truusie
17-11-2011 om 09:20
Wie moet je geloven Geklets door vriendinnen
Ik heb een dochter van 14 jaar en heeft verschillende vriendinnen, maar een ervan gaat ze veel mee op en af.
Nou krijgt ze van verschillende vriendinnen te horen dat deze vriendin achter haar rug om over haar zit te kletsen.
Mijn dochter heeft laatst op de verjaardag van die vriendin zelf ook wat opgevangen maar niet helemaal duidelijk gehoord maar kreeg toen ook nog bevestiging van een paar andere meiden naderhand dat het inderdaad over haar ging.
Nou heeft mijn dochter haar ermee geconfronteerd maar dan zegt ze dat het niet waar is en dat je haar moet vertrouwen.
Maar een paar dagen hoort mijn dochter weer vanalles van ander meiden dat zij over haar zit te kletsen.
Wat moet ik hier mee want ze komt aan mij vragen wat ze ermee moet doen maar weet het niet want ik heb al een keer een fout advies gegeven en wil dat niet nog een keer meemaken.

Kim Groothof
17-11-2011 om 10:11
Gevoel
Oei, een lastige! Ik denk dat je dochter alleen mee kunt geven dat ze op haar gevoel af moet gaan. Dat wat goed voor haar voelt, meestal de juiste keuze is. Een advies voor of tegen een vriend(in) werkt meestal averechts..

Kaaskopje
17-11-2011 om 12:08
Vraag
Waar zou het geklets van dit meisje over kunnen gaan? Is er aanleiding toe? Met andere woorden: waarom zou wat die meisjes zeggen waar kúnnen zijn?
Als je dochter zelf ook het gevoel heeft dat het meisje over haar kletst moet ze haar zeker geen grote geheimen vertellen en de boot verder afhouden. Jammer als dat zo is.

Tirza G.
18-11-2011 om 18:49
Niks
Jij hoeft hier niks mee en sterker nog: jij kunt hier ook niks mee. Het enige wat je kunt, is goed naar je dochter luisteren en haar vragen wat ze wil. Haar gevoel benoemen. Truusje heeft gezegd dat je haar 'gewoon moet vertrouwen'. Hoe voelde je je, toen ze dat zei? Je hebt wel degelijk het gevoel dat Truusje achter je rug om kletst, wat doet dat met je? Heb je nog wel zín om zo ontzettend beste vriendin met haar te zijn? Wat zou je kunnen doen om niet gekwetst te worden door haar?
Enzovoort. Tools aanreiken waarmee ze zelf aan de slag kan.
Tirza

FayW
19-11-2011 om 09:08
Niet teveel in meegaan
Eens met Tirza: je kunt bespreken hoe dochter zich voelt en laten nadenken wat zij wil.
Maar ik zou absoluut niet teveel meegaan in die meidengebeurtenissen zelf. Dat zijn toch dingen die je dochter zelf moet meemaken en oplossen.

Cheetahh
22-11-2011 om 22:16
Zelf laten nadenken en een beetje afstand houden
ik zou mijn dochter adviseren geen geheimen met haar te delen en haar een beetje op afstand te houden. Laat het even een beetje afkoelen. Soms is dat voldoende. En komt het na een tijdje weer goed.
Mijn dochter heeft ook wel eens onenigheid met 1 van haar vriendinnen. Ik merkte dat ze elkaar soms via twitter van alles gingen verwijten. Ik heb haar toen met klem gezegd dit soort zaken niet via twitter of welk ander social media te beslechten, maar face to face met elkaar te bespreken. Je kan dan met je houding en gezichtsuitdrukking meer nuance aanbrengen in wat je wilt zeggen.
Maar ik vraag haar altijd wel wat de aanleiding was voor de ruzie of onenigheid. Misschien is het iets wat ze zelf gezegd heeft waardoor haar vriendin zich gekwetst voelt. Soms hebben ze geen idee waarmee ze anderen kunnen raken.
Maar ik kies nooit partij. Dat moet ze zelf uitzoeken.