
En voor vele ouders geld hetzelfde, waarom zou je elke week in magister inloggen om te checken of je kind niet stiekum verzuimd....welnee, dan krijg je toch een briefje? Want dat is schools verantwoordelijkheid, toch?
Dus let niemand meer op en die kinderen voelen zich al helemaal niet verantwoordelijk want school en ouders horen op hun te passen toch??? En als ze niet gesnapt worden is het prima toch? Ze hebben aan de schoolregels voldaan.
Nee hoor,voorlopig blijf ik bij mijn standpunt.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.