Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Werkende moeder zonder thee

14-10-2012 om 22:41

Wat moet ik hiervan vinden?

Mijn 13-jarige dochter moet ongeveer een half uur fietsen naar school (8,5 km.). Halverwege de route pikt ze altijd een vriendin op en dan fietsen ze samen verder. Meestal dan, want vandaag hoorde ik dat ze bij regen met de auto gebracht worden door de moeder van de vriendin. Onlangs vertelde mijn dochter ook al dat ze elke middag na school eerst een kop thee drinkt bij haar vriendin. Bij gebrek aan een eigen theedrinkende moeder dus blijkbaar ;-(
Ik ga het haar niet verbieden want ik snap ook wel dat dat gezelliger is dan in haar eentje thuis zitten, maar het voelt niet helemaal lekker. Daarbij, wat zal die moeder wel niet van me denken? Net alsof ik mijn kinderen verwaarloos. Daar heb ik me zelf overigens nooit schuldig over gevoeld of voor geschaamd, maar om er dan achter te komen dat je kind elders de gezelligheid opzoekt...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2012 om 23:19

Leuk toch?

En ik ga er voor het gemak maar vanuit dat jij wel weer andere dingen kunt bieden.

Die moeder is blijkbaar thuis, je dochter vindt het er gezellig en het klikt tussen de meiden. Hartstikke mooi zou ik zo zeggen.

Ik snap je eenrichtingsverkeergevoel wel. Daarom zou ik het zoeken in de compensatie. Nodig de meiden ook eens bij jou thuis uit, neem ze mee naar de stad, laat ze samen huiswerk maken, etc.

En wat die moeder van jou denkt? Ach, wat anderen van jou denken, daar heb je toch geen invloed op. Leuke mensen denken d'r niks van en de rest is het waard om op een afstandje te houden.

Het ligt op de route

Denk je echt dat je dochter thee drinkt bij haar vriendin omdat daar een moeder thuis is? Ik denk dat het eerder een praktische keuze is om bij vriendin thee te drinken omdat dat op de route ligt, dan dat dat iets met die moeder te maken heeft. De vriendinnen van mijn dochters komen voor mijn dochters bij ons thuis. Als ik er niet ben komen ze ook .
Blijkbaar zit het je toch een beetje dwars, dat jij 's middags niet met een pot thee klaar zit thuis. Stel dat je dat wel deed, en je dochter ging ook dan elke middag op de terugweg naar huis eerst bij haar vriendin thee drinken, zou je het dan minder erg vinden?

Ligt op route

Het word wel saai, maar ik denk ook dat de oorzaak eerder ligt aan het feit dat vriendin dichterbij woont dan aan wel of geen aanwezige moeder.
Vriendin kan wel mee naar jullie, maar moet dan weer helemaal retour, terwijl het voor jouw dochter niks uitmaakt....die moet toch nog verder door naar huis.
Is heel gewoon bij samen fietsende pubers. Ze willen gewoon nog even nakletsen. En waar dat is, is praktich ingeven en heeft niets te maken met de gezelligheid op die plek. Die gezelligheid creëren ze samen ook wel. Daar hebben ze geen moeders bij nodig.
Ook het wegbrengen is vrij gewoon.
Als ze dan dáár toevallig zijn en er is een wolkbreuk....en die moeder brengt haar eigen kind of wil dat, dan is de jouwe meenemen niet meer werk. Het zou raarder zijn als die moeder haar eigen kind bracht en de jouwe liet fietsen toch?
Hier is oudste ook jaren wezen theedrinken bij een meisje dat dichterbij school woonde en dat ze oppikte.En hier is best nog vaak iemand thuis met thee
Tegenwoordig (we zijn 4 jaar verder) eet deze vriendin hier bijna elk weekend ontbijt. Omdat oudste dichter bij uitgaangelegenheden woont slaapt ze hier 3 keer per maand ofzo en eet dan zowiezo 's morgens mee (ontbijt) en heel vaak ook het de avondmaaltijd ervoor (komt dan van weekendbaantje en dat is ook hier dichterbij). En als ze vroeg moet werken bij weekendbaantje (om 7.00 beginnen) kan het ook zijn dat ze 2 nachten hier slaapt.
Het is dus vanzelf weer in evenwicht gekomen....
Wat je kan doen om e.a. voor jezelf wat makkelijker te maken, nodig haar uit. In vakanties, weekenden ofzo. Om te logeren, te theeleuten of wat dan ook.
groeten albana

Yura

Yura

15-10-2012 om 09:03

Niks

Nou ik zou er niks van vinden hoor. Ik werk ook niet, maar ben echt niet thuis met een pot thee hoor als de kinderen thuis komen. Daar is geen beginnen aan als ze op de middelbare school zitten. Allebei een andere eindtijd en dan opeens hebben ze weer uitval, dan kan ik wel de hele dag op ze gaan zitten wachten. En ja ik breng mijn kinderen wel eens als het heel slecht weer is, maar ook niet vaak, want het zijn er twee en ik vind het lullig om hun vrienden niet allemaal mee te kunnen nemen. Dochter fietst met 1 meisje en zoon met 4 vrienden, dat past dus niet in de auto, dus dan fietsen ze meestal toch maar, want zelf vinden ze dat ook niet solidair. Onlangs had zoon een sportblessure waardoor hij 3 weken niet kon fietsen. Ja toen was ik wel blij dat ik niet werkte, had het erg lullig gevonden als ik hiervoor een beroep op opa's en oma's (die ik sowieso niet erg meer vertrouw achter het stuur) of buren had moeten doen.

Moeder met thee

Moeder met thee

15-10-2012 om 10:05

Ojee

Misschien ben ik die moeder met thee wel...
Maar de situatie is ongeveer gelijk en ik geef graag een lift of een kop thee aan de vriendinnen van dochter.
Maar eerlijk gezegd... Ik weet niet of de moeders van die vriendinnen thuis zijn, of ze werken of zelfs maar precies waar ze wonen in dorp X. Ik heb me er ook nog niet mee bezig gehouden tot nu.
Mijn dochter geniet van deze contacten en het doet haar veel goed, dus ik ga het zeker niet ontmoedigen.
Wat mij betreft hoef je je totaal niet schuldig te voelen, maar als je iets terug wilt doen, vraag het meisje dan te eten/logeren bij jou. Of neem ze eens mee op een dagje weg in een schoolvakantie.

joly

joly

15-10-2012 om 10:26

Oeps

Ik ben een niet werkende moeder zonder thee.
Mijn dochter bleef in de brugklas ook thee drinken bij een vriendin die een dorp verder dan ons woont.Dus dichter bij school.Dat meisje kwam natuurlijk niet een dorp verder fietsen en dan weer een dorp terug om hier thee te komen drinken.Werkstukken werden ook altijd bij vriendin gemaakt ,dan bleef mijn dochter ook eten als het nog niet af was.Ik bracht ook mijn dochter naar school als het slecht weer was,dan nam ik ook de meisjes mee met wie ze samen fietste.Nooit bij stilgestaan,het is toch logisch dat een werkende moeder dat niet kan.
Mijn dochter heeft een vriendin wiens ouders veel werken,dat meisje voelt zich erg fijn bij ons.Is een beetje jaloers op mijn dochter,een moeder die veel voor haar doet,aan de andere kant is mijn dochter een beetje jaloers op haar vriendin.Vriendin heeft meer vrijheid,moeder is druk met haar werk,mist weleens dingen die vriendin doet.Ik mis niks,kom overal achter,ben soms teveel op dochter gericht.Ik bedoel maar......zo een moeder met thee is ook niet alles.
dus werkende moeder,laat je dochter fijn thee drinken met vriendin,ik denk ook inderdaad dat dit zo is omdat ze als eerste bij haar vriendin langskomen.
Als het voor jou goed voelt zou je inderdaad haar vriendin een keer kunnen uitnodigen in het week-end.

tonny

tonny

15-10-2012 om 12:31

Heb ik vroeger ook een tijdje gedaan

en mijn moeder was wel thuis

Ik vond het gewoon fijn om even ergens anders te zijn. Misschien vond mijn moeder het ook wel niet leuk, geen idee?? Ik kan het vragen, want ze is inmiddels 92 en ik drink driemaal per week thee met haar. Of koffie.

mama 5

mama 5

15-10-2012 om 12:55

En ik

Ik ging bij de buurvrouw (500 meter dichter bij school) thee of koffie drinken. Zij had altijd van die heerlijke pindarotsjes. Ik weet niet eens waarom (misschien wel om die pindarotsjes?), vond het gewoon gezellig, geloof ik. Volgens mij dacht mijn moeder: 'Ach, gaat wel weer over.' En dat was ook zo, ineens ging ik wel weer in een keer naar huis.

Maylise

Maylise

15-10-2012 om 13:45

Ook

Mijn jongste dochter houdt absoluut niet van alleen thuis zijn. Als er niemand is als ze thuis komt dan gaat ze naar de buurvrouw of naar oma. De buurvrouw is ook thuis en die vindt het juist gezellig als dochter komt. Buurvrouw is dol op bakken en dochter ook dus dochter gaat vaak daar koekjes bakken en zo.

Mijn dochter zou het inderdaad heel leuk vinden als ik elke dag met thee klaar zou zitten. Echter dat is nu eenmaal niet zo. Ik zou haar graag dat plezier willen doen maar goed dat is nu eenmaal niet het geval en zo dramatisch is het ook niet. Bovendien heeft dochter zo toch een goede oplossing gevonden.

In jullie geval is het trouwens ook alleen maar praktisch want vriendin zal niet eerst mee fietsen naar jullie dorp en dan weer terug naar huis; ook als je met thee klaar zou zitten.

In onze vorige woonplaats bracht ik overigens heel vaak een buurmeisje naar school als het regende. Haar ouders gingen vroeg de deur uit en zij ging samen met mijn middelste dochter naar school. ALs het dan laat was of het regende dan bracht ik ze vaak. Ik begon namelijk later met werken dus ik was nog thuis en ging pas later de deur uit. Haar ouders waren dan al weg. Ik heb nooit negatief gedacht over de ouders van dit meisje.

Fiorucci

Fiorucci

15-10-2012 om 16:14

Ja hoor

Op weg naar huis kwamen we eerst bij het huis van m'n vriendin, waar we onthaald werden met thee en een halve grapefruit of sinaasappel met suiker, en spelen deden we dan een halte verder, bij mij thuis. Bovenbouw lagere school was dat.

May

May

15-10-2012 om 19:49

Leuk toch

En wat maakt het jou nou uit wat die moeder denkt. En inderdaad, vraag die vriendin een keertje te eten of logeren in de vakantie... En blijft het knagende gevoel, dan haal je je dochter een keertje op en kaart je het even aan bij die moeder..

bibi63

bibi63

15-10-2012 om 21:51

Alleen maar leuk

A. woont vriendin halverwege de route naar huis, dus logischer dat jouw dochter daar even mee naar binnen gaat, dan dat vriendin meefietst en dan weer terug moet.
B. jij bent niet thuis, en bij vriendin zet moeder de thee, pakt de kopjes en de koektrommel.
C. sowieso alleen maar gezellig en leuk dat de meiden het zo goed met elkaar kunnen vinden.
D. inderdaad nodig vriendin een keer uit om te komen eten of iets anders, bijv. in het weekend of vrijdags.
E. als meiden een keer geen zin hebben in moeders, dan fietsen ze lekker door naar jullie huis....
F. je hoeft je nergens schuldig over te voelen, zeker niet als dochter er geen problemen mee heeft als jij meestal na school niet thuis bent. Maar dat betekent niet dat ze het OOK gezellig kan vinden om met een pot thee ontvangen te worden. En dat kan dus.

Gr. Bibi

Alleen maar gezellig

Ik ben een werkende moeder met warme chocolademelk met slagroom, gewoon omdat mijn werktijden dat toelaten. Ik heb geen oordeel over de moeders die op dat tijdstip werken. Dat heb je nu eenmaal niet altijd voor het uitkiezen. Ik vind het alleen maar gezellig en ik heb liever dat ze bij mij zitten dan in de stad rondhangen en daar de gezelligheid gaan zoeken.

15-10-2012 om 22:35

Fijn

Ik ben overtuigd door jullie positieve reacties. Het is inderdaad heel fijn dat ze zo'n goede vriendin heeft en ik ga zeker voorstellen om haar eens hier uit te nodigen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.