Do
19-08-2013 om 11:04
Zakgeld voor een 12-jarige, wat moeten ze ervan doen?
Hi allemaal,
Vast geen originele vraag, maar dochter gaat naar middelbare school en het is weer tijd voor zakgeldverhoging. Ik heb natuurlijk op nibud.nl gekeken, maar wat ik daar vooral aantref zijn richtbedragen, en dan veel vragen.
Waar ik benieuwd naar ben: wat moeten jullie kinderen van hun zakgeld zelf betalen..? Dus stel je geeft ze €4,50 per week (is nog binnen de nibud richtlijnen , wat moeten ze dan bekostigen?
Ik zelf dacht in ieder geval aan drankjes en eten buiten de deur, maar is het redelijk om ook kadootjes te laten kopen voor dit bedrag? En de bioscoop?
Veel dank, ben gewoon op zoek naar wat ervaringen.
Groetjes
Do

Haas
19-08-2013 om 17:13
Hier
Dochter heeft 22,50 zakgeld per maand. Dat is voor:
- snoep/snacks/drinken op school (kan ook gratis van huis worden meegenomen)
- kadootjes voor vriendinnen & gezinsleden. Voor haar brusjes & beste vriendinnen (degenen die al jaren bij ons komen) draag ik soms nog 5 euro extra per keer bij (bv als het kadootje duurder was dan 10 euro.)
- Uitjes: bioscoop, zwembad, schoolfuif, dansavonden etc.
- sierraden & make-up.
- beltegoed
- toiletspul wat duurder is dan ik wil betalen. Ik wil best merk X kopen, maar niet als het veel duurder is dan wat ik normaal koop.
In de brugklas zijn we expres begonnen met per maand & per bank betalen, zodat dochter beter moet plannen. Af en toe stop ik dochter wat extra's toe (2 tot 5 euro), bij gelegenheden of als ze een klusje voor me heeft gedaan.

ijsvogeltje
19-08-2013 om 17:43
Hier
Hier vanaf de brugklas 25 euro per maand, het wordt per bank overgemaakt. Aan te schaffen zaken komen overeen met wat Haas schrijft. Daar nog bij: kleine schoolspullen, zoals agenda, schriften, geo, kaftpapier (aan begin van brugklas betalen wij eenmalig een 'startuitzet').

Haas
19-08-2013 om 18:02
Schoolspullen & vakantie
Voor de brugklas hebben wij een startpakket met kaftpapier, rekenmachine, geo etc. betaald.
Elk volgend jaar heeft ze aan het begin van de zomervakantie 25 euro gehad. Dat is vakantiegeld & om extra schoolbenodigdheden (kaftpapier, schriften etc.) van te kopen. Alleen de bovenbouwrekenmachine betalen wij nog.

twinmom
19-08-2013 om 21:10
Zo zeg
wat een bedragen. Hier krijgen beide meiden (12) €10.00 per maand. Hier moeten ze zelf hun sierraden, make-up ed. van kopen. Regelmatig koop ik wat voor ze. Nu ze naar de brugklas gaan kopen ze dan ook nog wat op school? Ik heb eigenlijk nog geen idee...

Jesse_1
19-08-2013 om 21:24
Vergelijkbaar
Zoon krijgt 5 euro per week en moet hier zijn eigen dingen van betalen (uitje, iets lekkers op school of bij sport) en cadeaus voor gezinsleden en vrienden. Hij heeft van ons een mobiele telefoon met beperkt beltegoed/sms, wat hij meer verbruikt moet hij zelf betalen.
Dit bedrag blijft in principe zo, ik heb gezegd dat als hij denkt dat het niet genoeg is, dat hij dat dan mag onderbouwen en dat we het er over kunnen hebben.

Haas
19-08-2013 om 21:48
Twinmom
Op de VO school van mijn dochter wordt in de grote pauze oa thee, koffie, melk, soep, broodjes/pizzapunten/muffins/wraps oid verkocht (net wat er gemaakt wordt in de lessen). Wat er te koop zal zijn wordt van tevoren aangekondigd met de prijs er bij (meestal 1 euro of 1,50). Ook staat er zo'n kast met frisdrank (2 euro) en eentje met marsen en koeken (1 euro)
Dochter koopt zeer zelden iets, ze vindt het duur en zonde van het geld. Ze neemt brood & water mee.
Ik neem nooit make-up of sierraden mee voor mijn dochter. Wel geeft ik haar soms een paar euro mee als ze naar een dansavond gaat, dan kan ze een drankje kopen.
Dochter moet trouwens ook zelf haar OV opwaarderen van haar zakgeld.
Het zakgeld was 20 euro toen ze naar de brugklas ging en is sindsdien 1x verhoogd naar 22,50 euro. Ze weet dat ik het niet nogmaals ga verhogen dus als ze meer geld nodig heeft moet ze dat zelf verdienen. Dat doet ze dan ook, ze heeft een oppasbaantje sinds haar 13e en sinds kort 3 uur per week vakken vullen.

Jesse_1
19-08-2013 om 23:38
Op school
O en onze oudste koopt niet zo vaak wat op school volgens mij. Wel haalt hij graag een glas fanta na de training (want: is maar 50 ct). Hij koopt niet vaak dingen, want hij is een echte oom Dagobert, maar zijn (zeer) zwakke plek is suiker. Hij koopt dus wel eens snoep.

ijsvogeltje
20-08-2013 om 08:57
Twinmom
Wat moeten jouw kinderen betalen van die 10 euro?
Zoals je kunt lezen, moeten hier van die 25 euro ook kadootjes, schoolspullen, beltegoed, evt. uitjes etc. van betaald worden. Het zakgeld is dus niet alleen 'voor de leuk', maar er moeten ook functionele zaken van betaald worden.
Destijds (alweer vier jaar geleden) hoorde ik in mijn omgeving (en hier op OOL) zo vaak discussies tussen puber en ouder over de 'noodzaak' van bepaalde uitgaven. Een mooie (en dure) schoolagenda of een eenvoudige (en goedkope) agenda? Over wel of niet met de bus naar school als het regent. Over wel of geen broodje op school mogen kopen. Over de aanschaf van een drankje tijdens een schoolfeest. Over de hoeveelheid SMS'jes per maand. Over de kosten voor een kadootje voor een vriendin. Voor mij was al snel duidelijk: daar ga ik geen discussie met mijn toekomstige puber over aan. We geven daarom een vast bedrag aan zakgeld. Hiervan MOETEN en MOGEN dingen worden gekocht. De prioriteiten (wel of niet die dure agenda) laten we volledig bij kind zelf. Dit bevalt al 4 jaar prima. Als jongste naar de middelbare school gaat, doen we het ij hem precies zo.

Twinmom
20-08-2013 om 10:34
Summier
Ja ik begreep al dat mijn info te iets te summier was. De meiden hier hoeven hier eigenlijk niets van te kopen. Presentjes ed koop ik nog voor ze, alleen de extra dingen (wat ik eigenlijk onzindingen vind, maar hun niet, en dat is prima hoor)mogen ze zelf kopen. Twindochter 1 is een potter, spaart alles. Dochter 2 is een bigspender ze koopt vnl (wat ik vind) onzindingen. Schoolspullen hebben ze gekregen, maar wel erbij gezegd dat als hun geodriehoek (ofzoiets) stuk gaat ik niet blijf kopen en ze het dan van hun eigen geld moeten kopen.
Dochter 2 is op kamp, dus dochter 1 is alleen thuis (ik werk 2 dagen). Dochter gaat dus met vriendinnetje naar de Bios, is prima, alleen betaal ik het kaartje zij de popcorn. Beetje geven en nemen.
Bedankt voor de adviezen op het VO. Nog even met Twindad overleggen hoe we dit gaan aanpakken. School zit op 2x struikelen vanuit huis, dus geen OV.
Groeten,
Twinmom

Knutselkei
20-08-2013 om 10:35
15 euro
hier krijgen ze (16 en 14) 15 euro per maand, beltegoed van 10 euro abb betaal ik,als ze meer willen. Daar zullen ze voor moeten werken. Schoolkoeken etc kunnen ze meenemen en drinken.Iets op school is voor henzelf behalve aan het begin van het schooljaar dan krijgen ze 5 euro om iets te kopen als extraatje.
Dochter heeft sinds een klein jaar een baantje en die heeft nu meer waarde van t geld want ze was echt een "grootverbruiker" nu is ze al veel zuiniger omdat ze een aantal x toch wat op dr neus is gegaan en dan van mij geld wilde.Ging vaak naar de bakker tussen de middag met vriendinnen bv. Nee meisje als mijn salaris op is kan ik ook niet naar mijn baas gaan en zeggen dat ik meer wil, leer maar plannen.
Zoon geeft heel weinig uit, koopt zelden iets bij school,wist niet eens dat er een bakker was in t dorp van de school

Dalarna
20-08-2013 om 11:41
Zoals ijsvogeltje
Ik heb ook een hekel aan discussies dus twee jaar geleden, toen mijn oudste naar de brugklas ging hebben we gediscussieerd over het bedrag.
Er zit in:
* zakgeld
* iets kopen op school wat hij wil (alles van thuis is gratis natuurlijk)
* kadootjes voor gezinsleden
* mobiel abonnement van toen 5 euro, nu wordt het 6,50
We kwamen uit op 23 euro.
Sinds maart zit ook zijn kapper er in a 15 euro omdat ik dat elke maand naar zijn rekening moest overmaken en plots liet hij eindelijk zijn haar groeien (nooit aan gedacht dat ik het zo had moeten aanpakken).
We hebben nog gedacht aan geld voor de bus erin maar gelukkig moppert hij juist als hij niet mag fietsen ivm gladheid of sneeuwval dus dat hebben we niet gedaan omdat hij dat geld dan ook nog eens gaat oppotten.

Molleke
20-08-2013 om 12:05
Hier
Dochter van 12 krijgt vanaf volgende week 15 euro per 4 week. Hier moet ze van doen:
- Cadeautje kopen voor gezinsleden en opa en oma (maar dat hebben we altijd gedaan vanaf het moment dat ze zakgeld kreeg)
- Evt. iets kopen op school als ze dat wil of na school een ijsje eten o.i.d..
Telefoonabonnement betalen wij. Een uitje naar de bios: wij betalen het kaartje en dochter het snoepgoed. Dus die 15 euro is redelijk zelf te besteden. We gaan het i.i.g. tot januari zo doen. Dan bekijken we het weer.

nolly
22-08-2013 om 17:32
5euro
hier krijgen m'n kinderen vanaf het VO 5euro per week.
Het enige wat ze moeten kopen zijn kadootjes voor de overige gezinsleden (we zijn totaal met zn 4en) en dat zijn dan voor de verjaardagen en de kerst. Beide hoeft maar een kleingheidje te zijn (5-10euro)
Eigenlijk betalen wij verder alles voor ze; beltegoed (zolang het redelijk blijft), dagjes naar attractieparken, kadootjes voor vriendenverjaardagen (wel voor de echte goede/beste vrienden) Willen ze duurder geven, dan moeten ze bijleggen.
Hangen ze buiten met vrienden en willen drinken/snoep kopen is het wel van hun eigen geld.
Ben ik een dagje met ze weg/winkelen, dan betaal ik het drinken/eten/ijs etc.
Hier blijft het zakgeld ook bij 5euro per week.
voor meer geld kunnen ze bijverdienen door een bijbaantje te zoeken of ons te helpen. Dochter helpt mee met folders van ons eigen bedrijf te verspreiden of door ergens met een info kraam te staan. Zoon heeft 1½jaar in een band gezeten die veel optredens had.

Do
23-08-2013 om 14:06
Dank allemaal voor jullie reactie!
Lieve allemaal,
Fijn om dit allemaal zo te lezen - toch even de ervaringen van anderen lezen is nuttig. Wij zijn nu overeengekomen 4,50 per week en ze moet daarvan eten en drinken en frutsels ed buiten de deur van betalen. kadootjes doen wij nog (maar daar ga ik nog over nadenken) en film ook. popcorn zelf betalen, goed idee!
we hebben vanmorgen een pincode voor haar rekening aangeschaft, kan ze daar ook mee gaan experimenteren.
nogmaals bedankt!
Hartelijke groet
Do
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.