Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wie weet ritueel voor einde basisschooltijd?

Ach, inderdaad, ze zeggen het als baby's geboren worden; geniet er van, voor je het weet is hij groot. En nu is hij inderdaad al een beetje groot. Vrijdag a.s is zijn laatste dag op de basisschool. En ik hoef niet diep te graven in mijn geheugen om hem nog te zien gaan, de eerste dag...Zijn rugzakje mee, waar hij 8 jaar mee gedaan heeft en die voor het V.O echt te klein is. En nu zwaait hij af. Na pieken en dalen, er is veel gepasseerd in die 8 jaar. Het enthousiaste mannetje is bijna een echte puber. Jullie kennen het. Maar hij is mijn oudste en ik wordt stilletjes toch wat nostalgisch.
Om deze overgang te vieren zou ik graag een soort van ritueel doen maar mijn creativiteit heeft kennelijk de geest gegeven en ik kom tot weinig origineels. Hoe deden jullie dat? Heeft er iemand een goed idee?

Groet, Coya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

10-07-2012 om 21:42

Uitstapje

Wij deden niets (behalve heel blij zijn dat ze van de basisschool af was, zijzelf ook).
Wat ik een leuk ritueel vind, is een uitstapje bij bepaalde mijlpalen. Wij gaan dat vanaf 16 jaar ook doen.
Mijlpaal basisschool: dagje uit met Pa of Ma naar stad in NL, programma wordt bepaald door kind
Mijlpaal 16 jaar: weekendje weg met Pa of Ma naar stad in Europa
Mijlpaal 18 jaar (of eindexamen): midweek met Pa of Ma naar NY

Uiteraard naar wens in te vullen met actieve vakantie, klimwand, etc.

Hmm ik ben niet zo van de rituelen

in de zin van: mijlpaal 1, doen we dit, mijlpaal 2, doen we dat.
Ik vind het net als Coya wel leuk om iets afsluitends te doen bij de basisschool. Met oudste ben ik ergens gaan lunchen. tweede kind heeft met vader motortoch gemaakt en met jongste ga ik volgende week naar de dierentuin in Emmen (van de c1000-bonnen).

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2012 om 08:44

Schoolcampus

Lekker de stad in,schoolspullen kopen en ergens iets gaan eten!

Zoons op stap met pa; dochter met ma

Onze oudste zoon is een weekend op stap geweest met zijn vader om "stoere mannendingen" te gaan doen (bier drinken en scheten laten zeggen mijn dochter en ik altijd . Concreet zijn ze gaan fietsen naar de Biesbosch, hebben daar gekampeerd, gegeten van open vuur en gekanoëd en daarna weer terug gefietst. Met zoon twee gaat pa binnenkort op stap. Ik moet nog met mijn dochter; wij gaan samen met de trein naar Warschau bij een vriendin de baby bewonderen, winkelen en in een terminaal bad ronddobberen.
Alle kinderen wilden uitdrukkelijk geen officieel ritueel

Ilva

Ilva

11-07-2012 om 14:35

Hier ook mijlpalen

Wij zijn begonnen bij het A-diploma. En alhoewel ze alle drie met veel moeite hun a hebben gehaald is het puur een moment wat ze allemaal halen. En oudste is nu klaar met de basisschool en is met z'n vader naar Londen geweest. Dit was na de cito al simpelweg omdat het dan veel goedkoper is en hij zonder problemen vrij kon krijgen van school. Met het A-diploma zijn ze wat dichterbij gebleven. Ze gaan dan alleen met hun vader omdat hij minder vaak thuis is en hij dan echt alleen tijd voor dat ene kind heeft. En misschien doen we na het eindexamen ook weer zoiets. Hoewel buiten europa er bij ons niet in zit denk ik (of er moet een wonder gebeuren).

Ehm

Hier hebben ze een mobiel gekregen voordat ze naar de brugklas gingen en was het kopen van de schoolspullen altijd een gezellige dag uit met een lunch bij V&D.

Josephine....*proest*

....in een terminaal bad ronddobberen??

Hahahahaha!

Hoop dat je toch wat anders gaat plannen!

Ingrid

Primavera

Primavera

12-07-2012 om 16:44

Picknicken in eigen stad

Dochter is met de Middenschool (brugklassen) klaar en gaat naar het Gymnasium. We moesten daar voor 7 juli de voorlopige inschrijving bevestigen en haar cijferlijst inleveren.
Dat werd spontaan een gezellige dag. Aangezien ik daar vroeger als student in de buurt had gewoont bedacht ik me dat ik haar (en haar brusjes) gelijk wel even wegwijs in de beurt kon maken.
Dus na de inscrijving lekker door de winkelstraat struinen en in de engelse boekwinkel snuffelen, waar we met het excuus dat het goed voor haar engels was wat leuke boeken in eenvoudig engels hebben aangschaft.
Vervolgens door het oude centrum naar een goedkope supermarkt achteraf gegslenterd om daar onze lunch te kopen. En passent nog even laten zien waar het lekkerste ijs is en waar je de beste en goedkoopste pizzapunten kunt halen. Nog even lekker een half watermeloentje ingeslagen omdat die zo uitnodigend op een fruitstalletje lag, wat we onderweg tegenkwamen om vervolgens te gaan picknicken in de grote ruïne, waar ik vroeger vaak studeerde, omdat het een rustige, schaduwrijke plaats is midden in de stad.
Grote verassing, de rust was hetzelfde, maar ze hadden de tuin binnenin helemaal gerestaureerd. Een blauwe en paarse bloemenpracht klom tegen de ruïnes op, waar je tegenwoordig ook gedeeltelijk op kan (Vroeger was dat vanwege instoringsgevaar altijd gesloten). Een groot frisgroen gazon omringt met dadelpalmen en overal bankjes met tafeltjes die gemaakt lijken te zijn als studieplek. Er bleken zomaar schone gratis toiletten te zijn verschenen, een laurierdoolhof, stukje kinderspeelplaats met ingebouwde minitrampolines en een heuse waterpomp voor drinkwater, wat in een land waar de kwaliteit van het water uit de kraan soms discutabel is, een echte rijkdom is voor een student. Ik weet nu wel waar ze met mooi weer haar vrije uren gaat doorbrengen.
De dag was om voordat we het wisten. Ik denk dat de traditie van een dagje vakantie om met z'n allen de omgeving van de nieuwe school verkennen op de dag van definitieve inschrijving er wel in blijft.
Groeten Primavera

Ingridt

Ach zolang alleen het bad terminaal is....

Fikkie

Fikkie

22-07-2012 om 21:06

Ik zou

zijn rugzakje ritueel verbranden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.