Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2012 om 14:10

Zakgeld

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hcl

hcl

14-12-2012 om 18:11

Op t randje

inderdaad een hele vreemde reactie van een aantal mensen hier.
snap niet dat er niet dat er niet wat genuanceerder geantwoord kan worden op mensen hier.
als ik het zo terug lees heeft mtrm de nodige vervelende reactie's over zich heen gehad.
en wat betreft de opmerking van jippox zullen we er maar van uitgaan dat hier geen sarcasme in zat????
heel vervelend dat iemand gewoon vertrekt vanwege het uitjouwen.

Toelichting

Ik vind persoonlijk dat mtrm gewoonweg oogst wat ze zaait. Lees wat andere reacties van haar in andere draadjes zou ik zeggen. Overigens kwam dat zogenaamde 'uitjouwen' ook pas nadat ze haar vertrek had aangekondigd.
Verder komt ik met mijn opmerking over Elisa omdat ik persoonlijk haar opsomming echt af vind leiden van de inhoud. Ze heeft helemaal gelijk wanneer ze stelt: 'dan lees je het toch niet', en dat doe ik vaak ook verder niet als een bericht van haar zo begint. Maar eigenlijk is dat jammer want ze heeft wel wat te melden.
Het is allemaal niet zo rot bedoeld als sommigen het hier blijkbaar opvatten.

Annet

Annet

14-12-2012 om 18:45

Aanvulling over kleedgeld

Kleedgeld mag hier alleen aan kleding besteed worden. Zakgeld of eigen verdiend geld mag overal aan besteed worden, ook aan kleding.

Hoe check je dat?

Mijn kinderen krijgen een bedrag op hun rekening en specificeer wel wat zakgeld is en wat kleedgeld en ik raad ze dringend aan om hun kleedgeld te gebruiken waarvoor het bedoeld is, maar of ze dat ook doen? Ze zien er (nog?) wel netjes gekleed uit...
Controleer je dan de bonnetjes, of moeten ze een kasboek bijhouden wat natuurlijk ook heel leerzaam is?

P

P

14-12-2012 om 21:07

Moedermop

Ik zou ze zeker een kasboek laten bijhouden, daar leer je van maar ze kunnen ook (tenminste dat zouden ze bij mij mogen in het geval van kleedgeld) met een kasboek aantonen dat hun kleedgeld te weinig is. Als jij ziet dat ze voor normale bedragen kleding hebben gekocht en toch niet genoeg hebben zou je het kunnen aanvullen.

hcl

hcl

14-12-2012 om 21:38

Een 1malige reactie jippox

zoals meerdere met mij hier zeggen,wil ik deze site niet benutten door berichten te plaatsen die afwijken van hetgeen dit forum voor bedoeld is maar wil je toch laten weten dat ik mijn huiswerk wel degelijk heb gedaan en tot de conclusie kwam dat mtrm wel degelijk in ieder bericht dat deze vrouw plaatste vertelde dat iedereen recht heeft op zijn of haar mening.het lijkt er meer op dat jij degene was die zich aangevallen voelde omdat jou berichten overkomen als zijnde"ik heb alle wijsheid".
dat jij je wilt voordoen als een moeder die zo min mogelijk regels wil hanteren en de kinderen zo vrij mogelijk wil laten is prima maar daar zul je dan ook de kinderen wel naar hebben.
ik lees in haar bericht dat zij een kindje heeft met autisme en de mensen die hier ervaring mee hebben weten dat structuur en regelmaat van essentieel belang is voor dit soort "bijzondere" kinderen.
soms jippox moet je tussen de regels doorlezen en je beseffen dat niet ieder gezin leeft,werkt en in elkaar zit zoals dat van jezelf.dat jij bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan sfeer in school, hecht de ander weer waarde aan het soort onderwijs of het aantal leerlingen enz enz.ik zie en snap dat je het allemaal niet zo hebt bedoeld maar dat bedoelde ik ook met nuance aanbrengen in de formulering van je teksten.je weet uiteindelijk niet wie er aan de andere kant van de knoppen zit.het gevaar wat er schuilt in dit soort forum's is dat je niet kunt zien hoe iemand iets bedoeld als je het niet heel goed en duidelijk omschrijft.
het is vervelend dat iemand vertrekt om deze reden en wel met de laatste teksten als:"zeur en daaaaaag" kom op laten we hier allemaal van leren.een pittige discussie prima maar dit was niet nodig geweest

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-12-2012 om 22:21

Jippox (ot)

Interessantdoenerij?? Nou, er is weinigs interessants, laat staan om over op te scheppen, aan een zorgenkind met bijbehorende fikse problematieken, zware zorg en dito opvoeding. Ik wil met alle liefde mijn portie en die van zoon aan Fikkie of aan jou geven hoor...
Ik denk dat ik me voortaan maar hou bij de rubriek "Zorgenkinderen" waar niemand het in zijn botte kop haalt om het over "interessantdoenerij" te hebben en "dat halve alfabet" niets uitzonderlijks is.

Begrip (slot ot)

Mensen lezen heel erg wat ze willen lezen, merk ik. Nou ja, ik leer ervan dat ik er niet mee moet zitten dat niet iedereen me altijd aardig vindt

Annet

Annet

15-12-2012 om 10:10

Dochter houdt het zelf bij

Het kleedgeld gaat niet naar haar rekening. Dat hebben we het eerste jaar gedaan maar toen vergat ze aankopen op te schrijven.
Nu koopt ze kleding en vraagt bij mij het geld terug (= mailtje met bedrag en verzoek het over te maken).
Vaak ga ik mee en dan reken ik af. Zij houdt het overzicht nu goed bij.

moeder van C

moeder van C

15-12-2012 om 15:23

Zakgeld

Hier meisje 13-jaar 2 MYP (VWO in 't Engels), krijgt 20 euro per maand. Automatisch gestort, ze heeft een pinpas.

Wij betalen beltegoed (20 euro, op is op mag niet van zakgeld aangevuld worden), kadootjes vriendinnetjes, OV-kaart voor de keer als ze met de bus gaat.

Zakgeld gebruikt ze voor allerhande make-up, af en toe een tijdschrift of iTunes-download en armbandjes en andere prullaria. Soms spaart ze en koopt ze een Wii spel. Ik heb geen idee wat ze op haar rekening heeft staan, maak haar bankafschriften niet open.

bob

bob

16-12-2012 om 15:09

Zakgeld

Ik ben zelf 19 jaar oud en leef nog mooi mee op de kosten van mijn ouders. Ik moet toegeven dat ik een goed leven heb.
rond de leeftijd 12tot14 kreeg ik om en bij de 20euro de maand plus belkrediet. kleding, schoolboeken,... werd werd door mijn ouders betaald.

Dat bedrag is daarna beginnen stijgen. Op mijn 18 kreeg ik 40 euro de maand+15euro belkrediet. Voor deze verhoging was ik wat aan het bijverdienen maar mijn ouders vonden dat ik in het weekend moest studeren en ontspannen, niet werken. ik kreeg toen ook nog geld als ik eten moest kopen op school of als ik 'savonds weg was. (ik vergat wel steeds om geld terug te vragen)

Sinds ik afgestudeerd ben aan wat wij de middelbare school noemen krijg ik net zoals mijn oudere broer toen kreeg zo'n 100 euro de maand+belkrediet. Maar alle extratjes mag ik nu wel zelf betalen.(behalve kleding, daar betalen zij een deel van)

kortom: ik krijg heel wat, maar ik leer er ook wel van sparen. maar ik moet ook wel wat terug doen: zo wordt er verwacht dat ik zoveelmogelijk meehelp in het onderhoud van ons huis. wat ik maar normaal vindt.

als er nog vragen zijn over eender wat stel je ze maar. ik hoop dat mijn mening als nuttig en niet als bemoeierig wordt ervaren.

Wow

Bedankt voor je reactie Bob. Leuk dat je hier ook als kind reageert. Ben eigenlijk wel benieuwd of wij hier ook door kinderen gelezen worden, in elk geval door jou wel dus.

Hier

Dochter van 14 krijgt 20 euro op haar rekening en pot het op zodat ze af en toe iets voor zichzelf kan kopen. Zoon krijgt van mij 10-20 euro per week afhankelijk of hij nog veel onderweg is naar zijn vriendin of iets dergelijks, dan heeft hij soms ook iets extra's nodig voor het ov. Hij maakt zijn geld altijd op. Een bedrag per maand storten zou niet gaan volgens zoon, dan is het op binnen een week, dus geef ik het hem voorlopig toch maar per week. Dat is niet altijd zo geweest. Als basisschoolkind kon hij goed sparen. Hij is inmiddels wel op zoek naar een bijbaantje zodat hij van mij geen zakgeld meer hoeft te krijgen. Verder betaal ik hier periodiek kleding of andere benodigdheden. Geen kleedgeld. Zoon is geen shopper en geen merkentype en kan goed leven met wat er is. Zijn vader neemt hem ook nog weleens mee voor nieuwe kleding.

hcl

hcl

16-12-2012 om 20:41

Herkenbaar

onze twee van 15 krijgen ook 20 euro en hebben een folderbaantje waar zij de extra'tjes van betalen.dochter kan hier goed mee omgaan en krijgt dit ook op haar rekening zoonlief daarintegen geeft aan dat de verleiding soms te groot is onnodig geld uit te geven en heeft ons gevraagd het cash te geven als hij iets nodig is.de oudste van 18 heeft een bijbaan,krijgt zijn onderwijs tegemoetkoming van ruim 100 euro per maand en wij betalen zijn school,hij kan hier ruim van leven en betaald ook zelf zijn zorgpremie.daar staat natuurlijk wel tegenover dat toeslagen enz ook allemaal aan hem toekomen.kleding betaald hij zelf over het algemeen maar als ik iets leuks zie zal ik het niet nalaten het voor hem mee te nemen.
hoe ouders het ook doen is dit denk ik ook wel een budget kwestie,het ene gezin heeft meer te besteden als de ander en het ene gezin heeft meer kinderen dan de ander.het blijft persoonlijk

het is altijd mogelijk dat er andere jongeren(hoor ik liever dan "kind"xD) op dit soort fora terechtkomen maar ik denk dat de meesten wel iets beter te doen hebben dan lezen wat de algemene zorgen zijn van ouders...

om nog een ervaring te delen: ik een goede vriend die eigenlijk nooit zakgeld gekregen heeft. toch zeker niet tot zijn 18.
zijn ouders vonden dit blijkbaar niet nodig, zijn oudere broer en zus kregen ook niets van zakgeld. wat echter wel af en toe gedaan werd was het steunen van zijn hobby's zo kreeg hij zijn bassgitaar en een skateboard... uiteraard kreeg hij ook kleding
de jongen heeft echter nooit echt geleerd hoe je met geld moet omgaan en is hierdoor behoorlijk zuinig geworden, op het gierige af zelfs.
Hij is er uiteindelijk toch in geslaagd om werk te vinden waardoor zijn probleem wat kleiner geworden is. uiteindelijk komt hij het wel te boven hoor.

Wat mij wel steeds opviel is dat hij alles kon vragen aan zijn ouders behalve cash geld... Hij kon wel sparen van het geld dat hij kreeg op feestdagen, maar zijn ouders houden zijn bankkaart bij...

De gulden middenweg lijkt mij het beste als je het mij vraagt. teveel is nl. ook niet goed want dan zou het kunnen dat je niet zuinig genoeg bent. Zoals er al vaker gezegd is: alles hangt af van gezin tot gezin... waarsschijnlijk is het bij u zoon of dochter volledig anders...

mvg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.