Julia64
14-10-2014 om 08:11
Wat dragen jullie pubers? (jongen 13 jaar)
Zoon van 13 begint opeens allemaal noten op zijn zang te krijgen qua kledingkeuze . Tot vorig jaar kon ik nog probleemloos alles voor hem kopen wat hij nodig had en hij trok het zonder morren aan. Ik was altijd een groot fan van V&D Prijzencircus, kocht daar broeken (eigen merk, Cars) en t-shirts met lange mouwen met allerlei prints. Maar sinds dit jaar is dat helemaal over. Broeken gaan nog wel, die mag ik nog wel uitkiezen.
Maar verder...? Hij heeft nu 3 hoodies van Puma en Adidas en dat is het enige wat hij nog draagt (over een t-shirt met korte mouwen heen). T-shirts met prints zijn kinderachtig. Snap ik wel, maar effen shirts met lange mouwen wil ie op de een of andere manier ook niet. Schoenen idem dito; dat moesten per se New Balance zijn, is uiteindelijk gelukt na een zoektocht in de stad.
Nouja, broeken en schoenen, daar komen we nog wel uit. Grootste probleem is dus de bovenkleding (en een winterjas, dat moet óók nog). En het lastige is dat hij dus wel heel goed weet wat ie niet wil, maar wat dan wél, wordt ook niet echt duidelijk. Heb ook wel kleedgeld voorgesteld, maar daar heeft ie evenmin zin in - vast ook omdat ie niet weet wat ie wil, en dan dus gewoon niks uitgeeft. En vrolijk de hele winter die drie, inmiddels te klein wordende, hoodies blijft dragen.
Ik vind het maar lastig. Mijn vragen; wat dragen jullie jongens zoal? In hoeverre bemoei je je er nog mee? En, ook niet onbelangrijk; ik heb eigenlijk geen zin om100 euro voor een paar schoenen of een jas, of 60 euro voor een shirt te betalen (want ja, merkkleding, dus duur). Maarja, hoe los je dat op, behalve goed de uitverkopen de gaten houden?
Ik ben benieuwd!

Misdreavus
15-10-2014 om 17:56
meisje klein
"Buurjongen loopt hier alleen in joggingbroek (echt altijd), zo jammer."
Waarom is dat jammer?
Mijn zoon (13) loopt 9 van de 10 keer met een joggingbroek, hierop draagt hij dan een t-shirt van Slayer of Iron Maiden ofzo en het geheel wordt afgemaakt met lang blond haar tot ruim halverwege zijn rug. Zijn joggingbroeken zijn niet verwassen, maar mooi zwart. Ik zie het probleem echt niet.

Moosje
15-10-2014 om 20:08
Ook eens
Met het nieuwe vest voor zoon Sidonia . Nog even voor de cijfers dan he...
Hier draagt dertienjarige jongen graag v hals truien. Van die dum gebreide. Zara heeft ze geregeld, soms met elleboog patches. Daaronder een slank vallende spijkerbroek of een chino in een mooi kleurtje. Verder effen shirts met lange mouwen en knoopjes v hals. Verder ook hoodies en sneakers.
Voor low budget vind ik outlets voor de kinderen heel handig. Vaak merk spijkerbroeken voor 20 euro terwijl ze in gewone winkel 70 zijn. Collectie van vorig seizoen.

Meisje Klein
15-10-2014 om 21:27
Nerina
Ik kon erop wachten natuurlijk.
Gaat hij daarin ook elke dag naar school? Tja, ik hou er niet van. Vind dat het op een bepaalde leeftijd niet meer kan (tenzij aan het sporten of thuis), maar smaken verschillen.

Moosje
15-10-2014 om 22:59
Meisje Klein
Ik ben ook niet van de joggingbroeken. Vriendin 's zoon draagt ze ook te pas en te onpas. Ook op feestjes etc. Vriendin vindt t stoer en sportief. Ieder zijn meug zullen we maar zeggen. Als een van mijn kinderen er graag in zou lopen zou ik het wel prima vinden. Wel vriendelijk em open onderzoeken waarom dit de voorkeur heeft maar het wel zo laten.
Dat gezegd hebbende, ik vind het wel leuk dat onze oudste dezelfde smaak heeft als ik. Voor nu dan

Inanna
16-10-2014 om 10:15
meisje klein/moosje
Het is dus vooral een kwestie van smaak?
Dat kan en mag natuurlijk, mij stoort een jogginbroek in het geheel niet, mits niet versleten, kapot of verwassen. De reden voor het dragen van joggingbroeken is overigens comfort, andere broeken met elastiek draagt hij ook, maar die hebben we vooralsnog alleen in dunne stof, als het daar te koud voor wordt gaat hij dus over op joggingbroeken. Voordeel is wel dat ze lekker goedkoop zijn
Maar ik kan me voorstellen dat je het gewoon niet mooi vind, er zijn ook dingen die ik niet mooi vind, maar vooralsnog kiest zoon gelukkig niet voor dat soort kleding.
Aan de andere kant, ik heb echt helemaal niks met groen, maar het is dochters lievelingskleur en sindsdien ben ik anders tegen groene kleding aan gaan kijken, misschien groei je wel gewoon mee in de smaak van je kinderen.

Meisje Klein
16-10-2014 om 11:24
Inanna
Maar geldt niet voor alles dat het een kwestie van smaak is? En ja comfort, ik snap het heel goed maar ik loop ook niet overal in mijn huispak zullen we maar zeggen. Zou ook best altijd gympen willen dragen maar IK vind dat dat niet kan. Is ook een kwestie van smaak en ik weet inmiddels dat je daar niet over kunt twisten
Mijn smaak is blijkbaar netter dan anderen. Prima, ieder zijn ding. Doe waar je je goed bij voelt maar besef dat sommigen dat wellicht anders zien. Ach, je kan het ook niet iedereen naar de zin maken zullen we maar zeggen.

Emine
16-10-2014 om 12:07
Voor Tante Sydonia
Ik zou dat vest, als je geen dochter hebt naar wie je het door kunt schuiven, in de wasmachine een kleurbad geven.

Barvaux
16-10-2014 om 13:08
Meisje klein
Het gaat niet om een kwestie van smaak als je het volgende zegt: "Mijn jongens zijn nu nog te klein, maar ik hoop dat het ze wel gaan interesseren. Buurjongen loopt hier alleen in joggingbroek (echt altijd), zo jammer."
Jij hebt het over interesse en dat je hoopt dat je zonen dat krijgen omdat blijkbaar je buurjongen dat niet heeft en dat vind je jammer. Als iemand zich anders kleedt dan ik denk ik toch ook niet dat dat 'jammer' is? Mijn neef liep tot zijn dertiende ook het liefst in trainingsbroeken en nu blijkt dat hij homo is. Ik had dat niet snel verwacht maar hij droeg die dingen gewoon omdat andere broeken hem niet lekker zaten. Hij is nu wat anders in bouw geworden (15) en draagt al een paar jaar gewoon spijkerbroeken (dat weet ik gezien het aanbod wat deze kant op komt)...

Jippox
16-10-2014 om 13:38
nou
We (zoon van 13 en ik) zijn net terug van een ochtendje shoppen in een grote stad met heel veel leuke kleding winkels. De buit bestaat uit 1 winterjas (omdat dat echt moest) en 1 spijkerbroek. Zoon heeft 0 (nul) acceptabele truien/vesten/shirts kunnen vinden.
Dus ik kan je de hand schudden, geloof ik. Tot voor kort was alles wel oké en nu ineens niets meer...

Knutselkei
16-10-2014 om 13:47
ik zet zoon achter de computer
en laat m kijken op zalando wat ie leuk vindt. Vaak blijkt dat er dan veel meer leuk te zijn dan in de stad!Waarom?? geen idee. Laatst kwam ik met een vhals trui voor vader terug, die er een meer rollade in leek was iets te slimfit... zegt zoon... oo maar die trui vind ik mooi! Dus ik terug naar de winkel om m te ruilen naar 4 maten kleiner...je had die gezichten in eerste instantie moeten zien
Hij heeft nu van de Sting redelijk was, daar hebben ze van die shirts met een paar knoopjes bovenin die net wat dikker zijn. Voor zoon meer dan geneog. Straks trekt hij ook vesten of hoodies van Jacks en Jones, die zijn wat langer.

Jillian
16-10-2014 om 13:59
Zelf uit laten zoeken
Mijn oudste zoon heeft een hele uitgesproken smaak. Hij heeft al vanaf dat hij een jaar of 6/7 was belangstelling voor kleren. Hij draagt veel skater kleding maar ook wel andere zaken. Ik kan nooit van te voren bedenken of hij iets wel of niet leuk zal vinden. Hij koopt dus ook zelf zijn kleding. Hij koopt soms hele dure merkkleding maar hij haalt bijvoorbeeld ook veel kleding bij tweedehandswinkels.Hij kan inmiddels ook goed omgaan met kleedgeld. Dat is redelijk nieuw want eerst vond hij budgetteren erg moeilijk. Ik laat hem vrij in zijn kledingkeuze maar we hebben wel een paar regels: geen beledigende en platte teksten en plaatjes, geen gangster kleding en dergelijke.
Hij krijgt nu een bedrag aan kleedgeld. In het begin stuurde ik hem gewoon naar de winkels toe met geld en zei dan dat hij daarvoor twee shirts en een broek moest kopen. Hij vindt winkelen wel heel leuk (veel leuker dan ik) maar hij is wel erg kritisch dus ik heb niet het geduld om heel vaak mee te gaan. Nu krijgt hij een vast bedrag per maand en dat gaat goed. Ik koop nog wel nette kleding voor hem zodat hij ook een pak heeft en als hij bijvoorbeeld nieuwe bergwandelschoenen nodig heeft of iets dergelijks betaal ik het ook. En af en toe tussendoor eens wat.
We gaan af en toe wel samen de stad in omdat hij dat reuze gezellig vindt maar ik ga dan liever ergens eten en naar de bioscoop dan eindeloos winkel in, winkel uit maar een uurtje winkelen kan ik wel opbrengen.
Onze tweede zoon is een heel ander verhaal. Die haat winkelen en heeft geen enkele belangsting voor kleding. Hoewel hij dan wel goed weet wat hij niet aan wil. Het moet allemaal erg onopvallend zijn. Hij draagt dus meestal spijkerbroeken met effen truien/shirts/sweaters. Hij houdt wel van baseball shirts en polo's. Kleding mag niet te kleurrijk zijn (in tegenstelling to andere zoon) en dergelijke. Voor hem koop ik vrijwel alles online. Dat scheelt onze veel stress. Enige uitzondering is schoenen want die moeten goed passen en af en toe gaan we naar een outlet winkel hier in de buurt waar je goedkoop spijkerbroeken kan kopen. Dan moet hij wel weer mee om te passen.

Meisje Klein
16-10-2014 om 17:00
Barvaux
Ik mag dat toch vinden? Jij hebt ook altijd een hele duidelijke mening hier, mag een ander die niet hebben dan?
Ja nogmaals, IK vind dat zonde. Die buurjongen doet zichzelf tekort en zou er beter uitzien in andere kleding. Overigens zijn die joggingbroeken van hem ook altijd kapot.
Dat zijn ouders zich er ook niet voor interesseren blijkt uit feit dat dochter altijd in de kleding van haar broer liep tot ze ermee werd geplaagd. Arm meisje denk ik dan én voor moeders: koop eens iets leuks voor je dochter, ze is het waard.

Barvaux
16-10-2014 om 18:20
Meisje Klein
Ik zeg niet dat je dat niet mag vinden maar dan moet je het niet op 'smaken verschillen' gooien vind ik. Je gebruikt woorden die daar niet bij horen, het gaat hier niet om een groene of paarse broek. Verder: hoe weet je dat de buurjongen dit precies zo wil (dat ze stuk zijn) of dat het aan de buurvrouw ligt (die niet anders kan betalen)?

Marjoleine64
16-10-2014 om 20:37
Ik heb geluk lijkt het
met 2 zoons (net 15 en bijna 17) die nog steeds redelijk makkelijk zijn. Oudste wil nu wel graag wat duurdere kleding, en dat kan ook omdat hij er niet meer uit groeit. Jongste begint ook wensen te krijgen. Kleedgeld willen ze allebei nog niet, veel te lastig (de stad - waar ze ook op school zitten - is een uur fietsen). Beiden lopen ze het liefst in een spijkerbroek, shirt met korte mouwen met een stoere print en een sweatvest. Ook voor schoenen slaag ik nog steeds ruim onder de 100 euro, maar misschien dat we ook daar eens naar iets kwalitatief beters moeten gaan kijken nu ze niet 2 keer per jaar nieuw nodig hebben.

Meisje Klein
16-10-2014 om 21:41
Barvaux - OT
Smaken verschillen ja, ik mag een joggingbroek toch niet mooi vinden. Ik snap niet over welke woordkeuze je precies valt. Ik begin mijn mening tenminste met 'Ik vind', jij deponeert jouw mening altijd als feit: 'Het is..' Echt, niemand is zo stellig als jij en ik zeg duidelijk dat het mijn mening is.
Als ze het niet kon betalen zou ik er heus begrip voor hebben, al denk ik dat dat niet nodig is want er is altijd wel iemand in de familie waar je kleding van kunt krijgen. Nee joh, dit is gewoon desinteresse van moeders kant en dat kan toch? Jammer voor die kinderen want die dragen gewoon wat moeders aandraagt. Het is geen armoede hoor, ze wonen in een huis van ruim 5 ton en gaan morgen een week naar het buitenland.
En wat hun zoon betreft: hij vind het vast heerlijk zitten, maar die van mij zou het niet mogen

Elisa Gemani
16-10-2014 om 22:40
Joggingbroek
Ik ken zoveel vrienden van mijn zoon die bijna altijd een trainingsbroek en sneakers dragen. Daar is toch niets mis mee? En waarom zou je zelf niet je sneakers vaak dragen? Ik draag ze bijna altijd, bij mijn spijkerbroek. Een beetje verzorgd er uit zien hoeft niet te betekenen dat je altijd n overal loopt in een pantalon, ruitjesoverhemd, rok, parels of een kashmier trui. Dat kan ook in een trainingsbroek of spijkerbroek met sneakers. Dat je het voor jezelf niet vindt kunnen, ok. Maar je gaat je zoon toch niet verbieden om een joggingbroek of wat dan ook te dragen? Wat een flauwekul zeg. Je moet je eigen smaak niet opdringen aan anderen en zeker niet aan je kinderen. Het hoort bij opvoeden en opgroeien om ze hun eigen stijl en smaak te laten ontwikkelen; ongeacht wat jij er van vindt. Binnen redelijke grenzen natuurlijk en ik vind het dragen van een joggingbroek daar ruim binnen vallen. En tja, er zijn altijd mensen die het geen biet interesseert wat ze aan hebben. Nou, jammer dan inderdaad.

Annie
24-10-2014 om 00:13
Hier
Hier een kleine zoon van 12. Past dus bij lange na niet in Jack en Jones en Sting. Maar hij heeft heel veel modegevoel, pikt de leuke combi's eruit. Hij hoeft geen merk en als ik hem influister dat deze broek 65 euro kost dan kijken we zonder morren in een andere winkel. Blouses komen niet meer uit de kast en eigenlijk draagt hij vooral nette hoodies, vest met capuchon en spijkerblouse. Spijkerbroek of gekleurde spijkerbroek erbij. Deze zomer slag geslagen bij Gap en Zara in Londen. Met die kleding is hij nog steeds blij. In NL halen we veel bij WE en soms bij merkwinkel maar dan gaan we voor de goedkopere merken (Name It, Outfitters) Simpele jas van Vingino. En mama is gezwicht voor de wens van de brugpieper: Nike schoenen en Axe deo.
Waar ik eerst voor oudste minimaal 7 broeken en 7 shirts/truien (iedere dag een schoon setje) nodig had, merk ik dat hij nu echt aan 4-5 broeken en wat truien/shirts genoeg heeft. Fijn!
Ik vind het superleuk dat ze een eigen mening gaan vormen; maar gelukkig heeft zoon goede smaak!

Lucerna
24-10-2014 om 16:53
jogging/trainingsbroek
Eerlijk gezegd valt een jogging- of trainingsbroek bij mij ook niet echt onder "verzorgd". Die broeken schreeuwen naar mij altijd "vrije tijd! lekker lummelen! of lekker sporten! of klussen!" maar ze fluisteren nooit "school!". Dus ik ben wel blij dat mijn kinderen niet in een trainingsbroek naar school willen. Ze mogen dan nog zo lekker zitten (want ik heb ook een heel lekker zittende joggingbroek), het is voor mij hetzelfde als in je huispak of je pyjama naar school gaan. En spijkerbroeken zitten ook best heel lekker

Niny
26-10-2014 om 20:20
Joggingbroek
Net even mijn dertienjarige zoon gevraagd, hij zou er niet over peinzen om in een joggingbroek naar school te gaan. Geen van zijn klasgenoten doet dat. (En van mij zou hij het ook echt niet mogen, dat ook nog). Het voelt voor mij niet als een verzorgd kledingstuk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.