Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

welke fin. gevolgen laat je je puber zelf dragen?

Peiling

Wie betaalt een gestolen laptop in dit geval?
73 stemmen
7%
36%
47%
11%

rionyriony schreef op 19-09-2021 om 08:22:

[..]

Klopt, ik was ook het kind wat het meest "verwend" was met spullen, hoewel dat tegenwoordig "armoedig" genoemd zou worden.
Maar omdat je het geld niet zelf hebt verdiend, "beleef" je de prijs niet zelf dus ben je onverschilliger.

Dat veranderde op slag toen ik mijn geld zelf moest verdienen.

In dit geval heeft haar dochter toch echt 1500,- zelf bij elkaar gesprokkeld dus wat dat betreft kan ze prima sparen en het zelf kopen. 
Dochter lijkt vooral wat problemen te hebben met de executieve functies. Dat hoeft niet per se een achterstand te zijn maar meer vaak gewoon niet weten hoe je dingen op de juiste manier aanpakt. Waarschijnlijk veel in haar hoofd met allerlei andere dingen bezig zijn waardoor er geen ruimte is om te denken aan je fiets op slot zetten, want het hoofd is al elders bezig. 

Diyer schreef op 18-09-2021 om 21:41:

Zinnige opmerking Pino. Zal allicht een deel van het probleem zijn. Want zo lang wij kinderen hebben, hebben we al meningsverschillen over hoe we ermee omgaan. Onze oudste fietst daar makkelijker doorheen. Onze jongste niet en daar hebben we al hulp voor toen wij nog bij elkaar waren. Dus het is waarschijnlijk ook een stuk reageren op hij wij ermee omgaan. Maar dan wel al jaren en jaren en jaren geleden ontstaan.

Qua geld Marty, ex wil het dan betalen vd spaarrekening die wij samen in het leven hebben geroepen voor later voor onze kinderen. Hij beheert die spaarrekening en kan zonder mijn handtekening het geld daarvan afhalen. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil. Hij zegt dat ik er dan geen last van heb. Ik heb aangegeven dat dat geld voor de helft van mij is en ik niet wil dat hij eenzijdig dat aanspreekt, want daar was het niet voor bedoelt, ondanks zijn goede intenties dat ons kind er dan geen last van heeft (en wij ook niet, want het staat al apart, dus het raakt niet direct onze portemonnee). Hij vindt geloof ik dat dat 'mag', want een rechtvaardig doel. Maar goed, ik ben toen weggelopen uit de discussie, want hij werd lelijk en begon mij vanalles te verwijten. Niet bepaald een moment om dat verder uit te werken.

Geen geld meer op die rekening storten, maar zelf een spaarrekening openen.

tja lastig. Als dat geld toch al op een spaarrekening voor haar staat zou ik het maar even zo laten en de laptop door haar vader daarvan laten aanschaffen. En als de laptop inderdaad 'verdwijnt ' dat op dat moment uitdiscusseren. Die fiets is zuur, maar ze heeft zichzelf gestraft omdat ze nu weer op de gewone fiets moet.
Je gaat de discussie met je ex toch niet winnen,  als dat wel zo zou zijn dan waren jullie nu niet uit elkaar. 
Pick your battles, anders geraak je nooit uit die overspannenheid waar je nu in zit.  Zoals jij wil dat het gaat, gaat toch niet gebeuren door de instelling van je ex. 

Diyer

Diyer

19-09-2021 om 10:13 Topicstarter

Viva-amber schreef op 19-09-2021 om 06:16:

[..]

Ze heeft ook geen laag IQ? Zwakbegaafd? Wanneer ze het de miljoenste keer doet, dan leert zij niet. Ook aan een laag iq en een leerachterstand kan een kind niet zoveel doen en het is wel degelijk een aandoening.

Ze is geslaagd voor havo, dus geen laag iq

Diyer

Diyer

19-09-2021 om 10:14 Topicstarter

rionyriony schreef op 19-09-2021 om 08:16:

Ik vind het overigens wonderlijk om bij voorbaat te zeggen dat de laptop 1200 euro zal kosten.

Wat echt van belang is welke specificaties hij moet hebben: hoeveel opslag, hoe snel e.d. En of dat echt móet of alleen een wens is.

Als pa hem wil kopen moet hij zijn gang gaan maar jij hoeft je niet te laten dwingen tot een bijdrage hoger dan jij in gedachten had.

De laptop is al gekocht. Adhv de specificaties begon daarmee zo'n beetje de prijs. 

PriceyRook54

PriceyRook54

19-09-2021 om 10:18

Oh wat erg, die fiets, daar zou ik ook buikpijn van hebben. Heeft zij hier zelf ook buikpijn  over trouwens?
Ik denk toch dat ik een verzekering zou nemen voor die laptop en letterlijk dagelijks zou zeggen “let op je laptop, doe hem in je tas” en tja, op hoop van zegen dan maar. Mijn dochters hebben allebei een iPad voor school, met volledige verzekering, en dat gaat al drie jaar goed. 

Diyer

Diyer

19-09-2021 om 10:21 Topicstarter

Ik moet het idd maar gaan doen dat ik mijn eigen koers ga varen, waar haar vader dan boos over mij op wordt en mij verwijt een slechte moeder te zijn, hem de gevolgen laat dragen en ik een enorme egoïst ben bijv. Ik ben daar nogal gevoelig voor. Ik denk ook dat ik ga vragen de helft van het spaargeld naar mij over te maken, omdat ik hem nu niet meer vertrouw met dat mijn nee een nee is. Hij zei dat hij het daar dan toch van ging betalen en dat voelt niet alsof hij mijn mening daarin respecteert. 

Ik stel voor dat je ex de kosten dekt want van hem moest die spiksplinternieuwe dure ebike er kennelijk komen. Er zijn ook ebikes van 1000 euro, die zijn mogelijk beter geschikt. Bij sommige kun je de accu eruit halen tegen diefstal.

Diyer schreef op 19-09-2021 om 10:21:

Ik moet het idd maar gaan doen dat ik mijn eigen koers ga varen, waar haar vader dan boos over mij op wordt en mij verwijt een slechte moeder te zijn, hem de gevolgen laat dragen en ik een enorme egoïst ben bijv. Ik ben daar nogal gevoelig voor. Ik denk ook dat ik ga vragen de helft van het spaargeld naar mij over te maken, omdat ik hem nu niet meer vertrouw met dat mijn nee een nee is. Hij zei dat hij het daar dan toch van ging betalen en dat voelt niet alsof hij mijn mening daarin respecteert.

Je kunt ook een en/en rekening voorstellen. Dan mag er niets van de rekening gebeuren zonder toestemming van beide rekeninghouders. 

Je hebt nu helaas geen poot om op te staan, omdat je geen enkel recht hebt op het geld wat op die rekening staat.

Je kunt echter wel aangeven dat je er geen geld meer op zal storten zolang er geen gezamenlijk zeggenschap is

Mijn puber heeft geen achterstand of andere problemen en begeleiding voor zaken, dus wat wij of ik zou doen met mijn puber kan je verder toch geheel niets mee?

Glamourlama schreef op 19-09-2021 om 10:23:

Ik stel voor dat je ex de kosten dekt want van hem moest die spiksplinternieuwe dure ebike er kennelijk komen. Er zijn ook ebikes van 1000 euro, die zijn mogelijk beter geschikt. Bij sommige kun je de accu eruit halen tegen diefstal.

Eens.

Diyer

Diyer

19-09-2021 om 12:09 Topicstarter

LiefsteFeetje schreef op 19-09-2021 om 11:53:

Mijn puber heeft geen achterstand of andere problemen en begeleiding voor zaken, dus wat wij of ik zou doen met mijn puber kan je verder toch geheel niets mee?

Op zich vind ik het nog steeds relevant. Want we hebben begeleiding, maar er is geen dikke diagnose. Wel veel merkbare problemen, merkbare achterstand op ontwikkeling, maar de oorzaak is nog steeds onbekend. Ik vind het dan fijn om te weten wat een normaal uitgangspunt zou zijn. Dan kan ik altijd bijstellen. 

Nu vindt mijn ex het voorstel 50-50 niet eens bespreekbaar. Terwijl wij wel een kind hebben dat richting volwassenheid begeleid moet worden. Want over niet al te lang is zij volgens de wet financieel verantwoordelijk voor zichzelf. Dan moet je imo al eerder beginnen met dat besef binnen te laten dringen. We zullen haar heus niet laten vallen. Maar haar als compleet onkundig behandelen wil ik ook niet.

Ik zou heel snel regelen dat het spaargeld wordt gedeeld en dat je je eigen keuzes kunt maken over hoeveel geld je aan je kind uitgeeft. Dure spullen voor haar kopen als ze er niet zuinig mee om kan gaan zou ik ook niet doen. Niet als straf, maar gewoon omdat dat een bodemloze put is. 
Ik zou geen buikpijn hebben over de fiets, dat is haar probleem en ze heeft de fiets helemaal niet nodig. Dat vader die 500 terug wil vind ik dan wel weer inconsequent. 

Ainne schreef op 19-09-2021 om 10:18:

Ik denk toch dat ik een verzekering zou nemen voor die laptop en letterlijk dagelijks zou zeggen “let op je laptop, doe hem in je tas” en tja, op hoop van zegen dan maar. Mijn dochters hebben allebei een iPad voor school, met volledige verzekering, en dat gaat al drie jaar goed.

Dat ligt niet aan die verzekering, maar aan je dochters toch?

Ik zou het niet meebetalen, want als ze 1x een laptop kwijtraakt, lukt haar dat de volgende week ook. Hoe vaak ga je dan een nieuwe aanschaffen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.