Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lolliepop1971

lolliepop1971

02-10-2012 om 13:26

Zakgeld en werken

Ik heb een dochter van bijna 17 die sinds een aantal weken werkt. Zij kreeg normaal altijd 20 euro zakgeld per maand, maar ik vraag mij nu af of ik daarmee door moet gaan nu zij werkt?! Ze gaat nu tussen de 90 en 150 euro per maand verdienen (hangt af van uren, avond, weekend enz). Wat zouden jullie doen, gewoon zakgeld doorgeven of daarmee stoppen omdat ze nu zelf verdiend?

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

02-10-2012 om 13:32

Stoppen

Ik zou denken stoppen. Ik weet nog wel toen ik zelf ging werken. Toen kreeg ik ook geen zakgeld meer. Misschien dat je haar af en toe iets kan geven maar nee, eens moet het toch stoppen.

Brianna F

Brianna F

02-10-2012 om 14:10

Niet

Wij hebben altijd zakgeld gegeven totdat er een vaste baan voor in de plaats komt. Een bijbaantje was voor ons geen reden om met zak/kleedgeld te stoppen. Een bijbaantje is voor hun zelf om de extra dingen van te doen die wij niet financieren.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2012 om 15:00

Tot 18

Ik heb toen dit voor ons ging spelen, advies gevraagd hier op OO en toen bleken er veel toch uit principe door te gaan tot 18 jaar, ongeacht een baan naast school. Omdat ik 1 werkende dochter en 1 niet werkende dochter had, vond ik het na enig prakkiseren eerlijk om allebei nog zakgeld te geven tot ze 18 waren. Dat heb ik gedaan. En met 18 was het afgelopen. Ook als er geen baan was.

way

way

02-10-2012 om 19:53

Wel geven

dochter van 17 heeft ook al 2 jaar een bijbaantje en krijgt toch gewoon haar zakgeld 25 euro per maand. Als ze 18 is denk ik wel dat we daarmee stoppen, al heeft ze dan misschien net het hardste nodig omdat ze gaat studeren

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-10-2012 om 20:25

Tot 18 denk ik

Is ook niet bepaald motiverend om meteen gekort te worden als je de handen uit de mouwen gaat steken.

Vanaf 18 zijn ze groot en kan ik ze op een andere manier gaan verwennen. Oei dit klinkt fout....

Vaak ook niet stabiel inkomen

Hier betalen we zakgeld en kleedgeld gewoon door. Tot ze 18 zijn. In de eerste plaats omdat het anders wel erg cru is, gaan ze werken, worden ze ook meteen gekort daarop. Dat is geen stimulans. En op de tweede plaats omdat inkomen van erg jonge pubers ook vaak verre van stabiel is. Soms is het 1 maand erg veel en een maand amper iets en omdat ze enigzins 'gewend' raken aan toch wel iets te besteden zitten ze dan met de handen in het haar. Het zakgeld is hun enige stabiele inkomen en dan is er altijd dát nog achter de hand...Baantje kunnen ook zo opeens maar ophouden (3 keer contract verlengd en dág hoef je niet meer terug te komen) en vind dan maar 's wat anders. Tot je 18 de is werken 'extra inkomen'.
Vanaf je 18de heb je ook studiebeurs. Dus ook 'wat' stabiels ernaast.
groeten albana

Hmm

Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Oudste is 16, verdient zo'n beetje 120 euro per maand bij, middelste van 14 rond de 70 euro. Zelf betaalden mijn ouders ons zakgeld door totdat we een echte baan hadden. Maar dat hadden alle kinderen al op hun 18e. Dat gaat onze kinderen niet lukken ws. Maar eens over nadenken wat te doen.

candy

candy

03-10-2012 om 13:50

Zakgeld

Hier gaat zakgeld etc door nu er een baantje is maar we trekken daar van af het telefoonabonnement dat ze heeft afgesloten en een deel van het zakgeld wordt naar een spaarrekening gestort waarbij ze onze toestemming nodig heft om er iets af te halen. Ze maakt normaal gesproken al het geld op dat ze heeft en zo leert ze, dat als ze wat spaart, op een gegeven moment best een aardig bedrag heeft waarvoor ze een laptop, gitaar, meubels kan kopen of op vakantie kan gaan of noem maar op.

way

way

03-10-2012 om 17:43

Nog eens op terugkomend

had ik vandaag met bijna 18 jarige ook een gesprek over zak en kleedgeld bij het 18 worden. Zeg ik nog heel stoer deze week dat na haar 18 het zakgeld en kleedgeld stopt, zit ik nu toch weer te twijfelen.

Even een korte berekening:
Nu krijgt ze 25 zakgeld, 50 kleedgeld. Gaat binnenkort betalen: 110 zorgverzekering. Terugkrijgen ongeveer zorgtoeslag 70 en tegemoetkoming scholieren ongeveer 105.
Als we dus stoppen met zakgeld en kleedgeld betekent dat dat ze minder overhoudt, terwijl ik het wel fijn vind dat ze iets kan sparen voor het volgend schooljaar omdat ze dan gaat studeren en op kamers.
Wat zouden jullie doen, dan toch nog een jaartje zakgeld en kleedgeld doorbetalen? Wij krijgen natuurlijk ook geen kinderbijslag meer voor haar.

way

way

03-10-2012 om 17:56

Nog extra

Misschien moet ik ook nog vermelden dat wij alles wat school betreft betalen. Schriften, pennen ed., spullen voor kunst. Deo en aanverwanten toiletspullen worden ook door ons betaald. Make-up hangt er vanaf, soms gooi ik wat in mijn karretje erbij. Verder uitgaan, bios, zwemmen, kadootjes, eten op school betaald ze zelf. Als ze met ons meegaat wordt alles door ons betaald.

Maylise

Maylise

03-10-2012 om 18:51

Logisch

Ik zelf de 18de verjaardag niet het meest logische moment om te stoppen met zakgeld. Ik stop met het geven van zakgeld als ze van school afkomen. Dat vind ik een logischer moment want anders heb je de situatie dat de 18jarige die in zijn examenjaar zit opeens geen zakgeld meer krijgt en de 17jarige die al aan het studeren is nog wel zakgeld krijgt.

Ze krijgen hier zakgeld tot ze van school afkomen. Daarna gaan ze studeren en krijgen ze misschien ook wel een bijdrage maar dat is geen zakgeld meer.

way

way

03-10-2012 om 21:47

Hmmm

mijn twijfel is nog niet helemaal omgedraaid. Want het is natuurlijk wel zo dat indien ze wel zakgeld en kleedgeld krijgen in dit laatste jaar, dat zij er dan beter op wordt(omdat ze ook tegemoetkoming scholieren krijgt voor dit schakeljaar, eindexamen vwo)terwijl ik er slechter van wordt. Pa en ma krijgen tenslotte geen kinderbijslag meer.
Ik twijfel dus nog, en dat ligt aan het feit dat wij nu ook niet heel erg ruim in ons budget zitten, anders zou ik daar minder twijfel over hebben.

Als ze gaan studeren ook bijdrage van ons, maar dan is dochter ook de deur uit dus als het goed is moet dat ook wat gaan schelen in de maandelijkse gas water licht afschrijving .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 00:15

Way

Ik zou er in jullie geval voor kiezen om toch te stoppen met zak- en kleedgeld. Die 10 euro verschil kan ze makkelijk terugverdienen met een bijbaantje. En als tussenoplossing zou je evt. kunnen aanbieden om haar kleding kast nog een beetje te sponsoren.

Als je zelf nou ruim bij kas zit, is het een ander geval. Maar om zelf nou krom te gaan liggen terwijl je dochter het lekker ruim heeft? Nee dat is volgens mij ook geen goed signaal.

18 is een leeftijd waarop ze best begrip mogen hebben voor dit soort zaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2012 om 12:04

Way

Aan de tegemoetkoming voor school te zien heb je een hoger inkomen dan wij Mijn dochters krijgen een hogere tegemoetkoming en daar laat ik ze alles van betalen, dus uiteraard ook de schoolkosten en alles wat daarbij komt. Daar is het voor tenslotte. Het bedrag wat jouw dochter krijgt is daar te weinig voor, dus jij moet wel bijspringen. Je zou kunnen stellen dat als jij de schoolkosten voor je rekening neemt en de zorgpremie, je dochter de rest van haar uitgaven van de studiebijdrage moet betalen. Geen zak- en kleedgeld dus meer, het kan te gek Bovendien kan het nuttig voor haar zijn om eens naar een baan te zoeken. Mijn dochter werkt 4 uur op zondag en soms ook een avond doordeweeks, sinds ze een vast contract heeft is er aardig gesnoeid in haar uren, en verdient daar toch genoeg mee om in combinatie met de schoolbijdrage te kunnen sparen en nu met rijles te beginnen.

Tot ze een echte baan hebben

Hier zijn ze 14 en 17.
oudste verdient (onregelmatig) bij door met de band op te treden.

Ik denk dat ik zakgeld blijf geven tot ze een echte baan hebben.
Ik begrijp dat als ze 18 zijn dat ze dan iets van studiebijdragen krijgen?? Dat zou dan toch ook voor studie moeten zijn en niet voor leuke extra dingen?

Ik vind niet dat omdat ze 18 zijn dat je dan met zakgeld zou moeten stoppen. Zolang ze op school zitten, is dat hun "werk" en zal het geld uit andere bronnen (ouders ) moeten komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2012 om 17:04

Ilonka

Als ze eenmaal 18 zijn, zijn de wensen groter dan het zakgeld. Het is hoe dan ook nuttig om een baantje te zoeken naast school. Voor de inkomsten dus, voor de ervaring, het volwassen worden en voor de cv die je ooit voor een 'echte' baan moet overleggen. Werkgevers staan positief tegenover jongeren die al gewend zijn om te werken.
Mijn dochter werkt naast school bij een supermarkt. Ik vind dat om eerlijk te zijn ook een echte baan.
Het studiegeld is inderdaad voor de studie. Hoe lager het inkomen van de ouders, hoe hoger de studiebijdrage. Maar als ze iets over houden mogen ze dat van mij uitgeven aan kleren of zo. Die heb je ook nodig om fatsoenlijk naar school te kunnen gaan

In principe tot ze een echte baan hebben

en na de middelbare school niet tijdens de 3 maanden (universitaire) zomervakantie, dat stimuleerde wel om een baan te zoeken !
Dat gezegd hebbende krijgt jongste zoon momenteel geen bijdrage, we betalen alleen zijn studie- en reiskosten. Hij heeft een zeer goed verdienende baan voor 20 uur in de week.
Onze inmiddels afgestudeerde dochter heeft een tijdelijke baan en omdat ze nog thuis woont, krijgen wij nu (kost) geld van haar. Het eind van de geldkostende kinderen is in zicht !

kaatje43

kaatje43

08-10-2012 om 17:26

Tot ze naar het vervolgonderwijs gaan

Zoon is 17 en heeft tot aan het nieuwe schooljaar zakgeld gekregen. Hij gaat nu naar het HBO en verdient ong. 300 per maand bij. Wij betalen zijn school en boeken. Maar zijn zakgeld is gestopt. Hij vond het zelf ook niet meer dan normaal. Het houdt een keer op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.