Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat is je beste (opvoed)tip voor pubers?

Hoe doen (of deden) jullie het?
Ik vind het soms best even schakelen naar tieners... Mijn zoons zijn 14 en 12.
Wat is jouw ultieme (opvoed)tip?


Aiden schreef op 07-05-2022 om 10:46:

[..]

En dat vind ik dus weer onvolwassen gedrag als ouder: na een tijdje heb je door hoe vroeg je moet inzetten....

Misschien dat jij het kinderachtig vind als ze voor hun eigen vervoer kunnen zorgen is dat misschien zo. Zeker in de jonge pubertijd zo van 12-15 waren ze voor vervoer vanaf een feestje in de stad van hun school vaak afhankelijk van ons om gehaald te worden. Ik heb ook een leven en om 01.30 nog ophalen is niet iets wat ik fijn vind.

Bijtje82

Bijtje82

07-05-2022 om 16:14

Laat ze vooral iets te zeggen hebben. Laat hun eigen mening ook tellen en probeer ze niet continu onder controle te houden. Mijn kinderen luisteren beter sinds ik ook beter naar hen luister. 

Leuk topic! Ik heb dit jaar op de harde manier geleerd om pubers niet jouw mening op te leggen. Mijn puber wilde zich niet laten inenten tegen covid-19. Ik heb zelf veel angst gehad over covid-19 en dat ook op mijn puber geprojecteerd. Hierdoor schoot ze nog meer in de weerstand. Nu heb ik het met behulp van therapie helemaal losgelaten. Vorige week kwam ze ineens naar mij toe dat ze toch ingeënt wil worden. Ook vind ik een-op-eentijd met een puber belangrijk. Wij hebben ook meerdere jonge kinderen. Man of ik gaan daarom elke maand een dag iets speciaals met puber doen wat zij leuk vindt. Dus een hele dag in het teken van haar. Ik merk dat dat onze band ook erg goed doet. 

Bakblik schreef op 07-05-2022 om 14:14:

[..]

Misschien dat jij het kinderachtig vind als ze voor hun eigen vervoer kunnen zorgen is dat misschien zo. Zeker in de jonge pubertijd zo van 12-15 waren ze voor vervoer vanaf een feestje in de stad van hun school vaak afhankelijk van ons om gehaald te worden. Ik heb ook een leven en om 01.30 nog ophalen is niet iets wat ik fijn vind.

Ik zeg dan gewoon hoe laat ik ze wil ophalen omdat ik ook een leven heb. Ik ga niet zitten onderhandelen en de volgende keer lager inzetten omdat ik niet krijg wat ik wil. Of ik doe het om de beurt met een andere ouder. 

Aiden schreef op 07-05-2022 om 17:44:

[..]

Ik zeg dan gewoon hoe laat ik ze wil ophalen omdat ik ook een leven heb. Ik ga niet zitten onderhandelen en de volgende keer lager inzetten omdat ik niet krijg wat ik wil. Of ik doe het om de beurt met een andere ouder.

Als het laat wordt, dan haal ik ze wel op. Minderen met ophalen doe ik dan liever op tijdstippen overdag waarop ze makkelijk met de bus of de fiets kunnen. 

Als er geen andere optie is, dan haal ik ze op, maar ik ga niet de hele dag taxi spelen als ze ook gewoon met de fiets, bus of trein kunnen.

Aiden schreef op 07-05-2022 om 17:44:

[..]

Ik zeg dan gewoon hoe laat ik ze wil ophalen omdat ik ook een leven heb. Ik ga niet zitten onderhandelen en de volgende keer lager inzetten omdat ik niet krijg wat ik wil. Of ik doe het om de beurt met een andere ouder.

En dan gingen ze nooit zeuren en soebatten of het nog een half uurtje later kon? Dan zeiden ze heel gedwee: Ja mama dat is goed mama?  Heel goed gedaan dan van jou om ze zo op te voeden. 

In nood halen we altijd een komen we daar ook ons bed voor uit als dat nodig is maar verder is er hier veel onderhandeld om op een gemiddelde uit te komen tussen wat wij willen een wat de puber wilde.

stel je huis open voor hun vrienden!  Hoeft echt niet elke zaterdagavond te zijn, maar geef ze de mogelijkheid om samen met vrienden te zitten chillen. Zo waardevol als je weet wie hun vrienden zijn!

Ik denk niet op alle slakken zout leggen/pick your battles en vrijheid en autonomie geven in combinatie met verantwoordelijkheid. Je hoeft niet meer alles te weten, ze krijgen een eigen leven. Dat is gezond. Maar als je ze de vrijheid geeft, moeten ze wel laten zien dat ze die verantwoordelijkheid aankunnen. Geldt ook voor jongere kinderen al. Geef ze het vertrouwen mee dat ze het kunnen.

En liefdevol op hun bek laten gaan inderdaad. Veilig leren vallen is belangrijk. Niet alleen fysiek, ook mentaal. Ik hoor mijn vader nog vragen na elke stomme actie 'en wat heb je daar nu van geleerd?'

Wij hebben echt nooit problemen gehad toen onze zoon in de puberteit was. Wij waren vrij makkelijk en hadden weinig regels. Rond zijn 15de ging mijn zoon uit. Mijn man en ik hebben toen een gesprek gehad over hoe laat hij thuis moest zijn. We schoten allebei in de lach want zowel mijn man als ik hielden zich daar vroeger niet aan. Dus we zeiden tegen onze zoon van zie maar hoe laat je thuis komt als je maar zachtjes doet. Vrienden waren ook altijd welkom hier. We hebben wel 2 jaren gehad dat hij niet meer op vakantie met ons wilde en thuis bleef. Oke dat was ook prima. Toen waren mijn man en ik op internet aan het kijken voor de volgende vakantie en ik zie alles aan mijn zoon en ik zei van wil je mee? Ja zei hij want het is altijd gezellig met jullie. In een gesprek later met hem had hij even een schaamte om met je pa en ma op vakantie te gaan maar even later was hij daar overheen. Het scheelt ook dat al zijn vriendenkringen zijn ouders goed kennen.

Zonnig77

Zonnig77

14-05-2022 om 10:12 Topicstarter

En hoe ga je om met een puber die nergens zin in heeft, behalve dure uitstapjes of met een scherm voor z’n gezicht zitten? Dat gehang… ik word er soms niet goed van. 🙃

Zonnig77 schreef op 14-05-2022 om 10:12:

En hoe ga je om met een puber die nergens zin in heeft, behalve dure uitstapjes of met een scherm voor z’n gezicht zitten? Dat gehang… ik word er soms niet goed van. 🙃

Afspreken dat die hangt in zijn eigen kaner dan zie je het niet en verder loslaten

Zonnig77 schreef op 14-05-2022 om 10:12:

En hoe ga je om met een puber die nergens zin in heeft, behalve dure uitstapjes of met een scherm voor z’n gezicht zitten? Dat gehang… ik word er soms niet goed van. 🙃

Lekker laten hangen op hun eigen kamer. 

En een setje wasknijpers erbij geven, dat hangt beter.

Zonnig77

Zonnig77

14-05-2022 om 10:37 Topicstarter

hele dagen hangen op hun eigen kamer… krijgen ze daar niets van? 🤓😇

Zonnig77 schreef op 14-05-2022 om 10:37:

hele dagen hangen op hun eigen kamer… krijgen ze daar niets van? 🤓😇

Als ze honger hebben komen ze vanzelf beneden. Scheelt ook bergen was trouwens want dan hoeven ze zich niet 4x per dag om te kleden. 

Dat hangen duurt een paar jaar en dan komen ze weer beneden en vragen of je mee gaat sporten. 

Zonnig77 schreef op 14-05-2022 om 10:37:

hele dagen hangen op hun eigen kamer… krijgen ze daar niets van? 🤓😇

Ik bonjour ze voor eten naar buiten. Zoals vandaag (prachtig zonnige dag), dan roep ik ‘koffie!’ en dan weten ze dat ik iets lekkers mee heb genomen. Dan zijn ze allemaal als de kippen buiten en meestal is er dan wel één die een tijdje buiten blijft hangen. Beetje vitamine C af en toe kan geen kwaad  

Ik ben verder gestopt met me druk maken over dat gehang. Het gaat inderdaad vanzelf weer een keer over. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.