Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat gebruiken tijdens menstruatie

Wat gebruiken tienermeisjes tegenwoordig tijdens hun menstruatie? Tampons, (wasbaar) maandverband, menstruatie ondergoed of nog iets anders? Mijn 13 jarige dochter is nog niet ongesteld, maar zal geen jaren meer duren. 


Ik kreeg als 13-jarige meteen een turbosupermaxi formaat tampon van mijn moeder.

Tampons zijn favoriet gebleven.

(Wasbaar) maandverband fietst niet lekker. 

De cup heb ik laatst geprobeerd. Leuk om na ruim 38 jaar eens te zien hoe smerig niet-geabsorbeerd menstruatiebloed is, maar ik vond het gefrot gelemaal niets. In de survivaldoos gegooid bij de waterfilters etc., voor "je weet maar nooit". Ooit zal ik er misschien blij mee zijn dat ik hem heb.

Ik zou in ieder geval gewoon beginnen met maandverband en vooral de behoeftes van je dochter volgen. Wat iemand fijn vindt is heel persoonlijk dus als vriendinnen een andere keuze maken dan zij dat zo.
Duurzaamheid is leuk, maar in het begin is het ook gewoon even wennen en een nieuwe fase in de ontwikkeling van je lichaam. Ik heb zelf nog steeds een voorkeur voor maandverband. Het heeft jaren geduurd voordat de kleinste en een-na-kleinste maat tampons lukte (op een moment dat het écht moest), terwijl mijn zus dat al meteen wilde.
Maar die was ook al bijna vijftien toen ze ging menstrueren en had toen ook al een vriendje en was al seksueel actief. Ik was net twaalf, zat nog op de basisschool en liep in het opzicht van dingen in je lijf stoppen toch best wel achter. 

maandverband

Hier begonnen beide dochters met maandverband maar gingen al heel snel, nog hetzelfde jaar, over op tampons.
Er zijn overigens wel tieners met een spiraaltje. Toevallig opperde de huisarts dit van de week toen ik met dochter van 16 daar was vanwege problemen met de pil. En toen hoorde ik dat 2 vriendinnen van haar ook een spiraaltje hebben. Zo gek is het dus niet.

Mijn dochter is begonnen (toen 13) met maandverband, daarna maandverband met vleugels. Durft sinds een weekend naar een vakantiepark (toen bijna 15) met zwemparadijs en ze dus “wel moest” tampons te gebruiken in combinatie met een menstruatiebikinibroekje. Ze kan het inmiddels ook met tampons zonder inbrenghuls. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.