Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bibi63

bibi63

10-07-2011 om 14:52

Zakgeld brugklas

Hoi,
Onze dochter gaat na de zomer naar de brugklas. En ik ben een beetje aan het dubben over de hoogte van het zakgeld.
Momenteel krijgt ze 10,00 per maand, en maakt dat eigenlijk niet op. Stopt het in haar spaarpot. Een doodenkele keer koopt ze er iets voor. Wel koopt ze een kleinigheidje voor verjaardag van ons en vader- en moederdag. Soms koopt ze iets groters, maar dat is dan eigenlijk van verjaardagsgeld e.d.
De overwegingen:
- Fijn dat ze zuinig is, maar zakgeld is ook juist bedoeld om deels uit te geven (evt. een deel sparen voor iets) en keuzes te maken.
- Ze heeft een mobiel, maar vooralsnog wordt er niet enorm veel gebruik van gemaakt (ze neemt hem ook zelden mee, vindt ze onhandig). Ze heeft nu prepaid, en doet ca. 2 maanden met 10,00 (die wij betalen). Wellicht verandert dat op het VO en is een abo beter. Ik zelf heb een abo voor 9,00 per maand, bel/sms niet extreem, maar wel regelmatig, en kom daar prima mee uit. Idee is om ook voor haar over te gaan op een abo van ca. dat bedrag, dat wij dan betalen. Of zouden we dit beter in haar zakgeld kunnen opnemen en dat zij zelf verantwoordelijk wordt voor haar belgedrag (mochten de kosten boven het abo van ca. 9,00 uitkomen)?
- Op het VO kunnen natuurlijk broodjes e.d. gekocht worden. Ook mogen ze op deze school al vanaf de brugklas het plein af in de pauze en kunnen dus naar de buurtsuper of bakker e.d. Op zich vind ik het prima als ze bijv. 1x in de week iets koopt (waarvoor ik dan een paar euro aan haar meegeef), maar heb geen zin in gezeur hierover. Is het beter om ook hiervoor een extra bedrag in haar zakgeld op te nemen, zodat ze zelf maar moet kijken hoe vaak ze evt. iets kan kopen (los van de overweging die ze ook zelf moet maken, dat het niet bepaald gezond is om dagelijk chips of wat dan ook te kopen). Op is op.
- Cadeautjes vriendinnetjes. Tot nu toe hebben wij dat altijd betaald (en kennen de betreffende vriendinnetjes natuurlijk ook (goed)). Is het beter dat zij zelf een kleinigheidje voor haar vriendinnen koopt bij een verjaardag? En dit dus opnemen in haar zakgeld?

Al met al overwegingen. Is het te overzien: geld dat je voor je tel.abo nodig hebt, geld voor een cadeautje, geld voor een versnapering en evt. nog andere dingen die je wilt kopen c.q. voor wilt sparen.

Iemand ideeen? Hoe doen jullie dat? Hoeveel geld ga je meer geven voor de bovengenoemde zaken?

Ben benieuwd.
Gr. Bibi


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Hier krijgt dochter vanaf de brugklas €15 p/m.
doet ze alles van,beltegoed,cadeautjes .broodje op school kopen.
ze redt het er niet altijd mee,meestal wel.

Sancy

Sancy

10-07-2011 om 15:40

Ach

Toevallig zit ik over dezelfde vraag na te denken, met een iets ander uitgangspunt. Dochter krijgt haar zakgeld nu eens per week contant, maar ik overweeg het maandelijks op een rekening te storten zodat ze, nu ze naar het VO gaat, leert omgaan met bankrekeningen en met budgetteren; eventueel eerst tweewekelijks als ze dat fijner vindt.
Wat ik al wel besloten heb is dat ze geen abonnement krijgt voor haar mobiel zolang ze geen vast inkomen heeft, en verder wil ik zo veel mogelijk een all-in bedrag geven beide vanwege het leeraspect 'budgetteren'. Maar ik gooi haar niet zo maar in het diepe, ik wil dr wel helpen als ze dat op prijs stelt. Ik ga in ieder geval voorstellen dat ze haar inkomsten en uitgaven bijhoudt. Maar het is een sloddervos met taken, dus ik vrees het ergste
Wat het bedrag gaat worden, dat weet ik nog niet. ik ga dat in deze vakantie eens bedenken.

Maylise

Maylise

10-07-2011 om 17:45

Hier

Toen mijn dochter naar de brugklas ging hebben we het zakgeld op €25 in de maand gezet. Dat is dan inclusief bellen, cadeautjes voor vriendinnen en familie, lekkers op school en in de stad, persoonlijke uitgaven als tijdschriften, lipgloss, naar de bioscoop en sparen.

Wat wij daarnaast betalen is vervoer van en naar school, abonnement op zwembad en de kosten die met school en haar hobbies te maken hebben.

Annet

Annet

10-07-2011 om 20:20

Hier zelfde als maylise

Alleen hebben wij een abo bij Ben voor 5 euro per maand.
Dus houdt oudste 20 euro per maand over.
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat jullie (degenen wiens kinderen niets hoeven te betalen van hun zakgeld) dit veranderen, dat is zeer leerzaam.
Denk aan:
- eten/hapjes tussendoor
- cadeautjes voor vriendinnen en ouders en brusjes
- schoolspullen tussendoor (na flinke voorraad in brugklas gekocht te hebben) m.u.v. jaarlijkse agenda
- bioscoop, zwembad en andere uitjes
- boetes bij bibliotheek en schoolbieb
- alle hebbedingen
- zonnebril
- mobiel (als ze een nieuwe wil)
- reisjes naar vrienden verder weg (die betalen wij voor de helft mee)

Sport, hobbie, vervoer naar school, etc. betalen wij.

Chin

Chin

10-07-2011 om 21:51

25 euro per maand en daar moet dan "alles" van betaald worden. Abbo Gsm, eten op school(alles van thuis mag gratis mee), kado's vrienden/gezin, extra uitstapjes naar zwembad/bioscoop oid(ook hiervoor, chips ed van thuis mag gratis mee), bus(ze kan prima met de fiets 2x 12 km).

Gaat prima en er wordt nooit meer gezeurd. Op is op.

Annet

Annet

11-07-2011 om 16:10

Brugklas aan de late kant

Ik vind de brugklas aan de late kant om een kind te leren ook andere dingen van zakgeld te moeten kopen, dus niet alleen speelgoed voor zichzelf (of snoep als dat mag).
Wij beginnen vanaf 10 jaar met hoger zakgeld maar dan moeten ook de cadeautjes voor de verjaardagsfeestjes betaald worden. Daar komen dan langzamerhand verantwoordelijkheden bij, bijvoorbeeld zelf denken aan het terugbrengen van de biebboeken (vandaar die boetes), cadeaus voor familieleden, etc.
Vanaf de brugklas komen dan ook de uitjes, wat lekkers op school, e.d. erbij.

bibi63

bibi63

12-07-2011 om 16:00

Na jullie uiteenlopende reacties, denk ik dat ik het voorlopig alsvolgt ga doen:
- 15,00 per maand.
- tel. abo heb ik net afgesloten bij Simpel (5,00 p/mnd voor 100 belminuten en 100 sms'jes). Vooralsnog betalen wij dit. Tot dit moment belt en sms't ze niet veel, dus wacht het even af. Gaat ze straks regelmatig over haar bundel heen, dan moet ze dat zelf gaan betalen. Maar ik wacht dit nog even af en kijk hoe het loopt.
- broodjes/chips/ versnapering binnen en buiten school, moet ze zelf gaan betalen van haar zakgeld. Als we met gezin ergens zijn, dan betalen wij dat.
- cadeautjes voor pa, ma, oma, opa betaalde ze al zelf (kleinigheid) dus laat ik ook zo.
- cadeautje voor goede en bekende vriendinnen betaal ik voorlopig ook nog zelf.
- cadeautje voor nieuwe en voor mij min of meer onbekende vriendinnen mag ze zelf gaan betalen.
- hebbedingetjes moet zel zelf betalen.
- zwembad, bios en dat soort zaken: Indien het gaat om een enkele keer, dan betalen wij dat. Wil ze vaker, dan mag ze dat zelf betalen.

Is dat wat?

Gr. Bibi

bibi63

bibi63

12-07-2011 om 21:04

Pelle

Je hebt gelijk, ik snap je stelling. En natuuuuuurlijk wordt ze niet gestraft voor nieuwe vriendinnen. Punt is meer dat het inmiddels gebruikelijk is (was) op de bs om voor een goed vriendinnetje een cadeautje te kopen (of geld te geven) voor 7,50 a 10,00. Geen probleem en tot nu toe betaalden wij dat. Het gaat er mij meer om dat ik geen idee heb hoe dat straks gaat. Het is niet echt de bedoeling dat ik voor elk weet ik wie klasgenoot een dergelijk bedrag neer tel. Maar ik verwacht ook niet van haar dat ze dat doet. Ik zie het meer in een kleinigheidje voor dergelijke klasgenoten van een paar euro, die ze dan zelf betaalt. Een meer 'echt cadeau' is dan voor de echte vriendinnen (en dat kunnen dan natuurlijk ook 'nieuwe' zijn). Maar ik vind het voor haar best veel als ze dan elke keer 7,50 o.i.d. zou moeten uitgeven. Of denk ik nu te moeilijk? Hoe doen jullie dat?
Gr. Bibi

Chin

Chin

13-07-2011 om 00:06

Begin er eens mee

Toen dochter nog op de basisschool zat maakte ik dat onderscheid ook en kregen de hele goede vrienden vaak 7,50 euro. De grote hoop 5. Nu dochter op de middelbare school zit en de kadootjes zelf betaald geeft ze iedereen iets van rond de 5 euro, nooit daarboven. Dit is gebruikelijk hoor ik bij haar vrienden. Zitten ze wat krapper dan wordt er ook wel eens wat aan snoeperij gegeven, grote zak drop of iets dergelijks.
Ik zou dat verschil nu ook niet meer maken, daar is geen beginnen aan.

Ik moet zeggen dat ik het wel rustig vind, 25 euro geven en nergens geen omkijken meer naar. Ze mogen dan zelf beslissen wat ze opmaken aan zwemmen, kadootjes, bioscoop enz. Dat leert ze ook eens nee te zeggen als er niet geld genoeg is voor zulke dingen.

Als jij deze constructie prima vind, begin daar dan eens mee. Je hebt het weer snel genoeg veranderd. Zeg dat anders erbij, dat je het na een half jaar even wil bekijken. Misschien ga je dan ook wel over op extra kleedgeld(of maak ik het nu te moeilijk en moet ik daar nog maar niet over beginnen

bibi63

bibi63

13-07-2011 om 12:15

Oke

Oke, ik heb besloten dat ze inderdaad gewoon de cadeautjes voor ALLE vriendinnetjes zelf gaat kopen, incl. (wat ze al deed) voor ons. Ze moet dan maar zelf bepalen hoeveel ze uit wil/kan geven. Verder dus de versnaperingen buitenshuis en op school. Sparen voor als ze iets groters wil kopen (nieuwe mobiel of weet ik wat). Verder prulletjes zoals bijv. make-up, bijouterien enz. Ik denk dat ik (tegen de tijd dat dat nodig is) zorg voor gezichtsreinigingsproducten e.d. OV-chip wordt automatisch opgeladen via onze bank. Dat laat ik nog maar even zo, totdat ze echt regelmatig het OV gaat gebruiken in haar vrije tijd (is niet nodig voor school). Ook haar mobielabo gaat via onze rekening en laat ik ook nog even zo, totdat het de spuigaten gaat uitlopen. Verder mag ze een paar keer per jaar naar de bios o.i.d. op onze kosten. Gaat ze vaker, dan moet ze het zelf betalen.
Kleedgeld komt ook t.z.t. maar wil ik apart van het zakgeld doen.
Tegen de tijd dat ze een bijbaantje heeft, kunnen we bijv. OV en belkosten naar haar overhevelen, maar dat zal nog zeker een jaar duren.

Wat zouden jullie een redelijk maandbedrag vinden (dus excl. OV en belkosten en het feit dat ze een paar keer per jaar op onze kosten naar bios o.d. mag).

Groetjes,
Bibi

Annet

Annet

13-07-2011 om 12:36

Ik zou die bios ook bij het zakgeld stoppen

Een paar keer per jaar naar de bios is best veel. Ik zou haar zelf laten kiezen wat ze met dat geld doet. Misschien wil ze wel liever naar een pretpark.
Met de bios erbij en exclusief beltegoed is 20 euro per maand een mooi bedrag. Volgens mij geeft Nibud dit ook aan.
(jongste is helemaal blij met Nibud want die gaven aan dat zijn zakgeld te laag is....)

Chin

Chin

13-07-2011 om 14:16

17,50-20

ik vind een bedrag van van 17,50/20 euro zonder beltegoed wel oke, als het mijn brugklasser zou zijn. Mijn brugklasser had destijds een folderwijk erbij dus misschien zou ik in jouw geval neigen naar 20 euro, anders is het misschien niet haalbaar.
En stimuleren om zelf bij te gaan verdienen, daar halen ze de winst uit

Tirza G.

Tirza G.

13-07-2011 om 14:31

20 eu zonder beltegoed?

Ik dacht het niet. Dat is dan mooi inclusief beltegoed.

Tirza

Beltegoed verdienen

Zo kan het ook. Puberzonen hebben een provider waar je sms 5 cent kost, MAAR als je een sms ontvangt je 5 cent KRIJGT. Ik dacht: if it sounds too good to be true etc. etc., maar het werkt al enige maanden echt. Middelste zoon wist daar gelijk een slaatje uit te slaan door iedereen met blocks (en sms'jes over in die maand) hem te laten sms-en. Hij is begonnen met 5 euro beltegoed en heeft inmiddels bijna 30 euro!

Vera*

Vera*

13-07-2011 om 15:31

Nog een tip

Ik zou ook gaan voor 20 euro inclusief bellen.
De tip die ik zelf ook van Ouders Online afhaalde is dat als je kind het zakgeld te weinig vindt dat helemaal niet erg is. Als ze hun uitgaven opschrijven zodat ik met ze kan zien waaraan het opgaat dan kan er overlegt worden over een zakgeldverhoging. Zoon zijn geld is op op op maar is te lui om zijn uitgaven bij te gaan houden en krijgt dus geen verhoging.

Vera

Annet

Annet

13-07-2011 om 17:14

Pelle

Tot en met 11 geeft Nibud een plusminusbedrag, geen range. Jongste kreeg net meer dan de helft van dit bedrag. Ook bij een range was hij er waarschijnlijk buiten gevallen.

Annet

Annet

13-07-2011 om 17:18

Beltegoed is maximum bedrag

Oudste heeft (via mij)een abo van 5 euro per maand. Alles wat ze meer belt, moet ze zelf betalen. Als ze een duurder abo wil, moet ze dat ook zelf betalen.

Wij hebben afgesproken dat het zakgeld van 20 euro per maand niet meer verhoogd wordt. Alles wat ze de komende jaren meer nodig heeft, moet ze zelf maar verdienen.

Kleedgeld staat hier los van. Ze krijgt wel kleedgeld maar zolang ze nog groeit zijn we nog flexibel met het bedrag. Als ze uitgegroeid is, wordt dit ook een vast bedrag.

Tirza G.

Tirza G.

13-07-2011 om 19:13

9 euro btg

Vind ik heel erg veel voor een brugsmurf. Heeft-ie een smartphone? In feite sponsor je dan al een gedeelte van zijn 'leukigheid'. Betalen voor/aan beltegoed gaat bij mij alleen maar over: dan kun je me bellen als het nodig is. Alle andere tralala die ze op hun foon uitspoken, is hobby/prive/vermaak en mogen ze dus fijn zelf betalen.
Ik neem aan dat hij eten van je meekrijgt? En pauzehap? Dan hóeft hij toch helemaal geen soep/broodje/koek te kopen? Ja, dat hij het wíl - dat snap ik. Maar dat hoef je toch niet eindeloos te sponsoren? Eens per week broodje/soep, eens per week koek/chips sponsoren lijkt me meer dan zat.

Tirza

Ook aankomende brugpieper

Onze groep 8 zoon krijgt nu 2,25 zakgeld per week. Ik ga daar een 10tje per maand van maken. Hij krijgt nu af en toe een prepaid tegoed, is daar erg zuinig mee. Ik wil daar ook een vast bedrag van maken. Ook een tientje. Dus totaal 20 euro per maand.
Bellen, koeken kopen in de kantine, uitstapjes enz. mag hij zelf onderverdelen.Dus weinig bellen en sms`en is geld overhouden voor andere dingen. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat het komende brugjaar. Tot nu toe spaarde hij ook nog van zijn zakgeld, maar eens zien of een brugpieper ook wat over kan houden....

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 11:53

Mmmmm

Ik gaf mijn kinderen 20 eu in de maand vanaf de brugklas en dat was inclusief beltegoed. Vanaf het 2e jaar hadden ze een bijbaantje, maar kregen ze wel kleedgeld en vanaf hun 16e-17e ongeveer mogen ze alles zelf betalen. En dan met 18 (van school af, studie) gaan we weer eens opnieuw kijken.

Tirza

bibi63

bibi63

14-07-2011 om 16:05

Nee pelle

De 20,00 is EXCL beltegoed (vooralsnog, zolang het binnen de abo van 5,00 blijft, zo niet, dan zien we verder).
Wat m.i. het verschil aan hoogte voor zakgeld BS versus brugklas is, is dat ze:
- op school een broodje o.i.d. kunnen kopen (kon niet op de BS)
- van het schoolplein kunnen, dus ook naar de plaatselijke bakker, super e.d.
- ze zelfstandiger worden en dus vaker op eigen gelegenheid iets gaan doen c.q. kopen. Dat betekent ook dat we een betje af moeten van het 'mama, mag ik dit of dat', maar dat zelf gaan budgetteren. Daar moet dan wel ruimte voor zijn in het zakgeld.

Gr. Bibi

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 22:28

Klein?

Wat vind je dan zo klein aan die stap? Wat moeten ze meér dan betalen in de brugklas? Koek, soep? Dat hoef jíj toch niet te betalen? Kadootjes voor vrienden? Hoeveel feestjes denk je dat ze hebben? Een verhoging van 10 eu per maand is 120 eu per jaar. Als ze een kadootje van 5 euro geven, kunnen ze naar 24 feestjes

Tirza

Silone

is dat bij Citytel?
Daar heb ik net een simkaart besteld, ben benieuwd. Ik heb zelf een abonnement waar ik altijd smsjes van over houd, dus dat idee van jouw zoon kan hier ook heel goed.

Wil 40

Protesteert je zoon niet? 2,25 per week is namelijk meer dan 10 euro per maand.. ;0) Er zitten nl 4,33 weken in een maand.

Karin*

Yep!
Werkt als een trein. Alleen oudste zoon heeft problemen met bellen, moet hij nog even achteraan. Sms-en gaat probleemloos, en ipv dat het geld kost, levert het geld op.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 11:49

Nou ja en bovenal

Wat is het uitgavenpatroon en ga jíj dat betalen? Een keertje bios, een keertje zwembad: is dat iets wat jij betaalt - of is dat luxe en mag h/zij er voor werken? Beltegoed is in mijn redenering luxe. Ze kregen van mij 2,50 per maand btg met de verplichting om voor mij bereikbaar te zijn. Nee, andersom. Met de verplichting dat ik dan dus nevernooit wilde horen: ja maar ik kon je niet bellen (dat ik later/niet kwam) want mijn btg was op......Dat leek een briljant plan, ware het niet dat mobieltjes altijd leeg zijn als je je moeder moet bellen, maar goed
Een keertje wat kopen in de pauze: is dat eens per maand, eens per week of eens per dag? En: moet je dat betalen als h/zij van huis gewoon een pauzehap mee kan krijgen?
Feestjes etc.: stel nou dat je een populair kind hebt die op Alle Feestjes mag komen. Moet jij dat dan betalen?
Leren met geld omgaan is voor mij: balanceren tussen reeele doelen (drie weken sparen voor een ijsje is ook weer onzin) en onmogelijkheden. Er is veel meer te koop dan dat je ooit geld zult hebben, nee kunnen zeggen is een fantastische eigenschap

Tirza

Silone

welke problemen met bellen heeft hij dan?

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 15:30

Pelle

Volgens mij hebben wij nooit een meningsverschil Weet je, het maakt allemaal niet zo bar veel uit - het is gewoon leuk om over deze dingen na te denken. De praktijk is vaak toch weer anders; mijn brugsmurfen dúrfden indertijd niet eens wat te kopen in de kantine. Veel te druk en te groot. En ze mochten ook niet van het terrein af, dus in de buurt rondhangen en dingen kopen was er ook niet bij. Naar de bieb gaan ze niet meer, want die is op school. Voor bestedingen op school (printen ofzo) krijgen ze een pasje (althans, op heel veel scholen is dat zo) waar ze geld op kunnen zetten en feestjes zijn er in het begin helemaal niet. Iedereen is nieuw op school en je begint nou eenmaal niet meteen met een feestje geven voor mensen die je niet kent.
En verder hebben ze meer inkomsten: verjaardag! Rapportgeld! Hoe ouder ze worden, hoe vaker en meer ze geld krijgen bij dat soort dingen.

Een leuke: een klasgenoot van mijn zoon (17, 5G) kreeg van zijn oma 2 euro. Zo jongen, voor je rapport. Dan kun je je vriendjes ook eens tracteren. En dan zegt zo'n lummel gewoon: dank-u-wel oma. Dat zal ik zeker doen. Om vervolgens in een deuk te liggen op Twitter Ze zijn zo leuk, zo leuk. En dat is de valkuil: je zou alles wel voor ze willen kopen

Tirza

Maylise

Maylise

15-07-2011 om 15:37

Extra uitgaven

ze hebben niet zozeer extra uitgaven in de brugklas maar het is mijn bedoeling dat ze bepaalde dingen zelf gaan betalen die eerst nog door mij betaald werden. Bijvoorbeeld op de basisschool betaal ik nog de cadeautjes voor de vrienden. Op de middelbare school moeten ze dan zelf doen. Op de basisschool betaal ik als ze naar de bioscoop willen en op de middelbare school moeten ze dat ook zelf doen. In theorie dan want in de pratijk betaal ik nog vaak genoeg een uitje of iets anders.

Mijn dochter krijgt sinds ze in de brugklas zit 25 euro per maand en daar komt ze prima mee uit. Mijn zoon van 17 krijgt wat meer maar die heeft ook extra uitgaven en betaald veel dingen voor zijn hobbies daar dan weer van terwijl ik voor mijn dochter haar hobbies betaal. Werken is waar wij wonen (Frankrijk) niet echt een optie tijdens het schooljaar dus vandaar ook dat hij wat meer krijgt.

Vic

Vic

15-07-2011 om 17:08

Dat is natuurlijk niet zo vreemd

Ik heb in dit draadje al een paar keer gelezen dat kinderen in de brugklas 25 euro krijgen en dat ze daar goed mee uitkomen. Dat is natuurlijk helemaal niet vreemd, want ik vind het een enorm bedrag. Wij zaten hier te denken aan 12 euro per maand, excl. beltegoed (dat dan weer wel). Ze gaat dan ook nooit naar de bioscoop. Wel eens naar het zwembad met vriendinnen (kost 3,40), maar dat is hooguit drie keer in de vakantie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.