Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat doen jullie 's avonds met jullie pubers thuis?

Het komt steeds vaker voor dat we allemaal op ons eigen eilandje zitten. Ieder met een beeldscherm voor zijn giechel. Ik geef toe: ik ben na een lange werkdag ook gewoon moe en lui en heb geen zin in ingewikkelde actie in de taxi en ben ook geen avondmens verder dus kijk het liefste netflix, ga lang douchen en duik dan mijn nest in.
Maar ik merk wel dat het het contact met de pubers in de weg zit. Vroegah speelden we nog spelletjes of keken samen naar een programma op tv of lazen wat voor. Inmiddels allemaal boven de 16 en niet meer te porren voor een rondje tiktak of spookjesboek. Hoe zien jullie avonden (en weekenden for that matter) eruit met pubers/jongvolwassene? En hoe hou je nog een beetje contact? Hier glippen ze na het eten het liefste meteen naar boven om daar de computer weer aan te zwengelen (youtube, netflix, discourd, gamen etc).


Ik heb allang geen pubers meer maar wel een puberkleinzoon van 16j die minstens 1x per maand wil komen 'logeren'. 
En ja; het is kleinzoon zelf die mij belt om te zeggen dat hij graag 1- soms 2 dagen bij ons wil komen tijdens het weekend.
Hij heeft hier een slaapkamer + een "game-room"- hij heeft die naam zelf bedacht toen hij jonger was. 

Overdag zit hij dus bij ons vaak in zijn game-room op de Playstation maar 's avonds na het avondmaal 
spelen we vaak Monopoly. Dat is echt zijn lievelingsspel.

Heel af en toe spelen we ook "levensweg" maar dus minder vaak. 

Hier zitten de pubers ook aardig wat op hun kamers maar er wordt ook nog wel samen (in wisselende samenstellingen) naar Netflix gekeken en er gaat er ook geregeld één mee wandelen met de hond. Eentje zit ook nog wel eens aan de eettafel te knutselen of op de laptop. Ik vind het ook wel lekker om de bank en de huiskamer een tijdje voor mezelf te hebben, moet ik zeggen. Maar ook gezellig om af en toe wat samen te doen. Zeker in het weekend kijken we vaak wel een paar afleveringen van een serie samen. We hebben net sex education seizoen 3 gezien. Ik vind het leuk dat ze dat nog samen met mij willen kijken! 

Hier 3 iets jongere pubers in huis (14, 15, 17). Iedereen doet hier ook wel veel zijn eigen ding. We proberen wel iedere avond samen iets te kijken. Na het eten gaat iedereen zijn eigen dingen doen. Rond 21 uur komt iedereen beneden en dan eten, drinken en kijken we nog iets samen. We hebben een paar vaste programma's hiervoor zoals nu bijvoorbeeld Expeditie Robinson, Dreamsschool, Jachtseizoen en 1 serie op Netflix die we alleen samen kijken. 
Af en toe doen we een spelletje, Exploding Kittens is favoriet. 
Ook dingen koken en bakken doen we regelmatig s'avonds met elkaar. Van hartige dingen zoals zelf sushi maken, springrolls, mini pizza's, saucijzenbroodjes etc tot zoete dingen zoals taarten, koekjes, schuimpjes etc. 

Op zaterdagavond kijken we met zijn vieren altijd een film. Als er iemand niet kan schuiven we naar vrijdag of zondag maar het gaat altijd door. Chips erbij, altijd gezellig. Verder regelmatig een spelletje: soms kort, soms lang. Door de week eten we altijd samen met zoon van 17 (oudste woont niet meer thuis maar is er wel vaak in het weekend). Daarna is hij bijna altijd weg: voetbal of toneel of werken. Als hij er wel is hangt hij vaak op de bank met zijn iPad, filmpjes kijken. Is nog graag beneden, dochter zat op die leeftijd altijd op haar kamer.
Samen bakken doen we ook nog wel eens. 

Ik kook nog regelmatig met mijn kinderen. Ook regelmatig met oudste die niet meer echt thuiswoont, 1 bedenkt wat en dan staan we met 2 of met 3 in de keuken. Een spelletje gebeurt hier wel eens, samen een serie kijken, met jongste lunch ik nog wel eens samen. Of we zetten een podcast op waar we allebei naar luisteren. Ik zit met jongste ook nog regelmatig samen aan tafel te werken. Zij huiswerk, ik mijn werk, muziekje erbij en een kopje thee en dat is best gezellig. En wandelen hebben we ook nog regelmatig gedaan. Ik haal het contact meer uit korte momenten. Met oudste speelde ik wel eens een computerspel. Jongste vindt het vaak leuk om dingen te delen van YouTube of Instagram en dan zijn we zo een half uur over iets of iemand aan het kletsen. Idem voor samen eten. Dat is echt een rustmoment waarop we de dag bespreken. Dat is net zo waardevol als de 'grote ' dingen. Moet er wel bij zeggen dat dat met jongste (17) meestal 1 op 1 tijd is, omdat ik gescheiden ben en ik de oudste vaak maar 1 x per week zie.

3 Avonden in de week beginnen hier met estafettemaaltijden, maandag vanwege oudste die een lange dag heeft op de uni en vaak pas na 19.00 thuis kan zijn.  Dinsdag en donderdag eet jongste eerder, vanwege training en op donderdag eet man in de 3e shift vanwege werk op grote afstand (hij mag eindelijk weer op locatie).
Vaak moet er na het eten nog huiswerk gemaakt worden door de 16 jarige. Ook de 19 jarige is zeker 2 avonden in de week nog met dingen voor de studie bezig na het eten.
Rond 20.30 riep ik iedereen naar beneden voor een kopje thee en dan kijken we iets op tv. Goldrush op Discovery op de maandag, Atlas op woensdagavond, op vrijdag gaan we echt zitten voor 2 voor 12 en dan doen we fanatiek mee.  Op zaterdag doen we wel eens een spelletje rummikub of skip-bo, soms scrabble met wie er thuis is. Nu al een aantal weken kijken we jachtseizoen en straks weer even tot hier. 
Als ik alleen beneden ben heb ik meestal een handwerkje op schoot en als ik tv kijk werk ik daaraan. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

14-10-2021 om 07:50

Wij doen in het weekeinde altijd een uitgebreide lunch met zijn allen. Verder eten we elke avond samen. De oudste zit eigenlijk altijd bij ons savonds en dan kijken en bespreken we samen allerlei programma's. De jongste heeft meer de neiging op zijn kamer te zitten, maar dat mag ook. Ik ga regelmatig even een praatje maken of wat lekkers brengen. We gaan ook minstens 1 keer per jaar 1 op 1 een weekeinde weg. 

Hier zijn er wel verschillende series die we samen kijken, maar overdag zijn er ook vaak klussen die we samen moeten doen, dus het hangt bij ons niet van de avonden af. Van spelletjes houdt maar een van de pubers, die is echt in het verkeerde huis geboren, die heeft pech

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

14-10-2021 om 08:03

Ik woon alleen samen met 1 puber en die vertrekt na het avondeten naar boven als ze niet hoeft te sporten.  Ze houdt van (digitaal) tekenen,  is aan het gamen, kijkt Netflix of belt met vrienden.  Ik laat haar lekker.

Gisteravond zat ze zowaar een poosje beneden,  heel gezellig.  Stiekem hoop ik dat ze dat wat vaker komt doen.

Spelletjes spelen heeft ze helaas weinig zin meer in.

Hier een puber die overdag werkt (BBL opleiding) en 's avonds graag naar vrienden gaat omdat hij dat contact erg mist. Hij is geen uitslaper dus in het weekend doen we 's morgens vaak dingen samen. Met zijn vader is het vaak scooter wassen en poetsen en met mij bakt hij graag iets. Ook een spelletje slaat hij nooit af.

---

---

14-10-2021 om 08:40

Hier twee jongvolwassenen. Elke doordeweekse avond kijken we een serie tijdens het avondeten. Daarna doen we allemaal een klusje in huis en meestal gaan we dan uit elkaar. Op zaterdag kookt de één (de ander is na zessen 2 uur thuis) en op zondag de ander. 

We hebben veel moderne spellen en soms komt daar wat van uit de kast. Woensdagavond was een vaste spelletjesavond voor mijn partner en mij maar ze mogen altijd meedoen. Door een bepaalde reden al lang niet gelukt, over een paar weken beginnen we daar weer mee. 

Tja, toen ik puber was, kwam ik thuis en dan was het (in willekeurige volgorde) sporten, eten, soms huiswerk, lezen en gamen.
Ik kwam alleen beneden 's avonds voor een bepaald programma, maar toen ik een eigen tv had ook niet meer. Of als het boven toch wel erg koud was met het enkelglas in mijn kamer.

Ook hier vertrekken ze na het eten zo'n vier avonden per week naar boven om te gamen of TikToks op te nemen. 

Als ze beneden komen/blijven, is dat om te kletsen of samen een serie te kijken. Vooral in het weekend hebben ze vaak vrienden over de vloer waarmee ze ook meestal beneden blijven. En als wijzelf bezoek hebben, of als hun oudere broer en/of zus er zijn, komen ze er ook gezellig bij. 

Jongste van 12 zie ik weinig 's avonds. Die zit toch het liefst op haar kamer met haar telefoon. Ze vindt spelletjes niet leuk en we hebben ook geen series of films die we samen leuk vinden, alleen als er Wie is de mol op tv is, kijken we samen. Hopelijk verandert dat nog wat als ze ouder wordt.

Oudste van 17 zit afwisselend beneden en boven. We houden van dezelfde muziek en laten elkaar bijvoorbeeld nieuwe dingen horen, of juist oude dingen die de ander niet kent. Ondertussen gezellig kletsen. Ook houden we van dezelfde films en series, dus we kijken regelmatig samen iets. We wonen overal ver vandaan, ze is daarom niet vaak weg in de avond. Als ze haar rijbewijs heeft, zal dat wel veranderen ben ik bang 

PriceyRook54

PriceyRook54

14-10-2021 om 10:04

Wij eten samen en daarna doen we over het algemeen allemaal ons eigen ding. Mijn oudste wil nog wel eens met mij mee wandelen en zo nu en dan wordt er een serie samen gekeken, maar verder zitten ze véél op hun eigen kamer als ze thuis zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.