Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Janeway

Janeway

08-08-2011 om 21:41

Zakgeld vraag

Onze oudste is 12 en gaat naar middelbaar. Tot nu toe krijgt ze € 2,= in de week. Nu willen we dat omhoog schroeven naar 1x per maand 10 - 15 euro.. (daar zijn we nog niet uit) Maar wat moet ze met dat geld kunnen doen, kadootje's kopen? Drinken op school kopen als ze dat nodigt vindt? Wat sparen en hoeveel dan? We willen het dan storten op een rekening zodat ze zelf met een pasje het op kan nemen of met het pasje kan betalen. Het is onze oudste en we moeten het nog een beetje uitvinden allemaal.
Oja ze krijgt dan 10 euro beltegoed.
ik hoor het graag
groetjes Janeway

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
prulleke

prulleke

09-08-2011 om 00:11

Hier begonnen met 15,- in de maand

Dochter was in juni vorig jaar 12 geworden en had een mobiel met 20,- bel tegoed gekregen.

We hadden haar zakgeld op 15,- gezet en hiervan moest ze cadeautjes kopen voor vrienden/vriendinnen en evt. iets lekkers op school.
Ze kan alles van thuis meenemen, dus echt iets kopen op school hoeft niet.

We hadden ook afgesproken dat als ze een keer gaat zwemmen of naar de bios (buiten het gezin om, dus met vrienden) dat ze daar een deel ook zelf van moet betalen.

En hoe het ging het 1e jaar op de middelbare:
-Ze kocht zelden iets op school (eigenlijk alleen als ze een goed punt had voor iets waar ze zelf vond dat ze er hard voor gewerkt had), ze vond het zonde van haar geld.
-Feestjes zijn er ook niet veel geweest in de brugklas ( was hier een beetje not don)
-Ze ging liever met ons mee zwemmen (dan koste het haar niets)

Ze had dus ruim genoeg aan 15,-

Met de telefoon zouden we kijken hoe het zou gaan.

Ze belde of smste eigenlijk niet, zodat na een halfjaar haar bel tegoed verlopen was. Ze had 5,- opgebruikt en de rest was ze kwijt.

Maar zo na carnaval kreeg ze het ineens te pakken en wilde eigenlijk wel een abonnement.

Wij wilde er eerst niet aan, want de telefoon zou maar eens gestolen worden en wie weet wat voor een rekening we dan zouden krijgen.

Uiteindelijk gekozen voor simpel omdat we daar een limiet op konden instellen.

Ze heeft nu 100 belminuten voor 2,50 en 100 sms voor 2,50.

2,50 betaalt ze zelf en 2,50 wij.

Alles wat ze teveel belt/smst betaalt ze zelf.

Ze houdt alles goed in de gaten en zorgt dat ze er niet overheen komt.

Dus 15,- vind ik een prima start

succes

Hier 20 euro

Hier krijgt jongste 20,- euro. Nu 13 jaar (maar vorig jaar zelfde bedrag) en gaat over naar 2de V.O.
Ze betaald ervan: kado's voor verjaardag, uitjes met vriendinnen, beltegoed en evt. wat te eten/lekkers op school e.d.
Het blijkt genoeg.
Hier wel partijtjes (bij de vleet! ze houden ook spontane filmavonden zonder jarige). Maar het gemiddelde bedrag qua kado's is sinds het merendeel het zelf moet betalen gigantisch aan inflatie onderhevig. Een kado van 1,50 is heel gewoon (oorbellen action+ nagellak b.v.). Overigens doen anderen dat ook dus ze is daarin geen uitzondering. Voor zo'n filmavond kopen ze allemaal 'iets' ter versnapering (chips+pak ijsthee ofzo) ook dat betaald ze zelf.
Sparen doet ze niet (ja d'r verjaardagsgeld). Beltegoed betaald ze zelf (ong 10 euro per 2 á 3 maand) wel pre-paid.
groeten albana

Yura

Yura

09-08-2011 om 13:45

Oh ligt het daaraan

die goedkope cadeautjes. Hier zoon van 13 die naar de 2e gaat. Hij heeft ook geen feestjes meer gehad, maar wel bij zijn beste vrienden gewoon op de verjaardag zelf (dus met familie) geweest, dat ging allemaal vrij adhoc en ik heb me er niet mee bemoeid. Achteraf vroeg ik of hij wel een cadeautje had, 1 keer had hij dat helemaal niet, een andere keer 5 euro en een keer een doos merci van de AH. Toen hij zelf jarig was, waren het ook dit soort bedragen. Terwijl het op het eind van de basischool toch meestal wel rond de 10 euro was en soms zelfs meer bij echt goede vrienden.

Janeway

Janeway

10-08-2011 om 15:10

Tnx

Tnx Pelle, ik heb dat hele draadje gemist.. Volgens mij zitten we dus aardig gemiddeld met onze bedragen..
gr Janeway

Dayenne

Dayenne

10-08-2011 om 18:22

Hier is dit de bedoeling

Dochter krijgt €3.75 per week contant (tot deze zomer kreeg ze het zakgeld op de bank). Ik wil niet dat ze met dr pinpas aan de haal gaat.

Daarnaast krijgt ze 10 euro beltegoed per maand. Ze mag zelf kiezen of ik er een onb. sms bundel voor koop of onb. internet bundel. Ze heeft net haar prepaid kaart van Ben binnen. Ze mag ook die 10 euro als beltegoed er op zetten. Geen abo hier, ik vrees voor exorbitante bedragen.

Van het zakgeld moet ze idd kadootjes kopen voor mij en broertje, maar ook de vriendinnen. Wil ze snacken dan moet t ook daar van. Van huis uit kan ze drinken en eten meenemen. Ze zit bovendien 8 fiets minuten van school....

Pelle

Janeway is van plan haar dochter 10-15 euro zakgeld per maand te geven en ze krijgt een tientje beltegoed.
Ik vind het heel gemiddeld hoor...toch?

Pelle

Dat gemiddelde van het Nibud is een richtlijn met daarbij de vermelding dat het per kind natuurlijk ook verschillend is wat ze er mee (moeten) bekostigen.
Misschien krijgt mijn zoon een tientje per maand, maar betaal ik zijn abbonnement op de Donald Duck.
En misschien krijgt Janeway`s kind ieder jaar zakgeldverhoging. Jij gaat het nooit meer verhogen schreef je. Maar het nibud laat wel een stijgende lijn zien op leeftijd.Ik denk ook dat een 16 jarige misschien weer iets meer nodig heeft dan een brugpieper. Ik zet dus ook wat lager in en kan het bedrag later nog wat opschroeven.

Annet

Annet

11-08-2011 om 13:50

Pinpas is juist handig

Dochter zorgt dat spaargeld op een spaarrekening staat. Op haar gewone banrekening staat dus nooit veel geld. Met een pinpas voor jongeren kun je niet rood komen te staan.
Ik heb juist liever niet dat ze veel contant geld bij zich heeft. Dus als ze naar de stad is voor kledinginkopen of een treinkaartje moet kopen, gaat alles met de pinpas.

Dayenne

Dayenne

13-08-2011 om 18:52

Pelle

9ct per minuut bellen of 9ct per sms, da's niet duur. Ik wil grip houden op het bel gedrag. Ken teveel verhalen dat het mis gaat en daar heb ik geen zin in. Dit is duidelijk, voor zowel dochter als mij. Nu heeft ze nog een foon waarmee ze niet kan internetten, over een tijdje zal ze een foon hebben waarmee ze dat wel kan. Deze Ben.nl prepaid kaart geeft haar 1gb internet capaciteit, als ze wil.

De pinpas ligt thuis. Is bedoelt om kleding van te kopen. Ze krijgt (als enige van haar klas, vorig jaar) kleedgeld. Dat staat op de rekening. Zakgeld contant betekent dat ze meer besef heeft waaraan ze het uitgeeft. Ik weet van mijzelf dat als ik mijn weekbudget voor het huishouden contant heb, ik beter uit kom dan als ik pin. Je hebt veel meer overzicht. Rood staan is op een jeugdrekening niet mogelijk, maar voor 150 euro (kleedgeld wat eens per kwartaal er op komt) er door jagen is ook niet de bedoeling.

Dayenne

Dayenne

18-08-2011 om 17:46

Pin

Vorige week heeft dochter haar pincode opgehaald van de bank. Vandaag zijn we wezen oefenen. Eerst bij de automaat naar het saldo gekeken, toen een aanschaf in een rustige winkel. Ging allemaal prima. Dochter zei: 'zo dat gaat makkelijk allemaal'. Precies en dat is ook de reden dat jij je pinpas niet mee naar school mag nemen. Voor je het weet is je 150 euro kleedgeld opgebruikt aan snacken e.d. Maar, zo zei ik ook, dat is eigenlijk ook niet mijn probleem als dat gebeurt. Dochter vindt het een goed idee om de pas gewoon thuis te laten en contant mee te nemen naar school.

De pin-doop is geslaagd.

Mijn zoon is ook net 12 en gaat maandag naar de middelbare. Hij krijgt 10 euro per maand. Zijn pinpas ligt thuis en gaat alleen mee wanneer hij iets 'groots' wil kopen. Naast die 10 euro krijgt hij ook de simonly van 5 euro per maand.
Vidn ik allemaal meer dan genoeg! maar het ligt er dus aan wat je kind dus ook aan bestedingen uitgeeft.
Mijn dochter is ouder, maar ook meer met make up ed bezig. Die heeft haar geld altijd zo op. (krijgt een hoger bedrag)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.