Knus
30-06-2026 om 19:49
Werken met hout
Mijn kinderen, 12 en 14 hebben bijna vakantie. Na hard werken kijken ze uit naar heerlijk niks doen en vervelen.
Bij ex hadden ze vroeger lol in zijn werkplaats. Beetje zagen en timmeren, er lag genoeg.
Helaas is dat al even geleden en komen ze daar niet meer en heb ik alleen een fietsen schuurtje.
Ik vermoed dat ze het nog steeds leuk zouden vinden, maar hoe begin ik? Door toeval heb ik aardig wat gereedschap van beitels, tangen, zagen en spijkers / schroeven.
Maar dan? Kant en klaar pakketjes voor een vogelhuisje? Of hout kopen en dan loslaten? Ik ben bang dat ze toch wat meer nodig hebben. Ik ben zelf wel handig, maar het echte zagen heb ik niet veel gedaan. Figuurzagen? Houtsnijden? Werkbank nodig?
Oudste is creatief en een doorzetter, maar door haar autisme terughoudend.
Jongste heeft minder geduld en is nogal doelgericht.
Ter voorkoming van uren schermtijd dacht ik zo...
Vragen genoeg, dus wie heeft er tips?
Knutselkei
30-06-2026 om 20:21
Ik zou beginnen met rondvragen of iemand nog plankjes heeft liggen en daar mee oefenen. Vanuit daar kunnen ze een plan maken wat ze willen maken? Wat kunnen ze, dat merken ze dan.
Kant en klare bouwpakketten hebben ze bij Bol.Heb je een werkbank? Een tafel kan ook maar daar zou ik dan wel een dikke plank overheen leggen
anders heb je gaten in je tafel.
Ze kunnen ook spijkertjes erin slaan in een vorm en daar draad omwikkelen.
Figuurzagen is echt wel heel leuk voor deze leeftijd.Wel dunne platen pakken en stevige zaagjes en even leren spannen in de zaag. De tandjes moeten bv naar beneden zitten. Dan gaat t echt makkelijk.
Houtbranden is ook erg leuk. Met een apparaatje kun je dan in een plaat een tekening branden. (pyrografie, Bol. heeft er verschillende )
En ken je speksteen? Dit is een zachte steensoort die je kan schuren en met beitels en gutsen in model kan maken. En glad maken met fijn schuurpapier. Hier verkopen ze het bv bij de Kwast, de hobbywinkel.
OOk leuk om dan een you tube filmpje te kijken hoe het moet en vanuit daar te beginnen.
PS zou zo meedoen hahahha
Martje80
30-06-2026 om 20:21
Ik ben zelf niet handig met hout, maar als ik iets nieuws wil leren kijk ik altijd veel YouTube tutorials. Over echt elk denkbaar onderwerp is er wel wat te vinden
Bloemenzee
30-06-2026 om 20:23
Laat ze iets bedenken om te maken, een plan maken en dan samen hout ervoor kopen? Of jij koopt wat hout, dan laten klooien en daarna echt iets bedenken?
Er bestaan ook kleinere inklapbare werkbanken. Weet niet of dat voldoende ruimte geeft. Of tik een oude tafel op de kop en zet die buiten neer?
melisande2
30-06-2026 om 20:42
vraag eens bij een parketbedrijf of ze restmateriaal hebben, dat je goedkoop over kan nemen
melisande2
30-06-2026 om 20:44
vraag eens bij een parketbedrijf of ze restmateriaal hebben, dat je goedkoop over kan nemen. Insectenhotel of vogelhuisjes zijn misschien leuk om te maken en kunnen ze misschien ook nog verkopen.
Rekenenisleuktaalook
30-06-2026 om 20:49
Ik zou beginnen met uitzoeken of ze het nog steeds leuk vinden. Zit jij straks van alles te regelen en dan willen ze er niks mee.
Rekenenisleuktaalook
30-06-2026 om 20:52

Dit is ook leuk om te doen met eigen afbeelding. Gewoon zelf tekenen en dan elke cm en spijkertje.
Stresskipje
30-06-2026 om 20:57
Naast de tips om thuis te knutselen kun je kijken of er in jullie omgeving huttenbouwweken georganiseerd worden. Hier in de buurt is dat echt een ding. Een paar dorpen verderop is het op een ander moment dan bij ons,en een dorp de andere kant op is een andere regio,dus ook weer op een ander moment. Mijn zoon was ook gek op bouwen (bij opa), en ging zo vroeger 2/3 keer in de zomervakantie naar huttenbouw. 5 dagen in groepjes hutten bouwen van pallets, en op de laatste dag prijsuitreiking en friet eten. Heel vroeger gingen de pallets daarna savonds op een kampvuur, maar dat mocht op een gegeven moment niet meer. Mooie herinneringen aan.
Anne1234!
30-06-2026 om 20:58
Wat hier bij de kinderen het beste werkt is eerst een plan maken. Wat zou je willen doen/maken? Ze vinden het hier vaak leuk om om Pinterest/Insta/Tiktok een diy project uit te kiezen. Als je bijv zoekt op diy project hout dan kom je een heleboel leuke ideeen tegen.
Kaassoufflee
30-06-2026 om 21:13
Misschien is Robotime ook leuk voor je kinderen? Vergelijk het met LEGO maar dan met heel dun hout en andersoortige eindproducten.
https://www.robotime.nl
Winkellocatie in Nederland alleen in Arnhem, maar online ook te bestellen.
Zoon van 16 heeft Starry Night gemaakt en mijn man krijgt de koekoeksklok op zijn verjaardag.
Netherfield
30-06-2026 om 21:44
Hier kun je bij het cultureel centrum (muziekschool, ballet, boetseren, houtbewerking, schilderen, tekenen, keramiek) een cursus doen en maak je bijvoorbeeld een vliegtuig van hout. Misschien iets voor na de vakantie als hobby?
Voor nu: de meeste bouwmarkten hebben een bak met hout wat is overgebleven na het zagen. Dat wordt voor weinig geld verkocht. Ik zou wel even bellen of jouw bouwmarkt dat heeft. En laat ze dan een vogelhuisje maken, zelf zagen, boren, schroeven. Zelf op internet een bouwtekening zoeken, of youtube filmpje met goede uitleg. Want zo’n bouwpakketje, daar ben je zo mee klaar. En dan verven in een leuke kleur. Misschien heb je bij jou in de buurt zo iets waar je gereedschap kan lenen.
yasmijn27
30-06-2026 om 22:13
Zou ze eerst een paar weken rondhangen/lummelen gunnen. Als ze zin hebben in creativiteit komen ze vanzelf en sta je zo bij de bouwmarkt.
Knus
30-06-2026 om 22:19
Hout ophalen bij een bouwmarkt is een goed idee, bedenk me dat er ook nog een meubelmaker in de buurt zit.
Mijn kinderen zijn niet zo goed in lummelen. Dan wordt schermtijd wel erg aantrekkelijk. Oudste is ook met medicatie begonnen, waardoor er opeens meer energie is om iets te doen.
Is het zagen van houten plankjes voor een vogelhuisje een beetje te doen? Een werkbankje lijkt me dan wel handig toch? Zo'n opklapbare, is dat wat?
Knus
30-06-2026 om 22:22
Verder hele leuke dingen die voorbij komen! Figuurzagen, spijkertjes met garen, branden, allemaal leuk. Ik ga meedoen denk ik 😁
Speksteen kennen ze van oma, dat is ook altijd een hit.
Een plannetje is wel prettig, de kids kennende verzanden ze anders in de vele opties.
Due-scimmie
30-06-2026 om 22:57
Stresskipje schreef op 30-06-2026 om 20:57:
Naast de tips om thuis te knutselen kun je kijken of er in jullie omgeving huttenbouwweken georganiseerd worden. Hier in de buurt is dat echt een ding. Een paar dorpen verderop is het op een ander moment dan bij ons,en een dorp de andere kant op is een andere regio,dus ook weer op een ander moment. Mijn zoon was ook gek op bouwen (bij opa), en ging zo vroeger 2/3 keer in de zomervakantie naar huttenbouw. 5 dagen in groepjes hutten bouwen van pallets, en op de laatste dag prijsuitreiking en friet eten. Heel vroeger gingen de pallets daarna savonds op een kampvuur, maar dat mocht op een gegeven moment niet meer. Mooie herinneringen aan.
Ik gok niet meer voor deze leeftijd.