Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld : hoeveel en wat er van bekostigen


Oh en wat ook mee speelt dat ze geen kleedgeld heeft, is dat ze weer gegroeid is. Dus zoals nu alle zomerkleding (echt alles)moet worden vervangen. Ik vind dat je pas met kleedgeld kan gaan geven. Als ze niet meer groeit en er een goede basis ligt. 

Ik werk op een vmbo school en heb het net aan 2 klassen leerjaar 3 gevraagd, bijna allemaal 15 jarigen: bijna iedereen krijgt 50 euro zakgeld per maand en moeten daar dan van betalen; kantine, uitgaan, cadeautjes. Sommigen moet hun mobieltje er van betalen. De meesten krijgen daarnaast kleedgeld.

Die van mij krijgen 40€ per maand. 
Daarnaast betalen wij de helft van een telefoon, abonnement betalen we volledig. 
Kleding, en af en toe een uitje.

Bij mij kregen ze op die leeftijd 75 euro per maand. Dat was 25 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld. Van het zakgeld betaalden ze wat lekkers op school, cadeautjes voor vrienden en ouders/broer/zus, en uitjes sponsorden wij. Kleedgeld was voor de vervanging van dingen te klein/versleten waren, een winterjas en schoenen en sport/hobbybenodigdheden betaalden wij. En inderdaad zoals hierboven al gezegd werd, er was een goede basisgarderobe. Telefoon was in die tijd volgens mij nog prepaid, maar ik heb het nu ook over ruim 5 jaar geleden. Wij hebben wel nog lang hun telefoonabonnement betaald.
Voor de extra uitgaven zijn ze gaan werken, maar daar hadden ze allebei geen haast mee. Ook goed.
Vanwege de inflatie zou ik nu denk ik op 80 euro per maand gaan zitten. 

Hmm als ik de laatste lees moet ik toch eens onderzoek doen bij haar vrienden en vriendinnen.
Wij hadden ons bedrag gekozen, 3 jaar terug met het idee een beetje in de middenmoot te gaan zitten. We wilde absoluut voorkomen dat ze veel meer kreeg dan anderen. Want dat vinden we gewoon ivm financiële opvoeding niet goed. Maar ze hoeft ook niet aan de onderkant te zitten. Hoewel ik haar nog nooit heb horen klagen.

Zoon 16 krijgt 200 euro per maand. 40 zakgeld, 50 kleedgeld, 110 voor sport. Hij betaald sinds dit jaar zelf de contributie, toernooigeld, competitie bijdrage en verbruiksmaterialen (shuttles, bespanning, gripjes, tape etc)

Hier krijgen beide kinderen (14 & 15 jaar) 15 euro per maand. Laatst opgehoogd van 10 naar 15. Alles wordt gespaard en gaat geen cent mee naar school om uit te geven. Kleedgeld willen ze allebei niet. Willen ze meer geld zoeken ze maar een baantje. 

Ik ga hier geen bedragen noemen, mijn eigen kinderen zijn al te lang volwassen om daarin een zinnige richtlijn te geven. Uitgangspunt is jullie eigen portemonnee. En wat je je kinderen wilt meegeven in het omgaan met geld.

Ga rond de tafel zitten en vraag wat je kind zelf met het zakgeld wil gaan doen én stel vast wat jij als ouder wilt dat hij/zij van dat zakgeld gaat betalen (zoals cadeautjes voor vrienden/familie), drinken op school, beltegoed. Geef speelruimte om slim met geld om te gaan. Samen kom je tot een redelijk bedrag.

Voorbeeldje wat betreft speelruimte: onze zonen gingen met een veerpont naar hun sportvereniging. Een kaartje voor lopers was goedkoper dan een kaartje voor fietsers (en de vereniging was heel dicht bij de overkant van de rivier). Ik rekende in de vaststelling hun zakgeld op de fiets. Zelf waren ze dan zo slim de fiets aan deze kant te laten staan, op slot, en te lopen op de pont.
Kleedgeld houd je  los van zakgeld. 

Vinden ze het te weinig, bedenk dan manieren om wat bij te verdienen, passend bij hun leeftijd.

Hier krijgen pubers sinds ze op de Middelbare school zitten 20 euro per maand. Voor de jongste van 13 is dit nog prima, de andere 2 werken er bij. Dit bedrag zal ik dan ook niet meer gaan ophogen naarmate de kinderen ouder worden. Heb je geld tekort dan kan/moet je gaan werken. Overigens betaal ik boven op die 20 euro nog wel regelmatig iets voor de kinderen. Ik geef ze af en toe geld om eten te kopen op school of in de sportkantine, als ze ergens heen willen met vrienden betaal ik regelmatig de entree (ik ben blij als ze leuke dingen doen) en cadeaus moeten ze zelf betalen maar als ik bij de kruidvat of de supermarkt ben dan gaan cadeautjes die daar gekocht kunnen gewoon met de boodschappen mee. Telefoonabonnement en geld op hun ov kaart betaal ik ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.