Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of niet verhuizen

Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land. Nu zijn ze daar naar een zorgwoning verhuisd. Ik zou met mijn gezin in hun oude woning kunnen gaan wonen, maar ik kom er voor mezelf niet goed uit of dit een goed idee is. De jongste zit nu in groep 8, dus voor haar zou het wel kunnen om te verhuizen van de zomer, dan kan ze daar beginnen op de middelbare school. De oudste zit in de 2e en zou dan van school moeten veranderen. Daar zullen ze met het ov naar school gaan en helaas de 1e 2 jaar niet elke dag in hetzelfde gebouw zitten. De jongste is dan net 11. Ik vind dat toch wel pittig voor haar. Hier kunnen ze samen op de fiets naar hetzelfde schoolgebouw. De oudste voelt zich hier fijn op school en heeft vriendinnen, maar het is niet zeker dat ze op deze school zal blijven, want het gaat soms best wel moeilijk. En zo zijn er meer dingen. Er zijn plussen, er zijn minnen op allerlei vlakken, maar ik kom er gewoon niet uit. Maar ik wil het graag goed doen voor de kinderen en voor onszelf natuurlijk.


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

31-12-2023 om 09:46

Vinden je kinderen het leuk dan, om in hetzelfde gebouw naar school te gaan? Mijn grote broer wilde zijn kleine zusje echt niet elke dag tegenkomen.

Ik vond met het ov naar school gaan heel fijn. Voelde wat onafhankelijker en ik had een schakelmoment tussen school en thuis. Bleek goed te werken.

Is het huis geweldig?
De plek . Het dorp?

is er werk ?

Mijn eerste vraag zou ook zijn: kun je er gemakkelijk een leuke baan vinden die voldoende betaalt? Dat is toch de basis van alles.

Helemaal naar de andere kant van het land verhuizen terwijl het niet echt nodig is, is zo wie zo heftig. Zien je kinderen zo'n verhuizing zitten? Hoe is de omgeving qua populatie; zullen ze daar makkelijk vrienden maken? Kunnen ze daar ook hun sport/ clubjes/ hobby's makkelijk voortzetten of zijn er bv wachtlijsten. Is de omgeving leuker dan waar jullie nu wonen etc. Kijk voor jou is het, het huis van je ouders met alle ( nostalgische) gevoelens die daar bij komen kijken maar voelen zij het ook zo?

Waarom zou je willen verhuizen? Is het daar mooier, beter noem maar op. Of omdat het de woning van je ouders is? Kom jij er zelf vandaan, of zijn je ouders er later naar toe verhuisd? 
En wil je het voor jezelf (je gezin) of voor je ouders? En zoals al genoemd is, hoe zit het met werk?

S.ndra

S.ndra

31-12-2023 om 10:01 Topicstarter

De kinderen vinden het fijn om samen naar school te gaan. Ik vind de jongste dan nog wel jong om met de trein en de bus naar school te moeten. Ik heb dit zelf vroeger ook gedaan, maar de school is verplaatst en zit nu op een ongunstigere plek dan toen, en ik was 13, zij is dan 11.

Het huis is mooi en ruim, maar veel onderhoud. De locatie is mooi en heel veel dichterbij mijn ouders dan waar we nu wonen. Maar hoe lang nog? Qua werk kan het. De faciliteiten in die regio zijn minder dan waar we nu wonen.

Is de plek waar je nu woont zo niet fijn dat je liever ergens anders wilt gaan wonen?
Wil je in het oude huis gaan wonen om zo dichter bij je ouders te zijn igv nood? In dat geval gaan vele oudere mensen dichter bij hun kinderen wonen, zodat het leven van hun kind en gezin niet op zijn kop wordt gezet. Verhuizen heeft alleen nut, als je nu niet naar je zin woont.

Dat de kinderen het fijn vinden om samen naar school te gaan is een tijdelijke situatie. Over een jaar of een paar jaar is dat weer anders, dat zou ik niet meenemen in mijn beslissing. 

Wel zou ik kijken of je het uit nostalgische overwegingen zou doen. Als het huis niet vrij was gekomen, had je dan bedacht dat je die richting uit wilt?

Vrijevlinder schreef op 31-12-2023 om 10:08:

Dat de kinderen het fijn vinden om samen naar school te gaan is een tijdelijke situatie. Over een jaar of een paar jaar is dat weer anders, dat zou ik niet meenemen in mijn beslissing.

Wel zou ik kijken of je het uit nostalgische overwegingen zou doen. Als het huis niet vrij was gekomen, had je dan bedacht dat je die richting uit wilt?

Daarom zou ik juist nog een paar jaar wachten. Op die leeftijd is een sociaal netwerk heel belangrijk. Dat zou ik niet zomaar opbreken. 
Wat vinden de kinderen er zelf van?

S.ndra schreef op 31-12-2023 om 10:01:

De kinderen vinden het fijn om samen naar school te gaan. Ik vind de jongste dan nog wel jong om met de trein en de bus naar school te moeten. Ik heb dit zelf vroeger ook gedaan, maar de school is verplaatst en zit nu op een ongunstigere plek dan toen, en ik was 13, zij is dan 11.

Het huis is mooi en ruim, maar veel onderhoud. De locatie is mooi en heel veel dichterbij mijn ouders dan waar we nu wonen. Maar hoe lang nog? Qua werk kan het. De faciliteiten in die regio zijn minder dan waar we nu wonen.

Nu vinden kinderen het fijn om samen te gaan, maar dat kan zo maar anders zijn zodra ze flink puberen. De faciliteiten zijn minder en dat is juist voor kinderen belangrijk, huis is ruim maar vergt veel onderhoud, en opa en oma hebben het eeuwige leven niet dus dat dichtbij wonen is maar tijdelijk praktisch, school zit ver weg......kan de locatie best mooi zijn maar is dat het allemaal waard? Persoonlijk zou ik die stap niet zo snel maken, ik zie meer nadelen dan voordelen.

Dees! schreef op 31-12-2023 om 10:15:

[..]

Daarom zou ik juist nog een paar jaar wachten. Op die leeftijd is een sociaal netwerk heel belangrijk. Dat zou ik niet zomaar opbreken.
Wat vinden de kinderen er zelf van?

Het lijkt me dat het voor de kinderen over een paar jaar nog vervelender is dan nu. 

Wat zouden jouw eigen drijfveren zijn om daar helemaal heen te gaan? Alleen maar een huis? Dat heb je nu ook. Ik lees alleen maar over de kinderen. Die vragen hier niet om. 

Als je nu fijn woont zou ik het niet doen. Verhuizen brengt veel onrust en gedoe met zich mee, je moet wel heel goede redenen hebben om dat aan te gaan.

Opa en Oma hebben niet het eeuwige leven. Als je kinderen nu lekker in hun vel zitten, vriendinnen hebben, zie ik niet in waarom je wilt verhuizen.

Ik snap de plussen niet; daar schrijf je niet over. Verwacht dan ook geen ander advies dan wat je al weet: voor de kinderen wordt het pittig en in eerste instantie niet leuk. Dat betekent niet dat je het niet moet doen, of dat het voor het gezin niet uiteindelijk het beste is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.