Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wat eten jullie kinderen op een dag ?

zoals mensen mischien al weten door mijn andere topic is mijn dochter erg klein en zit ze ook net in  het vakje ondergewicht van het voedingscentrum. ik krijg vanveel mensen te horne dat ze wel erg weinig eet . dus toen ben ik eens gaan kijken op de website van het voedingscentrum en daar staat dat voor een meisje van 13 jaar 4-5 boterhammen per dag normaal zijn .ik vind dat toch wel erg veel als ik bedenk wat zij eet dus vraag ik me af wat eten jullie kinderen ? 

wat ze eet: 

ontbijt: bordje havermout pap met rozijntjes en kaneel                                                            tussendoortje : stuk fruit (appel,banaan,kiwi etc.)                                                                    lunch: halve boterham ,stuk komkommer en een handje nootjes 1 keer per week haalt ze een broodje in de kantine                                                                                                                tussendoortje:koekje of snoepje in de zomer haalt ze vaak met vriendinnen een ijsje                 avondeten : kleine portie avondeten ( pasta,wokgerecht,rijst en een enkele keer hollandse pot is dit nu echt te weinig ?


Toen ik 13 was groeide ik dat jaar 10 cm en at ik minstens 10 boterhammen per dag. 

Eet je zelf ook zo weinig? Sommige baby's eten al meer dan een halve boterham tussen de middag. 

Ik denk dat mijn dochter (16) ongeveer net zoveel eet. Ontbijten met yoghurt, maar soms slaat ze haar ontbijt over. Bij de lunch meestal 2 boterhammen, maar die slaat ze ook makkelijk over. De hoeveelheid avondeten wisselt, afhankelijk van hoe lekker het is. Soms drie happen en daarna nog yoghurt, en soms anderhalf bord risotto. Fruit schiet er vaak bij in, daar lust ze niet veel van, maar ik probeer er wel 200 gram groente per dag in te schuiven. Snoepen gaat bij vlagen, maar wel elke dag iets (en als er iets heel lekkers in huis is wat meer).

Ik vermoed dat ze prima op gewicht is, we wegen eigenlijk nooit, niet te dik en niet te dun.

Een halve boterham voor de lunch vind ik erg weinig. Daar zou ik na school niet eens op naar huis kunnen fietsen, laat staan ook nog lessen volgen.

Verder kan ik er niet veel over zeggen. Wat is 'een kleine portie'? Een eetlepel? Een ontbijtbord?

Het klinkt alsof jouw dochter inderdaad te weinig eet. Hier gaat er echt veel meer in bij mijn licht ondergewichtige 13-jarige. Sommige dagen eet hij vrij weinig, maar andere dagen gaat er echt vrij veel naar binnen. Hij is 1.60 en weegt 39 kilo geloof ik.

Lust ze dan niks meer dan die kleine beetjes?

Mij klinkt het als weinig in de oren. Heeft ze altijd al van die kleine porties gegeten? 

Oei dat is wel heel erg weinig. Misschien eens kijken met een diëtist hoe ze meer eten met meer voedingswaarde binnen kan krijgen? Als ze nog ruimte heeft voor snoep en ijsjes zou je denken dat er nog wel wat substantieels bij kan. 

de hoeveelheid die je voor je 13 jarige beschrijft is de hoeveelheid die mijn dochter als kleuter at.

nu is het 's morgens beker drinkontbijt, dan in de kleine pauze 2 boterhammen, grote pauze 2 boterhammen, na school tosti en fruit en salade, avondeten 200g groenten, klein stukje vlees, opscheplepel aardappels. En dan over de hele dag nog een halve liter melk. Na het avondeten vaak ook nog fruit of een grote koek. Snoep koopt ze zelf maar is zeker een zak per week.

ze is 1,66 en weegt 50 kg

chantal1978

chantal1978

19-03-2021 om 15:39 Topicstarter

oke ze eet dus echt te weinig. ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts voor vanmiddag en ik denk dat die ons dan doorverwijst naar een dietiste en mischien ook wel naar een kinderarts omdat ze zo klein is.ze heeft de laatste tijd ook last van wat vage klachten elke week wel een paar keer een bloedneus,vaak duizelig en misselijk , en ook wel wat vaker overgeven ik maak me geen echte zorgen maar mischien kan de huisarts haar verder helpen met medicijnen ofzo. en ik verwacht ook dat ze even moet bloedprikken en mischien wat andere testjes maar geen echt probleem dus denk ik . bedankt voor de reacties groet chantal

Om alle voedingsstoffen binnen te krijgen moet ze inderdaad meer eten. In een komkommer zit bijna alleen maar water en dan daarnaast maar een halve boterham? 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx hier kun je invullen wat iemand van 13 moet eten om aan alle voedingsstoffen te komen.

chantal1978 schreef op 19-03-2021 om 15:39:

oke ze eet dus echt te weinig. ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts voor vanmiddag en ik denk dat die ons dan doorverwijst naar een dietiste en mischien ook wel naar een kinderarts omdat ze zo klein is.ze heeft de laatste tijd ook last van wat vage klachten elke week wel een paar keer een bloedneus,vaak duizelig en misselijk , en ook wel wat vaker overgeven ik maak me geen echte zorgen maar mischien kan de huisarts haar verder helpen met medicijnen ofzo. en ik verwacht ook dat ze even moet bloedprikken en mischien wat andere testjes maar geen echt probleem dus denk ik . bedankt voor de reacties groet chantal

medicijnen? Serieus? Ik denk eerder dat ze veel en veel meer moet gaan eten.

Hier een kind dat niet van warm eten houdt. Ze is 15 en eet nu wel meer.  Ochtend 1 boterham, tussendoor fruit of pakje crackers, lunch 2 boterham,  thuis fruit en nog boterham, avondeten bijna niks (rauwkost, kip, rijst maar aardappelen,  gebakken,  gekookt allemaal niet, pasta wel, warme groenten bijna niet) Anyway als je zo weinig dan gaat je lichaam op de spaarstand. Als ze later meer gaat eten wordt dat alleen maar vet. Wat is de reden? Vindt ze niet lekker? Bang om dik te worden? Mondgevoel? Menstrueert ze al?

Die bloedneuzen etc. kunnen zomaar door een gebrek aan voedingsstoffen komen. Ondervoeding dus eigenlijk..

chantal1978

chantal1978

19-03-2021 om 17:39 Topicstarter

ik was een beetje aan het twijfelen of ik dit wel wou vertellen hier op het forum maar ik heb nu toch besloten het te delen dus bij deze: ik ben vanmiddag met dochter naar de huisarts geweest. gewoon de standaard controle was het (wegen,meten en vertellen waar ze last van had) de huisarts zag op haar rug echter ook grote blauwe plekken en toen hij aan haar vroeg hoe dat kwam wist ze het eigenlijk niet. ik vertelde over het plotselinge gewichtsverlies over de bloedneuzen en over haar duizeligheid de huisarts wou toch eventjes bloedprikken . en toen kwam daar iets vreselijks uit. ze heeft een abnormale stijging van witte bloedlichaampjes .dochter moest een beenmerg onderzoek krijgen het is zo vreselijk om je kind in zoveel pijn te zien ze hield zich sterk maar ik weet dat die "stomme klote prik" zoals ze het zelf noemt veel meer pijn deed dan dat ze toonde . over een week hebben we de uitslag en ik hoop zo dat het iets onschuldigs is.

Dus de huisarts doet zelf bloedonderzoek en beenmergpuncties?

chantal1978

chantal1978

19-03-2021 om 18:26 Topicstarter

nee slofje natuurlijk doet de huisarts dat niet. we moesten eerst naar het ziekenhuis om bloed te prikken en toen kregen we een uurtje later te horen dat we beenmerg onderzoek moesten laten doen . 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.