Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Shifra

Shifra

21-04-2013 om 11:54

Welke afspraken alcohol - uitgaan

Hoi mede ouders

ik heb gehoord op een voorlichtingsavond van Tactus dat het helpt als je met je kinderen een afspraak maakt mbt de hoeveelheid alcohol die ze nuttigen op een uitgaansavond.Als je dat nl niet doet blijkt uit onderzoek dat kinderen meer gaan drinken, dan als je dat wel doet. En als ze zich niet aan die afspraak houden, moet dat consequenties gaan hebben, bv de volgende keer niet uitgaan of eerder thuis zijn.
Ik ben nu aan het bedenken wat ik acceptabel vind qua alcoholgebruik.Verbieden heeft nl geen zin. Mijn zoon van 15 drinkt nl toch wel. Dat doet hij nu ook.
Ik hoorde op die avond dat jongens van 15 jaar op deze leeftijd gemiddeld 5 eenheden drinken op een avond.
Veel jongeren vertellen dat (natuurlijk) niet.
maken jullie afspraken met je kinderen?
Ik overweeg zelf om een alcoholblaastest te kopen.

groet, shifra

Oke ben benieuwd

Ik ben benieuwd Sifra. Zo zou ik het zelf niet doen. Je wilt juist dat kinderen zelf goed gaan kiezen, en met straffen gaan ze dat weer bij jou leggen. Je trekt de beslissing naar je toe. Maar misschien hangt het van het kind af. Overigens wil ik ook dat ze bij mij terecht kunnen als er iets is, of fout gaat, en dat verhoudt zich ook niet goed met verbieden.
Maar misschien wordt het lastiger als je kind veel gaat drinken of zo.

Blaastest kopen?

Dat gaat me toch echt veel te ver hoor. ik ben voor gesprekken over alcohol en zeker afspraken maken( niet dronken thuiskomen)en wijzen op de gevaren van alcohol etc.
Maar verder wil ik mijn kind het vertrouwen geven dat hij/zij hier verstandig mee om gaat.
en ja, het risico bestaat dat kind dan wel een keer over mijn( en zijn?) grenzen gaat en wel dronken thuiskomt.
Ten eerste is dat een mooi leerproces ,want beroerd, misschien wel kotsen en knallende hoofdpijn de dag er na.
en ten tweede leert een kind meer van foute ervaringen dan van ouderlijke bescherming in de vorm van straf.
Bovendien denk ik niet dat als je een paar keer in je leven echt goed dronken bent, je meteen een hersenbeschadiging ontwikkelt.
Mocht er eventueel wel een situatie ontstaan waarin kind elke week( mijn 16 jarige mag trouwens maar 1x per maand uit)bezopen thuis komt, dan moeten er misschien andere maatregelen komen, maar een blaastest vind ik echt te ver gaan.

5 consumpties bij 15 jaar?

Wat is dat waanzinnig veel. Gemiddeld. Kreun. Ook een kleine hoeveelheid alcohol beschadigt al de hersenen van jongeren. Vijf consumpties vind ik niet weinig. Zelf ben ik gevloerd na zo'n dosis. Als je alcohol drinken niet kunt voorkomen maar wel kunt beperken lijkt me dat een goed idee. Al is het maar om hersenbeschadiging te beperken.

Heks

Heks

21-04-2013 om 14:23

Afspraken en blaastest

De afspraken hier in huis zijn tot 16 geen druppel (en voor de jongsten wordt dat 18 jaar). Lukt hem/haar dit niet om zich daar buitenshuis aan te houden dan is het het volgend weekend thuisblijven.
Na de 16 jaar wordt er geen sterke drank of mixdrankjes gedronken en niet meer dan 2 of 3 glazen bier of wijn per avond, afhankelijk of er ook gegeten wordt en van de tijd waarin ze worden gedronken. Drie glazen in een half uur is niet acceptabel, maar 3 over een periode van 8 uur is wat anders.
Waarom sterke drank en mixdrankjes een slecht idee zijn als je 16 jaar bent en krap 50 kilo weegt heeft mijn dochter toch zelf proefondervindelijk willen onderbouwen; dus een keer stomdronken thuis gekomen, gekotst en een mega kater. Sindsdien geen problemen meer gehad. Mijn kinderen "mogen" het één keer zelf ondervinden hoe alcohol werkt en daarna volgen er sancties. Tenzij je je echt in coma drinkt (maar dergelijke extreme dronkenschap is bij ons niet aan de orde) geloof ik dat de gevolgen van die hersenbeschadiging ook worden overtrokken en met hysterie schiet niemand op.
Wij hebben die blaastest in huis; ooit gekregen op een symposium over verslavingszorg, maar je moet wel 2 glazen ophebben wil hij goed uitslaan en voor die hoeveelheid heb ik dan weer geen test nodig, dat zie en ruik ik ook wel zonder test.

Jesse_1

Jesse_1

21-04-2013 om 19:12

Waar haalt hij met zijn 15 jaar alcohol vandaan?
En hoe komen jongens van 15 jaar op 5 (!!) eenheden drinken op een avond als alcoholbezit verboden is? Met name omdat dit een gemiddelde is en er ook (heel veel hoop ik) jongeren zijn die (nog) niet drinken.
Maar waarschijnlijk zit ik gewoon onder een steen of zo hoor

Ely

Ely

21-04-2013 om 19:48

Nou jesse

Gezellig onder die steen . Alleen ik verbaas me vooral over die vijf glazen. Ik drink er zelf drie hahaha.

Hoe ze eraan komen? Misschien oudere broers en zussen? Andere ouders die makkelijker zijn? Kroegbaas die niet oplet? Schuurfeesten waarvoor wordt ingekocht door oudere kinderen? Zoals gezegd, ik zit ook beetje onder die steen geloof ik. Maar ik gok op bovenstaand.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Afspraak

Een afspraak hoeft op zich niet slecht te zijn natuurlijk. Je kunt je kind adviseren om een streefgetal te nemen en zich daar dan aan te houden.
In het kader van het algehele alcoholgesprek. En je kind daar dan vlak voor een uitgaansavond aan herinneren.
Als een kind alcohol wil drinken dan.
Het kan niet zo zijn dat je als ouders een eenzijdige afspraak maakt. Op deze leeftijd kun je dat niet meer afdwingen zonder het vertrouwen van je kind te schaden.

Afspraak met zichzelf

Dan gaat het meer om een afspraak dat een kind met zichzelf maakt en de manier waarop hij of zij kan zorgen dat dat ook gaat lukken, ondanks peerpressure en andere verleidingen.

Koolmees

Koolmees

21-04-2013 om 20:19

Vraag het me ook af

Ik vraag me ook af, waar die vijf glazen per avond van vijftienjarigen vandaan komen. Vooral als het een gemiddelde is. Ik herken het niet in mijn omgeving. Ken toch al aardig wat pubers en de meesten drinken niet of nauwelijks. Maar misschien zit ik ook wel onder een steen, dat kan natuurlijk.

Ik vraag me af of dit getal gebaseerd is op onderzoeken als 'Schoolkracht'. http://www.ggdmn.nl/schoolkracht/vragenlijsten/inkijkexemplaar-vragenlijst-schoolkrachtvo-2011-2012.pdf Dat is een ggd onderzoek, waarin kinderen het hemd van hun lijf wordt gevraagd over sex, roken, alcohol en drugs. Mijn dochter vertelde dat bij haar in de klas, bijna niemand die vragenlijsten serieus heeft ingevuld. (zij heeft hem niet ingevuld, omdat wij geen vertrouwen hebben in de ggd.) Het zijn dan ook 130 saaie vragen. Ik zou die ook niet serieus ingevuld hebben, als ik puber was geweest. En dan krijg je natuurlijk wel een vertekend beeld.

Maylise

Maylise

21-04-2013 om 21:58

Inderdaad

5 eenheden met 15 jaar gemiddeld? Dat is wel erg veel. Hier mogen ze met 15 jaar nog niet eens echt uit en als ze al ergens heen mogen 's avonds/ 's nachts dan is de afspraak gewoon 0 eenheden. Drinken mag pas als ze 18 zijn. Van de overheid mag het misschien eerder maar van ons niet.

Ik heb ze uitgelegd dat drinken je beoordelingsvermogen beïnvloed en dat je door het drinken van alcohol makkelijker in de problemen raakt bij het uitgaan en dat dit juist gelegenheden zijn waarbij je wel in controle wilt zijn omdat je anders makkelijker betrokken raakt bij vechtpartijen of last krijgt van vervelende jongens en dat het moeilijker is om hiermee om te gaan als je te veel hebt gedronken.

Natuurlijk kunnen ze stiekem drinken maar als wij daar achter komen dan gaan ze voorlopig niet uit. Nu moet ik wel zeggen dat mijn kinderen sowieso geen drinkers zijn dus deze regel heeft nooit echt voor problemen gezorgd. Ik zal niet met zekerheid zeggen dat ze nooit eens stiekem wat drinken maar in elk geval heb ik het nooit gemerkt.

Yura

Yura

22-04-2013 om 10:16

Ook onder steen

Hier ook iemand onder een steen. Heb een zoon van 15 (net dus dat maakt misschien wel verschil), maar ik ben er toch echt van overtuigd dat hij nog nooit alcohol gedronken heeft. Hij gaat trouwens ook niet uit. Soms gaan ze 's avonds bij iemand thuis "chillen", dat houdt in dat ze gaan playstationnen en cola drinken en chips eten. Dat laatste is al spannend genoeg, want hij krijgt niet vaak cola. Soms gaat hij naar een schoolfeest, maar daar wordt niet gedronken. Laatst zijn ze met en groep naar een film geweest die om half 11 begon, dat was eigenlijk wel het spannendste in zoons uitgaansleven tot nu toe.

aq72

aq72

22-04-2013 om 15:58

Verantwoordelijkheid geven

Wij hebben met onze kinderen afgesproken geen alcohol tot 18 jaar.
Onze zoon (bijna 17) bezoekt regelmatig een zuipkeet in de buurt. Een plek waar jongeren uit de buurt elkaar ontmoeten. Vaak ontaardt het daar in "in drinken" voor dat ze uitgaan. Onze zoon houdt zich volgens ons wel meestal aan de afspraak. Laatst bekende hij 1 echt fkesje bier te hebben gedronken. We bespreken met hem de gevolgen van alcohol gebruik op jonge leeftijd, en we verwachten van hem dat hij verstandig is. We leggen de verantwoordelijkheid bij hem neer, en dat gaat goed. Hij is goed in staat groepsdruk te weerstaan. Als onze zoon naar de keet gaat dan neemt hij zelf alcoholvrij bier mee. Dan kan die toch een beetje mee doen.

Heks

Heks

22-04-2013 om 18:21

Voor de dames onder de steen

Een vriendengroep met oudere kinderen is de meest voor de hand liggende manier. Mijn zoon was veruit de jongste in zijn team (geen voetbal ) en toen ze kampioen werden kwamen er een paar kratten bier (ook voor de fans). Hij heeft toen als 15 jarige zijn pilsje meegedronken.
Andere methode is de fake-ID, doorgaans de ID lenen van een ouder iemand en charmante dames krijgen alles geregeld wat ze willen. Mijn 13 jarige zoon werd in de AH gevraagd door een wildvreemde volwassene of hij alcohol voor ze moest kopen. Zuipketen zijn berucht, maar ik snap ouders die daar hun 16-minners naar toe laten gaan niet.
Maar peer-pressure is belangrijk. Het is fijn als je kind in een groep verkeerd waar dronkenschap echt ontzettend suf en niet cool gevonden wordt.

Even anders

Even anders

22-04-2013 om 20:59

Net als yura

hier ook een oudste 15-jarige. Wordt er als jongste van de rowan-groep bij de scouting wel een beetje op aangekeken dat door hem er nog niemand bij groepsactiviteiten alcohol mag drinken (de rest is allemaal 16 of 17). Zij spannendste avonden 'uit' zijn tot nu toe schoolfeesten waar een strikte leeftijdsgrens is voor alcoholgebruik (en ook goed gehandhaafd), en laatst een avond film kijken en cola/energy/chips met wat scoutingvrienden. Die dus uit zichzelf de drank beperkt hebben tot alcoholvrij, terwijl het niet om een georganiseerde scoutingactiviteit ging.
Hij wordt in oktober 16, dus 'mag' dan nog net wel vanaf zijn 16e alcohol. Hij weet heel goed wat te veel alcohol voor effect heeft, dat heeft hij (helaas) regelmatig bij zijn vader gezien. Ik ben juist daarom niet heel bang dat hij ook veel gaat drinken. Aan de andere kant juist wel, omdat hij zo op zijn vader lijkt...

Reactie van puber onder steen

Zoonlief is nog maar net 14, en die was geschokt over die vijf eenheden van 15-jarigen. Hij kent ook eigenlijk geen drinkende pubers, zit op school met vnl. Amerikanen, dus kan zich weinig voorstellen bij drinkenonder de 21.

Yura

Yura

23-04-2013 om 09:08

Anders

Ik denk dat het niet helemaal vergelijkbaar is als je in het buitenland woont. Maar ik kan het ook echt niet begrijpen 5 eenheden. Behalve een zoon van net 15, heb ik ook nog een neefje van ruim 15. Die is echt een stuk minder braaf dan mijn zoon en wat meer "streetwise", die rookt ook stiekum (denkt hij, alsof je dat niet ruikt), maar die gaat eigenlijk ook niet uit, hij sport hij vult vakken en gaat ook net als mijn zoon met vrienden wel eens chillen, maar dat is dan ook vaak gewoon met de playstation en een fles cola. Waar gaan al die 15-jarigen stappen dan? Is dat ergens terug te vinden die 5 eenheden?

P

P

23-04-2013 om 10:32

Ter verduidelijking

In de leeftijdsgroep 12-16 jaar drinkt 0,0% gemiddeld meer dan 3 glazen per dag (zal afgerond zijn). Als ze drinken drinken ze 0,6 glas per dag. Het gemiddelde kan dus nooit 5 glazen per feestje worden.

Hanne.

Hanne.

23-04-2013 om 11:04

Even door rekenen

12-16 jarigen drinken gemiddeld 0,1 glas per dag, dus 0,7 glas in de week. Als je 1x per 8 weken een feestje hebt (en je al je alchol daar drinkt) zit je aan 5 glazen per feestje.

En stel dat de 15 jarigen 0,2 glas per dag drinken (neem aan dat de 12 jarigen minder dan 0,1 glas per dag drinken). Dan zit je al met 1x per 4 weken een feestje waar je alcohol drinkt aan gemiddeld 5 glazen per feestje.

Weliswaar 16

mijn dochter is 16 en die vond die 5 eenheden helemaal niet zo raar klinken. Zelf drinkt ze 2 hooguit, tenminste dat zegt ze en dat lijkt ook zo te zijn. Maar vooral een aantal jongens met wie ze omgaat drinken veel meer. Bier is ook goedkoper dan wijn of een breezer. Jongens drinken bier. En dat begint al in de voetbalkantine op zaterdagmiddag.
Er is een groepje jongens in haar klas ( VWO 5) die met alle gemak meer dan 10 glazen achterover slaan. Die zijn bij elk feest dronken.
Gelukkig horen haar beste vrienden niet tot dat groepje.

Heks

Heks

23-04-2013 om 18:05

Bavianen

Mijn dochter noemt ze bavianen, die jongens die teveel drinken en zich dan asociaal gedragen. Bavianen zijn ontzettend niet cool, maar helaas niet altijd te vermijden. Toen mijn dochter een vriendje had die 16 was terwijl zij nog 15 was, vertelde zij hem dat als hij dronken werd op een feest zij hem verder zou negeren.
Mijn dochter heeft op haar 16e verjaardagsfeest (niet in huis) na lang beraad toch jongens uitgenodigd, maar haar oudere broer en een stel van zijn vrienden ook. Die hadden er wel lol in de bavianen m/v in toom te houden.

Haha

Bavianen vind ik een mooie omschrijving.
Maar hier is het toch niet zo dat de jongens erg vervelend worden volgens mijn dochter. Wel wat overdreven vrolijk en duidelijk dronken, maar ze blijven wel gezellig. En het lullige is dat het in de gewone omgang door de week echt heel erg leuke jongens zijn. Niets mis mee. Dus ook in het weekend mijdt mijn dochter ze niet. Ze horen bij de grotere groep die uitgaat en geven ( helaas) door hun vrolijke en aangeschoten gedraag ook wel veel sfeer aan de avond. Ik praat het niet goed, maar het is niet zo dat ze door iedereen gemeden worden als de pest. Ze drinken veel, met gemak 10 glazen gedurende de avond/nacht( ik denk nog wel meer) en gaan zondag weer aan hun huiswerk en halen prima cijfers. Die kinderen zien dus geen probleem.
Dronken meisjes zijn hier veel minder volgens mijn dochter.

Sjansje

Sjansje

23-04-2013 om 21:49

Vroegah

Ik dronk mijn eerste sneeuwwitje toen ik 14 was. Bier toen ik 15 was, en ook af en toe bessen (coebergh)En rond mijn 16 verstouwde ik als ik uitging ook regelmatig 5 glazen, meestal wel wat meer.
Nu ben ik wel wat verstandiger, hoor
Maar ik denk niet dat mijn ouders dat wisten.
Dronken jullie als puber nooit (teveel)?
Op mij komt het een beetje vreemd over dat "iedereen" hier zegt dat hun kinderen nooit drinken. Ik zie in mijn omgeving echt heel andere dingen. Maar dat kan ook aan mijn omgeving liggen

Klopt sjansje

Ik zie hier ook dat er in het weekend best veel gedronken wordt.
En om eerlijk te zijn heb ik geweldige herinneringen aan de uit de hand gelopen feestjes in mijn middelbare schooltijd. Net even over de grens, stiekem teveel drinken. Het hoort toch een beetje bij de puberteit en het is met al mijn klasgenoten van toen goedgekomen. Ik geloof dus ook dat het met die pubers van nu die in het weekend uit hun dak gaan goed gaat komen. Maar bij dat vertrouwen in de toekomst hoort naar mijn idee ook dat ik als ouder blijf roepen dat ze niet te veel moeten drinken. En dan is 5 op een avond bij een 15 jarige veel, maar niet onvoorstelbaar. Maar dat zeg ik dan maar weer niet tegen mijn dochter.

Dronken

Ook al is het hier anoniem denk ik niet dat ouders hier gaan vertellen dat hun grut ieder weekend dronken is. Die ouders mis je dan zeg maar in het verhaal.

Nou..........

Hier wordt door oudste (19) wel gedronken en haar vriendinnen/vriendengroep ook wel. En ik denk bij tijd en wijle best veel. Zeker meer dan 5 glazen, maar dan denk ik meer aan bepaalde feesten zoals carnaval, paasvuur-feest, oud-en-nieuw en natuurlijk koninginnedag.
Die dagen zijn al weken van tevoren hét gespreksonderwerp, van waar gaan we heen tot wat doen we aan. De rest van de weekenden blijft het beperkt, áls er al gedronken wordt. Er gaan ook weekenden voorbij dat er geen druppel wordt gedronken of alleen 1 glaasje witte wijn bij het eten. Of weekenden dat er zeer met mate wordt gedronken want maandag tentamen, zondag werken etc.etc. Zelfs niet alle feestelijke dagen worden met iédereen uit de groep beleefd, er zijn altijd wel afvallers die niet kunnen om meestal ook 'werkredenen'. Ik weet dat zeker de jongens uit de groep best héél veel kunnen drinken op zo'n groot feest, maar weet ook dat het daarna weer weken 'rustiger' is qua alcoholconsumptie. Als je van gemiddelden uitgaat denk ik dus dat ze in dat gemiddelde passen van 5 glazen per week. Maar die zijn 19,20 of 21! En volgens mij erg 'gemiddeld' hoe ze hun leven leven. Ze moeten ook nog werken en naar school en soms ook nog naar stage...als je je elk weekend over de top dronken drinkt hou je zulke weken volgens mij zelfs als 19,20 jarige niet eens vol! Alleen van alle werk/school-uren die zij maken krijg ik al bijna een hartaanval als ik ze zou moeten maken. En met een kater en stinkend naar de avond ervoor kun je op de bijbaantje niet verschijnen anders is het gauw gebeurd met je bijbaantje daar zijn ze zich terdege van bewust. Dat 15 jarigen zóveel drinken dat is iets totaal onbekends voor me. Ik ken geen 15 jarigen die drinken. En heb zelf een 15 jarige (meisje), die gaat met 2 euro op zak naar de disco en wordt gebracht en gehaald door ons. Verder is ze hoofdzakelijk thuis of bij vriendinnen, ook met een groepje en allemaal bij hun ouders in de kamer. En die ouders schenken hun geen alcohol dat weet ik zeker, alle ouders en pubers kennen elkaar al 10 jaar (vanaf groep 1 basisschool).
Wannneer zou die moeten drinken? En van welk geld? Ze kan 5 glazen per week niet eens betalen Oudste is nu wel in de leeftijd dat ze zoiets als ze dat al ooit gedaan had op d'r 15de open en eerlijk zou vertellen....Haar grootste misdrijf wat dat betreft was 2 glaasjes wijn op de verjaardag van haar vriendin die 16 werd en toen draaide de hele wereld al rond. Toen was ze 1 maand voordat ze zelf 16 werd en meteen genezen tot een behoorlijke tijd na haar 16de verjaardag
Nee wat 15 jarigen betreft zie ik het niet, herken het niet. Wat 19,20,21 jarigen betreft wel.
groeten albana

Albana

ik heb het ook over 16 en 17 jarigen. 15 weet ik zo niet precies.
Wat mij ook wel eens verbaasd is wat jij schrijft over hun drukke leven. Hier ook 16 en 17 jarige vwo-ers die echt elk weekend vrijdag (kort) en zaterdag ( tot 4 uur) uitgaan, een aantal drinkt fors. Daarnaast werken ze bij de AH meerdere dagen per week ( soms 's ochtends van 6 tot 8) , voetballen of hockeyen paar keer per week en in het weekend wedstrijden met het daar bij horende kantinebezoek. EN tussendoor moeten ze ook nog naar school en huiswerk maken. Het lukt ze allemaal wel. Ik zou na een weekend helemaal kapot zijn. Maar hier gaat de jeugd op zondag weer hard aan het huiswerk. Eigenlijk vind ik het nog knap ook.
Mijn dochter mag niet twee avonden in het weekend laat uit. Maar de meeste van haar vrienden doen dat wel.

Wat een verschillen....

Hier een 16 jarige VWO'er. Die gaat op hoogtijdagen wel eens uit (jaarmarkt, koninginnedag, oud en nieuw) maar absoluut niet op regelmatige basis. Wel een druk sociall leven hoor, met hele groepen vrienden en vriendinnen maar dat is dan in de sfeer van bij elkaar thuis rondhangen, samen zwemmen, schaatstsen of naar de bioscoop. In de hele klas zitten voor zover ik het van zoon weet 2 jongens die drinken, en dat wordt absoluut niet cool gevonden. Ze roken ook allebei, die 2, en dat is ook al niet erg cool. En volgens mij blijven ze ook alle 2 zitten dit jaar. Dus nee, het stimuleert ze niet echt om aan te haken. In zijn vriendenclub/klas drinkt echt verder niemand alcohol. Het is niet eens een onderwerp van gesprek. Ik heb eigenlijk het idee dat ze allemaal in hun hoofd al de 18 jaarsgrens hebben zitten. Ik heb er nog niet eens met zoon over gepraat, of ie al eens een biertje of zo zou willen. Heb het eigenlijk oook niet eens keihard verboden.

Zelf zijn we trouwens regelamtige (wijn) drinkers. ook wel eens gewoon op de woensdagavond een glaasje bij het eten als het zo uit komt. Heb niet het idee dat dat invloed heeft op zijn al dan niet aanwezige neigingen om ook eens wat te willen proberen.

Overigens ben ik zelf in mijn studententijd regelmatig behoorlijk aangeschoten (of erger0 geweest. maar no way dat ik als middelbare scholier al zwaar aan de drank zat. Tegen het eindexamen VWO, ja, maar niet veel eerder...

Ingrid

PS...heb overigens wel het gevoel dat leeftijd & alcohol ook een stevige relatie heeft met schooltype. Ex-basisschool-klasgenoten op het VWBO zijn wel stuk voor stuk al aan het bier (hoor ik via de diverse ouders)

Vwoers die drinken

heb je hier dus zeker wel. Maar roken doen ze geen van allen. Is ook overal verboden, dat scheelt.
Die VWO ers die nu niet drinken halen dat in het studententijd allemaal zo weer in. EN de VMBO-ers gaan eerder aan het werk en drinken dan weer minder.

Heks

Heks

24-04-2013 om 16:05

@ingridt

Ingrid schrijft "no way dat ik als middelbare scholier al zwaar aan de drank zat"
Hahaha, als puber in de nadagen van de hippietijd in het vrijgevochten Amsterdam blowde ik dat het een lieve lust was, en een incidenteel poedertje of pilletje ging er ook in, maar inderdaad alcohol drinken deed ik niet En dat VWO examen heb ik gewoon gehaald, zo tussen de bedrijven door.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.