Knus
30-06-2026 om 19:49
Werken met hout
Mijn kinderen, 12 en 14 hebben bijna vakantie. Na hard werken kijken ze uit naar heerlijk niks doen en vervelen.
Bij ex hadden ze vroeger lol in zijn werkplaats. Beetje zagen en timmeren, er lag genoeg.
Helaas is dat al even geleden en komen ze daar niet meer en heb ik alleen een fietsen schuurtje.
Ik vermoed dat ze het nog steeds leuk zouden vinden, maar hoe begin ik? Door toeval heb ik aardig wat gereedschap van beitels, tangen, zagen en spijkers / schroeven.
Maar dan? Kant en klaar pakketjes voor een vogelhuisje? Of hout kopen en dan loslaten? Ik ben bang dat ze toch wat meer nodig hebben. Ik ben zelf wel handig, maar het echte zagen heb ik niet veel gedaan. Figuurzagen? Houtsnijden? Werkbank nodig?
Oudste is creatief en een doorzetter, maar door haar autisme terughoudend.
Jongste heeft minder geduld en is nogal doelgericht.
Ter voorkoming van uren schermtijd dacht ik zo...
Vragen genoeg, dus wie heeft er tips?
Tuinplant
02-07-2026 om 11:33
Zorg voor hout en laat ze zelf aanklooien. Dat bevordert hun creativiteit. Zelf deed ik dat ook als kind, gewoon klooien met alles wat voorhanden was. Ik zou ze ook lekker in de tuin laten timmeren en zagen, uiteraard met de afspraak dat het 's avonds weer wordt opgeruimd.
Ik weet niet of er een houthandel in de buurt is? Daar kun je vaak voor weinig restanten hout kopen. Je kinderen leren vanzelf wel met welk hout ze wel niet kunnen werken. Of pallethout. Wij hebben hier bijvoorbeeld een bedrijf op het bedrijventerrein die veel pallethout heeft liggen. Daar zie ik geregeld mensen een pallet meenemen, dat mag ook bij dat bedrijf.
Wordt er bij jullie niet toevallig een kindervakantieweek georganiseerd waarin met hout hutten worden gebouwd?
rionyriony
02-07-2026 om 15:14
Zoiets kan je van een rechthoekig blok hout maken:

Je kan aan AI vragen of hij het beeldje rondom wil tonen. Dan weet je wat je gerust kan weghalen.
Senderista
02-07-2026 om 23:56
En met pallet hout klooien? Een paar pallets ophalen ergens, netjes uit elkaar halen wat nodig is (hoort er ook bij) en dan dat bankje, stoel, bijzettafeltje, honden bed (die heb ik) mooi timmeren. En daarna schilderen!!!
Zeespiegel
03-07-2026 om 06:30
Tuinplant schreef op 02-07-2026 om 11:33:
Zorg voor hout en laat ze zelf aanklooien. Dat bevordert hun creativiteit. Zelf deed ik dat ook als kind, gewoon klooien met alles wat voorhanden was. Ik zou ze ook lekker in de tuin laten timmeren en zagen, uiteraard met de afspraak dat het 's avonds weer wordt opgeruimd.
Ik weet niet of er een houthandel in de buurt is? Daar kun je vaak voor weinig restanten hout kopen. Je kinderen leren vanzelf wel met welk hout ze wel niet kunnen werken. Of pallethout. Wij hebben hier bijvoorbeeld een bedrijf op het bedrijventerrein die veel pallethout heeft liggen. Daar zie ik geregeld mensen een pallet meenemen, dat mag ook bij dat bedrijf.
Wordt er bij jullie niet toevallig een kindervakantieweek georganiseerd waarin met hout hutten worden gebouwd?
Bij de ikea staat buiten een restanten bak.
Beterlaat2021!
03-07-2026 om 11:06
Zeespiegel schreef op 03-07-2026 om 06:30:
[..] Bij de ikea staat buiten een restanten bak.
Of bij een houthandel. (Oh, mosterd).