Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

13-12-2011 om 08:51

Wie stuurt vandaag zijn kind met de fiets naar school?

Ik zag vandaag kinderen op de fiets, waarschijnlijk naar school, vertrekken. Met deze weersvoorspellinggen....? Mijn zoon is met de bus hoor; veel te gevaarlijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

13-12-2011 om 08:58

Gebracht

Hier waren we voor half 8 de deur al uit om dochterlief naar school te brengen. Met dit weer laat ik haar geen 9 km (enkele reis) fietsen.

Kobalt

Kobalt

13-12-2011 om 09:03

Mijn kinderen moeten een kilometer of twee fietsen, door de bebouwde kom. Kan prima volgens mij en anders gaan ze maar lopen.

Verb

Verb

13-12-2011 om 09:15

En ik

ik denk er geen moment bij na om dochter, 16, naar school te brengen, ook al is het dit weer. Dat zijn toch ook dingen die horen bij zelfstandigheid, zien dat je op school komt
Over een tijdje ligt er weer een dikke pak sneeuw, zo ook weer een reden kunnen zijn.

Puck

Puck

13-12-2011 om 09:16

Zou vanmiddag beter worden

Kind is hier ook met de bus (10 km fietsen naar school), maar had van mij ook met de fiets gemogen. Had lekker windje mee gehad en vanmiddag zou het al weer beter worden. Bijna de hele route heeft hij fietspad en komt er geen auto bij hem in de buurt, ik zie het gevaar niet zo.

Niny

Niny

13-12-2011 om 09:55

Gewoon op de fiets

Jeetje, ik heb er geen seconde bij nagedacht om ze te brengen of zo. Oudste twee hoeven niet ver te fietsen, door de bebouwde kom. Jongste moet 3 km fietsen, ik fiets 's ochtends altijd mee omdat ik hem wil beschermen tegen de honderden middelbare scholieren die uit de tegengestelde richting komen denderen. We gingen spectaculair hard, heerlijk! Maar hij komt straks gewoon alleen naar huis.
Niny

Hoe zo

Ik het weer nu dan erger dan een week geleden?

Half/half

School van oudste is maar twee kilometer verderop, die is gewoon gaan fietsen. Middelste moet 10 kilometer reizen, die is met de fiets naar het metrostation, ook een kilometer of 2, dus da's te doen. Jongste van 8 heb ik met de auto gebracht, vier kilometer met hem over winderige fietspaden is voor hem niet te doen vandaag, hij waait zo van de weg en bovendien duurt het te lang.

Vannacht is het aardig tekeer gegaan hier, ik wordt normaal gesproken nooit wakker 's nachts, maar nu heeft de storm me twee keer gewekt. Valt me mee dat alles er nog staat.

skik

tonny

tonny

13-12-2011 om 10:22

Fiets en storm

of je wakker wordt van storm hangt samen met hoe diep je slaapt. Het feit dat je ervan wakker wordt is niet direct een graadmeter voor de hevigheid van de storm.

Toen mijn kinderen op het VO zaten, gingen ze meestal fietsen en als het echt te bar was nu en dan met de bus. Brengen was geen optie, mijn man had de auto nodig voor zijn werk en we hadden/hebben er één.

Het is wel belangrijk dat ze niet alleen onderweg zijn. Met slecht weer heb je steun aan elkaar. Ik heb het gevoel dat sommige ouders denken dat de kinderen van suikergoed zijn

Vandaag

wel voor de eerste keer dit jaar, het waait hier nu erg hard,normaal( bij regen,flinke regen en plensbuien) moeten ze gewoon fietsen. Dochter(14)wilde niet mee met de auto, wilde vanmiddag nog naar vriendin, zoon(12) wel dus die heb ik met 2 vriendjes afgezet.

Netel

Netel

13-12-2011 om 11:17

Kan me niet aan de indruk ontrekken dat de stormen van nu anders zijn dan die van onze jeugd. Ik moest ook 15 kilometer fietsen, weer of geen weer. Ben er niet slechter van geworden en dat gaat mijn nageslacht ook niet doen. Gewoon fietsen dus.

Zonnebloempje

Zonnebloempje

13-12-2011 om 11:39

Haha

Ik had op OO ook niet veel andere reactie verwacht als "ze zijn niet van suiker" "vroeger was er ook storm" "geen moment aan gedacht om ze niet te laten fietsen"

Hier zitten de meiden nog op de basisschool maar zullen straks op de middelbare ook zijn minst 7 km moeten fietsen om naar het VO te gaan. Als het dan zulks weer is en de mogelijkheid is er om ze te brengen dan doen we dat en anders gaan ze met de bus. En als ze zelf willen fietsen is dat ook goed natuurlijk. Ik begrijp nooit zo de aversie hiertegen. Ik vind het ook een verschil of je binnen de bebouwde kom woont en maar 3 km hoeft of 8 of meer en dan door open velden.

Ik ben zelf ook met de bus gegaan terwijl ik normaal de 12 km. fiets. Dus Koentje, groot gelijk dat je zoon met de bus is gegaan.

C'est le ton...

Tuurlijk moet Koentje haar zoon lekker met de bus naar school sturen. Maar ik proef in haar posting toch een duidelijk oordeel over ouders die hun kinderen wél met de fiets naar school sturen. En dat stoort me een beetje.
Wat jij doet is prima. Maar dat betekent niet dat wat andere ouders doen fout is...
Nu even over de vraag: ja, ik heb mijn dochter dus met de fiets naar school gestuurd. Dat wil zeggen, ik heb er totaal niet bij nagedacht. Zelf ben ik ook gewoon met de fiets naar mijn werk gegaan (7 km).
n@nny

Nou...

Hier in de buurt is een tijdje geleden tijdens een vliegende storm een jonge brugklasser de weg op gewaaid, onder een auto terecht gekomen en helaas overleden. Het hangt dus wel een beetje van de weg af, en hoeveel een kind bij te zetten heeft qua gewicht of het gevaarlijk is of niet.

Zelf fietste ik vroeger altijd naar school, weer of geen weer, 10 kilometer. Daar was niks mis mee, maar het verkeer was toen wel anders.

Iedereen ging hier op de fiets hoor

EN inderdaad het waait. En het regent. Maar alle pubers stonden gewoon om 10 over 7 op het verzamelpunt. Ik kwam er langs en zag dezelfde grote groep staan als elke dag, incl mijn eigen kind. Waarschijnlijk zijn ze wat te laat gekomen, ze moesten 13 km bijna steeds half tegen. Maar er gaat geen bus. EN ze willen niet gebracht.

Yura

Yura

13-12-2011 om 12:56

Helemaal niet aan gedacht

Vanochtend waaide het wel wat hard, maar vorige week is het wel erger geweest. Dochter heeft toen een stuk moeten lopen op de terugweg, omdat ze niet meer vooruit kwam. Nu is het wel redelijk weer. Vorige week heb ik wel een keer aangeboden om te brengen, toen onweerde het, maar ja ze wilden allebei hun fietsmaatjes mee nemen en dat past niet, dus zijn ze maar gaan fietsen.

Tonny

Ik was net 40 uur achter elkaar wakker geweest, dus ik denk dat ik wel aardig diep sliep :0)

Mijn jongste dochter (brugklas) fietst altijd alleen, zit op een school waar verder niemand uit de wijk heengaat. En moet dwars door het centrum van Rotterdam, dan moet je niet een meter opzij schuiven door een windvlaag die ineens vanachter een hoog gebouw komt want dan lig je onder de tram. Gelukkig heeft ze een redelijke ov-verbinding voor dit soort dagen.

skik

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 14:20

Ja hoor

Mijn zoon, 14, is gewoon op de fiets gegaan. Hij vond het te doen. Maar hij gaat altijd door weer en wind,eigenlijk, behalve met extreme ijzel of 20 cm sneeuw.

Isabella

Isabella

13-12-2011 om 16:26

Ook niet aan gedacht. Het is toch wel vaker zulk slecht weer? Bovendien was ik ook niet in de gelegenheid om de kinderen naar school te brengen dus moesten ze wel fietsen.

Merel

Merel

13-12-2011 om 19:22

Niet

Zoon heeft zelf gefietst vanochtend, ik vond het hier wel meevallen. Het regende amper rond de tijd dat hij wegfietste (hij moet 4 km)
Vorige week heb ik hem wel een keer gebracht, ik had er tijd voor (en ook tijd om te halen) en toen regende het op dat moment zó hard, het leek wel een douche, dat vond ik sneu.
Openbaar vervoer is niet handig voor hem. Eerst 6 minuten lopen naar de halte dan naar school en dan daar ook nog eens een kwartier lopen van halte naar school, niet echt de beste verbinding helaas, dan is fietsen handiger.

Gewoon laten fietsen hoor

Ik heb de jongens (13 en 17) gewoon laten fietsen.
Ik had ze nog wel kunnen brengen, maar halen niet (ik moet ook werken namelijk). Mijn jongste zei dat er gewoon een grote file van auto's voor de school stond omdat er heel veel kinderen blijkbaar wel gebracht werden. Ik vond de wind vanmorgen nu ook weer niet zo heftig dat ik hiervoor gelijk mijn hele dag had om moeten gooien. Bovendien blijf ik dan rijden omdat ze bijna nooit op dezelfde tijd uit zijn.
G

Vic

Vic

13-12-2011 om 20:04

Gefietst

Mijn dochter is vanmorgen gewoon op de fiets gegaan. Eerlijk gezegd had ik de weerswaarschuwing gemist (was die er wel?) en ik vond het wel waaien dus ik heb haar op het hart gedrukt voorzichtig te doen. Ze is een paar weken geleden van haar fiets gereden en pas sinds gisteren weer zelf aan het fietsen, dus voorzichtig is ze nu wel! Vanmiddag was het trouwens prachtig weer hier, niets storm en regen maar een lekker zonnetje.

Lizelot

Lizelot

13-12-2011 om 21:56

Niet

Dochter gaat met de scooter,was vanochtend te laat uit bed om nog met de bus te kunnen gaan.Ze had geluk en kon met haar vader meerijden,vanmiddag kwam ze met de bus naar huis.Morgen gaat ze gewoon met de scooter,dat scheelt veel tijd.De bus is hier echt niet gemakkelijk,er rijdt 1 schoolbus,maar die is meestal vol en rijdt dan door,de normale bus die daarna komt rijdt niet door tot school,dan moet ze nog een eind lopen en is dan te laat.Dus dan moet de de vroege bus nemen,die komt om 10 over 7,met de scooter vertrekt ze om 10 voor 8.'smiddags ook,kwart over 3 uit,met scooter tegen 4 uur thuis,met de bus 10 over half 5.Dus ze gaat liever niet met de bus,maar vanochtend was het net heel erg slecht om 7 uur,veel regen en harde wind.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2011 om 00:13

Vroeger en nu

Ik kom in de loop van het draadje vroeger en nu tegen. Het verkeer van vroeger was anders. Anders? Nee hoor. Er rijdt hooguit meer verkeer en dat is ook nog afhankelijk van de route waarlangs je moet. Als puntje bij paaltje kwam was je vroeger net zo plat na een aanrijding als nu.
Ik moest vanaf mijn 9de tot mijn 18de 5 tot 10 km naar school. De route naar de lagere school is nu in zekere zin veiliger dan in 'mijn' tijd. Er is op het enige punt waar je als fietser van het ene fietspad naar het andere moet een verbeterd verkeerspunt gemaakt met meer stoplichten, man man... je komt amper aan de overkant door al dat wachten. Maar goed, het is wel veilig. Toen ik naar de mavo moest fietsen, moest ik langs een weg met twee smalle rijstroken zonder fietspad. Nu is er een fietspad, veel veiliger dus.
Mijn ouders hebben nog nooit een moment bedacht om mij te brengen. Geen enkele ouder bedacht dat. Wij moesten dus fietsen of met de bus. Als het echt extreem slecht weer was mochten de meesten met de bus. Verder speelde ik in op de situatie. Met flinke tegenwind of storm reed ik langs een route waar net even meer beschutting was. Ik reed dan wel om, maar ja het was het beste uit twee 'kwaden'. En zo lossen mijn dochters het ook op als dat kan. Vorige week met die storm moest mijn dochter in de avond trainen. Ze moet daarvoor een flink stuk fietsen. Ik vond het gewoon belachelijk en onverantwoord dat de training doorging. Tja.. moederlijke zorgen Later zei ze dat de bal meer over het veld waaide dan dat ze hem over en weer konden schoppen. Maar mijn dochter ging dus wel. Op de fiets. En achteraf zei ze dat het heel erg meegevallen was met de tegenwind omdat ze tussen de huizen was gebleven.
Het blijkt eigenlijk meestal zo te zijn dat ik meer medelijden met ze heb dan hoe ze het zelf ervaren. Harde wind is lastig, regen is akelig, maar ze moeten van a naar b en als dat op de fiets moet, nou ja, dan moet dat maar.
Oh ja, wij hebben geen auto, dus dan is de keus vrij simpel gemaakt. Mét auto zou ik misschien een enkele keer zwichten, maar ik geloof dat je de meesten er eigenlijk niet eens zo'n plezier mee doet om te halen en brengen.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-12-2011 om 10:34

Hier

gaan ze 's winters iedere dag met de bus (ruwweg vanaf half november tot eind februari). Het is 17 km enkele reis door de polder, en ze fietsen niet samen (oudste wel vaak met een vriend, jongste van 12 haakt pas halverwege aan bij een groepje). Er is een goede busverbinding, en zo zijn we van het gezeur af...
Oudste vertelde wel dat een paar klasgenoten (die de halve afstand rijden) gistermorgen een stuk gelopen hadden toen ze met volle tegenwind van de brug af moesten.
Marjoleine

Gefietst, met als gevolg

allemaal natte randen aan de boeken en schriften. Leve de eastpacktas, maar niet heus. Je zou toch denken dat die tassen een goede plastic binnenkant zouden hebben zodat alles waterdicht overkomt.

Gewoon fietsen

Ik zie het gevaar ook niet zo,als je erover na gaat denken zijn er veel meer gevaren dan alleen het weer.
Dochter moet wel fietsen,moest ik zelf ook vanmorgen.
Met de bus is voor geen optie dan is ze hier een uur onderweg in plaats van 20 minuten.
Oh ja en de sneeuw en gladheid van vorig jaar vond ik ook veel enger.
Lekker laten fietsen,worden ze zelfstandig van.Oh je en op regen kun je je ook kleden.

Annet

Annet

14-12-2011 om 19:23

Hier ook gewoon gefietst (met vuilniszak om de tas heen)

De rugzak is zeker niet waterdicht. Dus bij slecht weer gaat er een vuilniszak omheen.
Wij hebben echt niet gedacht aan 'niet fietsen'. Gelukkig dacht dochter daar ook niet aan.

Sambal

Sambal

14-12-2011 om 19:30

Geen nieuwe gezichtspunten dan voorgangers helaas

Van fietsen met sterke wind (tegen of mee of zijlings) word je erg sterk van. Aldus mijn huisarts, orthopeed en psychiater.

Zelf heb ik dat ook altijd gedaan en ondanks dat ik een pakje sigaretten per dag rook (helaas) heb ik een longinhoud van iemand die 10 jaar jonger zou zijn (kan dus meer als je niet rookt! ). Volgens mijn huisarts komt dat door het fietsen! Speciaal tegen de wind in en zijwind fietsen traint je spieren op goede verantwoorde wijze.

Inderdaad gladheid, sneeuw en botten breken hoort daar niet bij maar de meeste mensen breken geen botten bij wind: bij wind val je zacht en anders stap je af en loop je even verder alvorens verder te gaan.

Doorzettingsvermogen, even afzien enz. aah alles kan je leren bij even doorfietsen: ik zweer bij fietsen hoor, wind of geen wind.

cqcq

cqcq

14-12-2011 om 20:15

Tenzij er een gezagsrelatie is

En die is er (leerkracht en leerling opdezelfde school), volgens mij boeit het echt niet dat er geen directe relatie is. (leerlingen worden immers geacht aan alle leerkrachten te gehoorzamen, niet alleen aan de leerkrachten waar ze les van hebben). Ik zou het ook niet aan de politie melden, maar wel op school. Ook i.v.m. andere gevallen (zowel in het verleden als wellicht in de toekomst).

Rosase

Rosase

14-12-2011 om 20:42

Ik twijfelde

Het ging 's nachts nogal erg tekeer, en ik had me dus al op voorbereid. En toen ik het er 's ochtends met zoon over had, ging hij prompt zo langzaam doen dat hij wel gebracht moest worden. Tja, dat is natuurlijk ook een manier...

Onderweg had ik me al bedacht dat ie best met de fiets had kunnen gaan, maar ja dat is achteraf hè.

Het verhaal dat Rixt vertelde is natuurlijk wel mijn grootste vrees. Ik denk dat ik daarom liever het zekere voor het onzekere neem.

Brengen is op zich eigenlijk niet zo'n probleem. Ik hoef er niet eerder voor op te staan en ben op tijd terug om dochter uit te zwaaien of weg te brengen. Het enige nadeel is dat mijn eigen ochtend ritueel zwaar ingekort wordt. En dat ik 12 km lang het milieu extra loop te vervuilen.

's middags is ie met de bus naar huis gegaan. En dat is goed te doen. 's ochtends niet, dan sluit dat voor geen meter aan en moet ie veel eerder weg. En daar plant ie natuurlijk niet op.

Ach, ik heb 8 jaar lang meerdere keren per dag taxi gespeeld met halen en brengen naar de basisschool. Af en toe naar de middelbare school brengen is voor mij eigenlijk bijna vakantie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.