Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
P

P

21-05-2012 om 09:42

Weg als kinderen slapen

De jongens zijn 10 en 13 en het (!) begint eindelijk uit te slapen. Nu kan ik prima werken als de jongens alleen thuis zijn en soms moet ik ook vroeg weg met de jongste maar tot nu toe maakte ik ze dan wel altijd wakker.

Ook als we 's avonds een gesprek op school hebben mogen ze niet naar bed voor wij thuis zijn.

Is dit normaal? Wanneer kan ik mijn oudste laten uitslapen als ik weg ben? Doen jullie dat met 13? Het is natuurlijk nu nog niet zo dat hij tot 11 uur in bed ligt en vaak worden ze wel ongeveer wakker als ik weg moet maar als ze nog wel slapen maak ik ze dus wakker. Natuurlijk ga ik dat niet meer doen als ze 16 zijn ofzo maar nu vind ik ze nog wat jong geloof ik.

Nog even en oudste is thuis als jongste nog naar school moet (vlak voor de vakantie) en ik wil even weten of ik dit los kan laten of nog niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

21-05-2012 om 10:09

Normaal weet ik niet

Maar dat ze niet naar bed mogen als jullie savonds even weg zijn kan ik niet zo goed volgen. Nou zit ik naast jouw leeftijdscategorie ook nog met een peuter en heb helaas geen uitslapers dus uit eigen ervaring kan ik je niet raden. Misschien snap ik je over een poosje opeens wel .
Wel laatst toevallig het uitslaap verhaal van een vriendin gehoord, zij vaart op behoefte kinderen, zolang die het zelf niet fijn vonden maakte ze ze wakker.
Heb je een specifieke angst of zorg?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

21-05-2012 om 10:39

Ik doe het wel

Mijn oudste (vandaag 13) gaat niet vroeg naar bed, dus die blijft altijd op tot ik thuis ben (wordt nooit heel laat overigens). Als ik wel eens weg moet als jongste (7) alleen thuis is, heb ik wel liever dat ze op blijft. Maar dan wordt het niet later dan 20.00 uur.
Als ik moet werken terwijl oudste thuis is, ga ik wel altijd even naar haar toe om te zeggen dat ik weg ga. Het is geen uitslaper, dus vaak zit ze ook al om half 8 beneden. Maar ik heb er dus geen probleem mee (en zij ook niet) om weg te gaan als ze nog in bed ligt.

Puck

Puck

21-05-2012 om 10:43

Ja, hier wel, vanaf brugklas

Sinds oudste in de brugklas zit en dus op sommige dagen veel later hoeft te beginnen dan ik laat ik hem gewoon liggen. Hij zet gewoon zelf zijn wekker en verslaapt hij zich dan leert hij dat wel af. Tot nu toe gaat dat goed. Ook als hij bijv. een studiedag heeft dan laat ik hem 's morgens lekker slapen als ik al de deur uit gaat. En natuurlijk is hij ook 's middags alleen thuis op dagen dat ik werk. Jongste gaat naar de BSO. Ik zie ook niet zo goed hoe ik dat anders zou moeten organiseren eigenlijk, volgens mij heb ik weinig andere keuze.
Ook jongste (10) is 's morgens alleen (of samen met oudste) thuis. Die wilde niet meer naar de VSO en wilde liever thuis blijven. Die maak ik wel wakker, maar regelt verder beter dan oudste dat ze op tijd op school is, alles goed afsluit, lampen uitdoet, etc. Gaat ook prima en ik hoor eigenlijk zelden dat ze samen ruzie hebben als wij er niet zijn.
Waarom de kinderen niet naar bed MOGEN als jullie 's avonds een gesprek hebben dat snap ik ook niet goed? Waar ben je bang voor. Hier is het meer het uitbuiten van de situatie: als jullie weg zijn, mogen we dan wakker blijven tot jullie terug zijn en mogen we dan ook een bakje chips pakken

Merel

Merel

21-05-2012 om 11:29

Laat ze lekker liggen

Ik maakte hier alleen mijn kinderen wakker als ik onverwacht wegging. Vond het dan niet zo prettig als een kind wakker werd en mama was nergens te vinden. Maar verder laat ik ze lekker liggen. Je kan het 's avonds voor het slapen gaan nog even tegen ze zeggen, dat je morgenochtend al vroeg weg bent en dat ze nog lekker kunnen blijven liggen. Je kan nog een briefje op tafel leggen als je weggaat met waar je heen bent (voor het geval ze het alweer vergeten zijn) maar verder lijkt het me niet nodig om ze wakker te maken.

Verschil weekenddag/schooldag

Wij gaan in het weekend gewoon boodschappen doen en laten de oudste twee lekker liggen (bijna 12 en bijna 15). Ik leg meestal wel een briefje op de tafel dat we boodschappen aan het doen zijn. Het gebeurt regelmatig dat wij thuiskomen en dat ze nog steeds slapen, hebben ze niet eens doorgehad dat we er niet waren.

Als het voorkomt dat oudste eerste uren vrij heeft van school en ik moet werken, dan maak ik hem wakker. Hij komt zeer, zeer, zeer moeizaam uit bed (en gaat er ook zeer, zeer zeer moeizaam in ) en hij vraagt altijd of ik hem wakker wil maken.

's Avonds zijn we eigenlijk haast nooit weg. Binnenkort heeft middelste musical en dan gaat oudste 's avonds op jongste (3,5) passen. Wij leggen haar op bed en wachten even tot ze stopt met zingen. Dan heb ik liever niet dat hij naar bed gaat, mocht er iets zijn met jongste dan weet ik niet of hij wakker zou worden. Maar goed, we zijn dan tegen 10 uur thuis, dan ligt hij normaal gesproken ook nog niet op bed.

Net als anderen snap ik niet waarom ze 's avonds niet naar bed mogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2012 om 11:42

De avond ervoor

Als wij een gesprek op school hadden durfde mijn dochter niet eens naar bed te gaan. Ze was op dezelfde leeftijd als jouw jongens een beetje angstig bij dat soort gelegenheden. Als ze het wel gedurfd had, had ik er geen bezwaar in gezien.
Waarom je ze 's morgens wakker maakt begrijp ik niet helemaal. Als je de avond ervoor duidelijk afspreekt dat het huis leeg is als ze wakker worden en je legt ook nog eens een gezellig briefje op de eettafel of waar ze dan ook het eerste langslopen, dan lijkt mij dat genoeg. Ze zien dan dat je aan ze hebt gedacht.
Ik vraag me af welk signaal je afgeeft door je kinderen te 'verbieden' (verbieden is misschien een te zwaar woord) (door) te slapen als jij er niet bent. Dat het huis dan instort? Dat er ogenblikkelijk boeven zullen komen, of dat er meteen brand uitbreekt? Uiteraard kán het gebeuren, maar die kans is zo klein, dat ik je aanraad om ze te laten doen wat ze willen. Zolang ze maar niet aan het gas zitten. Je zou de oudste kunnen vragen om een beetje op te letten of de jongste de gebruikelijke dingetjes wel doet, zoals het licht uit, kraan uit, gewoon de zaken waar een jonger kind zich nog niet 100% verantwoordelijk voor kan voelen vanwege de leeftijd.

Maylise

Maylise

21-05-2012 om 11:45

Geen probleem

Mijn kinderen zouden best naar bed mogen als ik 's avonds weg ben. Ik zie ze het alleen niet zo vlug doen, ze blijven liever wakker tot wij thuiskomen. De jongste kinderen laat ik overigens niet heel laat alleen. Mijn dochter is 14 en heel verantwoordelijk maar ze vind alleen met de jongere kinderen thuis zijn wel eng dus ik blijf dan geen hele avond weg. Als een van de grote jongens ook thuis is dan is het geen probleem en blijf ik wel de hele avond weg. Mocht het dan na 12'en worden dan gaan ze wel gewoon slapen maar goed dan is er dus ook 'oppas' dus dat is anders. In elk geval heb ik sowieso geen regel over wel of niet naar bed gaan.

's ochtends ga ik regelmatig weg voordat de kinderen weg zijn. Mijn man is dan ook al weg. Ik maak ze niet wakker. Ze hebben zelf een wekker en ze zijn zelfstandig genoeg om zichzelf aan te kleden en naar school te gaan. Het gaat dan wel om middelbare scholieren. Zijn ze een keer te laat dan regelen ze dat zelf met de school. In de vakantie bel ik wel even halverwege de ochtend om te kijken hoe alles er voor staat & wat de plannen voor de dag zijn.

Vanaf middelbare school

hebben ze op willekeurige dagen vrij. Gewone donderdagen midden in het jaar (leerlingbespreking of zo). Dan laat ik oudste lekker slapen. Als hij weg gaat verwacht ik dat hij een briefje neerlegt met de mededeling waar hij heen is en hoe laat hij terug is. Ik vind dat dat moet kunnen vanaf de middelbare school.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat oudste een zelfstandige en (meestal) verstandig type is. Nu middelste volgend jaar naar de middelbare school gaat hou ik een beetje m'n hart vast. Hij is zo'n type die de achterdeur vergeet op slot te doen en zo (oooooooo, jaaaaaaa, maaaaaaaaar maaaaaaaaaam, dat had je toch niet gezegd! (alsof ik dat iedere dag ga zeggen)).

Laten slapen (en vit ot)

Ik laat mijn kinderen uitslapen als ik weg moet. Meestal weten ze dat de dag tevoren en anders maak ik ze heel even wakker om te zeggen dat ik weg ben zodat ze zich niet af hoeven te vragen waar ik ben. Maar ze hoeven van mij niet op te staan ofzo.

Vic, gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter. Meisjes van 13...

skik

Lizelot

Lizelot

21-05-2012 om 13:18

Bij ons

Ik laat de kinderen slapen als ik vroeg weg ga,jongste is 11.Mijn dochter mag vanaf de brugklas ook blijven liggen als ze eerste uren vrijhad.Als ik 's avonds weg ga ,dan moet oudste thuis blijven.Maar dan mogen ze wel gaan slapen.

Nooit over nagedacht

Ik heb nog nooit de kinderen wakker gemaakt als zij vrij waren of nog niet op hoefden omdat ik wel op was en moest werken. Zie daar echt het nut niet van. Heb ook nog nooit een briefje neergelegd. Ik sta ook niet vroeg op als ik vrij ben en de kinderen niet. Vanaf welke leeftijd dat is weet ik niet, ik denk vanaf eind groep 8/middelbare school. Dus 11 of 12.
Goh, echt nooit over nagedacht. Alleen over dat zelf uitslapen als de kinderen wel op zijn voel ik mij heeeel soms een pietsje ontaard.

Fiorucci

Fiorucci

21-05-2012 om 19:26

Briefje

Vanaf een jaar of twaalf ga ik gerust even weg als de kinders nog slapen. Ik leg even een briefje neer waar ik ben en ik heb altijd telefoon bij me. (Maar dat heeft deels ook te maken met een acute medische situatie die hier zomaar zou kunnen ontstaan met de oudste. Ik wil dus dat ik altijd bereikbaar ben.)

Vic

Vic

21-05-2012 om 22:30

Uitslapen op schooldagen?

Dat zou ik niet zo snel doen. Oudste gaat meestal rond half 8 de deur uit, en ik sta altijd net voor die tijd op om haar uit te laten. Ik zou het wel sneu vinden om gewoon in bed te blijven liggen en haar alleen te laten vertrekken. In het weekend slaap ik natuurlijk wel gewoon uit (tot een uur of 10), terwijl de kinderen al een tijdje beneden zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.