Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld : hoeveel en wat er van bekostigen

Ik ben nieuw hier en wilde jullie meteen een vraag stellen; hoeveel zakgeld per maand krijgt jullie 15 jarig kind? Onze zoon vind dat hij te weinig krijgt. Ik wil het best ophogen maar ik vind dat hij dan ook zelf kadootjes voor vrienden mag betalen en uitstapjes naar de bios…en anders gaat ie maar werken bij de super 😁 


Nu betalen wij 15€ mee aan een kadootje en een betalen af en toe een uitstapje.
Hij vind natuurlijk dat dat heeeeel weinig is want anderen krijgen 20€ per week (maar ik denk dat diegene daar dan wel alle kadootjes en uitstapjes zelf van moet betalen ).

ik zou van jullie graag willen weten wat een gemiddeld bedrag is en wat jullie kids daarvan moeten doen…?


Wat is zijn zakgeld nu? Nibud zegt €15-€20 per maand voor een brugklasser, dus met 15 misschien iets meer. Lijkt me weinig maar als je als ouders extra geeft voor een keer een uitstapje, cadeautjes betaald en wat lekkers op school moet het te doen zijn. En idd een bijbaantje. Moeten ze er alles van doen dan mag het wel zekers het dubbele zijn. En kleedgeld apart.

Hier krijgen de pubers in klas 1 en 2 van mij €20 per maand plus €5,- kantinegeld pw in de weken dat ze bij mij zijn (week om week co ouderschap). Bij vader krijgen ze €15 per maand en €4pw kantinegeld (ze zijn bij mij 1 weekdag langer). 
Stiefzoon van 15 krijgt van vader €15 per maand en van zijn moeder €40 per maand. 
Zakgeld is voor mijn meiden excl cadeautjes maar incl activiteiten als zwemmen. 

Wat krijgt hij nu dan aan zakgeld?
Hier nog geen 15, dochter is 10. Krijgt €10,- p/m op haar rekening gestort en hoeft zelf nog niks te betalen verder.

Ik kreeg zelf de hele middelbare school-tijd €50 per maand. Daarvan betaalde ik cadeautjes, activiteiten en lekkers voor in de kantine. Ik spaarde er ook altijd een deel van om daar later wat groters van te kopen (computerspel oid).

Volgens het NIBUD krijgt een 15 jarige tussen de 22 en 30 euro per maand. Maar het is onduidelijk wat daar van betaald moet worden.

Onze 15-jarige krijgt 25 euro per maand en betaalt daar alles van. Hij had eerst een krantenwijkje, nu een bijbaantje in de horeca. Met vakanties stoppen we (en/of opa en oma) ze nog wel eens iets extra’s toe.

Ik zou ook zeggen dat hij kan gaan werken als hij meer wil besteden. 

"Hij vind natuurlijk dat dat heeeeel weinig is want anderen krijgen 20€ per week"

Deze zin viel me op in je eerste post. Alle andere mensen hier benoemen 20 euro per maand. Jij hebt het dus over 80 euro per maand?

Op die leeftijd kregen die van mij 7 euro per week. Cadeautjes van betalen en verder uitgeven naar believen. Als het echt 20 euro per week is wat zijn vrienden krijgen, is dat dan alleen zakgeld (want dan is het heel veel) of zit daar ook kleedgeld bij? 

mijn 13 jarige krijgt €30 per maand. Activiteiten, telefoonkosten en cadeautjes betalen wij. 

Daarnaast krijgt ze €70 per maand aan kleedgeld. Schoenen en jassen betalen wij. Het kleedgeld komt op een andere rekening en dat pasje krijgt ze enkel als ze de stad ingaat om te shoppen. Anders geeft ze dat uit aan onzin😁.

Mijn puber moppert ook. Anderen krijgen altijd meer....

Mijn bijna 15-jarige krijgt 20 euro per maand. Hij koopt niet veel, een enkele keer wat lekkers op school en verder alleen dingen voor games. Hij heeft wel grotere wensen zoals een game-stuur, maar moet dat van verjaardagsgeld zien te regelen. Ik heb al een paar keer gezegd dat hij vanaf zijn 15e een bijbaantje kan nemen, misschien doet hij dat wel. 

Wellicht hogen we zijn zakgeld met zijn verjaardag op naar 25 euro, dat is volgens Nibud normaal, ik moet er nog even met mijn man over hebben. 

Zoon heeft zelden feestjes, maar moet dan idd cadeautjes zelf betalen, en ook voor de verjaardagen van de gezinsleden. 

Mijn 14 jarige kinderen (tweeling) krijgen 50 euro per maand. Ze kopen daarvan wat in de kantine, een nieuwe game of speeltegoed voor het een of ander, ze gaan weleens naar de bios of ergens wat eten, dat betalen ze er ook van. Cadeautjes kopen ze niet, tenminste niet voor vrienden, dat is hooguit de een trakteert de ander omdat hij/zij jarig is. Familie betalen wij. Ze komen er prima mee uit. Elke verjaardag gaat het zakgeld 10 euro omhoog. Kleedgeld krijgen ze niet, hun kledingwensen zijn niet zodanig dat dat nodig is. 

Juist kinderen zelf dingen laten betalen van hun zakgeld is de manier waarop ze ervan leren. Op die manier lopen ze wellicht een keer tegen een probleem aan dat ze geen geld hebben, terwijl ze iets moeten betalen.
Zo kregen onze kinderen rond die leeftijd iets van 20-25 euro per maand (is alweer een tijdje geleden), maar moesten ze daar voor het gezin kadootjes voor kopen van minimaal 5,- per persoon, dat kwam neer op 2,50 per maand wat ze apart moesten houden.

Bij mijn 17-jarige heb ik het net opgehoogd van 10 naar 20 euro per maand. Ik moest nogal vaak dure shampoo kopen, dus dat mag ze nu van haar eigen geld doen (plus de kapper). En 10 euro was natuurlijk niet heel ruim. Daarnaast 50 euro kleedgeld.
Telefoon en OV betaalt haar vader, ondergoed betaal ik (dure bh’s).

Mijn 13-jarige krijgt 20 euro per maand, telefoon betalen wij en ze moet er cadeautjes voor onze verjaardagen van kopen. Voor haar uit-huis-zijnde broers hoeft het niet. Wonderlijk hoe prijsbewust ze werd, we liepen pas in zo' n drogisten-outlet en daar zag ze douchegel met 75% korting van een door haar vader zeer geliefde voetbalclub. Die kocht ze vast voor zijn verjaardag volgende maand. Ze moest 62 cent betalen, een koopje vond ze het. Verder spaart ze vooral voor lego van star wars.

Vanaf de brugklas zelfde bedrag.Mijn 15 jarige krijgt E32. En daar betaalt ze zelf haar uitstapjes, cadeautjes voor vrienden, lekkers etc
Ze vult dit bedrag aan door soms op te passen etc
Voordeel hiervan vind ik dat ze nu heel blij is (en meer waardering) als ik wel in gulle bui ben en zeg dat het bioscoopkaartje betaal of iets dergelijks.
Ze heeft nog weinig interesse in kleding. Dus nog geen kleedgeld.
De normale verzorgingsproducten betaal ik. 

Ze moet zelf E5 mee betalen aan telefoonabb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.