Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zaterdagavond

Hai,
Onze dochter van 14jaar gaat zo'n 2x per maand op zaterdagavond naar de jeugdvereniging. De andere weekenden dat er geen jeugdactiviteit is, zit ze gewoon thuis. Vaak is er dan een discussiepunt van wat ze wil doen, zij wil al wat heftigere films zien dan haar jongere zusje. Gezelschapsspelletjes vindt ze natuurlijk te flauw en boven alleen tv kijken is geen optie. Er is enkel een tv beneden in de woonkamer. Dus vinden wij dat er een compromis moet gezocht worden wat we bekijken op tv. Vaak kijkt zij met mijn man naar een film, terwijl ik met haar jonger zusje een spel speel ofzo. Maar eigenlijk is mijn vraag gewoon: hoe doen jullie dit op zaterdagavonden? Samen tv kijken? Wat doet je puber?
Groetjes,
Lhena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 22:21

Oudere kinderen

Ik heb oudere kinderen, maar die mogen zelf weten wat ze doen. Ze hebben een eigen tv boven en sinds een tijdje kunnen ze ook boven computeren. Nu ze allebei boven de 16 zijn mogen ze zelf weten waar ze tv kijken of op de computer gaan. Daarvoor hadden we maar 1 computer en moest de tijd dus beneden verdeeld worden. Dat vond ik wel een prettig idee. Toch een beetje toezicht. Televisie hadden ze al wat langer op de kamer, tenminste... de jongste was toen bijna 15 jaar, de oudste 16. Ik verplicht ze dus niet om samen met ons de avond door te brengen.

Vrienden

Mijn zoons 17 en 15 brengen de zaterdagavond (oudste pas laat moet meestal werken tot 22 uur) door met vrienden en vriendinnen. Heb achter ons huis een soort aanbouw/serre die ze hebben ingericht als 'het hok' met wat luie stoelen en behangen met bierfiltjes en vlaggen enz, echt een gezellig 'hol'De oudste zit meestal hier de jongste heeft een ander 'hok' bij een vriendje waar ze bij elkaar zitten.In het 'hok'staat trouwens geen tv meer want ze keken er toch niet naar, met het gevolg dat, zoals gisteren,als ze echt even iets 'moeten' zien ze allemaal bij moeders binnenvallen, keigezellig vind ik dat.Wel wordt er natuurlijk muziek gedraait soms doen ze spelletjes, of darten. Ik weet niet of dit streek gebonden is , ik woon in Brabant maar hier in het dorp zijn veel van zulke 'hokken' niet te verwarren met plekken waar alleen maar veel gedronken wordt, zoiets is het zeker niet.
Nelly

Maylise

Maylise

25-10-2009 om 01:37

Weg of thuis

Hier gaan ze vaak zaterdagavond naar vrienden of bowlen of naar de bioscoop. Als ze ouder zijn ook uitgaan. Mijn zoon van 19 en dochter van 21 zijn eigenlijk nooit thuis zaterdag avond.

Mijn zoon van 16 heeft vaak vrienden op bezoek zaterdagavond of gaat zelf naar vrienden toe. Als hij alleen thuis is dan zit hij veel achter de computer of kijkt films of zit aan zijn huiswerk. Echt uitgaan doet hij nog niet.

Mijn dochter van 13 gaat nog niet echt vaak weg op zaterdagavond. Af en toe naar een vriendin of een vriendin hier op bezoek. Ze gaat ook wel eens naar de bioscoop of iets dergelijks. Ze is best een huismus dus ze is ook gewoon graag thuis. Zij vind het (nog) wel leuk om samen met ons en haar jongere broertje een spel te spelen. Carcassone bijvoorbeeld is een spel wat ze leuk en uitdagend genoeg vind.

Film kijken doen we ook soms. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om een film te kijken die iedereen leuk vind. De grote jongens willen weer een hele andere film dan mijn jongste dochter en zij wil weer een andere film dan mijn jongste zoon. Soms hebben we een titel die opeens iedereen leuk vind maar vaak hebben we ook wel films die of juist voor de jongste twee of juist voor de oudsten leuk zijn. Meestal kijken we eerst een film samen met de jongste twee en daarna als zij in bed liggen kunnen de oudste kinderen dan gaan kijken. We hebben trouwens meerdere tv's dus het komt ook heel vaak voor dat we splitsen.

Meestal gaan we gewoon onze eigen gang. Mijn man en ik willen ook nog wel eens de zaterdagavond gebruiken om iets leuks buitenshuis te ondernemen en niet altijd samen met de kinderen. We krijgen ook wel eens vrienden op bezoek of zo.

Als er veel verschillende leeftijden in huis zijn is het gewoon lastig om samen van alles de hele tijd te ondernemen en splits je denk ik sowieso makkelijker in kleinere groepjes. Geen probleem vind ik verder.

Maylise

Lhena

Lhena

25-10-2009 om 10:03 Topicstarter

Misschien

Misschien hou ik wel teveel vast aan dat gezellig samen op de bank zitten...
Nu ze ouder wordt, moet ik haar ook wat meer loslaten om haar eigen ding te doen, maar soms mag ik toch ook nog verwachten om samen nog iets leuks te doen op zaterdagavond of niet?
Dit is eigenlijk een moeilijke leeftijd, voor henzelf ook. Ze zijn geen kind meer en net iets te jong om op stap te gaan. Ach, voor je het weet zijn ze 16 en lig ik met mijn man samen op de bank. Hihi.

Groetjes.

Bij ons

Ook veel vrienden over de vloer op zaterdag avond gezellig film kijken met zijn allen in hun eigen fimlkamer computeren of gewoon lekker buiten op het terras zitten.
Feetjes zijn hier ook vaak op zaterdagavond in de buurt.
Vooral is zaterdag avond gewoon lekker doen waar ze zelf zin in hebben

yelle

yelle

25-10-2009 om 13:06

Samen kijken toch nog

Onze jongste meid van 13 vindt het cool om met mij 's avonds de zetel in te duiken en naar een spannende of romantische film te kijken.Is er niets op tv wat ons interresseert,dan kijken we een dvd.Wat laat je een puber van die leeftijd anders doen?Uitgaan is nog geen optie.
De andere meiden hebben een eigen tv (zelf betaald trouwens)en die kijken op hun kamer.Anders zou het wel héél erg ingewikkeld worden denk ik.

Film?

Hier kijkt 15 jarige áls ze thuis is...(met de nadruk op áls) toch wel graag met ons t.v. Hoewel ze ook boven kan kijken op d'r kamer. Beneden zijn namelijk op zaterdag de chips en de hapjes en het drinken en boven op d'r kamer niet...
Ze vindt popstars nog steeds leuk en dat van die uitvindingen wat 11-jarige dan graag het eerste stukje van kijkt weer niet. En afgelopen zaterdag ushi en dushi was ook groot succes alhier.En paul de leeuw wil ze ook altijd wel graag zien, eigenlijk is er teveel op om álles te kunnen zien. En als er écht niks op is, dan halen we wel eens een filmpje. Daar hebben we wel afspraken over...om en om.
groeten albana

Maylise

Maylise

25-10-2009 om 16:38

Film

Hier vinden ze het best gezellig om samen een film te kijken maar het is lastig om een film te vinden die iedereen leuk vind. Mijn jongste van 10 houdt van spannende cartoons en actie films, mijn dochter van 13 vindt van die tienerfilms als High School Musical en romantische films als Sissi en Grease het leukst en mijn zoon van 16 heeft het liefst drama films, art house films of in elk geval serieuze films. Een film kiezen die alledrie leuk vinden (en wij ook) is gewoon lastig. Er zijn er wel een paar (Lord of the Rings bijvoorbeeld) maar de meeste films vinden ze niet allemaal leuk. Dus echt met elkaar kijken komt weinig voor.

Als er een film op tv wordt uitgezonden kiezen we er vaak voor om die film te bekijken. Wie die film niet ziet zitten gaat dan boven wat anders kijken of helemaal wat anders doen. Als we een dvd kijken dan doen we wel eens twee films achter elkaar zodat iedereen aan bod komt. Echt met z'n allen een film kijken doen we niet zo heel vaak.

Maylise

Dorstlesser

Dorstlesser

31-10-2009 om 22:10

Ze zou natuurlijk een boek kunnen lezen

Ideale leeftijd om wat cultuur erin te gieten en er zijn genoeg binnen- en buitenlandse schrijvers die interessant zijn voor pubers vanaf ongeveer die leeftijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 00:02

Boek lezen

doe je als je er zin in hebt en niet omdat je ouders het er als 'cultuur' in gieten op die leeftijd toch?

Maylise

Maylise

01-11-2009 om 14:54

Doen ze ook

Niemand schrijft hier toch dat er geen boeken gelezen worden? Het ging Lhena geloof ik meer om gezamelijke activiteiten die je thuis kan doen zoals dus een film kijken of een spel spelen. Daarom worden hier individuele activiteiten niet of minder genoemd.

Maar als ze hier iets voor zichzelf doen dan lezen ze ook regelmatig een boek. Zowel mijn zoon van 16 als dochter van 13 lezen enorm veel.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.