Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Celine

Celine

20-07-2014 om 16:04

Wat met serviesgoed op kamer van dochter (14 jaar)?

Ik heb een geweldige dochter van 14 jaar. Ze heeft inlevingsvermogen, helpt (een beetje) mee in huis (vaatwasser, afruimen), doet het goed op school, heeft het leuk met vriendinnen, zit goed in haar vel, goede band. Pubert niet heel erg. Is wel (behoorlijk) lui en maakt vaak een bende van haar kamer.

Ik heb dat al veel losgelaten, dus probeer me zo min mogelijk te ergeren aan kleding en boeken etc op de grond.

Maar ze laat ook vaak borden, glazen, kommetjes, soms deels nog met eten, op haar kamer (grond of tafel/kastje) staan. Dat vind ik echt vervelend ivm insecten.

Dat heb ik haar al herhaaldelijk gezegd. Ze snapt het ook, belooft beterschap, maar ...... helaas, gaat vaak toch weer mis. Heb ook al gevraagd hoe ze ervoor kan zorgen dat ze het voortaan wel meteen naar beneden brengt, maar ook dat levert dus niets op (niet voldoende).

Iemand een idee hoe ik haar kan stimuleren dit punt echt nu goed te gaan doen? Ik wil bij voorkeur niet teveel straffen, maar weet niet meer wat ik anders kan doen.

Mochten jullie wel een strafmethode adviseren, dan hoor ik graag suggesties hoe.

NB Haar vader is ook zo'n vreselijke sloddervos met serviesgoed (misschien nog erger dan zij), dus helaas daar geen goed voorbeeld voor haar. En hij doet weinig aan de opvoeding (kan ook moeilijk zeggen dat zij het moet opruimen terwijl hij het zelf ook niet doet). Dus dat even als achtergrondinfo.


Herkenbaar

Onze zoon heeft ook ladingen serviesgoed op zijn kamer als ik niet ingrijp. Iedere avond moet hij alles in de keuken neerzetten. Ik moet dat wel even mededelen. Graag binnen 15 minuten anders zet ik de knop van het internet uit. Dat is maar 1x gebeurd, geen internet is een vreselijke straf

Niet mee naar boven

Zou je kunnen afspreken dat ze voortaan beneden eet en drinkt? Alles wat niet naar boven gaat, hoeft ook niet mee naar beneden. Hier nemen we eigenlijk nooit eten of drinken mee naar boven, hoogstens een keer een kop thee. Ik vind dat wel fijn zo; het scheelt denk ik een hoop rotzooi rond de computer en zo zie ik het kroost tenminste ook nog af en toe beneden

Mijntje

Mijntje

20-07-2014 om 17:35

simpel

inderdaad, niet mee naar boven. Anders krijg je boven ongedierte. Nieuwe regel instellen.

lennest

lennest

20-07-2014 om 17:36

1euro per stuk

Alles wat ik op de kamers van de kinderen vind: 1 euro per stuk, in te houden op het zakgeld. Van dit geld gaan we met z'n allen uit eten. In het begin konden we vaak gaan eten, nu niet meer.... Oh ja, geldt ook voor ouders als die 's avonds van alles in de huiskamer laten staan. Werkt perfect!

Celine

Celine

20-07-2014 om 17:41

Geen servies boven?

Tja, goed plan op zich: boven geen servies, maar mijn man doet het ook en laat daar ook van alles liggen. Die krijg ik echt niet zover dat hij dat niet meer doet (zal zijn eigen gedrag voor het goede voorbeeld niet aanpassen).

Ik breng ook weleens wat naar boven (kopje thee, en zou dat ook niet graag afschaffen).

Dus hebben jullie dan nog een argument waarom die regel alleen voor de kinderen zou kunnen gelden?

Celine

Celine

20-07-2014 om 17:43

Lennest - betalen en uiteten

Die regel is op zich wel leuk.

Met mijn man erbij gaan we dan wel heel vaak uiteten .

Maar inderdaad, als je de regel voor iedereen laat gelden, helpt het denk ik wel voor de kinderen, die zullen er toch niet steeds 1 euro mee kwijt willen zijn. Ook goed toe te passen voor alle serviesgoed beneden. Hoewel het daar soms onduidelijk van wie iets is.

Maar als iemand nog andere ideeën heeft, hou ik me aanbevolen.

inslijten

Als ik de kinderen roep voor het eten, ik loop erheen, vraag ik direct of er nog afwas is. Of ik zeg het: neem je afwas maar mee. En dan kunnen ze dat direct meenemen.
Soms doen ze het uit zichzelf. Net als na tafel. Meestal brengen ze hun eigen bord, bestek en glazen naar het aanrecht, soms moet ik het even vragen of ik neem de laatste restjes mee. Het wordt een routine.

Katniss

Katniss

20-07-2014 om 18:27

Niemand

Hier mag ook geen eten en drinken mee naar boven, voor niemand dus ook voor mij niet. Alleen na een verjaardag vind ik nog wel eens chipsresten onder een bed ;-(

Mijntje

Mijntje

20-07-2014 om 18:29

je kan de regel prima zo doen dat het alleen voor kinderen geldt. Het leven is nu eenmaal oneerlijk

Moet je je man wel elke avond opdracht geven z'n lege kopje te halen, dat ga jij niet doen natuurlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-07-2014 om 18:35

gewoon

Je kan natuurlijk gewoon 's avonds even roepen dat je de vaat beneden wilt hebben. Dan kan je man ook meteen zijn boeltje beneden brengen.

Hier ga ik er inmiddels vanuit dat dochter hier niet zelf aan kan denken. Als ik roep brengt ze het gewoon. Als ze dat niet zou doen zou ik boos worden en idd. bijv het internet eraf halen. Maar dat is hier nog niet aan de orde geweest.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

20-07-2014 om 19:38

uhhh

wie niets op zijn kamer heeft staan, hoeft niet te helpen met inruimen...? En dan iedere dag na het eten - als je toch gaat inruimen- iedereen laten halen.
Maar ja, dan gaan ze het misschien verdonkeremanen..... ☺

consequenties

Ik voel er toch meer voor dat de afwas van de kamers moet omdat het gaat stinken, diertjes aantrekt en dus naar de keuken moet om afgewassen te worden. Dat lijken mij de consequenties.
Anders wordt het ingeprent om de verkeerde redenen. Krijg je ook thuis 'perverse prikkels'.

Celine

Celine

20-07-2014 om 19:59

opdrachten en voorbeeld

Mijntje: "Moet je je man wel elke avond opdracht geven z'n lege kopje te halen, dat ga jij niet doen natuurlijk."

Dendy: "Je kan natuurlijk gewoon 's avonds even roepen dat je de vaat beneden wilt hebben. Dan kan je man ook meteen zijn boeltje beneden brengen."

Helaas, zo werkt dat niet bij mijn man .
Die laat zich geen opdrachten geven. Doet het dan toch niet. Ook niet als ik het vriendelijk vraag.
Dus vandaar dat ik al een tijdje geleden besloten heb niets meer tegen hem te zeggen over rondslingerende vaat, sokken, schoenen en andere dingen. Die laat ik wel gewoon liggen en dat kan soms daaaagen duren (of nog langer), maar dat zij zo.

Maar vandaar dat ik wel (met jullie hulp) probeer te bedenken hoe ik mijn kinderen kan opvoeden op dit punt (nu even beperkt tot de vaat op de slaapkamer van dochter), terwijl voor mijn man een ander regiem geldt.

melo

melo

20-07-2014 om 20:05

wij

Ik heb een dochter die dat ook niet aan te leren was. Daarom de eerste jaren een verbod op eten boven. Maar gaandeweg was dat niet te handhaven. Kwamen er groepen vrienden op visite en dan werd het op zolder gezellig gemaakt met daarbij een drankje en hapje. Toen vriendjes die bleven slapen en dan werd er wel eens lief ontbijt op bed gemaakt. Je snapt dat wij het al heel snel op hebben gegeven. Als ik een blik om het hoekje wierp en ik zag dat het weer oorlog was dan stuurde ik ze terug naar boven. Af en toe nam ik het voor mijn rekening. Dat ging altijd prima. Nooit straf of beloning ingesteld.

Dochter woont intussen op kamers en is heel erg netjes op haar kamer. Erg grappig

Barvaux

Barvaux

20-07-2014 om 20:35

Als je ZIET dat ze naar boven wil met serviesgoed zeg je gewoon: eerst ophalen wat boven ligt!

Ze mag dus pas naar boven met haar serviesgoed als er op dat moment geen serviesgoed op haar kamer staat.

Internet eraf geen optie?

......

Tihama

Tihama

20-07-2014 om 21:18

Goh

Hier ook kinderen die servies mee naar boven sjouwen, maar ik vind dat niet zo'n probleem. Als ik zoon (16) voor het eten laat roepen ( man heeft inmiddels een deurbel gemonteerd, zodat hij ons op zolder ook hoort, net zoals zijn ouders dat destijds bij hem deden) dan druk ik hem een dienblad in zijn handen. Mag hij de vaat op gaan halen. Dat doet hij dan braaf.

Ik beschouw de slaapkamers van pubers als hun huiskamer. Daar mogen ze gewoon zichzelf thuis voelen.

Ik zou het heel vreemd vinden als ze hun chatten, gamen, skypen etc steeds moesten onderbreken om een glaasje in de huiskamer te komen drinken.

Ik zit nu bijv. zelf onderuitgezakt te forummen terwijl ik af en toe een slokje van mijn koffie neem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-07-2014 om 22:35

Dan maar verschillende regels

Jammer dat je man zich niet laat aansturen. Daar hoeft je dochter echter niet onder te lijden.

Bij chaotische mensen is het handigst om zelf structuur aan te brengen. Ik zou dus een vast moment kiezen (voor het eten?) waarop het rondslingerend serviesgoed ingeleverd moet worden. Dagelijks vragen werkt beter en minder frustrerend dan straffen. En wie weet als je het vaak genoeg vraagt slijt het er misschien nog wel in. Die hoop heb ik tenminste met die chaoten hier in huis. Jouw man zou echter nog niet klaar zijn met mij. Dat serviesgoed zou ik zelf verzamelen, maar al die rondslingerende schoenen, sokken, ?, zouden dagelijks in een grote tas verdwijnen die ergens in de berging, bijkeuken, garderobe kast, ?, zou staan.

Mijn man pakt het trouwens slimmer aan. Die vergeet wat ik gevraagd heb. Ben er na 25 jaar nog niet achter of hij het ook echt kwijt is of dat hij daarmee tactisch het verzoek ontduikt. Hier heeft iedereen in ieder geval wel een eigen bak waar ik alle rondslingerende rommel in mik. Alleen met sleutels en telefoons wil ik nog weleens clementie hebben.

Eens met Ginny

Niet straffen, maar er steeds weer op wijzen. Inderdaad bijv. voor het avondeten. Bij ons gebeurt het ook hoor en ik nam het eerst steeds mee, voor het gemak, maar heb toen met kinderen afgesproken dat ik daarmee stopte en dat ze het zelf mee moesten nemen. Kleine moeite. Heb ook wel nagedacht over een nieuwe regel, geen eten meer mee naar boven, maar vind ik toch vooralsnog niet nodig. Wel mogen ze alleen tussendoortjes mee naar boven en geen ontbijt en lunch (gebeurde eerst nog wel eens, avondeten sowieso standaard aan tafel).

Mooi

dat het zo goed met haar gaat trouwens!

hoe meer regels, hoe meer gedoe

want die regels moet je handhaven. Inderdaad goed plan om de desbetreffende personen voor het avondeten even met een dienblad naar boven te sturen om serviesgoed op te halen. Kan het mooi met de andere afwas mee in de vaatwasser.

Succes!
Ook met je man (want dat gedrag is de 'schuld' van zijn schoonmoeder, om maar weer eens een dankbaar stokpaard van zolder te halen, hahaha!)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2014 om 12:15

Onuitroeibaar probleem

Dochter is inmiddels 23 jaar en hoe vaak ik het ook meedeel, het helpt niet. Bestek verdwijnt ook stilzwijgend. Theelepelstand is 3 lepels, terwijl we er echt heel wat meer hadden. Laatst nog een paar desertlepels teruggevonden tijdens haar vakantie. Bij terugkomst was ze wat gegêneerd dat we haar kamer (lichtjes) hadden opgeruimd. "Dat heb ik liever niet." Ja, koekoek! Als zij er niet is, is dat voor ons een mooie gelegenheid om de kamer even goed in te spuiten tegen eventuele vlooien, dus dan moet de vloer wel zo leeg mogelijk. En ik had haar opgedragen de kamer op te ruimen voor ze met vakantie ging, maar ja dan is er opeens tijdgebrek. Ik ben blij dat de andere dochter veel georganiseerder is.

Waarschijnlijk zitten wij er niet stevig en streng genoeg bovenop. Mijn advies: er steviger bovenop zitten dan wij. Anders blijf je met dit probleem zitten.

regels en regels

Hier is de regel ook, geen servies mee naar boven.
En eigenlijk gaat dat altijd redelijk goed. Mijn kinderen en man beschouwen 'boven' ook niet als huiskamer. Dat is beneden, gezamelijk. Als ze boven zijn is het niet lang, geen uren. Dus dat is het probleem niet.
Maar op elke regel zijn uitzonderingen. Soms komen er vriendinnen en gaan ze (in bed) met zijn allen film kijken ofzo........Dan mag er wél eten mee naar boven, een pak drinken en doorgaans nemen ze de plastic bekers (makkelijk kunnen niet kapot en zijn stapelbaar en in 1 keer neem je er 10 mee) en een zak chips en wat platic bakjes voor de chips.
Geen dienbladen nodig dus.
Omdat het een uitzondering is nemen ze het ook wel weer mee........daar moet ik wel om vragen. Maar dat is ook wel te doen, want chips beneden gaan in dezelfde bakjes, geen bakjes=geen chips
simpel.
Maar zelfs met vriendinnen en vrienden zijn ze meestal beneden. Dus de keren dat dat gebeurd zijn op 1 hand te tellen.
Lijkt me eerlijk gezegd ook erg ongezellig, iedereen zo verspreid door het huis.
Waarom zit je man zo vaak boven dan? Komt hij ook niet naar beneden om samen b.v. de koffie te drinken?
Als er vriendjes/vriendinnen blijven om te slapen (oudste heeft vaste vriend) komen ze ook gewoon beneden ontbijten.
Ontbijtjes op bed worden alleen op zeer speciale dagen geserveerd (vaderdag, 1 jaar verkering, verjaardagen etc.).
Dus ook dat is te overzien.
groeten albana

Jo Hanna

Jo Hanna

23-07-2014 om 14:42

vast dagelijks momet instellen

Als jullie het OK vinden dat er boven wordt gegeten en gedronken, zou ik net als anderen al hebben gesuggereerd in overleg met dochter een vast dagelijks moment kiezen waarop ze naar haar kamer loopt om achtergebleven spullen op te halen. Een logisch moment is het tijdstip waarop ook de vaatwasser wordt ingeruimd. Eerst zou ik haar eraan helpen herinneren en uiteindelijk moet het een routine worden.
Ik zou het minder insteken als 'regel' dan als 'goede praktische gewoonte'. Geen idee of een puber dat 'snapt' .

Groet,
Jo Hanna

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

25-07-2014 om 13:45

is het een idee

Om haar zelf wat serviesgoed te laten aanschaffen of dat voor haar te doen, wat zij uitsluitend op haar kamer gebruiken mag?

Mijntje

Mijntje

25-07-2014 om 14:50

Bulletje

Maar dan koekt het ook aan, komen er mieren en muizen op af Het voordeel is wel dat je beneden genoeg bekers etc. hebt, dat wel.
Sterkte met opvoeden, Celine! Over een paar jaar ga je die beschimmelde borden nog missen haha

Celine

Celine

25-07-2014 om 15:47

Bedankt

Voor al jullie reactie.

Ik ben nu begonnen om het inderdaad voor het eten te zeggen, gewoon maar elke dag.

Pas een paar dagen maar goed. Is geen onwil.

En ja, vermoedelijk ga ik die rotzooi op haar kamer (en haarzelf - ook erg veel op haar kamer) erg missen over een paar jaar, Mijntje.

Maar leuk jullie reacties, fijn om te lezen ter gedachtenvorming en morele ondersteuning.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-07-2014 om 10:43

En misschien, heel misschien

Dat je man dan het goede voorbeeld van je dochter volgt?

Ik zou er in ieder geval eens een keer op een gunstig moment een gesprekje aan wagen....

En verder: ik heb me er bij neer gelegd dat dit niet vanzelf gaat veranderen. Nu niet nooit niet..... Het is geen onwil, maar onmacht. Bij je dochter dan hè. Mijn dochter is een gediagnosticeerde chaoot en ik probeer haar zoveel mogelijk handvaten mee te geven zodat ze het straks zelf kan. Dat vraagt heel veel structuur en energie van mijn kant. Het heeft even geduurd, en ik heb er ook een flinke tijd tegen gevochten, maar ik ben erachter gekomen dat de instelling dat het blijkbaar mijn taak hier in huis is om de boel te organiseren mij heel erg veel helpt.

Jip

Jip

27-07-2014 om 08:14

Man

Wat mij vandaag opviel bij het lezen van de problemen in deze rubriek is dat pubers een bepaald slecht gedrag hebben wat moeders graag willen veranderen maar dat de vaders het slechte voorbeeld geven (en helaas herken ik het hier thuis soms ook). Hoe gaan jullie daar mee om?

Barvaux

Barvaux

27-07-2014 om 11:07

Jip

Misschien is het handig om daar een nieuw draadje voor te openen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.