Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bibi63

bibi63

20-05-2009 om 11:16

Wat ik me nou al een hele tijd afvraag....

Vage titel, maar wist niets anders.
Goed, wat ik me dus afvraag:
Tegenwoordig wordt er behoorlijk gepushed om moeders meer te laten werken: parttime banen vindt men (men = groot deel van de regering, maar ook moeders die 4 of 5 dagen p/wk werken) eigenlijk te weinig. Moeders moet zich ook ontwikkelen, moeten voor zich zelf kunnen zorgen, het is goed voor de economie enz. Zit wat in natuurlijk. Nu is hier vaak discussie over: de ene moeder wil graag veel werken, de andere wil dat juist niet (wil zelf de kinderen opvoeden enz.). De argumenten om juist wel veel te werken wordt gestaafd met het feit dat de huidige NSO dit in principe ook mogelijk maakt. Er zijn zelfs geluiden om de bs schooldagen 5 dgn/wk tot ca. 5 uur te laten duren, waarin kinderen op/via school ook zouden kunnen sporten, spelen enz. (heet dat niet een bredeschool?). Op die manier zou alles makkelijk geregeld zijn en zouden moeder ook (bijna) ft kunnen gaan werken. Maar......... wat ik nou mis in deze discussies, is hoe men dan denkt over kinderen van pakweg 12 tot een jaar of 14,15. De eerste jaren op het VO. Deze kinderen hoeven natuurlijk niet meer aan het handje naar school, kunnen zelf naar hun sportclub gaan, kunnen best eens thuis komen zonder dat moeder er is. Sterker nog, ze moeten ook steeds meer leren zelfstandig te worden. Maar toch denk ik dan: is het nou normaal/goed dat brugpiepers 4 of 5 dagen per week de rest van de dag na school geen ouder hebben die enig toezicht houdt, als praatpaal fungeert enz.? Wat gaan die kinderen dan doen na school? Zijn ze allemaal zo gedisciplineerd hun huiswerk te maken? Kortom: hoe denken jullie daarover, wat is jullie ervaring?
Groetjes,
Bibi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hetzelfde bibi

ik vraag me eigenlijk ongeveer hetzelfde af. Plus het probleem waar al die mensen (vaak vrouwen) dan zouden moeten gaan werken. Zeker de laatste maanden wordt dat allemaal moeizamer en lijkt het me meer van belang voor de economie en de toekomst dat per gezin één kostwinner (of dat nu de man of de vrouw is mogen ze wat mij betreft zelf uitmaken)aan het werk kan blijven.
Onze oudste gaat met het nieuwe schooljaar voor het eerst naar de middelbare school maar ik zou hem nog niet graag bijv. 4 middagen alleen thuis laten. Maar misschien moeten dan ook de middelbare scholen pas om en uur of 5 stoppen (dan redden ze de 1040 uur wel per jaar).

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2009 om 12:15

Nou inderdaad

De overstap van lagere school naar middelbare school is enórm. Ik vond juist dat ze me de eerste jaren meer nodig hadden dan op de basisschool. Op de BS weet je in elk geval van half 9 tot 3 waar je bent en wat je daar ongeveer moet gaan doen. Dat gaat allemaal op de schop op het VO; elke dag een ander rooster en ieder uur een andere docent in een ander lokaal. Dan om 13 uur uit, dan om 16 uur en dan thuis ook nog van alles moeten doen aan school.
Moeders die op de basisschool nog meegaan naar de WC (bij wijze van spreken he, bij wijze van spreken) moeten hun baby ineens loslaten in de sociale hogedrukpan die VO-school heet Brrrrrr.

Tirza

Tihama

Tihama

20-05-2009 om 12:42

Goeie vraag

Die van mij gaat komend jaar ook naar de middelbare school.
Ik heb me al voorgenomen om mijn werktijden wat mee te laten fluctueren met zijn rooster. Ik zit in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn eigen agenda grotendeels kan bepalen, dus dat ik dat ook kan doen. Daarnaast werk ik op 5 minuten fietsen van zowel thuis als zijn middelbare school.

Maar dat zijn persoonlijke bijzondere voordelen, waardoor ik wel fulltime kan werken en toch veel aanwezig kan zijn.

We zijn overigens de afgelopen jaren al begonnen om hem te wennen aan meer zelfstandigheid. Hij gaat sinds groep 7 niet meer naar de TSO. En vanaf groep 8 niet meer naar de BSO.

Maar we bereiden ons wel voor op de nodige extra aaandacht, want de overgang naar de middelbare met allemaal verschillende vakken, verschillende leraren, verschillende lokalen, veel groter en dan ook nog de puberteit die er bij komt. Nee, ik geloof niet dat het makkelijker wordt

Tihama

Maylise

Maylise

20-05-2009 om 13:21

Is soms lastig

Ik zou er best een voorstander van zijn om voor de eerste klassen middelbare school een soort NSO aan te bieden waar ze huiswerk kunnen maken en wat activiteiten kunnen ondernemen. Maar goed dat bestaat geloof ik niet.

Mijn dochter gaat volgend jaar naar de middelbare school. Ze zal dan ook regelmatig alleen thuis zijn gezien zowel mijn man als ik fulltime werken. Nu werk ik deels vanuit huis en mijn man begint vrij vroeg waardoor hij ook vroeg thuis is. Daardoor hebben we toch een bepaalde flexibiliteit en zal ze geen uren per dag alleen zijn.

Ze gaat nu ook al niet meer naar de BSO want dat wil ze niet. Ook nu is ze dus ook al regelmatig even thuis zonder ouderlijk toezicht. Ze is op zich dus al gewend om alleen te zijn en dat gaat bij haar ook super goed. Ze is wel het type om dan braaf haar huiswerk al te gaan maken. Doet ze nu ook. Weet natuurlijk niet of dat zo blijft volgend jaar in de brugklas.

Mijn zoon van 15 heeft er geen probleem mee dat hij regelmatig alleen thuis is (ook tussenuren, uren die uitvallen en dergelijke kan ik natuurlijk niet altijd thuis zijn). Hij doet ook absoluut geen rare dingen en heeft dat nooit gedaan. Meestal gaat hij inderdaad huiswerk maken dus daar hebben we echt mee geboft. Als hij uit school komt dan pakt hij zelf drinken en wat lekkers of te eten. Wat huiswerk betreft is hij al helemaal zelfstandig.

Mijn zoon van 19 die inmiddels van school is was een stuk lastiger wat dat betreft want die ging zeker geen huiswerk maken. Dat vond ik nog niet het ergst maar hij was wel een kind waar je erg op moest letten want hij deed soms rare dingen. Ik zat dus veel minder rustig op mijn werk als hij alleen thuis was want dat ging zeker wel eens mis. We hebben hem toen naar een huiswerk klas gedaan en daar was wel toezicht maar dat was dan weer vrij duur. Later is hij daar van af gegaan en toen was de huiswerk klas wel een mooie stok achter de deur. Konden we hem altijd dreigen dat hij daar weer op zou moeten als hij zich niet goed zou gedragen.

We hebben toen ook nog een poosje een oppas aan huis gehad. Die was niet voor de moeilijke zoon maar voor de jongere kinderen omdat er toen nog geen plaats was op de BSO. Dat was wel ideaal omdat er dan toch iemand toezicht hield in huis.

Ik heb nooit overwogen om minder te gaan werken overigens. Ik was toen net weer begonnen na 3 jaar thuis zitten (geen vrije keuze maar een combinatie van factoren had er toe geleid dat ik er voor gekozen had om even niet te werken) en ik had die tijd hard nodig om mijn werk weer op te bouwen en te zorgen dat ik die thuiszit periode weer inhaalde.

Als het met mijn twee jongste kinderen op de middelbare school straks uit de hand loopt dan overweeg ik om een oppas in te schakelen of een van mijn schoonzusjes te strikken om ze wat extra op te vangen. Minder gaan werken is nu met de crisis al helemaal geen optie. Zolang er nog werk is pak ik alles aan. Straks wordt het vast minder en dan wil ik een financiële buffer hebben.

Maar een BSO zou erg ideaal zijn voor die eerste jaren voortgezet onderwijs.

Maylise

tonny

tonny

20-05-2009 om 13:59

Eigenlijk...

vind ik de leeftijd 12 - 18 belangrijker dan het jongere grut. Er gebeurt van alles, het leven is veel minder gestructureerd, er moet van alles gepresteerd worden (meer dan op de basisschool) en er is meer afleiding.

Ik vind de aanwezigheid van een gezellige belangstellende relativerende kalmerende volwassene (hoeft niet persé de ouder te zijn hoor) in deze jaren zéker zo belangrijk. Ik vind het plezierig dat ik in die jaren voornamelijk thuiswerk deed, goed te combineren met puberkinderen.

Tonny

bibi63

bibi63

20-05-2009 om 14:07

He, gelukkig

ik was al bang dat ik de enige was die hier vraagtekens bij had. Ik hoor er nl. nooit over. Ik hoor alleen maar: dadelijk gaan ze naar het VO en kan ik meer gaan werken. Ik heb eigenlijk ook nooit gehoord dat men, als kind naar VO gaat, minder gaat werken omdat er dan geen NSO mogelijkheid meer is. Gek eigenlijk.
Ik heb ook gepost omdat ik nu maar 1 dag in de week er na school niet ben. Mijn wg vindt eigenlijk dat ik straks als kind naar VO gaat, wel meer kan gaan werken. Vandaar dus ook mijn vraag hier. Nou duidelijk: voorlopig dus lekker nog niet.
Groetjes,
Bibi

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2009 om 14:44

Wat tihama ook al zegt

Het wordt allemaal veel ingewikkelder, goed geanticipeerd Tihama Tegelijkertijd gaat hun leven dermate veranderen, dat je zelf minder in kunt vullen. Want zeg nou zelf: al kom je zelden op de basisschool, je kent veel van de kinderen toch wel na die 8 jaar en zelfs wel wat bijbehorende ouders. Maar ook van die andere suffe dingen: waar ze hun jas ophangen, waar ze zitten in de klas, hoe de aula er uit ziet, hoe kribbig de concierge kan zijn - van die dagelijkse schooldingetjes. Dat wéét je op het VO gewoon niet meer. Voordat ik eens doorhad hoe de sloten van de kluisjes werkten (zoon legde braaf edoch onduidelijk uit) - te suf voor woorden, maar daarmee mis je wel een stukje. Bruggers zijn niet dol op kluisjes, omdat ze er niet goed baas over kunnen. Je hebt óf de bovenste (en daar kun je niet in kijken), of de onderste (en dan moet je op je hurken zitten en duwen ze je om) óf die precies op ooghoogte - en dan kleunt je buurman het deurtje elke keer in je snuffert. Klein leed, maar wel héél belangrijk voor zo'n kind.
Je kent (als ouder) het gebouw niet (ik zoek me nu, in het 7e jaar van dochterlief, nog altijd kleurenblind naar lokalen als ik op gesprek ga), de docenten niet, de concierges niet, de chaos in het fietsenhok niet, de hérrie in de aula niet.......
Tegelijkertijd weet een kind niet beter dan dat jij dat allemaal weet. Immers, moeders weten altijd alles. Al zijn ze op zólder terwijl je een koekje staat te jatten, dan nóg roepen ze: heeeeeee afblijven! En ineens ga je al die details die je zo automatisch in kon vullen enorm missen
Verdiep je in alles wat ze krijgen, al snap je het soms zelf niet. Na 7 jr snap ik nog steeds niet waarom Frans wordt afgekort met Fa (ik wéét wel waarom het is, maar ik snáp die beweegreden niet). En dan zul je 12 zijn. En dan staat er gewoon op je rooster:
3 - 142 - fa - Jge
Dan moet je maar snáppen dat je het 3e uur Frans hebt in lokaal 142 van meneer De Jonge.

Tirza

Maylise

Maylise

20-05-2009 om 15:06

Eigen ervaring

Maar deels kan je toch ook op je eigen middelbare school ervaring terug vallen? We weten toch allemaal uit ervaring hoe de middelbare school eruit ziet?

In mijn tijd hadden we ook al van die onbegrijpelijke roosters en was de afkorting voor Frans ook al Fa en ook toen nooit een seconde over nagedacht waarom dat zo was. Nu trouwens nog steeds niet. Waarom niet Fr of Fs of Fn? Frans was bij ons ook Fa.

Onhandige kluisjes hadden we niet. Wel een aula, conciërges en de rest. Ik kan me alles nog levendig voor de geest halen. De school waarop ik heel lang geleden zat staat er trouwens nog steeds en doet nog steeds als school dienst al is het inmiddels onder een andere naam. Ik ben er laatst voor het eerst sinds jaren een keer langsgekomen en ben even naar binnen gegaan. Ze hebben niet verbouwd sindsdien. Het was al een oude troep toen wij er zaten en nu is het helemaal vergane glorie. De tegeltjes aan de muren van de klaslokalen zijn nog geler geworden. Dat was het enige verschil. Maar goed ik dwaal af. Ik wilde alleen zeggen dat het allemaal niet zo onbegrijpelijk en ver weg is voor mij want mijn eigen school periode staat me nog verrassend scherp bij. Onderwijs dingen zijn wel veranderd en organisatorisch zit het wat anders in elkaar maar dat veranderd toch om de vijf jaar. Het gevoel blijft hetzelfde. Ik voel me nog steeds opgelucht als ik na een oudergesprek die school mag verlaten. Net als vroeger. Wat was ik blij als ik weg kon.

Maylise

Bastet

Bastet

20-05-2009 om 16:32

Tirza (ot)

Het nieuwe gebouw van de school van mijn zoon is helemaal erg.Je houdt je pasje voor een scherm,dan klikt je kastje open...20 seconden.de meest bizarre slides haalt men uit om binnen die seconden dat kastje te bereiken....
zoonlief,zit in havo 4,was dan ook zielsgelukkig...hij heeft het kastje naast dat schermpje..
De leraar kan ook niet meer roepen:nu allemaal stil zitten!Want als ze dat doen,denkt de sensor dat het lokaal leeg is,en dan gaan de lichten en de verwarming uit....
Groetjes,Bastet

joer

joer

20-05-2009 om 17:36

Er zijn is belangrijk

Ik snap moeders vaak ook niet die zeggen: Nu gaan ze naar de middelbare school dus ga ik meer uren werken.

Ik werk nu 20 uur en daardoor ben ik 2 of 3 middagen thuis als ze uit school komen. Dit vind ik echt belangrijk, om hun verhalen aan te horen, zicht op huiswerk ed. te houden, huiselijkheid te bieden. Er gewoon te zijn! Pubers hebben dit echt nog wel nodig hoor.

Jongste gaat komend schooljaar voor het eerst naar de middelbare school. Eigenlijk wil ik een opleiding gaan volgen waarin ik 3 dagen moet werken en 1 dag naar school moet.

Dit stel ik bewust nog een jaar (of langer) uit omdat ik dit echt teveel vind. Ik zou dan echt te weinig thuis zijn voor de jongens.

JOER

Een tegengeluid

Even een tegengeluid in deze duscussie... Natuurlijk is het voor de brugpieper, en daarna, lekker om meteen je dramaverhaal kwijt te kunnen bij thuiskomst. Maar in situaties dat dat simpelweg niet kan omdat de ouder(s) moeten werken, houdt het gewoon op met die mogelijkheid. En wat leert de praktijk? Dan gaat het pubertje via msn bij vrienden stoom afblazen. Of via mobiel aan Ma of Pa. Kan namelijk ook prima. Sterker nog, mijn pubermeiden wilden meestal helemaal niet meteen praten na school. Ff chille voor de buis of op de eigen kamer en rond etenstijd kwam het verhaal heus wel naar boven.
Uit mijn eigen middelbare schooltijd herinner ik me hoe heerlijk het lege huis was waar ik niet sociaal hoefde te zijn. Een doodenkele keer gebeurde dat, want mijn moeder is nog van de generatie die vanzelfsprekend klaar zat bij de theepot.
Onyx

Maylise

Maylise

20-05-2009 om 19:50

Onyx

Ik ben het daar in voor een deel wel met je eens. Ik werk ook gewoon fulltime. Echter voor sommige kinderen is het toch wel prettig als er iemand thuis is. Niet zozeer omdat ze dan hun verhaal kwijt kunnen maar omdat ze nog niet echt zelfstandig zijn zoals mijn nu 19 jarige zoon op die leeftijd. Het ging er mij niet om dat hij de hele middag domme cartoons zat te kijken want dat vond ik best maar vooral dat hij soms echt rare dingen uit gaan halen met vriendjes op straat (vernielingen ed.) dus dat ging gewoon echt niet. Hij zat toen al in de tweede want voor die tijd hadden we dus een oppas aan huis.

Niet of minder werken was voor mij geen optie en ik heb toen voor een huiswerk instituut gekozen. Helaas zijn die dingen vrij duur en daarom is het maar voor enkelen weggelegd. Het heeft mijn zoon wel over die moeilijke periode heen geholpen. Daarna was hij iets ouder en verstandiger. Echter deze jongen is natuurlijk niet de norm. Bij mijn andere kinderen ging het altijd wel goed.

Mijn jongere zoon die nu in de derde klas zit doet het al vanaf de brugklas perfect. Overigens als ik wel thuis ben (ik werk deels vanuit huis) dan heeft hij er inderdaad niet altijd behoefte aan om zijn verhaal kwijt te kunnen. Als ik hem vraag hoe het was op school antwoord hij meestal met "gewoon", "goed", "als altijd". Niet bijzonder spraakzaam dus. Met huiswerk heeft hij eigenlijk ook nooit hulp nodig.

Ik denk dat het met mijn dochter volgend jaar wel goed zal gaan haar karakter kennende. Ik ga wel proberen de eerste weken wat vaker thuis te zijn 's middags want ik denk dat zij wel heel graag haar verhaal kwijt wil.

Met huiswerk ga ik haar aanraden om 's middags er mee te beginnen en wat ze niet snapt of moeilijk vind te laten liggen en dan doen we dat 's avonds na het eten samen.

Maylise

Tihama

Tihama

20-05-2009 om 21:03

Stomme vraag

waarom kan huiswerk niet gewoon op school? Wat is de toegevoegde waarde van een kind opzadelen met 1 a 2 uur werk die hij/zij thuis moet doen?

Bij volwassenen wordt altijd aangeraden om je werk niet mee naar huis te nemen. Om thuis te ontspannen en niet nog eens 's avonds aan het werk te gaan.
Als volwassenen moeten overwerken dat zeggen we dat ze iets verkeerd doen. Dat het werk te zwaar is. Dat ze aan timemanagement moeten doen. Dat werk en prive zo te veel door elkaar lopen. Maar voor kinderen is dit blijkbaar zelfs noodzaak.

Als je niet 's avonds nog eens 2 uur aan de slag bent, dan doe je het fout.

Kijk: ik ben een slecht voorbeeld. Ik maakte zelden huiswerk. Daarentegen kost het me bergen moeite om niet over te werken

Maar wat zou er mis zijn met een school waar kinderen gewoon 8 uur per dag hun lesuren draaien waarin tijd is gereserveerd voor verwerking van die lesstof? Ik ben geen didacticus, maar de logica ontgaat me gewoon een beetje.

Nu ga ik dus zorgen dat ik vrij ben als mijn kind thuiskomt uit school, waarna ik 's avonds mijn werk thuis ga inhalen omdat ik er overdag geen tijd voor had. Hmmmm, ik mis iets, maar wat?

Tihama

Tihama

Dit soort scholen zijn er (bij. roncalli mavo in rotterdam) Hier hebben de kinderen elke dag les van 8.30 - 16.00/ Klas 1 en 2 zijn huiswerkvrij en 3 en 4 zijn huiswerk arm.

tonny

tonny

21-05-2009 om 11:36

Hoe het op school allemaal werkt

dat weet ik niet en dat mis ik ook niet (en dat kluisjesverhaal herken ik niet, nooit wat over gehoord...)

Inderdaad zijn kinderen van deze leeftijd steeds meer zelfstandig, ze kunnen van alles regelen, vaak ook prima alleen zijn. Dat is het punt niet. Het gaat meer om emotionele ondersteuning, op z'n tijd. Soms kan dat later ook nog wel, soms heb je dan de boot gemist.
Lang niet alle kinderen waarderen de 'vader of moeder die met de thee klaarzit en informeert hoe het was op school'. Niet elke dag tenminste, maar de hele week alleen thuiskomen, dat lijkt me niet wijs.
Wat wel lastig is met een gezin met meerdere 12-plussers: het dagelijks leven wordt gatenkaas, ieder gaat en komt op een ander moment.

Verder: helpen structuur te vinden, zeker het eerste jaar! Niet elke puber heeft de zelfbeheersing om effectief te benutten tijd niet te laten vermorsen via TV en internet.

Tonny

Bastet

Bastet

21-05-2009 om 13:24

Haha pandia

Precies,het is niet goed of het deugt niet.)
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2009 om 15:15

Tops

Wat ik er mee wil bedoelen, is dat je als moeder moet wennen aan die mindere betrokkenheid. Terwijl je niet eens wíst dat je betrokken was - of daar je best voor deed, wist je zomaar automatisch van alles. Ik heb de eerste jaren echt moeten wennen aan (bijvoorbeeld) het laten uitpraten van mijn kind als ze iets vertelde - terwijl ik de helft niet begreep. Voorbeeldje:
zitten we bij Duits mam, zegt die eikel dat het ráám open moet! Ik moet dan enorm nadenken: hoezó raam open, waarom zou het open moeten (is het op de zuidkant?) waarom zou het per se moeten, is het een facet van eikeligheid, van leraarschap algemeen, van Duits - terwijl mijn kind veronderstelt dat ik weet dat in lokaal 21 (waar ze zitten omdat ze weer eens ergens anders moeten zitten dan op hun rooster vermeld) het raam nóóit open mag, omdat dat aan het platte dak van de aula grenst waar je bijna doorheen zakt.
Op het moment dat je het verhaal van een puber onderbreekt met vragen, is de magie weg Dan ben je suf, luister je niet, let je ook noooooit eens op - want ze hebben al hónderd keer verteld - enzovoort.
Ik merkte, dat ik bleef hangen op zijsporen. Eikel van Duits, is dat die leuke jonge vent met die krulletjes of was dat nou die oudere man die zo langzaam praatte? Maar neeeeee, het opvlammend betoog over de behandeling van het raam door de Eikel van Duits is alweer voorbij, gesmoord in mijn niet-weten en onbegrip. Helaas.

Tirza

Marjoleine64

Marjoleine64

21-05-2009 om 21:14

Tihama, mijn idee!

Ik ben het helemaal met je eens, waarom kunnen scholen niet gewoon het huiswerk inpassen in de schooltijd? Ik ben net als jij zonder veel huiswerk door mijn eigen schooltijd heengerold (en door mijn studietijd) en zit nu vaak 's avonds en in de weekends te werken (voor een 80% baan). Ergens klopt er iets niet dus...
Oudste zoon gaat naar groep 8 en heeft dus nog een jaar, maar de scholen bij ons in de buurt zijn net als die bij Nikus allemaal of heel ver weg (>15 km) of alleen onderbouw (en nog steeds 10 km) en dan voor de bovenbouw veel verder weg (20-25 km). De school die wij op het oog hebben biedt gelukkig wel iets van huiswerk-klasjes aan, en als het even kan laten we onze zoon daar ook aan meedoen. Niet iedere dag uiteraard, maar 1-2 keer per week lijkt het me heel nuttig als hij van anderen hoort hoe hij zijn huiswerk moet maken. Tot nog toe gaat dat op de BS redelijk zelfstandig, maar hij leert dan ook erg makkelijk.
Verder heeft manlief kantoor aan huis en is dus vaak thuis, maar nu gaan ze allebei (jongste in groep 6) nog 3 middagen naar de BSO want papa heeft het ook gewoon erg druk meestal. Ik probeer volgend jaar een baan dichter bij huis te krijgen, dus dat zou ook moeten helpen.
Marjoleine

pristel

pristel

22-05-2009 om 10:16

Hier

was de overgang niet moeilijk... Wij hebben namelijk nooit nso gehad. M'n werktijden zijn al jaren variabel. Er waren tijden dat 2 dagen werkte, 3 dagen, en nu 4 dagen. Soms werk ik thuis, soms op kantoor. Toen ze op de basisschool zaten, werkte ik minder. Eerst schooluren, later af en toe wat langer. Nu heb ik er een op de middelbare school, en op het mbo. Ik werk 4 dagen en kom vaak laat thuis. Man net zo. Ze zijn dus met elkaar als ze uit school komen.

pris

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2009 om 13:33

Het grappige is tops

Dat heb ik net zo. Ik weet het rooster niet en weet niet in welke klas ze zitten. Ook de tijden weet ik niet, ze zitten op twee verschillende scholen en de lestijden lopen niet gelijk. Bij de ene is 10.15 het derde uur, terwijl de ander nog pauze heeft. Ofzoiets. Ja, het jáár waarin ze zitten weet ik wel, maar de letter-codering-afkorting niet. Het vervelende is alleen, dat mijn kinderen dat stom vinden sinds ze puber zijn. Belde ik vroeger gewoon naar school om te zeggen: hallo met de moeder van Dochter Achternaam ik wil Dochter Achternaam even ziekmelden - en dat was voldoende, bij de VO-school moet ik de klas er bij noemen. En die weet ik niet. Dan moet ik aan het kind vragen: zit je nu in 4AB of in A4B of in B4A (ze zitten op 2 verschillende scholen met dito systemen) en mijn kinderen zijn daardoor ernstig beledigd. Dat ik dat niet eens wéét. Tsssss. Van die dingen dus En ik wéét het niet, omdat ze het mij niet vertellen - omdat ze denken dat moeders automatisch alles weten

Tirza

liora

liora

22-05-2009 om 13:36

Middelbare school

Hoi,

Even mijn mening, al is mijn zoon nog maar bijna zes.. Als hij naar het VO zou gaan, zou ik mijn 32 uur heel anders over de week kunnen verdelen, waardoor ik bijvoorbeeld twee lange dagen zou kunnen werken op middagen dat hij zelf ook maar eventjes thuis is (vanwege sport of zo) en de overige uren zou ik dan over drie dagen kunnen verdelen. Erg relaxed lijkt me!

Mijn ouders werkten vroeger beiden full time en waren niet thuis als ik van school thuiskwam. Ze hoefden me ook zelden te helpen met huiswerk. Dit is natuurlijk per kind en per gezin anders, maar ik hoor nu vaak ouders over problemen met huiswerk, ondersteuning, thuis zijn, en ik denk soms dat we beter een voorbeeld kunnen nemen aan onze eigen ouders die er niet zo'n big deal van maken. Je moet kinderen ook een beetje hun eigen weg laten vinden!

Liora

tonny

tonny

22-05-2009 om 14:00

Die klascodes

die wist ik ook nooit. Echt een mega ongeinteresseerde moeder

Ik weet nog wel dat ik zelf ooit in 1B1 zat. En daarna in 2H1.

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2009 om 16:42

Tonny

Dát is pas erg, dat weet ik dus van mezelf ook nog Ik begon in 1F, mijn zoon een aantal jaren geleden ook. En léuk dat ik dat vond, voordat we thuis waren na het roosterhalen was hij er al spuugflauw van

Hahhahaha.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2009 om 16:49

Liora

Wat Pandia ook al schrijft: dat gaat dus niet meer. In mijn tijd freewheelde je van mavo, naar havo, naar vwo en weer terug. Ik had in mijn eindexamenjaar leerlingen die 4 jaar ouder(!) waren in de klas, die een boeiende carriere achter zich hadden.
Het onderwijs vandaag de dag (het is misschien wel weer anders tegen de tijd dat de jouwe naar school gaat ) is vooral een kwestie van deuren die dícht gaan in plaats van open.
Het aantal toetsmomenten alleen al. Dat is in de bovenbouw op de school van mijn dochter gerelateerd aan het aantal rapporten. Dat zijn er drie per jaar. Voor 1 bepaald vak kreeg ze dus maar 3 toetsen. In een heel schooljaar. Dan is de kans op bijsloffen, wegpoetsen en opleuken met SO's, MO's, tussentijdse hutseflutsen en weet-ik-hoe-het-allemaal-heet, wel een héél eind verkeken. Jammer de bammer.
Hetgeen ze nu eisen van leerlingen (samenwerken, groepswerk, inzicht, verslagen, werkstukken) komt in de verste verte niet overeen met wat ik toendertijd moest doen. Huiswerk is amper meer woordjes leren. Huiswerk bestaat uit het beredeneren van de basis van het conflict in Afghanistan. Ik kan je verzekeren, dat veel pubers dat niet zo bár interessant vinden.

Tirza

liora

liora

23-05-2009 om 00:05

Poeh

Jeetje Pandia en Tirza, dat klinkt wel heftig inderdaad.

Gelukkig ben ik pas over zes jaar aan de beurt...

Groeten,

Liora

Maylise

Maylise

23-05-2009 om 01:23

Details & huiswerk

Mijn kinderen boeit het niet zo dat ik allerlei details over hun rooster en school niet ken. Mocht het nodig zijn dan leggen ze het me graag uit maar het komt zelden op in conversaties. Ik weet inderdaad niet of mijn zoon maandag of dinsdag Duits heeft en of hij nou 4 uur of 6 uur per week Nederlands heeft. Ik kan het wel nazoeken als ik zou willen maar ik geloof niet dat mijn kinderen het mij kwalijk nemen dat ik al die details niet weet. Ze vertellen nog steeds genoeg.

Huiswerk is inderdaad zeker in de brugklas soms erg overweldigend voor kinderen. Sommige kinderen hebben gedurende hun middelbare school tijd daar veel begeleiding mee nodig. Daarvoor hoef je echter niet minder te gaan werken. Ik help gewoon 's avonds met huiswerk.

Maylise

kaatje43

kaatje43

23-05-2009 om 11:55

Ik ben nog nooit zo blij geweest

met mijn schooltijdwerkrooster als tijdens het brugjaar van mijn oudste. Het eerste half jaar is hij alleen maar in en in verdrietig thuis gekomen, wat was ik blij dat hij niet in een leeg huis kwam.

Kind geruild? (die van tirza...)

Ik heb een puber (dochter) die precies zoals die van tirza is....alleen vindt die mij niet 'suffig' maar 'sukkelig' (nouja, de context is hetzelfde) ik snap schijnbaar ook nooit iets...En al die leraren, ik onthoud ze écht niet en zeker hun grillen en grollen niet.
Hier werken we ook beiden en nee, ik ben niet elke middag thuis als ze uit is, maar de eerste 2 jaren kon ze wel tussen de middag thuis komen. Dit omdat ze bij haar op school de pauze van tussen de middag altijd op 3 kwartier hebben (minimaal, soms plakken ze er nog 50 minuten bij aan dan hebben ze een tussenuur..). Als je dat wil (als ouder dan) kan je je kind opgeven voor 'overblijven' op de dagen dat ze langer pauze hebben, dan komen ze verplicht in de huiswerkklas. 1 dag in de week deed ze dat de eerste 2 jaar...de dag dat ik doorwerk dus (gelijk met de jongste die nog basisschool doet). Dat was trouwens ook helemaal niet naar d'r zin, maar daar heb ik me niet zoveel van aangetrokken (ik wil niet dat ze zo lang in het centrum gaat lopen rondhangen b.v.). Je kan ze ook nog per dag opgeven voor die huiwerkklas en dan moeten ze ook op school nablijven tot een bepaalde tijd, maar dat heeft oudste nooit gedaan. Ze komt gewoon naar huis, ongeacht of wij er zijn of niet. Dat uurtje tussen de middag 1 keer per week vondt ze trouwens achteraf niet zo erg...'t was ook wel 'handig' voor als je 's iets niet goed begreep enzo..en je moét wel huiswerk maken, dus soms had ze 't in dat uurtje al voor de hele week af...(volgens haar dan).
Dus qua opvang is er hier wel mogelijkheid, dat huiswerkuur/klas. In de 3de is dat over. Dan is die mogelijkheid er alleen nog voor kinderen die dat écht nodig hebben (b.v. met een rugzakje, leerproblemen etc. etc.) of je moet ervoor betalen (en w.s. niet vergoed).
Ik weet wel ouders die ervoor betalen, omdat die voorzien dat ze zelf hun kind niet goed kunnen helpen. Of omdat hun kind al veel moeite heeft het te redden of zulke redenen.
Nu als oudste weet dat ik er niet ben en man ook niet gaat ze vaak naar vriendinnen of ze maken alvast iets voor een werkstuk ofzo dat ze gezamelijk moeten doen of ze neemt d'r vriendinnen mee hierheen etc.
Ik geloof niet dat ze er problemen mee heeft om in een leeg huis te komen (gezien het gemak waarmee ze dan iedereen op chips, cola en koek kan tracteren...i.p.v. een moeder die zegt dat ze dat gisteren ook al had gedaan en dat ze nu maar ranja moeten nemen).
Ikzelf had ook werkende ouders en vondt het heerlijk om dat 'gedoe' van verplicht naar huis omdat je moeder zit te wachten maar niks. Vréselijk. Broer en ik maakten er écht heel vaak grapjes over. Ik weet ook zat klasgenoten van mij die helemaal niet zo blij waren met een wachtende moeder.
Wij konden zelf weten of we kwamen of niet, en soms was er iemand en soms niet. Ik geloof ook niet dat we dat echt bijhielden. Dochter doet hetzelfde. Die gaat b.v. altijd met 1 meisje mee als ze samen wat moeten maken omdat het meisje haar moeder anders zo alleen zit....(ach, gut) en dat ik dan ook thuis ben, ach dat is toevallig. En tsja een sms-je hoe laat ze thuis is krijg ik nog wel...dus dat scheelt. Kan ik de thee door de gootsteen gooien en de koekjes alleen opeten.
En speciaal voor tirza. Ik heb een truc om te onthouden welke klas ze zitten. Ik schrijf op de nieuwe schoolgids die ze altijd krijgen en waar het absentennummer op staat meteen hun klas. Dus als ik het nummer zoek om d'r ziek te melden ofzo staat het meteen bij.
Werkt voortreffelijk!
groeten albana

Plien

Plien

25-05-2009 om 17:21

Herkenbaar hoor

Al die verhalen, je wordt er geen wijs uit. En dan nog niet eens omdat ik het niet snap, maar omdat ze meestal met zoveel gegiechel en gegieber, 'jeweetwels' en 'hahaha oja dat moet ik ook nog even vertellen's ertussendoor gedaan worden, dat er geen touw meer aan vast is te knopen
En inderdaad, als je dan wat vraagt: diepe zucht... ja, nou ben ik de draad helemaal kwijt mam!

Welk rooster ze heeft, daar doe ik weinig moeite meer voor. Zelf weet ze driekwart van de tijd ook niet hoe laat ze de volgende dag thuis zal zijn. Als ik het echt wil weten kijk ik op de schoolsite, daar staan dagelijks de roosterwijzigingen op, dat geeft dan enigszins een idee. Ze heeft wel eens de bus gemist doordat ze zich versliep en wij niet wisten of ze nou het eerste uur vrij was of niet, we hadden haar dus gewoon laten liggen. En wachten met een kopje thee heeft 9 van de 10 keer ook weinig zin. Dat zou ze trouwens niet eens bijzonder waarderen geloof ik.

De klas kan ik wel onthouden, het is een school met maar 1 richting en niet zo groot. Van het leerjaar van mijn dochter zijn er 4 klassen dus dat is te doen. En het is nu ook al 3 jaar op rij dezelfde letter: 1D, 2D, 3D. Komend schooljaar wordt het waarschijnlijk ingewikkelder, nu ze hun profielen gekozen hebben gaan de klassen door elkaar.

Bij briefjes aan de conciërge wordt het altijd dikke pret. Ze heeft bv. de bus gemist en daarvoor moet dan de volgende dag een getekend briefje mee van thuis. Dan ga ik hardop zitten vertellen wat ik schrijf: Lieve conciërge, ons lieve dochtertje kwam gisteren te laat bij de bushalte en die stoute chauffeur was zomaar doorgereden zonder haar mee te nemen, wilt u haar astublieft voor deze éne keer... (dat schrijf ik natuurlijk niet echt op). Maaahaaaaaaam!!!!!!!!! Uh, ja kind, zeg het eens? Doe niet zo stom en schrijf een normaal briefje!!!! Hahahaha dan lig ik dus in een deuk

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2009 om 19:12

Nikus

Nou, dat is nog niet zo eenvoudig, dat uitleggen. Vroeger, in onze tijd, koos je een vakkenpakket. Dat vakkenpakket was op elke drie de richtingen (mavo, havo, vwo) wel ongeveer in die vorm kiesbaar. Als je slaagde voor 4 mavo, kon je overstappen naar 4havo met hetzelfde vakkenpakket. Je kreeg dan dezelfde vakken, alleen moeilijker. Als je het nog niet zat was, kon je na je havo-examen overstappen naar 5vwo - ook weer met hetzelfde pakket. Kreeg je het weer een beetje moeilijker. Overstappen kostte je een jaar, maar je kon - als je dat wilde - gezellig doorhobbelen.
Tegenwoordig is dat overstappen ná de onderbouw bijna geen haalbare kaart meer. Vakkenpakketten bestaan niet meer, het zijn profielen geworden met in elke richting afwijkende eisen, invullingen en samenstellingen, soms zelfs andere methodes. Scholen hebben grote vrijheden hoe ze vakken géven; als er bijv. verplicht is om op een bepaalde richting 1 jaar Duits te geven, kan school zelf kiezen in welk jaar ze dat doen.
Het goeie nieuws is: in 2007 is de boel voor de zoveelste keer veranderd - met o.a. als doel om dat overstappen weer beter mogelijk te maken.

Een andere factor is de financiering. Scholen worden afgerekend op prestatie en leerlingen mogen minder lang over de school doen. Het aantal jaren wat er voor staat, plus 1. Voor havo komt dat dus neer op 6 jaar, dan "moet" je klaar zijn anders krijgt school geen geld meer voor jou (even kort door de bocht). Scholen gaan dus meer en meer selecteren op resultaat, niet op mogelijkheden. Zittenblijven wordt moeilijk, het kost je een jaar. Liever laat een school je afstromen naar een lagere richting, hoppa, dat kost niets.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Het is dus niet meer een beetje rondlummelen, een jaartje overdoen, eens een beetje spijbelen, ach, nog eens een onvoldoende halen in een gebouw met aardige, bebaarde, bebrilde, gecorduroybroekte socio-softies, het is doorzetten, presteren, afmaken. Het is jij of hun.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.