Knutselkei
24-03-2026 om 20:13
Wat heb je wel eens met samne geknepen billen toegestaan?
Naar aanleiding van de topic over naar de kroeg op je 16e.
Wat heb je wel eens toegestaan waarvan je dacht....oeee... dit is loslaten 2.0 spannend!!!
Bellebelle
25-03-2026 om 13:26
Mijn dochter is op haar 15e met opa naar Canada gevlogen. Geen samengeknepen billen, maar wel een loslaatmomentje.
Lexus
25-03-2026 om 13:58
Transzoon van 16 wilde naar zijn vader in Duitsland terwijl er nog een 'v' in zijn paspoort stond en hij er wel uitzag als een jongen. Ik zag grote beren op de weg in de vorm van Polizei die hem (gevoelige ziel) belachelijk zouden maken. Zijn argument: "de hele wereld zit vol met akelige mensen die tegen mij zijn, dan kan ik er vast aan wennen" Dat klonk erg overtuigend. Heb wel mijn adem ingehouden totdat ik een appje kreeg dat hij veilig was aangekomen zonder polizei of nare douane mensen
MamaE
25-03-2026 om 14:07
Op het gebied van zelfstandig dingen ondernemen vind ik eigenlijk weinig spannend.
Wel vond ik het een ding om dochter alleen te laten fietsen met haar goede oog afgeplakt. Dat was op een of andere manier nooit nodig en dus niet gebeurd. Wel met één van ons ernaast. Tegen de tijd dat ze meer zelf ging fietsen, hoefde ze ook veel minder uren te plakken.
Ander ding was een kerkkamp waar ze niemand kende. Ze was toen acht, had net een diagnose autisme en was onzeker over haar gebit. Ik was vooral bang dat ze daar zou ontploffen en mensen haar gedrag niet zouden begrijpen. Ze heeft daar toen zelf een handleiding voor de leiding voor gemaakt. Het is toen gelukkig heel goed gegaan en de jaren daarna ging ze ook weer daarheen.
Reizen met het OV is hier wel wat lastiger te leren dan in de grote stad. We doen dat met uitjes wel vaker. En soms ook met de bus naar de stad voor de ervaring. Maar dochter mag over een paar jaar echt wel met vriendinnen naar een grote stad. Of naar mijn schoonouders met het OV. We leren haar nu wel al hoe ze de borden kan lezen op het station.
Ik denk ook dat het goed is om kinderen een plan te laten maken, dan denken ze na over de uitvoering. En om ze tijdig zelfstandigheid te leren voordat ze op zichzelf gaan wonen.
yasmijn27
25-03-2026 om 14:27
Dat van dat plan heb ik volgens mij hier op OO opgedaan. Wij hebben zelden nee gezegd bij grootse ideeen, maar wel om een goed uitgewerkt plan gevraagd![]()
kenfan
25-03-2026 om 14:52
Noglangnietjarig schreef op 25-03-2026 om 08:09:
ik heb kind op zn 12e naar Innsbruck laten vliegen, no prob.
Een half jaar op stage 300 km verderop en hij zat daar in zn campertje op een camping, no prob. Maar toen was hij al 22 jaar.
Nu wil hij deze zomer met een kameraad op de motor naar Italië, prob!
Ik snap het helemaal, en dat terwijl ik iha toch ook vrij makkelijk was. Maar ik zal een gat in de lucht springen als oudste zoon - en ja, die is zelfs al 31 - zijn motor inruilt voor een auto. Je bent zo kwetsbaar op zo'n ding.
Bakblik
25-03-2026 om 14:57
yasmijn27 schreef op 25-03-2026 om 14:27:
Dat van dat plan heb ik volgens mij hier op OO opgedaan. Wij hebben zelden nee gezegd bij grootse ideeen, maar wel om een goed uitgewerkt plan gevraagd
In het begin wilde ik echt een heel gedetailleerd plan zien. Treintijden voor heen en terugreis en dat ze al keken naar een alternatieve route als de treinen niet zouden rijden. Ik liet ze kosten opschrijven van toegangsprijzen tot maaltijden, ijsjes en andere zaken. Wat ze zouden gaan doen met onverwachte zaken dat ze echt overal over na hadden gedacht voordat ze op stap gingen.
Theekopje
25-03-2026 om 18:20
dochter van 14 met een vriend (geen verkering) naar de bankzitters in de ziggo dome. En een halve dag in de rij om vooraan te staan.
Decembermamma
25-03-2026 om 19:06
Max88 schreef op 25-03-2026 om 11:50:
[..]
Ff heel erg offtopic: 55+? Niet 56, 57, 58? 😅
Haha ja daar had ik ook 57 kunnen neerzetten.
Evaluna
25-03-2026 om 20:00
Dochter op haar 12de verjaardag met school naar Londen. Niet dat ik denk dat ze gekke dingen doet, maar wel een loslaat momentje
SuzyQFive
26-03-2026 om 00:52
Evaluna schreef op 25-03-2026 om 20:00:
Dochter op haar 12de verjaardag met school naar Londen. Niet dat ik denk dat ze gekke dingen doet, maar wel een loslaat momentje
Gaan ze daar in de brugklas al naar het buitenland?
Decembermamma
26-03-2026 om 06:37
SuzyQFive schreef op 26-03-2026 om 00:52:
[..]
Gaan ze daar in de brugklas al naar het buitenland?
Bij onze school doen ze dat ook voor de tto klassen. De andere klassen heeft kamp in Nederland.
Happyapple
26-03-2026 om 06:47
Hier nog geen pubers dus tot nu toe is het nog beperkt tot steeds iets verder de wijk in met hun vriendinnetjes. Alleen hebben die allemaal zo'n 'bel-horloge' en vindt mijn man dat ik maar gewoon zelf bij ze in de buurt moet blijven.
Kampeerder
26-03-2026 om 06:54
Happyapple schreef op 26-03-2026 om 06:47:
Hier nog geen pubers dus tot nu toe is het nog beperkt tot steeds iets verder de wijk in met hun vriendinnetjes. Alleen hebben die allemaal zo'n 'bel-horloge' en vindt mijn man dat ik maar gewoon zelf bij ze in de buurt moet blijven.
Waarom blijft hij niet bij ze in de buurt dan?
Overigens wel eens met man dat die horloges niet de veiligheid van nabijheid van de ouders kunnen vervangen.
Happyapple
26-03-2026 om 07:13
Omdat hij dan op het werk is en ik 2 middagen na school thuis met ze ben, maar dat ze nu de leeftijd beginnen te krijgen dat ze niet meer willen dat papa of mama dan ook mee naar de speeltuintjes in de wijk gaan. En uiteraard is zo'n horloge geen wonderding, maar het zou wel handig zijn om ze even te kunnen bellen als ze naar huis moeten komen ipv dat ik moet gaan zoeken én eten moet koken 😉
Mugske
26-03-2026 om 07:41
Happyapple schreef op 26-03-2026 om 07:13:
Omdat hij dan op het werk is en ik 2 middagen na school thuis met ze ben, maar dat ze nu de leeftijd beginnen te krijgen dat ze niet meer willen dat papa of mama dan ook mee naar de speeltuintjes in de wijk gaan. En uiteraard is zo'n horloge geen wonderding, maar het zou wel handig zijn om ze even te kunnen bellen als ze naar huis moeten komen ipv dat ik moet gaan zoeken én eten moet koken 😉
Daar kun je afspraken over maken met kind. Even thuis laten weten waar je heengaat om te spelen. Was hier vooral handig als ze bij vriendjes in de straat in de tuin of binnen gingen spelen. Ook handig als ze leren even te vragen of ze bij de buren mogen meeeten, sta je niet voor nop te koken 😀