Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Slakje

Slakje

16-12-2008 om 09:59

Wat kan een 12 jarige al zelf?

N.a.v. een draadje in Ouders en school waarin het ook ging over of kleuters die al of niet zelf hun jas aan kunnen doen en veters kunnen strikken, werd ik aan het denken gezet.
Zelf heb ik nog al de neiging om mijn zoon van 12, die in de brugklas zit teveel te 'pamperen': kleren voor het voetballen klaarleggen, brood voor mee naar school smeren, 'heb je je huiswerk af?', 'deze week nog proefwerekn?' etc.
Ik kan mij herinneren dat ik die dingen toen ik zelf 12 was, allemaal zelf moest regelen. Ik kon natuurlijk wel hulp vragen aan mijn ouders, maar de bedoeling was duidelijk dat ik het eerst zelf opknapte.
Is er zoveel veranderd? Of komt het doordat ik er maar 1 heb? (Mijn moeder had er destijds 5) Of ligt het gewoon aan mij

Slakje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

16-12-2008 om 10:15

Oh ja

Brood smeren, kleren klaarleggen en denken aan de dingen die ze zelf leuk vinden, dat hoef je op die leeftijd echt niet meer te doen. Helpen bij huiswerk, helpen herinneren aan niet-leuke dingen (afspraken bij de ortho, proefwerken, op tijd beginnen met leren), dat soort hulp heeft een gemiddelde puber nog echt wel nodig is mijn ervaring. Kan ook best nog wel een paar jaar duren...

Saartje

Saartje

16-12-2008 om 12:48

Zelfde al yta

Hoi Slakje

Brood smeren doen we al niet meer sinds ze 5 jaar zijn. Sportkleren klaar zoeken nooit gedaan. Er zijn hierover al vaker discussies geweest op het forum.
Veel moeders vinden het gewoon fijn om te zorgen en doen nog heel veel voor hun kinderen. Wij werken zelf allebei ook en ik ben geen zorgzaam type. Wij vinden het belangrijk nu de kinderen pubers zijn ze zich mede gaan verantwoordelijk voelen voor het huishouden. Naast gewone huishoudeijke klusjes moeten ze hier ook gaan koken, een dag per 2 weken. Meestal zijn we dan wel aanwezig want ze moeten het nog leren.
Maar ik vraag me wel af als je nog zoveel voor hem doet (sportkleren klaar leggen ed) moet hij ook zelf nog dingen doen in het huishouden?

Ondersteunen met huiswerk doe ik eigenlijk ook alleen op verzoek behalve als er problemen zijn met onvoldoendes.

groet

saar

Lys Lionne

Lys Lionne

16-12-2008 om 13:36

Veel lijkt me?

Nou, ik denk dat een 12 jarige heel veel zelf kan, of het ook altijd handig is om het hen zelf te laten doen is een 2e: weleens een 12 jarige je laminaat laten dweilen? )

Afijn, hier wordt er al jaren geen brood meer gesmeerd (kinderen zijn nu 13 en 11), sportkleding (school en hobby) worden zelf gepakt. Dat houdt in dat ze de tas pakken en nakijken, want alle sporttassen staan in het washok en wat schoon is kieper ik erin. Schooltassen worden zelf ingepakt, tussendoortjes zelf uitgezocht.
Wel kijk ik regelmatig in de agenda van dochter (brugklas) voor een huiswerkcheck, maar dat gaat eigenlijk redelijk. Zoon (groep 8) moet ik véél meer achter de broek zitten wat dat betreft. Is trouwens geen onvermogen van deze 11 jarige, maar een simpel 'geen zin in hebben'
Ze moeten zelf hun kamer stoffen, bed opmaken en gordijnen open doen 's morgens. Kleding zoeken ze ook zelf uit, het is maar zelden dat ik hen hoef te corrigeren omdat het niet combineert.
Ze kunnen allerlei huishoudelijke klusjes als stoffen, stofzuigen, afwassen/drogen, aardappelen schillen, was opvouwen etc. maar hoeven dit maar sporadisch te doen.
Ik schat dus mijn kinderen als redelijk zelfstandig in Waar ik veel meer moeite mee heb is het loslaten 'buiten'. Dochter gaat vanaf januari op een andere lokatie naar zelfverdedigingcursus en moet dan om 21.15 uur op de fiets naar huis (door het dorp, ± 10 min. fietsen, geen verlaten wegen o.i.d.) en ik vind dat vooruitzicht 3x niks in de winter! Zoon mag ook nog niet alleen naar voetbaltraining, terwijl er toch zat van zijn leeftijd alleen komen en gaan (19.00/20.00)...

Ineke

Ineke

16-12-2008 om 14:16

Inderdaad

Hier doet onze dochter van 12 ook veel zelf: brood smeren, tas klaarmaken, gymspullen op tijd in de was, ik hoef ook niet er achteraan om te zeggen dat ze moet douchen of zo. In donker fietsen mag ze niet. Ze odet ook een cursus zelfverdediging, en die is ook in donker afgelopen. Doen ze dat expres? Kun je het geleerde gelijk toepassen zeker. Dus dan haal ik haar op. ook naar het dorp fietsen in donker over verlaten weggetjes gebeurt niet.
Kamer opruimen, stofzuigen, eitje bakken, tosti maken, gerbils en konijnen verzorgen, kan allemaal.

Ze kunnen veel,ze willen weinig

hier een 11 jarige,maakt vanaf haar tiende haar eigen lunchpakket,moet s,avonds voor ze tv mag kijken of computeren,eerst haar lunchpakket maken,haar schooltas inpakken,haar kleren voor de volgende dag klaarleggen + gymspullen e.d inpakken.
verder laat ze de hond uit,maakt haar eigen kamer schoon,verschoont haar bed,doet boodschappen,ruimt de tafel af,pakt de vaatwasser uit.
ze kan het allemaal,maar omdat ze vaak geen zin heeft ,moeten we het wel regelmatig tegen haar zeggen.
Dat doen we dan ook met liefde

Slakje

Slakje

16-12-2008 om 19:06

Ahum..

Ja, daar zit je dan met je goeie manieren...
Het is me wel duidelijk dat ik mijn 12 jarige echt teveel in de watten leg.
Er zijn wel een aantal dingen die hij doet hoor: hond uitlaten, tas voor school inpakken, kamer opruimen, zorgen dat vieze kleren in de was liggen.
Ik denk dat ik maar eens met hem om de tafel moet gaan zitten

Euh alles?

hier 1 van 15 en 1 van 10. 15 jarige doet alle bovengenoemde klussen zelf, op basisschool 'controleerde' ik nog wel eens....ik wíst in ieder geval welke dag ze gym had. nu heb ik zelfs geen flauwe notie waneer, laat staan dat ik controleer. jongste pakt alles zelf in, kleren doet ze zelf, maar ze vraagt meestal aan mij of het wat is (de combinatie)en soms moet ik die aansporen eens wat anders aan te doen en d'r gedragen spul in de was te doen, dus die controleer ik nog een beetje. brood smeren doet ze ook zelf, ook voor overblijf. gymspul e.d. houd ik in de gaten, maar eigenlijk doet ze dat ook allemaal zelf. huiswerk, oudste doet alles zelf. we houden alleen haar cijfers in de gaten. hulp vraagt ze zelf om. jongste wordt nog 'gestuurd' en overhoren we altijd. gymspul e.d. moeten ze ook zelf in de was doen.(anders wordt het gewoonweg niet gewassen). beiden moeten hun eigen kamer doen, oudste inclusief schoonmaak en bed verschonen, jongste moet zelf 'poetsen' daar zuig en dweil ik wel. bed afhalen doet ze zelf, opmaken doe ik (maar dat heeft meer met haar formaat te maken, ze is nogal klein van stuk en volgens mij verdwijnt ze anders in d'r dekbed of d'r matras....kan ik d'r zeker weer gaan zoeken..) dat kamer opruimen, bed verschonen e.d. kondig ik aan. en dan moet het vóor die en die dag gebeurd zijn. en anders krijgen ze gewoon huisarrest tot het klaar is....
oudste verricht ook han en span diensten in de keuken. soms moet ze het eten al voorbereiden (aardappels schillen, sla maken,groente klaarmaken, etc.) en jongste moet de afwasmachine uitpakken en de containers aan straat zetten en weer ophalen, soms tafeldekken. soms doet oudste ook han en spandiensten qua was e.d. (moet ze het in de droger doen, ophangen enzo). ligt een beetje aan ons werkschema. maar als zij thuis is en wij laat thuis zijn dan verwachten we gewoon dat ze de standaard huishoudelijke klussen gedaan heeft....én koffie heeft gezet (zodat wij even kunnen bijkomen...), meestal weten we dat wel van tevoren en overleggen we daarover, soms weten we het niet en dan verwachten we het ook.... groeten albana

Hier

veel zelf, maar mijn man heeft er dan wel weer veel lol in om het lunch-trommeltje van onze 12 jarige te vullen. In 1 moeite door tegelijk met zijn eigen lunch-trommel.

tonny

tonny

17-12-2008 om 10:53

'fijn om te zorgen'

Hoorde pas van een moeder van een 21-jarige thuiswonende dochter dat zij op zaterdag om 7.00 uur opstaat om voor dat meisje (dat die dag haar bijbaantje heeft) het brood te smeren...
Vriendin van die moeder stelde vast dat het waarschijnlijk nog héél lang gaat duren eer deze dame zelfstandig gaat wonen.

Meeneembrood smeren - dat heb ik nog nooit gedaan!! Nou ja, een enkele keer als iemand zich had verslapen.
Gymkleren zoeken - een enkele keer, maar het was beslist geen regel dat ik die netjes klaarlegde.

Toch ben ik best een 'fijn om te zorgen'-moeder op mijn manier. Als ik hier op OO zit en beneden mijn dochter hoor thuiskomen, ga ik eerst thee zetten of chocomel maken of zoiets. Een vriendin van me vindt zoiets zwaar overdreven, maar ik vind het gezellig en dochter maakt ook thee voor mij als ik uit mijn werk kom.

Of het scheelt dat je 1 kind hebt geen geen 4,om maar wat te noemen? Misschien wel. Ik ben geneigd ook meer voor haar te doen nu ik nog één kind thuis...

tonny

yelle

yelle

17-12-2008 om 11:18

Ook dochter van 12

De jongste hier is net 12,zit in het eerste jaar van het middelbaar onderwijs.Omdat ze een nakomertje is en ik het eerlijk gezegd een beetje sneu vind dat ze ook alweer zo groot is,heb ik als moeder wel eens de neiging om haar teveel te bemoederen,maar dat loopt wel vanzelf los.Als het haar niet aanstaat zegt ze me dit wel en dan weet ik dat ik een stapje terug moet zetten.
Nou ja,boterhammen smeren voor haar luchpakket doe ik wel elke ochtend nog,kleren klaarleggen ook,maar gewoon omdat het haar nog niet zo heel veel kan schelen wat ze gaat aantrekken 's ochtends.(zal met de tijd wel veranderen)
Hulp met de school is er ook nodig met z'n momenten.Vooral in de gaten houden dat ze voldoende studeerd bv.

Verwenbehoefte en verwend worden....

maar heeft niet iedereen een verwenbehoefte? ook pubers en kinderen en vaders en zelfs opa's en oma's?? dat is toch 'gewoon', niet iets wat moeders eigen is? iets instinctiefs ofzo. dat je diegene waarvan je houd dat wil laten zien door ze te 'verwennen'?
tenminste dat dacht ik altijd. ik vindt het ook lekker om eens mijn vader/ouders/man etc. te verwennen. met lekker eten (waar zij van houden) of met een bijzonder kadootje of door de thee die zij zo graag drinken in huis te hebben...zoals zij ook mij wel eens verwennen op het een of ander. zo verwennen de kinderen mij/ons ook wel en wij andersom de kinderen. zó verrichten we dus han en spandiensten voor elkaar....of 'van' elkaar. en zorgt puber dat er koffie klaarstaat als ik laat van mijn werk kom of zorgt 10-jarige dat de tafel gedekt is als we om 12.00 uur eten en ik later ben omdat ik boodschappen moest doen....en maak ik chocolademelk voor puber als ze verkleumd van d'r fiets valt....en hang zelfs d'r natte kleren op of doe ze in de droger.
voor wat hoort wat.....toch?
dat is toch het fijne van zorgen voor....dat je ook eens wat terug krijgt, dat zij ook eens voor jouw zorgen en je verwennen...
groeten albana

Albana

je hebt helemaal gelijk hoor,wat betreft dat verwennen en die verwenbehoefte.Het is ook leuk om eens iets extra,s voor je puber( man /ouders) te doen,ze zullen het zeker waarderen.
maar als je altijd alles voor een puber doet,zal hij dit niet als verwennen zien,maar als iets wat normaal is .en als je het dan eens een keer niet doet,zal het hem irriteren ( waarom is mijn lunchpakket niet klaar??!)
als je hem af en toe verwend,dus af en toe als verrassing zijn lunchpakket maakt of warme chocolade melk ,zal het opvallen; "dat is lief,heeft ze zomaar mijn lunchpakket al gemaakt,hoef ik het lekker zelf niet te doen".
en dan zal een puber zeker ook eens wat spontaan terug doen voor je.

dus vind ik het wel belangrijk dat mijn kinderen alles zoveel mogelijk zelf doen,en als het eens tegen zit voor ze wat betreft regen,veel huiswerk,moe zijn,dan zijn dat de momenten dat ik ze eens lekker zal verwennen,door hun vaste taken eens uit handen te nemen.

Nou dat is precies

wat ik ook probeer te zeggen sus-anne
groeten albana

Albana

dan zijn we het helemaal eens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.