Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat gebruiken tijdens menstruatie

Wat gebruiken tienermeisjes tegenwoordig tijdens hun menstruatie? Tampons, (wasbaar) maandverband, menstruatie ondergoed of nog iets anders? Mijn 13 jarige dochter is nog niet ongesteld, maar zal geen jaren meer duren. 


Ik weet dat veel meiden op school tampons gebruiken ( die automaten moeten wekelijks bijgevuld worden). Menstruatie ondergoed neemt ook in populariteit toe. Wij zijn als school ook een MUP; tampons en maandverband worden gevraagd en gepakt van de cups is er nog nooit een meegenomen.

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 11:37:

Graag on topic blijven. Wat jezelf gebruikt kan heel anders zijn dan wat een tienermeisje fijn vind. Kans dat zij een spiraaltje hebben lijkt me klein. Dus dan zou een cupje geen probleem moeten zijn.

Gemiddelde 13-jarigen zijn nog niet zo vertrouwd met hun lichaam dat ze er voorwerpen in durven te stoppen. Zeker geen cups waarvoor je je halve hand naar binnen moet steken om ze eruit te halen en dan onder het bloed te zitten. Daarbij heb je op scholen vaak het fonteintje buiten de wc-ruimte dus moeten ze met vieze handen de deur openmaken en in het openbaar.

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 08:47:

Maandverband heeft ze klaar liggen op haar kamer. Ik zou het zelf fijn vinden als ze over zou gaan op een meer duurzame manier (wasbaar maandverband, menstruatie ondergoed of cup), maar dat is haar keus.

Laat het feit ongesteld zijn eerst even wennen met wegwerpproducten. Wasbaar maandverband, menstruatieondergoed dat moet je allemaal weer mee naar huis nemen in je schooltas.  Zeker het eerste jaar is het allemaal nog onwennig en bepaald geen ding wat ze makkelijk over praat. Duurzaam bezig zijn kan altijd later nog.  Als ze met 13 jaar ongesteld wordt kan ze (als ze gewend is aan het feit over een jaar of 3) nog ruim 30 jaar duurzaam bezig zijn. 

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 08:47:

Maandverband heeft ze klaar liggen op haar kamer. Ik zou het zelf fijn vinden als ze over zou gaan op een meer duurzame manier (wasbaar maandverband, menstruatie ondergoed of cup), maar dat is haar keus.

Ik zou er zeker ook een paar in haar schooltas doen. Je weet maar nooit. Bij sommige meisjes begint het met een klein beetje oud bloed (ikzelf herkende dat als 11-jarige niet als voorteken), bij anderen gaat het meteen goed los.

Wat mijn dochter me ook zei: niemand vertelt je hoe lang het duurt. Meestal ongeveer 5 dagen dus, maar de variatie is groot. Dochters lijken vaak op hun moeder, dus misschien kun jij haar wat vertellen, bv over voortekenen, hoe lang jouw menstruatie duurt en welke dag de zwaarste dag is en dat je dan wat groter maandverbandkunt gebruiken. 

Als je door de pil geen natuurlijke menstruatie hebt, weet je misschien nog hoe het daarvoor bij jou ging.

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 11:37:

Graag on topic blijven. Wat jezelf gebruikt kan heel anders zijn dan wat een tienermeisje fijn vind. Kans dat zij een spiraaltje hebben lijkt me klein. Dus dan zou een cupje geen probleem moeten zijn.

Oh wauw, nou succes met je duurzame cupje dan maar? 

Ontopic: laat zien wat er is en laat het haar uitproberen.

MMcGonagall schreef op 04-06-2023 om 12:03:

[..]

Gemiddelde 13-jarigen zijn nog niet zo vertrouwd met hun lichaam dat ze er voorwerpen in durven te stoppen. Zeker geen cups waarvoor je je halve hand naar binnen moet steken om ze eruit te halen en dan onder het bloed te zitten. Daarbij heb je op scholen vaak het fonteintje buiten de wc-ruimte dus moeten ze met vieze handen de deur openmaken en in het openbaar.

Haha, wat een bloedbad maak je ervan. 😉 Het kan gewoon met wijsvinger en duim en ALS je knoeit, veeg je dat even af met toiletpapier. Maar inderdaad, een toilet met fonteintje in het hokje is wel prettiger, dan kun je het cupje ook afspoelen in plaats van afvegen. Verder is een cupje (na even oefenen) niet moeilijker dan een tampon zonder inbrenghuls.

Er zijn genoeg instructiefilmpjes te vinden, net als voor tampongebruik trouwens, dat is in het begin ook oefenen. Voor mijn dochter tenminste wel.

Verder ben ik het eens met Bakblik: laat haar eerst maar eens rustig wennen met maandverband, evt menstruatieslipjes en als ze wil met tampons, daarna kan ze desgewenst verder kijken. Daar gaan vast wel wat jaren overheen. 

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 11:37:

Graag on topic blijven. Wat jezelf gebruikt kan heel anders zijn dan wat een tienermeisje fijn vind. Kans dat zij een spiraaltje hebben lijkt me klein. Dus dan zou een cupje geen probleem moeten zijn.

Ik heb genoeg leerlingen met een spiraaltje dus zo gek is dat niet. 

Hier lijkt dochter trouwens echt niet op mij qua ongesteldheid. Het begon nu inderdaad met wat oud bloed, heel licht allemaal, onregelmatig en op haar 11e dus al. Ik was zelf pas 14 en meteen volle bak. 

SuzyQFive schreef op 04-06-2023 om 13:28:

[..]

Ik heb genoeg leerlingen met een spiraaltje dus zo gek is dat niet.

ik vind het heel wonderlijk dat je dat weet van je leerlingen. Worden dit soort dingen besproken in de klas? 

Rhonda schreef op 04-06-2023 om 13:33:

[..]

ik vind het heel wonderlijk dat je dat weet van je leerlingen. Worden dit soort dingen besproken in de klas?

Ik werk in het vmbo, onze leerlingen zijn iha wat opener over dit soort dingen, zeker in de meidenklassen. Daarnaast ben ik leerlingbegeleider. 

BlairW schreef op 04-06-2023 om 13:32:

Hier lijkt dochter trouwens echt niet op mij qua ongesteldheid. Het begon nu inderdaad met wat oud bloed, heel licht allemaal, onregelmatig en op haar 11e dus al. Ik was zelf pas 14 en meteen volle bak.

Hier ook niet, gelukkig maar! Ik had endometriose dus ben blij dat mijn meiden dat niet lijken te hebben dusver. 

Bakblik schreef op 04-06-2023 om 12:21:

[..]

Laat het feit ongesteld zijn eerst even wennen met wegwerpproducten. Wasbaar maandverband, menstruatieondergoed dat moet je allemaal weer mee naar huis nemen in je schooltas. Zeker het eerste jaar is het allemaal nog onwennig en bepaald geen ding wat ze makkelijk over praat. Duurzaam bezig zijn kan altijd later nog. Als ze met 13 jaar ongesteld wordt kan ze (als ze gewend is aan het feit over een jaar of 3) nog ruim 30 jaar duurzaam bezig zijn.

Dit.

Dochter (13) gebruikt maandverband, met een menstruatieslip als bescherming tegen doorlekken. Ze wil graag tampons gaan gebruiken voor zwembad/strand, maar vindt dat nog wat eng/lastig. En dat begrijp ik helemaal. 

Caroline80

Caroline80

04-06-2023 om 16:39 Topicstarter

Bakblik schreef op 04-06-2023 om 12:21:

[..]

Laat het feit ongesteld zijn eerst even wennen met wegwerpproducten. Wasbaar maandverband, menstruatieondergoed dat moet je allemaal weer mee naar huis nemen in je schooltas. Zeker het eerste jaar is het allemaal nog onwennig en bepaald geen ding wat ze makkelijk over praat. Duurzaam bezig zijn kan altijd later nog. Als ze met 13 jaar ongesteld wordt kan ze (als ze gewend is aan het feit over een jaar of 3) nog ruim 30 jaar duurzaam bezig zijn.

Ik zeg ook niet dat ze met duurzame producten moet beginnen. Ze kan ook eerst met maandverband beginnen en pas als ze zelf wil op ern duurzaam product overstappen.

Caroline80

Caroline80

04-06-2023 om 16:42 Topicstarter

ToetieToover schreef op 04-06-2023 om 11:49:

[..]

Dit komt wel wat kortaf over zo. Heb je al wat goede tips ertussen gelezen? Hier zitten geen tieners als het goed is. Dus je krijgt ervaringen van moeders en wellicht ook ervaringen van moeders met dochters. Ik lees al diverse opties.

Ik verwacht ook geen reactie van de tiener zelf. Ik had de vraag anders moeten stellen, nl wat gebruiken jullie tienerdochter tijdens de menstruatie. 

Caroline80 schreef op 04-06-2023 om 16:39:

[..]

Ik zeg ook niet dat ze met duurzame producten moet beginnen. Ze kan ook eerst met maandverband beginnen en pas als ze zelf wil op ern duurzaam product overstappen.

Ik schreef die post vooral om het ongemak van jonge tieners over ongesteld zijn aan te geven. Als jij nu al bezig bent met duurzaam dan krijgt je dochter daar vast iets van mee en zeker zo jong moet ze niet het gevoel krijgen in een bepaalde richting gedwongen te worden. Warmee ik dus niet wil zeggen dat jij pusht maar ze kan dat wel zo voelen als moeder het vak benoemt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.