Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
wanhopig

wanhopig

10-07-2013 om 12:28

Wat zullen we doen

met een 15-jarige (ADHD) die het maar niet kan laten papiertjes in de fik te steken , in huis, en dit probeert te ontkennen ? Aanstekers al van kamer verwijderd. Pikt vervolgens aanstekers overal vandaan....

P

P

10-07-2013 om 13:01

Tja

Leer hem hoe hij het veilig kan doen, dus op een veilige plek in de tuin in een vuurkorf met een emmer water er naast.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2013 om 13:29

Ik neem

aan dat hem al is gevraagd waarom hij het niet kan laten?
Het eerste wat ik denk is dat je de aanstekers in huis dus ook moet verwijderen. Inderdaad is de tip van P nuttig en als het echt een probleem is, misschien toch maar eens dreigen met een doorverwijzing naar een psychiater?

Aanstekers

Ik denk dat je doet wat je kunt om het in te dammen. Maar vooral ook spreek er met je kind over en laat die meedenken hoe hij die neiging in goede banen kan leiden. De volgende lijkt me inderdaad toestaan dat je kind dan vuur maakt in de tuin. Weer: bespreken met je kind en daar afspraken over maken. Niet teveel drempels opwerpen, maak het altijd mogelijk maar bijvoorbeeld alleen als jij thuis bent zodat je op de achtergrond zaken in goede banen kunt leiden.
Mijn zoon was vuurgevaarlijk toen hij jonger was. Ik vertrouw hem nog niet helemaal. Ik blijf vuur binnen voor hem weghouden. Soms denk ik zullen we toch eens een kaarsje doen op tafel, ik heb er nog zoveel in de la, maar ik weet nog hoe fascinerend zoon dat vond en dat ik er echt mee moest stoppen omdat hij er niet vanaf kon blijven toen hij nog klein was.
Vraag je zoon ook een plek buiten te zoeken (schuur?) of bij de buitendeur (kast?) om de aanstekers voor buiten te bewaren zodat er binnen geen verleiding is.
En vraag wat je zoon kan verzinnen. Bespreek concreet de consequenties van brand: levensgevaar, brandwonden, maar ook politiecontacten vanwege brandstichting. Dat kan leiden tot gevangenisstraf en een strafblad.

Legaal laten stoken

Afspraken maken over wanneer hij legaal mag stoken? In vuurkorf b.v. en misschien is scouting een optie? Leer je ook op allerlei manieren om kampvuren te maken (tenminste hier wel) zeker als er ook kampen zijn.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.