Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld 16 jarige

Wat geef ik best aan 16jarige dochter als maandelijks zakgeld? Zij heeft ook een vriend waarmee ze soms weggaat.Gewoon om tijdens de week eens een broodje, een drankje enz. te kopen. Telefoonkaart, kleding, uitstappen betaal ik nog apart.

Hier

Dochter kreeg op die leeftijd 20,- euro. Verder werden haar kosten ook voor haar betaald. Ze kwam er goed mee uit.
Inmiddels een paar jaar ouder krijgt ze van mij nog steeds 20,- euro, naast haar scholierenvergoeding. Van die vergoeding is ze wel meer zelf gaan (mee)betalen.

zebra

zebra

18-10-2017 om 14:42

hier ook

20 euro per maand op die leeftijd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2017 om 14:42

Hier

Dochter van 15 krijgt 40 euro pm. Ze werkt hierbij en àls ze in de knoei komt wb schoenen of jas helpen we haar. Verder doet ze het hiermee en komt goed uit.

Triva

Triva

18-10-2017 om 16:52

40€ voor een broodje of drankje onderweg? Veel te veel in mijn ogen, zo leer je dat dure gedrag alleen maar aan. Bij de supermarkt heb je vier croissantjes voor een euro. Ik heb liever dat mijn kind dat soort keuzes leert maken en dan deelt met anderen ofzo.

Mijn zoon van 16 kreeg 20, betaalt 2€ voor netflix en de rest is dus zakgeld.

Lou

Lou

18-10-2017 om 17:05

Dochter van 16 krijgt ook 20 euro per maand. Met kleedgeld erbij 70, daarvan spaart ze 10 en lost ze ook nog 10 af bij ons voor haar telefoon, dus effectief krijgt ze voor kleding en zakgeld bij elkaar 50 per maand. Dat wordt binnenkort 60, als de lening is afgelost.

Dit schrijf ik er allemaal bij omdat ze kleedgeld en zakgeld door elkaar mag gebruiken. Alles op een hoop, dat is dus ook nog een idee. Dat kan ze wat flexibeler zijn in wat ze ermee doet. Mijn dochter vindt dat erg fijn.

Lou

Lou

18-10-2017 om 17:07

Triva

Ik vermoed dat er in de 40 euro voor de dochter van Dendy ook kleedgeld zit, want ze komt af en toe in de knoei met een jas of schoenen.

Emmawee

Emmawee

18-10-2017 om 17:29

Zoon van 14

25 euro per maand en sindskort 100 euro kleedgeld per kwartaal. (als de kinderbijslag binnen is).
Hij moet van zijn inkomsten 10% sparen. Dat regel ik nu nog.
Zijn telefoonabonnement betalen wij (€ 15,= pm. was verjaardagskado), maar extra Mb's of belminuten moet hij zelf kopen, maar dat is niet nodig.

Hier wil ik het bij laten de komende jaren. Hij heeft sinds kort een folderwijk, daarvan wil hij Spotify-premium gaan betalen.

hier

Ook een 16 jarige die 20 euro per maand krijgt. Voor alle persoonlijke uitgaven (incl. beltegoed, op en neer reizen naar zijn vriendin etc) excl. kleding.

Dit is ons maximum. Hebben ze meer nodig, dan mogen ze daar een baantje voor zoeken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2017 om 22:13

Triva

Die 40 euro is voor alles. Met haar krantenwijk erbij zit ze dan op ong 80 pm.
Het is dus gewoon leefgeld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2017 om 22:23

Er worden nu alleen nog maar lage bedragen genoemd. In andere draadjes was ik vaak de ondergrens. Mijn puber kreeg 62,50 per maand zak- en kleedgeld. Daarnaast betaalde ik haar telefoonabonnement van 10 euro, en kreeg ze per jaar 30 euro voor schoolspullen en 15 euro 'vakantiegeld'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2017 om 22:30

bedragen zeggen zo weinig

Bedragen zeggen zo weinig, als er niet bij gezegd wordt wat een kind ervan moet betalen.

Hier krijgen ze de hele middelbare school periode 25 euro per maand. Daarvan kopen ze kleine schoolspullen (schriften etc.), kopiëren op school, telefoon, beltegoed, een keer bios met vrienden, eten/drinken als ze zelf op stap gaan, kadootjes etc. Willen ze meer geld, dan zullen ze een baantje moeten zoeken.

Kleedgeld is hier 70 euro per maand. Dat is meer dan gemiddeld, maar alle kleding moet ervan worden betaald, dus ook een winterjas, sportkleding, sportschoenen etc.

Vogel

Vogel

19-10-2017 om 08:45

€20

€5 per week, en €50 kleedgeld per maand voor 17-jarige zoon.
Dat kleedgeld heeft hij nog niet zo lang, we hebben afgesproken na een half jaar te bekijken of dat een reëel bedrag is.
Toevallig hadden we het er gisteren over dat die €5 per week een lachertje is sinds hij een goedbetaalde bijbaan heeft, dus in onderling overleg hebben we besloten dat volgende maand op zijn 18e verjaardag stop te zetten.

Yaron

Yaron

19-10-2017 om 18:19

15 en 13

Mijn zoons van 15 en 13 krijgen 5 euro per week plus telefoonkosten van 5 euro per maand. Verder krijgen ze ook nog wel eens wat toegestopt, geen grote bedragen, maar bijvoorbeeld een euro om in de voetbalkantine wat drinken te halen. Wij willen dat niet afmeten, de één krijgt de ene periode misschien wat meer, de andere de volgende periode weer of niet. Oudste verdient best veel met z'n baantje en bekostigd daar zijn derde hobby mee. Twee sporten of één sport en muziekles betalen wij, willen ze meer zijn de kosten voor hunzelf. Wel kopen we af en toe sportdrank, die hij krijgt voor het regelmatig oppassen thuis.

linda75

linda75

21-10-2017 om 09:32

geen

onze zoon krijgt geen zakgeld meer. heeft dit ingewisseld voor een telefoon abonnement van 25 euro p maand. hij heeft dus een bijbaantje en daar leeft hij van. Verder krijgt hij 60 euro p mnd kleed en kapergeld en daar komt hij goed mee uit

Pippa

Pippa

24-10-2017 om 09:37

Hier

Krijgt 15 jarige 25 euro per maand. Wij betalen haar kleding en telefoonabonnement. Verder werkt ze en verdient daarmee ongeveer 20 euro per week. bij elkaar dus zo'n 100 euro per maand.

Hier moet ze van doen: make up, verjaardagen, uitjes met vriendinnen, als ze een broodje wil eten i.p.v. brood van thuis meenemen, als ze met de trein naar de stad gaat i.p.v. met de fiets etc.

Wij betalen dus alleen haar telefoon abo en kleding. Wil ook eigenlijk wel kleedgeld gaan geven omdat ze dan nog beter leert om met geld om te gaan, maar merk dat ik dat zelf moeilijk vindt, hahahahah. Ik vind het nl ook leuk om uitgebreid te shoppen

Julia64

Julia64

25-10-2017 om 12:54

En hier

krijgt 16 jarige zoon 25 euro per maand. Hiervan betaalt hij zelf zijn telefoonabonnement (echt een minimaal abonnement van 5 euro per maand ofzo), kleding betalen wij nog.
Aangezien zoon bijna niets uitgeeft en ook nog niet vaak uitgaat, redt ie het daar prima mee.
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat mijn vader sinds ongeveer een half jaar heeft besloten om alle kleinkinderen maandelijks een toelage van 25 euro per maand te geven. Heel lief bedoeld natuurlijk, maar daarmee zijn zijn inkomsten in één klap verdubbeld waardoor de motivatie om een bijbaantje te nemen, die toch al niet groot was, nu helemaal tot het nulpunt is gezakt (terwijl dat best goed voor 'm zou zijn).

colb

colb

25-10-2017 om 13:28

mag ik

wat vinden jullie: 16 jarige is net aan een bbl opleiding begonnen waarbij hij 600 p.mnd verdiend. Twijfel of ik nu met alles zal stoppen wbt toelage. Wij betalen nu nog telefoonabo van 25 euro, rest heeft hij al overgenomen. Of is dat niet eerlijk omdat de andere brusjes het nog wel krijgen die geen bbl doen?

Emmawee

Emmawee

25-10-2017 om 15:52

Spaart hij?

Als hij zijn geld opmaakt aan luxe, of ruim geld overhoudt, zou je kunnen voorstellen dat hij zijn abonnement ook zelf gaat betalen. Het verschil zou jij dan kunnen sparen, zodat je hem iets kunt betalen bij grote, onverwachte uitgaven. Fiets gestolen of zoiets. Je zou hem ook gewoon 25 euro per maand kunnen blijven geven tot zijn 18e, met de eis / voorwaarde / wens (hoe hard jij het maar wilt brengen), dat hij standaard 10% van zijn inkomen spaart.
Je hoeft niet iedereen in het gezin hetzelfde te geven om ze eerlijk te behandelen, vind ik. Je kunt steeds opnieuw een afweging maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-10-2017 om 18:40

Mwah

Ik ben absoluut niet voor strikte gelijke behandeling van brusjes. Maar voor die 25 euro zou ik niet moeilijk gaan doen.

colb

colb

26-10-2017 om 00:11

sparen

Emmawee: hij houdt flink wat over per maand, zeker 90%.Ik stimuleer hem nog eerder om wat uit te geven(aan kleding) dus het is niet zo dat hij het niet gemakkelijk kan betalen. Maar het voelt een beetje fout dat hij als jongste alles zelf moet betalen omdat hij een BBL opleiding doet terwijl zijn brusjes wat dat betreft wat meer in de watten gelegd worden(maar hebben ook een bijbaantje). De kinderen vinden het ook prima zoals het gaat dus het zal wel tussen mijn oren zitten.

Dendy: bedoel je dat je die 25 euro wel of niet zou geven. Ik begrijp niet echt hoe hij het bedoelt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-10-2017 om 07:51

Onduidelijk

Oh dat was idd onduidelijk

Ik zou het gewoon geven als je zelf het gevoel hebt dat het anders oneerlijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-10-2017 om 08:49

Dubbel

600 euro vrij te besteden is enorm veel geld, zeker als het eigenlijk voor een schoolse bezigheid is. Wat dat betreft is zakgeld geven eigenlijk een beetje teveel van het goede. Ik denk dat ik ermee zou stoppen. Zelf heb ik ook bij lange na geen 600 euro voor de leuk.
Aan de andere kant heb ik zelf vanaf mijn 15e geen zakgeld meer gekregen vanwege een bijbaan, en ook mijn studie heb ik zelf moeten betalen. Kleding kreeg ik wel tot mijn 18e. Mijn zusje had nooit een bijbaan en heeft volgens mij zakgeld gekregen totdat ze echt ging werken (na hbo). Ook haar studie is betaald. Dat klinkt nu achteraf als best wel oneerlijk, hoewel ik dat op dat moment niet echt besefte.

Sparen

Ik zou gewoon zijn telefoonabonnement blijven betalen. ik zou echte wel afspraken maken over het geld. Hij zou van mij het grootste deel moeten sparen.
Ik zou het niet zien als vrij besteedbaar inkomen maar als het opbouwen van een mooie start voor hem. Hij kan zo sparen voor een auto/huis/wereldreis.

Mijn pleegzoon zal waarschijnlijk gezien zijn vooropleiding ook eerder aan het werk gaan dan mijn oudste kinderen. Ik ben echter van plan om hem gewoon zakgeld te blijven betalen zolang hij nog minderjarig is, net zoveel als de andere kinderen. Mocht hij dan al behoorlijk verdienen dan is dat mooi meegenomen en kan hij daar flink van gaan sparen. Daar heeft hij later alleen maar voordeel van.

Triva

Triva

26-10-2017 om 12:10

precies

Jouw voordeel zit er in dat je veel minder kosten hebt aan de studie zelf tov de brusjes dan mag dit hopelijk toch ook wel naar je zoon?

Wel afspraken maken over sparen omdat hij dat nu wel prima doet maar als hij opeens iets in zijn hoofd krijgt is dat geld weg aan wie weet wat onzinnigs en dat is echt zonde nu vind ik.

colb

colb

27-10-2017 om 22:51

gsm

Het voelt verkeerd dat hij alles al alleen zou moeten betalen dus zijn gsm abonnement houden we aan.Het moet niet zo zijn dat hij zich, net als Phryhe, later af gaat vragen of het wel eerlijk was. _
Studie met alle bijbehorende kosten worden ook door bbl bedrijf betaald dus ook daaraan zijn wij(en hij!) niks kwijt.
Het blijft een beetje dubbel maar er zal ook weer een tijd komen dat brusjes een baan krijgen en meer gaan verdienen.

Amsterdamse

Amsterdamse

28-10-2017 om 10:49

Kapper?

moeten jullie kinderen de kapper wel of niet zelf betalen, van het zak/kleedgeld?

Lou

Lou

28-10-2017 om 13:59

Amsterdamse

Da's een goeie. Mijn dochter met zowel zak- als kleedgeld gaat twee keer per jaar voor een tientje naar de kapper, dus dat zijn nauwelijks kosten, maar op de een of andere manier ben ik dat blijven betalen. De haarverfsessie bij de kapper heeft ze wel zelf betaald. Haarverf voor thuis betaalt ze ook zelf. We hebben er eigenlijk nooit iets over afgesproken, zo is het gegroeid.

Triva

Triva

28-10-2017 om 14:30

kapper

Je kunt gewoon berekenen wat je kind aan de kapper kwijt is en dat er in doen toch? Als er iets is wat je makkelijk kunt berekenen is dat het wel en je geeft je kind weer een stukje verantwoordelijkheid.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2017 om 14:36

Exclusief

Mijn dochter gaat max drie keer per jaar naar de kapper, dus dat betaalde ik dan voor haar. Als ze het zelf moet betalen heeft ze natuurlijk meer zak/kleedgeld nodig.

Amsterdamse

Amsterdamse

28-10-2017 om 15:58

Krullen

Dochter krijgt best ruim zak- en kleedgeld.
Ze heeft een grote bos krullen en er zijn weinig kappers die dat goed kunnen knippen. Die hebben we nu gevonden en die kapper is helaas niet goedkoop, 45,-. Haar haar groeit ook nog eens vrij snel (heb ik ook!) en ze heeft een bob. Ik heb er met bepaling kleedgeld niet echt bewust rekening mee gehouden. Lastig, vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.