Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Welke vaardigheden wil jij je tiener meegeven voor zijn 18e?

Zoals de titel al aan geeft welke vaardigheden? Voordat ze naar de middelbare school ging heb ik in de 2 jaar daarvoor wel specifieke vaardigheden geoefend. Denk aan alleen met de bus kunnen. De stad leren kennen met de fiets. Maar ook zelf verantwoordelijk maken van lunch smeren, gymkleren, sportkleren zelf klaar leggen etc.
Ze is nu 14 en een half. En er zijn steeds meer dingen bijgekomen die ze nu zelf regelt. Tandarts , orthoafspraken regelen. Vaste medicijnen aanvragen apotheek (via de app) en ophalen. Zelf verantwoordelijk voor licht op haar fiets. Dagje uit met vrienden. Zelf kaartjes regelen, ov uitzoeken etc
En ze vroeg vorige maand of ze niet mee kon helpen met koken. Want ze kon alleen spaghetti maken. 
Wat betreft geld. Ze heeft nu alleen nog maar zakgeld. Ze betaalt zelf telefoonabbo  en OV. Dus ze is al een beetje bekend met vaste lasten. Ook idealbetalingen en tikkies is ze zeer goed mee bekend. Heeft nu alleen een oppasbaantje. Maar vanaf 15 wil ze een bijbaantje.  En ze krijgt een budget mee voor kleding. Vanaf haar 15e krijgt ze dan kleedgeld.
Huishouden doet ze nu haar eigen kamer, was in de wasmand. Tafel afruimen (en doekje erover), tafel dekken. Vaatwasser leeghalen en vuilnis weg brengen.  
Met haar digi d app , had ze zelf al de corona app op gezet. Voor de verlenging vd identiteitskaart wilde ze dat ik ernaast zat. Welke vaardigheden vinden jullie nog noodzakelijk dat je puber op zijn 18e beheerst zodat hij/zij een  zelfstandig (en verstandige ) volwassene wordt.
Weet ik wat ik de komende jaren nog kan aanbieden


dan

dan

27-09-2021 om 09:35

Zo te lezen kan en doet ze al veel. En ze wil helpen koken dus ook dat komt zeker goed. Tegen de tijd dat ze 18 wordt, kunnen jullie je nog wel verdiepen in zaken als zorgverzekering, zorgtoeslag. Eventueel uitvaartverzekering en studiefinanciering. 

Met jouw rijtje zit je ongeveer wel goed. Ik heb er een van 19 en 1 van 16. Dat rijtje wat jij noemt kunnen die van mij ook. Bij 18 moeten ze ook zichzelf inschrijven en betalen voor vervolgstudie. Ze doen inderdaad het meeste zelf al dan niet met 1 van ons ernaast om mee te kijken.

Wat ik wel tot een met hun 17e heb moeten doen is het aanvragen/ reserveren van boeken bij de bieb voor het lezen voor de lijst. De bieb wilde zeker weten dat de financiële kant van die dingen betaald ging worden en had daarom die regel gesteld. Mag dustin zijn dat ik morrend akkoord ben gegaan. 

O en medicijnen pakken bij de apotheek dat mocht hier ook niet tot een met 16 jaar.  Regel van de apotheek. 

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:01 Topicstarter

Ja, de financiële kant mbt verzekeringen. Dat komt inderdaad vlak voor haar 18e. 
Al was ze wel al zo slim toen ze 2 jaar geleden haar telefoon liet vallen in het water tijdens een vaartocht om te vragen of we daar niet voor verzekerd waren. (was ook het geval, kreeg ze gewoon nieuwe telefoon)
Vervolgstudie etc zullen we haar ook in begeleiden. 
Net als dat ze zich moet inschrijven voor de woningbouw op haar 18e verjaardag. Net zoals voor studentenhuisvestiging, zodra ze weet waar ze wilt studeren. Daarvoor inschrijven kan vanaf je 16e.
Wat raar trouwens dat van de bieb. Hier reserveert zal al heel lang boeken op haar eigen pas, gewoon online aanvragen en dan ophalen. 
Dat gebeurde al op de basisschool ivm spreekbeurt etc. Al logde ik toen in met haar pas, om het voor haar te doen.
Duitse boeken leest ze trouwens vooral online via de gratis goethe bibliotheek. (tip van docent)

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:07 Topicstarter

Wat raar van de apotheek. Hier mag het wel. Als ik medicijnen voor haar wil ophalen, heb ik zelfs een machtigingsformulier van haar nodig.
Dit zijn medicijnen op doktersvoorschrift. 

Prima bezig, lijkt me. Gewoon zo doorgaan: wasmachine draaien, was vouwen, reparaties en klusjes (stekker vervangen, wc schoonmaken, band plakken, verstopping verhelpen, knoop aannaaien, gat boren etc.), voorbehoedsmiddelen regelen, zorgen dat ze weet wanneer de open dagen van interessante vervolgopleidingen zijn en ze bezoeken en zich inschrijven, durven bellen met instanties, rijlessen zelf aanvragen en tot slot: inschrijven bij kamerbureau 

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:28 Topicstarter

Die klusjes zijn wel een goeie. Al kan ze zelf wel een knoop aannaaien.En haar als haar knuffel weer eens stuk is, naait ze die ook zelf.
Uhh band plakken, kan ik zelf niet. Ik breng hem naar de fietsenmaker hier in de straat. Volgens mij kan zij dat wel trouwens zelf. Ze zit al jaren op scouting en daar wordt ze erg zelfstandig van. En leert ze allerlei dingen, die ik vaak mijn man laat doen.
Instanties zelf bellen, al haar afspraken regelt ze nu al zo vaak mogelijk zelf, of ik zit er naast. Maar ook voor scouting moet ze als boots 1 kamp geheel zelf regelen. Met de leiding als achterwacht. Dus ook bellen etc. Ze zei laatst nog toen ze met vriendinnen naar de bios en uiteten wilde. Niemand durfde te bellen, gelukkig dat ik dat wel durf .

Lotte78 schreef op 27-09-2021 om 10:28:

Die klusjes zijn wel een goeie. Al kan ze zelf wel een knoop aannaaien.En haar als haar knuffel weer eens stuk is, naait ze die ook zelf.
Uhh band plakken, kan ik zelf niet. Ik breng hem naar de fietsenmaker hier in de straat. Volgens mij kan zij dat wel trouwens zelf. Ze zit al jaren op scouting en daar wordt ze erg zelfstandig van. En leert ze allerlei dingen, die ik vaak mijn man laat doen.
Instanties zelf bellen, al haar afspraken regelt ze nu al zo vaak mogelijk zelf, of ik zit er naast. Maar ook voor scouting moet ze als boots 1 kamp geheel zelf regelen. Met de leiding als achterwacht. Dus ook bellen etc. Ze zei laatst nog toen ze met vriendinnen naar de bios en uiteten wilde. Niemand durfde te bellen, gelukkig dat ik dat wel durf .

Dan kan ze het jou leren! Maar volgens mij kan ze al echt super veel.

Kan ze al koken? Wat ik lastig vond, was koken op gevoel. Wanneer is die aardappel nu gaar? Wanneer is die rijst nu echt klaar? Want die kooktijden waren natuurlijk maar indicatief.  Ik had een kinderkookboek (tm 12 jaar of zo) waar dit soort dingen in stonden, want gewone kookboeken gaan er toch wel van uit dat je het weet.

En misschien leuk om eens samen iets van een kookworkshop te gaan doen voor iets waar jij ook nog niet vaardig in bent. Iets leren is leuk, maar samen iets nieuws doen is helemaal leuk!

Budgetteren mis ik nog. Potje voor dit, potje voor dat. Ergens voor sparen. Als ze op kamers gaat, lijkt het me handig dat ze dat kan, zodat vaste lasten betaald kunnen worden en er nog geld is voor eten enzo. Ook al moet ze dan naar de Aldi of onderin het schap winkelen. 

Misschien zeg ik als kinderloze wel hele domme dingen.. maar, ik mis een beetje dingen als grenzen stellen, omgaan met druk, omgaan met teleurstelling of tegenslag, leren dat dingen soms mislukken en dat dat niet het einde van de wereld is...
Ik zie bij een aantal jongvolwassenen in mijn omgeving dat ze dit soort dingen moeilijk vinden. Er ligt overal onwijs veel druk op omdat ze nooit hebben geleerd dat je ook best eens mag falen en social media het gevoel geven dat iedereen een perfect leven heeft. Of dat je ook best nee mag zeggen. Ik zou dit soort dingen echt belangrijker vinden. 
Koken is handig en leuk maar ik ken genoeg mensen die pas leerden koken toen ze op kamers gingen en die zijn daar echt niet slechter van geworden. 
Maar ik ken ook mensen die op hun 21e een burnout hadden omdat ze niet met druk en tegenslag om konden gaan. Dat vind ik een stuk zorgwekkender dan studenten die een keer pannenkoeken eten die zijn aangebrand maar van binnen nog vloeibaar!

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:35 Topicstarter

Voorlichting had ze al lang gehad.
Maar vorig jaar kreeg ze bij biologie , het hoofdstuk voorplanting. Daar kwam ook condoom gebruik in voor. Toen ik het vroeg had ze nog nooit een condoom in hadden gehad. Dus toen heb ik een pakje gekocht. En haar geleerd, hoe ze die veilig afrolt etc. Over de bezemsteel. Hilariteit natuurlijk. Maar zo had ik het in de jaren 90 op school geleerd.
Ze is al aan de pil maar niet als voorbehoedsmiddel. Ik (en de dokter) hebben aangegeven, dat als ze sexueel actief wordt, ze dan nogeens een afspraak kan maken (en dat kan ook zonder ouder). Waar dan op te letten (misselijkheid etc). Omdat die info nu langs zich heen liet glijden. 

Volgens mij zijn jullie heel goed bezig en is je dochter hartstikke zelfstandig, ga zo door. Het lijkt erop dat je dochter ook zelf verantwoordelijkheid ervaart voor haar eigen zaken en dat ze ook zelf dingen wil leren dus ik denk niet dat je haar nog heel erg moet stimuleren.

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:42 Topicstarter

@Jozy geen zeker domme dingen. Maar ik vroeg om vaardigheden. Haar geestelijk sterk maken zoals jij aangeeft, dat doen we al en vanaf jongs af aan. Leren omgaan met teleurstellingen (van je knutselwerkje laten vallen, niet elk vriendinnetje kunnen uitnodigen, onvoldoende, verloren wedstrijden etc)
Soms nee moet zeggen tegen iets leuks omdat je al iets anders hebt.(leren prioriteren) Maar ook nee zeggen over je eigen lichaam. Nee, ik geef je wel een hand maar geen zoen etc. 

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 10:55 Topicstarter

@Netherfield lerenbudgetteren vind ik zeker heel erg belangrijk.
Vandaar dat ze nu bij haar zakgeld ook als vaste last haar telefoon heeft. 
Ze spaart ook wel. Ze weet precies hoeveel ze op haar bank en spaarrekening heeft. En houdt ook echt rekening met decembermaand etc.
Veel andere vaste lasten heeft ze natuurlijk nu nog niet.
Maar ze is wel erg prijsbewust. Pak ik in de supermarkt het dure merk chips. Zegt zij dat de andere chips het zelfde smaken en dat dit zonde is van mijn geld.
Nou betrek ik haar ook wel in sommige dingen. Ik weet nog dat ze in groep 6 en zo'n speciale dure taart wilde, dure activiteit voor partijtje en duur cadeau. Toen heb ik gezegd. Dit is mijn budget. Als ik deze drie dingen bijelkaar optel. Kom ik niet uit. Kies jij maar wat je wil goedkopere taart, andere activiteit, ander cadeau. Maakt mij niet uit. Maar het moet passen in Xbedrag. En toen heeft ze dus ook zelf de keuze gemaakt.

Lotte78 schreef op 27-09-2021 om 10:42:

@Jozy geen zeker domme dingen. Maar ik vroeg om vaardigheden. 

Voor mij is nee zeggen ook echt een vaardigheid (soft skills). Daar zit mijn verwarring denk ik... 

goed bezig zo te lezen!👍️

Lotte78

Lotte78

27-09-2021 om 11:04 Topicstarter

Zusterclivia dat koken op gevoel, was ze dus wat ze wilde leren. Een recept aflezen van internet kan ze zelf wel zei ze.
Dus had ze aardappels gekookt. Meteen uitgelegd dat je kruimig en hardkokend hebt. En trots ging ze prikken. Ja , ze zijn gaar. 
Zelfde met een basissaus maken. De roux was na bij gieten vloeistof toch te nat. Dus dat hadden we even in een kan gegoten. En begonnen opnieuw en dan kleinere scheutjes uit de kan met de roux van de vorige poging.
Juist dit soort kleine dingen wil ze leren. Hoe weet ik het of het goed gaat en wat doe ik als ze het fout gaat. Nou ben ik dol op koken dus komt goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.