Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Julia64

Julia64

14-10-2014 om 08:11

Wat dragen jullie pubers? (jongen 13 jaar)

Zoon van 13 begint opeens allemaal noten op zijn zang te krijgen qua kledingkeuze . Tot vorig jaar kon ik nog probleemloos alles voor hem kopen wat hij nodig had en hij trok het zonder morren aan. Ik was altijd een groot fan van V&D Prijzencircus, kocht daar broeken (eigen merk, Cars) en t-shirts met lange mouwen met allerlei prints. Maar sinds dit jaar is dat helemaal over. Broeken gaan nog wel, die mag ik nog wel uitkiezen.
Maar verder...? Hij heeft nu 3 hoodies van Puma en Adidas en dat is het enige wat hij nog draagt (over een t-shirt met korte mouwen heen). T-shirts met prints zijn kinderachtig. Snap ik wel, maar effen shirts met lange mouwen wil ie op de een of andere manier ook niet. Schoenen idem dito; dat moesten per se New Balance zijn, is uiteindelijk gelukt na een zoektocht in de stad.
Nouja, broeken en schoenen, daar komen we nog wel uit. Grootste probleem is dus de bovenkleding (en een winterjas, dat moet óók nog). En het lastige is dat hij dus wel heel goed weet wat ie niet wil, maar wat dan wél, wordt ook niet echt duidelijk. Heb ook wel kleedgeld voorgesteld, maar daar heeft ie evenmin zin in - vast ook omdat ie niet weet wat ie wil, en dan dus gewoon niks uitgeeft. En vrolijk de hele winter die drie, inmiddels te klein wordende, hoodies blijft dragen.
Ik vind het maar lastig. Mijn vragen; wat dragen jullie jongens zoal? In hoeverre bemoei je je er nog mee? En, ook niet onbelangrijk; ik heb eigenlijk geen zin om100 euro voor een paar schoenen of een jas, of 60 euro voor een shirt te betalen (want ja, merkkleding, dus duur). Maarja, hoe los je dat op, behalve goed de uitverkopen de gaten houden?
Ik ben benieuwd!

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 08:11

grrr

uitverkoop IN de gaten houden moest het natuurlijk zijn.....

Barvaux

Barvaux

14-10-2014 om 08:31

maar

Maar waarom koop je niet wat nieuwe hoodies of wil hij die ook niet?

Hadewich

Hadewich

14-10-2014 om 08:33

Die van mij...

is 15 en hem interesseert het niet zo. Het belangrijkste is dat het lekker zit. Hij vindt juist een print wel leuk, anders is het zo saai. Wel veel zwart en donkerblauw. Merken geeft ie niks om. Hij koopt het meeste bij Takko en C&A, en hij heeft ook nog ladingen kleding tweedehands van zijn neef. Schoenen zijn meestal van Scapino, en dan ook geen merk.

Ik geloof dat ik best een makkelijke puber heb wat kleding betreft. Ik bemoei me er in zoverre mee dat ik aangeef dat hij echt weer wat nodig heeft, en ik ga mee winkelen. Meestal zijn we dan in een half uurtje wel geslaagd. Hij krijgt sinds kort kleedgeld, gaat tot nu toe goed.

silva

silva

14-10-2014 om 08:57

hier

Hier ook een puber van net 14 die heel goed weet wat hij wil. Gelukkig hoeft dat geen merkkleding te zijn. Prints uit de jongensafdeling zijn idd niet meer welkom. Heeft even een half jaar effen shirts gedragen (wel met streepje ofzo) maar nu wel weer prints maar dan van de mannenafdeling. Xs of S past prima bij mijn gemiddeld grote zoon. Vooral veel prints met Amerikaanse steden of aanverwant (bekende brug, NY cab) erop. Meestal hoodies of shirts met zo'n colletje. Ook hoodies van de Primark zijn goed. Soms bestelt hij iets online, daar kun je ook een print uitkiezen en laten drukken. Broeken eenvoudig en strak, WE, C&A, Coolcat, H&M. Ikzelf heb voorkeur voor We, kleinste mannenmaat.
Thuis meteen joggingbroek aan. Intussen durft hij daarmee ook wel eens op straat, wat hij een jaar geleden echt niet gedaan zou hebben . Ook dan hoodies erop. Schoenen als enigste wel merk. Meestal Nike air oid

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 08:59

Barvaux(en Hadewich)

Die hoodies draagt ie bij gebrek aan beter, en nieuwe wil hij inderdaad niet...
@Hadewich; heerlijk zeg, doe mij zo'n kind... lekker voordelig ook ..

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 09:07

online shoppen

Ik zou hem naar Zalando of Wehkamp ofzo laten gaan en de opdracht geven een aantal nieuwe shirts uit te zoeken. Afspreken wat het mag kosten en dat je aan het einde van de dag een gevuld 'winkelwagentje' wil zien. Het is zijn probleem, ik zou de aap dus weer terug op zijn schouder zetten.

Hadewich

Hadewich

14-10-2014 om 09:15

Julia64

Haha, inderdaad erg voordelig! Maar nu zit hij net in zijn groeispurt, dus dan wordt het wel wat duurder als hij snel uit zijn kleren groeit.

vlinder72

vlinder72

14-10-2014 om 09:15

HIer ook

Mijn zoon draagt alleen spijkerbroeken (gelukkig vind hij de goedkoopste van de WE het lekkerste zitten). Shirts draagt hij wel graag van Esprit. Die hebben redelijk neutrale prints van bijvoorbeeld een berg met een skiër. En verder gebruik ik ook de Wehkamp. Ik zet hem achter de computer en dan kan hij zelf kiezen wat hij leuk vindt. is het te duur dan haal ik het wel weer weg. Hij kan ook alles uitzoeken en thuis passen. Wat niet lekker zit of toch niet mooi is gaat weer terug.

Ik ga met hem niet meer naar echte kledingwinkels meer. Daar worden wij allebei chagrijnig van. Hij vindt alles stom en ik vind dat hij veel te moeilijk doet. Niet leuk dus dat doen wij niet meer. Schoenen is juist weer makkelijk. Wij gaan naar een sportwinkel en hij zoek daar een paar sportschoenen uit. Wij slagen trouwens ook wel voor sweater en tshirts in sportwinkels of buitensportwinkels.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-10-2014 om 09:22

grenzen stellen

Ik vond het ook even wennen dat zoon ineens een eigen mening kreeg op dit gebied. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik niet zo maar iets kan kopen. Eigenlijk vind ik dat nu ook wel leuk! Mijn zoon kan nog niet met kledingggeld omgaan, we kopen samen kleding.
In kleur en model mag hij zelf kiezen. Maar kwa merk, lees prijs, blijf ik de baas over mijn portemonnee.
Ik zit nu trouwens met een dilemma. Hij heeft een vest, zelf gekozen, een roze vest. Eerst helemaal weg van. Nu heeft hij zichzelf erkend als homo en wil hij dit niet dragen. Hij is alleen thuis en bij een vriend uit de kast.
Maar ja, nu heeft hij vesten tekort. Koop ik een nieuwe? Ik snap zijn punt ergens heel goed. Dat ligt nu gevoelig.

Nastia

Nastia

14-10-2014 om 09:22

Shirts

Ik bestel voor mijn pubers (13 en 15, en voor mijzelf en man ook trouwens) meestal tshirts in de VS. Met leuke (niet platte of hilarische) prints. Maar wel met korte mouwen dus. In de winter hebben ze daar een gewoon sweatvest of een trui overheen.

Shirts met lange mouwen zijn op deze leeftijd al snel pyjama-achtig, en ik kom zelden een opdruk tegen die de moeite van het kopen waard is. Bovendien ben ik nu nog goedkoper uit ook

Maar goed, mijn kinderen zijn het type: sneakers, spijkerbroek en tshirt. Weinig ijdel dus, en weinig eisen. Per se schoenen van merk A of B ga ik niet in mee.. dan kunnen ze kleedgeld krijgen en lekker zelf gaan shoppen!

liedewij

liedewij

14-10-2014 om 09:27

Hier

Zoon van 14 draagt spijkerbroek met t-shirt en een vest/sweater. Veel zwart/grijs donkerblauw. Vaak effen.
Jack and Jones spul.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2014 om 09:34

Hier ook een niet moeilijke 15 jarige

Hij heeft wel zo zijn voorkeuren maar stelt niet al te veel eisen aan prints en merken. Ik koop dus op zijn tijd wat bij H&M of Esprit of We of V&D. Net waar ik iets zie.

Mijn 12 jarige dochter daarentegen....
Ze heeft geen extreem dure smaak maar het mikt wel nou. Uiteindelijk wordt het altijd een spijkerbroek met t-shirt en vest. Laatste keer heb ik haar met een vriendinnetje op pad gestuurd met budget en duidelijke opdracht. Het is haar probleem, niet het mijne.
Kleren die te klein zijn gaan weg. En op z'n tijd haal ik een nieuwe voorraad, bij voorkeur in de uitverkoop. Klaar.

Wat is z'n alternatief? In z'n blote billen naar school?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2014 om 09:35

Uh nauw....

Nou nou nou

neteret mut

neteret mut

14-10-2014 om 09:36

ook makkelijk

tshirts zonder print, vesten (hoodie-model) en spijkerbroek. Kortgeleden een groeispurt gehad. Gewoon 1 sessie in c en a, daarna Scapino en we zijn weer klaar. Zomerjas is een afdankertje van een oudere broer en winterjas komt ook van c en a (hoop dat die nog past), die kostte toen de meeste tijd. Budget is hier 1 zomer of winterjas per jaar (ong. 50 euro), schoenen max 100 euro per jaar en verder 20 euro per maand (of 40 per 2) Tot 16 ga ik mee, daarna kleedgeld. Sokken en ondergoed koop ik of geef een extra bijdrage (meiden). Gelukkig is er maar 1 vd zonen die een duurdere smaak heeft

Lucerna

Lucerna

14-10-2014 om 09:37

Als bij Nastia

Mijn puber van 14 draagt ook vooral die grap-shirts (ook puberella van 12 is daar niet afkerig van). Ik bestel ze in de UK, onze hofleverancier is Chargrilled. En in de winter doet hij daar longsleeves onder, zodat de print op het shirt nog gewoon zichtbaar is. Spijkerbroek bij, kind is klaar. En hier komen ook de schoenen van de Scapino (dat, of kleedgeld, dus meneer was snel genoeg akkoord).

Lucerna

Lucerna

14-10-2014 om 09:40

En Ginny

Mijn dochter heeft al sinds haar 9e kleedgeld, op haar eigen verzoek, en komt daar prima mee uit. Dan koopt ze weliswaar af en toe kleding waarvan mijn nekharen overeind staan, maar meestal is het prima en leuk spul. Ik ben begonnen met een methode die ik hier van een vaste forummer had afgekeken, namelijk een budget per maand, bij te houden in een excel-sheet. Ik ging wel mee en betaalde, maar bepaalde dus niet wat ze kocht. Budget op is budget op. Zo is ze er netjes in gerold, maar vanaf het begin heeft ze kans gezien genoeg kleding te kopen en tegelijkertijd een buffer op te bouwen voor als ze eens iets duurs ziet dat ze écht graag wil hebben. Best knap voor die leeftijd en ik ben blij dat ik haar die kans heb gegeven.

Elinde

Elinde

14-10-2014 om 10:23

Hier

dragen ze kleding van the Sting en Jack & Jones. Daar is het , vooral op de kortingsdagen, helemaal niet duur.
Oudste draagt meestal sweaters zonder muts, jongste heeft het altijd heet en draagt t-shirts. Vooral de sweaters zonder muts zijn nu volop te krijgen in allerlei kleuren en modellen en helemaal niet duur.

Threeboys

Threeboys

14-10-2014 om 11:26

leuk, een eigen mening!

Ik ben blij dat mijn zoon nu zelf aangeeft wat hij wel en niet mooi vindt. Hij is 12 en we zijn samen naar de stad geweest om wat uit te zoeken. Gelukkig zijn de CoolCat en de WE niet duur. Overigens hebben we wel afgesproken dat ik een veto mag uitspreken als ik het echt niet vind kunnen (ik betaal hè!). Maar we komen er samen prima uit. Ook koop ik vaak iets hier in het dorp, dan kan ik het makkelijk terugbrengen of omruilen.
Verder kijk ik ook naar de aanbiedingen. Heb nog een mooi shirt gescoord bij de Bijenkorf. Hij was er heel blij mee. En wat betreft schoenen. Ook hier hebben ze alledrie een gymschoenen smaak. Gelukkig maar want die leren schoenen zijn zó duur en ze slijten net zo hard als de gympies.
Wat ook nog een leuke winkel is, en niet duur is Shoeby. Daar hebben ze ook mooie broeken en mooie shirts.
En dat hij altijd hetzelfde draagt: das alleen maar makkelijk. Dan hoef je verder niet veel aan te schaffen! Overigens kan het ook wel eens helpen om in de kledingkast wat andere shirts bovenop in t zicht te leggen. Dan is de kans dat ze die pakken weer wat groter.
Succes met je puber!

Eigen mening ook leuk!

Hier ook kinderen die een duidelijke smaak hebben. Krijgen beide kleedgeld en bestellen heel veel online (Bestsellershop, heeft verschillende merken), Esprit, Wehkamp, H&M en ook (buitenlandse) sites die ze zelf ontdekken.

Ik vond het eerst lastig dat ze best kritisch waren geworden, maar vind het nu alleen maar leuk! Ze doen niet per sé hetzelfde aan wat hun leeftijdsgenoten ook dragen en dat ontwikkelen van die eigen identiteit, dat vind ik mooi. Ik durfde dat vroeger (en eigenlijk nog steeds) niet zo goed.

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 12:10

wat een reacties!

Wow, wat een reacties en tips, daar kan ik wel wat mee, fijn zeg!
Ik moest lachen om de reactie van Vlinder72; dat samen winkelen loopt bij ons tegenwoordig ook altijd op ruzie uit, haha.
Ik vind het op zich wel leuk dat ie een eigen mening gaat krijgen qua kleding, maar dan zou het wel handig zijn als ie - binnen redelijke grenzen - aangeeft wat ie leuk vindt in plaats van ogenrollend en zuchtend alles af te keuren wat ik voorstel. Maar ik denk inderdaad dat ik het meer zijn probleem moet maken.
Online bestellen - of hem dat laten uitzoeken - is een goed idee, en ik ga zeker eens achter die shirts uit de VS of UK aan (alles uit Amerika of Engeland is per definitie cool, dus dat werkt vast .
Verder zie ik hier winkels voorbij komen waar ik nooooit aan gedacht heb; Shoeby, de Sting, nooit geweten dat die ook jongens/herenkleding hadden. En de meest voor de hand liggende ben ik ook gewoon vergeten; H&M, C&A enzo. Goed zeg.
Ben ook blij bevestigd te krijgen dat ik niet te "zuinig" ben, want als ik zoon moet geloven - wat ik niet op voorhand doe natuurlijk - loopt op school iedereen in G-star broeken en Tommy Hilfiger truien. Ja, daaaag....

Juno

Juno

14-10-2014 om 12:23

Hier

Jack and Jones, Abercrombie, We.
T shirt met vhals, eventueel met decoratieknoopje, lamswolletjes die steevast shirtjes worden genoemd, spijkeroverhemd en nog 1 of 2 andere overhemden. Een spijkerbroek die gewoon goed zit maar niet bijzonder duur is geen idee of het een merk is denk het niet, bijpassende riem en schoenen wat zowel de betalenden (wij dus) als de drager okee vinden. Sportief model wel leer, geen gymp. Jas van de sportwinkel.
Kleren zwart, grijs, donkerblauw en in een wilde bui bordeaux.
Tijdens de groeispurt ook wel Primark. We starten bij de WE, daar halen we de bulk en daar hebben ze vaak ook goede aanbiedingen van shirts of lamswolletjes. Een dorp verderop is een winkel ik geloof van een keten, en daar hebben ze goede en niet dure spijkerbroeken en daar koop ik vaak ook tshirtjes. Kind gaat wel mee, we zijn met een uurtje altijd klaar voor een complete garderobe.
Soms gaat hij ook zelf met een opdracht als 'koop drie tshirtjes, mag niet duurder zijn dan'. Als hij genoeg geld heeft schiet hij het voor anders maak ik even wat geld over.
Hij heeft 2 sweaters.

Juist leuk!

Juist leuk dat ze zich voor kleding interesseren, dan worden het later hopelijk ook niet van die mannen die niet om hun uiterlijk geven. Ik denk dat er (los van merken) tegenwoordig voor elk budget iets moois te halen is: H&M, Primark, Jack&Jones, We, C&A. Maar ook online: Zalando, Wehkamp. Prints zijn best OK, maar ik snap dat het niet te kinderachtig moet zijn. Misschien moet je hem in de goede richting wijzen en het hem dan zelf laten uitzoeken.

Schoenen luistert uiteraard heel nauw

Mijn jongens zijn nu nog te klein, maar ik hoop dat het ze wel gaan interesseren. Buurjongen loopt hier alleen in joggingbroek (echt altijd), zo jammer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2014 om 14:05

Kleding

Hier was het ook even wennen dat zoon van ruim 13 zich opeens voor zijn uiterlijk ging interesseren. Voor de spiegel staan en uitgebreid zijn haar doen, bij de kapper uitvoerig vertellen wat hij wel en beslist niet wil qua kapsel "vooral niet te kort; bovenop mag het wel wat langer". Alle kleding met print wordt afgewezen; op een enkele zeer bescheiden, stoere print na. Qua kleuren blauw, zwart, grijs of donkergroen. Zijn stijl is spijkerbroek, shirt en/of overhemd, een hoodie en sneakers, zoals het gros van de puberjongens. Nu maalt hij gelukkig totaal niet om merkkleding en gelukkig maar want alles wat ik krijg/koop is tweedehands; gelukkig zit daar meestal genoeg bij naar zijn smaak. Boxershorts en witte T-shirts koop ik bij de Zeeman. Wil hij echt iets specifieks wat niet bij de gekregen kleding zit zoals nu een hippe winterjas met "bont" en Vans sneakers, kijk ik eerst op Marktplaats en anders koop ik het (online) bij een goedkope winkel in de uitverkoop. Betaalbare winkels zoals C&A, Hema, Plutosport of Decathlon. Fysiek shoppen voor kleding vindt hij verschrikkelijk (net als ik) en doen we dus ook nooit. Eigenlijk is hij ook best makkelijk wat kleding en schoenen betreft ook al wordt hij kritischer (wat ik best leuk vind want dat betekent dat hij er steeds meer achter komt wie hij is, waar hij voor staat en wat hij wel en niet wil). Hij beseft ook heel goed dat als je weinig te besteden hebt je een gegeven paard niet in de mond moet kijken.
Hij heeft een groeiachterstand van twee jaar en groeit langzaam, dat scheelt natuurlijk. Hij zit nu tegen maat 152 aan en schoenmaat 35/36. Er liggen hier en bij oma nog stapels en stapels te grote kleding en schoenen dus voorlopig is hij voorzien...

Partij

Zoek eens op partij jongenskleding op Marktplaats dan heb je zo een garderobe bij elkaar.
Zoon had op die leeftijd een iets grotere vriend die uit zijn garderobe was gegroeid. Voor 60 euro kon hij de zaak overnemen. Inderdaad met hoodies, spijkerbroeken en t-shirts met muziekbands en doodshoofden.
Van zijn vader krijgt hij er dan wat blouses en colberts bij en jasjes. En af en toe koopt hij bij een optreden een t-shirt van de optredende band. Die laatsten kunnen nog wel eens prijzig zijn.
Schoenen zijn meestal sportschoenen en gympen van een onbestemd merk. Vroeger kochten we nog weleens een merk als dat in de reclame was, maar zoon geeft er niets om, als het maar goed zit en je er lange stukken op kan lopen.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2014 om 19:36

voor Tante Sidonia

Ja, ik zou een nieuw vest kopen in dit geval.

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 20:08

tante Sidonia

Ach, vergeet ik helemaal om op jou te reageren... maar ik zou inderdaad ook een nieuw vest kopen ja. Ik vind dat jouw zoon eigenlijk een meer "gegronde" reden heeft ( in zijn ogen dan he) om dat vest niet meer te dragen dan bijv. mijn zoon omdat ie het gewoon "niet mooi" vindt. Je zegt zelf ook al dat je zijn punt heel goed snapt. En bovendien draagt ie het waarschijnlijk toch gewoon nooit, toch? De leeftijd waarop je dat af kon dwingen is nu wel voorbij....

tante Sidonia

Eens met Fiorucci en Julia.

Juno

Juno

14-10-2014 om 21:08

Wat betreft het roze vest. Eens met de rest.

Ali

Ali

14-10-2014 om 21:52

Ook mee eens! Sidonia

Iedereen heeft weleens een 'miskoop' dus ik zou ook een nieuw vest kopen.

tante Sidonia

tante Sidonia

15-10-2014 om 14:48

haha

Leuk dat jullie ineens allemaal nog reageren! Ja, we gaan lekker een nieuw vest kopen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.