Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Shifra

Shifra

21-04-2013 om 11:54

Welke afspraken alcohol - uitgaan

Sjansje

Sjansje

24-04-2013 om 22:06

Blowen

Blowen deed ik dan weer "pas" toen ik 18 was. Zwaardere middelen nooit.

Heks en sjansje

Jullie berichten en mijn eigen ervaring geven mij de hoop dat het ook met de jeugd van tegenwoordig wel goed zal komen.

2 avonden?

Wow, ik vind 2 avonden uit gaan én zo'n druk sociaal leven echt een beetje teveel van het goede. Misschien scheelt het dat oudste 's morgens om 7.00 uur moet beginnen op haar bijbaantje? Dat red je niet als je dan die avonden (nachten) ervoor pas 4.00 uur naar bed gaat....Het komt hoogstens eens voor als er b.v. een feestje (verjaardag b.v.) is en de avond erna een groot 'iets' is dat ze écht niet kunnen missen (b.v. carnaval) maar dan zorgt ze meestal er wel voor dat ze niet zo vroeg hoeft te werken. Dan ruilt ze met iemand of neemt vrij. Verder is het vooral veel bij iemand thuis hangen, maar dat is tot 12.00 uur ofzo. Of 's middags op terras hangen of uit eten/film en iedereen betaald voor zichzelf. Nee dat deed ze ook al niet toen ze 16/17 was. Toen was het ongeveer hetzelfde. Ze slaat ook uitzichzelf met regelmaat weekenden 'over'. Gaat ze helemaal niet uit, geen zin, moe, niemand kan, iedereen moet vroeg werken/veel verslagen maken, er komt/gaat toch niemand. Jongste beperkt zich buiten een paar keer per jaar naar tienerdiscogedoe nog tot ijsjes eten en bios, zwemmen en voetbal kijken De laatste tijd is ijsjes eten en voetbal kijken favoriet.
groeten albana

Hmmm, die relatie met schooltype

geloof ik niet in. Misschien wel hoe vroeg een kind begint met drinken. Maar hoeveelheden? VWO-ers kunnen d'r ook wat van, jongens én meisjes.

Hier een 15-jarige die niet drinkt en zelden uitgaat in een uitgaansgelegenheid.Wel bij vrienden chilled (en morgen een paar daagjes met vrienden op vakantie gaat). 16-jarig gaat zo'n beetje 2 wekelijks uit. Is bij mijn weten nog nooit aangeschoten geweest. Drinkt behalve een paar biertjes (hooguit 3) geen sterke drank, volgens afspraak met ons. Hij moet zich 's nachts bij thuiskomst melden bij mij. Deels check of hij thuis is, deels check op zijn toestand. Nog geen problemen meegemaakt. Overigens drinkt hij alleen bij stappen, thuis nooit.

Tihama

Tihama

30-04-2013 om 12:14

Wel relatie met schooltype

http://www.trimbos.nl/webwinkel/productoverzicht-webwinkel/preventie/af/~/media/files/inkijkexemplaren/af1012%20preventie%20van%20schadelijk%20alcoholgebruik%20en%20drugsgebruik%20onder%20jongeren_web.ashx

(pff wat een link)

VMBO-b: 80% van de jongeren heeft afgelopen maand alcohol gedronken, 48% heeft ervaring met binge
drinken. VWO: 51% van de jongeren dronk afgelopen maand, 25,2% heeft ervaring met binge drinken
(Monshouwer et al., 2008)."

Diezelfde relatie geldt trouwens voor roken. Percentage rokers daalt met oplopend schooltype.

Idem cannabis. Bij XTC geldt dat er wel hoger gebruik is op REC-4-scholen, maar niet tussen de gewone schoolniveaus.

Zowel het drank-als drugsgebruik onder studenten ligt lager dan onder de rest van dezelfde leeftijdsgroep. Daarbij zijn dan weer opvallende verschillen tussen leden van studentenverenigingen en niet-leden. De eerst zuipen meer en gebruiken meer softdrugs. De niet-leden gebruiken meer harddrugs.

Fascinerend hoeveel onderzoeken hier naar gedaan worden

Tihama

15 jarige zoon die stiekem drinkt

De eerste keer (14 jaar) betrapt doordat ik 2 lege flesjes bier op zijn kamer vond. Lang gesprek gehad, op alcohol gevaar gewezen en de belofte het niet meer te doen. Nu net 15 en samen met vriendje (14 jaar) chillen op zijn kamer en er de volgende dag achter komen dat ze bier hebben gedronken, ieder 2 flesjes. Wederom een gesprek en met klem er op gehamerd dat het niet acceptabel is en dat we dit niet willen. Na onderzoek in kelder en het tellen van de flesjes die tekort zijn in het krat op zoek gegaan op zijn kamer, en juist daar stonden ze verstopt achter in een (bank) kast. 8 stuks. waarschijnlijk al eerder genuttigd dan de 2 waar we hem op aanspraken. Volgens mij loopt dit uit de hand. Wat nu?

negeren

Een kind op die leeftijd kun je niet tegenhouden als de eigen innerlijke motivatie ontbreekt. ik zou er nuchter mee omgaan. Als je het niet wil dan meldt je dat aan je zoon. Je wilt het niet hebben thuis. Als je alcohol vind, en je let op, dan gooi je het weg.
Meldt ook even dat het verboden is tot hij 16 jaar is. Maar geef ook aan dat hij altijd bij jou terecht kan, ook al is hij bang dat je boos wordt, je kunt hem uit de sores helpen. Ik zou nooit willen dat mijn kinderen mijn hulp niet vragen om iets dat ik niet wil.
Ik heb mijn zoon overigens eerst alcoholvrij bier gegeven op zijn 14e, zo heb ik het nog een tijdje kunnen rekken. Gelukkig is hij niet van de alcohol, als hij al drinkt, hij is nu 17. Hij rookt weleens wiet en dat combineert niet goed met alcohol.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

22-10-2013 om 12:41

verbieden

heeft wel degelijk zin. Al zal het kind die een verbod heeft er zich misschien niet aan houden: onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die wel een uitdrukkelijk verbod hebben gekregen toch altijd nog minder drinken dan kinderen van de ouders die zeggen'ik verbied het niet want ze doet het toch wel'
Echt, je maakt je er te makkelijk vanaf als je dat zegt!

Gelukkig

Ben ik er klaar mee. Zoon wordt 18 en ik vind het goed zo. Zelf kom ik uit een milieu waar thuis vaak strenge regels golden en waar kinderen er berucht om waren dat als ze dan eens de vrijheid hadden, bijvoorbeeld op de camping, dat ze zich dan helemaal te buiten gingen. Daar heb ik een balans in gezocht en gevonden. Dus ben ik er nu klaar mee. Zoon doet het goed en het is verder gewoon zijn verantwoordelijkheid.
Dochter heeft al helemaal geen neigingen, dus hopelijk gaat dat nog veel makkelijker.

Verbieden

Ik heb mijn kinderen zo goed mogelijk voorgelicht inclusief de aanleiding en de voordelen van de blauwe knoop. Maar iets verbieden dat je niet kunt handhaven of 'afspraken' maken die eenzijdig zijn opgelegd lijkt me niet handig.
Ik denk wel dat de cijfers nog wel een tijdje zullen dalen. Er is meer bewustwording denk ik en ik geloof ook wel in het goede voorbeeld geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.