Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ziekmelden bij supermarkt bijbaan: verhaal plus poll


Dochter, 16 jaar, is al een tijdje ziek, griepsymptomen. Niet gevaccineerd, wel getest, negatief. Afgelopen zaterdag was ze 9,5 uur ingeroosterd bij AH, ze is vakkenvuller. Ze voelde zich niet lekker maar wilde/durfde zich niet ziekmelden, dus die dag gewerkt, 's nachts viel ze flauw toen ze naar de wc ging.
Dinsdag moest ze weer werken (18 tot 21 uur) en meldde ze zich s' ochtends ziek. Er werd gevraagd wat ze had, eerst zei ze dat ze dat niet wilde zeggen maar persoon aan de tel drong aan en toen vertelde ze over haar hoofdpijn en zich over het algemeen niet lekker voelen. Er werd gezegd dat ze de volgende dag terug moest bellen tussen 10 en 11 want die dag was ze weer ingeroosterd van 16 tot 19 uur.
Volgende dag, woensdag dus, belde dochter om 10:45. Weer werd er gevraagd wat ze had, ze zei weer hetzelfde als dinsdag, persoon aan de tel zei neem paracetamol en kom proberen of het gaat, je mag weg als het niet gaat. Dochter gaf onder deze druk toe, ging in de douche en kleedde zich aan. Zat met gloeiende wangen, vermoeid en met kleine oogjes op de bank.
Nu waren wij als ouders het beu: mijn man belde naar betreffende persoon en zei dat 1) dit vragen naar ziekte en voorstellen behandeling + aandringen op 'komen proberen' wettelijk niet mag en 2) als dochter niet naar school gaat, ze van ons ook niet naar haar werk mag. Persoon aan tel stotterde en stamelde, maar bracht als verweer dat sommige pubers zich regelmatig onterecht ziekmelden, zonder dat hun ouders dit weten.
Nu snap ik best dat pubers als werknemers een uitdaging zijn, maar het zou ook leuk zijn als AH in overweging zou nemen dat onze dochter al meer dan een jaar bij hun werkt, altijd komt opdagen als ze ingeroosterd is, altijd op tijd is (lijkt ons vanzelfsprekend maar is het blijkbaar niet), en dit is de 1e keer in meer dan een jaar dat ze zich ziek meldt.
En dan ook nog: het is gewoon wettelijk niet toegestaan wat AH doet. 

Dit staat op Arboned.nl over ziekmelden op het werk:

Dit mag niet

U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen.

Ook mag u geen diagnose stellen, behandeling voorstellen of waardeoordeel uitspreken over de klachten die uw werknemer ervaart. Dat is verboden én het is niet goed voor de vertrouwensband met uw zieke werknemer.


Zie ook dit NPO filmpje


https://youtu.be/0A1k9GKyT9A (vanaf 7:10 over ziekmelden)

Peiling

Heeft jouw kind wel eens problemen ondervonden bij ziekmelden op het werk?
37 stemmen
46%
11%
43%

Die kutsupermarkten willen altijd de goedkoopste arbeid. Groot gelijk dat je je dochter thuishoudt als ze niet eens naar school kon.

Bij ons thuis vroeger exact hetzelfde: niet naar school was ook niet werken en ook niet naar sport/muziek. Daarbij mag een werkgever daar inderdaad niet naar vragen.
Als ze bij een andere puber merken dat die zich onterecht ziek meldt en ze weten zeker dat het onterecht is, kunnen ze die persoon daar op aanspreken en eventueel consequenties daar aan verbinden. Maar om nu bij iedereen de ziekmelding in twijfel te trekken gaat echt veel te ver. Zeker als iemand normaal nooit ziek is.

deste meer reden om die pubers zich te laten verenigen via een vakbond. Dat kost zo'n 2,50 per maand. Samen staan ze sterk, omdat ze niet verenigd zijn kunnen de supermarkten dit gewoon doen.

Is niet puber-specifiek, dit gedrag. Veel werkgevers gaan over de grenzen van hun personeel. Bij man afgelopen jaar nog toen hij zich met burnout verschijnselen afmeldde. Werkgever bleef maar hameren op terugkeer en vragen naar klachten. In eerste instantie kreeg hij zelfs een berichtje dat ze zijn ziekmelding niet accepteerden. 
Is voor een volwassen man al lastig in zo'n positie: jij tegen het bedrijf, laat staan voor een tiener die haar rechten niet kent en die op moet boksen tegen een volwassen manager

"Nu snap ik best dat pubers als werknemers een uitdaging zijn". 

Ongetwijfeld. En daar is vrij eenvoudig wat aan te doen: volwassenen aannemen. Maar ja, dat willen supermarkten niet, want die zijn duurder. (en minder makkelijk rond te commanderen, denk ik ook wel eens). 

Ik ben er in principe voorstander van dat het minimumjeugdloon wordt afgeschaft. Gewoon éen minimumloon voor iedereen, jong of oud. Dat heeft dan uiteraard een prijsopdrijvend effect, maar je bent wel af van een paar wantoestanden, zoals het verdringen van volwassenen door pubers in sommige soorten ongeschoold werk, en het feit dat vakkenvullers etc op enig moment weer buitengewipt worden omdat ze "te duur" zijn. Pubers komen dan mogelijk minder makkelijk aan een bijbaantje, maar ze hoeven ook minder te werken om hetzelfde te verdienen, dus dat valt waarschijnlijk gedeeltelijk tegen elkaar weg. 

Groeten, 

Temet

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

02-12-2021 om 11:47

Geen ervaring, want ik heb geen pubers.
Ik begrijp het dilemma van de supermarkt (of van welke andere werkgever) maar al te goed. Zeker als jouw rooster al krap bemenst is. Maar dan nog kan er wel iets van respect getoond worden. Een werkgever zou inderdaad de werknemer zo goed moeten kennen dat het kan inschatten of het fake is of niet.

Een werkgever mag NIET vragen naar de medische achtergrond, maar mag wel vragen wanneer de werknemer ongeveer weer denkt aan de slag te kunnen.

EffeAnoniemGraag

EffeAnoniemGraag

02-12-2021 om 12:02 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 02-12-2021 om 11:47:

Geen ervaring, want ik heb geen pubers.
Ik begrijp het dilemma van de supermarkt (of van welke andere werkgever) maar al te goed. Zeker als jouw rooster al krap bemenst is. Maar dan nog kan er wel iets van respect getoond worden. Een werkgever zou inderdaad de werknemer zo goed moeten kennen dat het kan inschatten of het fake is of niet.

Een werkgever mag NIET vragen naar de medische achtergrond, maar mag wel vragen wanneer de werknemer ongeveer weer denkt aan de slag te kunnen.

Zeker, ik begrijp het ook goed, ik werk zelf met pubers (op een school). En onze AH zit momenteel met personeelstekort, vandaar ook dat dochter die zaterdag zo lang moest werken, dat moet normaal nooit. En eerst werkte ze (op) 3 dagen per week, nu 4. Vindt ze niet erg hoor want ze geniet van het geld dat ze verdient. En ze doet haar werk goed, ze is snel en nauwkeurig en kent de hele supermarkt van binnen en van buiten, waar alles staat en wat ze hebben.  Ze mag nu ook 'restanten mag bepalen' met zo'n apparaatje in haar hand, vindt ze reuze cool 😊 Kortom ze is echt een waardevolle werknemer en het stoort me (ook) dat dat totaal niet mee wordt genomen bij zo'n ziekmelding.

Inderdaad mag een werkgever vragen wanneer een werknemer weer denkt aan de slag te kunnen, dat zou ook geen enkel probleem zijn.

MoederBarberin schreef op 02-12-2021 om 10:53:

Is niet puber-specifiek, dit gedrag. Veel werkgevers gaan over de grenzen van hun personeel. Bij man afgelopen jaar nog toen hij zich met burnout verschijnselen afmeldde. Werkgever bleef maar hameren op terugkeer en vragen naar klachten. In eerste instantie kreeg hij zelfs een berichtje dat ze zijn ziekmelding niet accepteerden.
Is voor een volwassen man al lastig in zo'n positie: jij tegen het bedrijf, laat staan voor een tiener die haar rechten niet kent en die op moet boksen tegen een volwassen manager

daar heb je een or voor. Het mag gewoon niet en inderdaad veel bedrijven met laagbetaalde functies houden zich niet aan de regels. Je man moet dit aankaarten. 

Temet schreef op 02-12-2021 om 10:55:

"Nu snap ik best dat pubers als werknemers een uitdaging zijn".

Ongetwijfeld. En daar is vrij eenvoudig wat aan te doen: volwassenen aannemen. Maar ja, dat willen supermarkten niet, want die zijn duurder. (en minder makkelijk rond te commanderen, denk ik ook wel eens).

Ik ben er in principe voorstander van dat het minimumjeugdloon wordt afgeschaft. Gewoon éen minimumloon voor iedereen, jong of oud. Dat heeft dan uiteraard een prijsopdrijvend effect, maar je bent wel af van een paar wantoestanden, zoals het verdringen van volwassenen door pubers in sommige soorten ongeschoold werk, en het feit dat vakkenvullers etc op enig moment weer buitengewipt worden omdat ze "te duur" zijn. Pubers komen dan mogelijk minder makkelijk aan een bijbaantje, maar ze hoeven ook minder te werken om hetzelfde te verdienen, dus dat valt waarschijnlijk gedeeltelijk tegen elkaar weg.

Groeten,

Temet

Nee daar ben ik geen voorstander van. Het is te gek voor woorden om pubers van 13 14 15 hetzelfde te betalen als een volwassene. Zeker omdat dit werk is voor maar 2/3 uur per dag vaak. Daar wil je toch geen volwassene neerzetten? Maar inderdaad: if you pay peanuts.... Ze willen met een dubbeltje op de eerste rang zitten dus dan moet je ook de consequenties aanvaarden; ze melden zich ziek. Helemaal niet zo gek. Mijn zoon kon alleen een vrije dag aanvragen als dat meer dan een maand vooruit was. Anders moest hij zelf voor vervanging zorgen. Dat ze ook weer na 1 of 2 jaar eruit liggen is hier niet zo'n probleem: je solliciteert gewoon bij de supermarkt ernaast. Het is dan ook een baan wat je vaak maar 2 jaar doet. 

Daddy_gijs schreef op 02-12-2021 om 11:47:

Geen ervaring, want ik heb geen pubers.
Ik begrijp het dilemma van de supermarkt (of van welke andere werkgever) maar al te goed. Zeker als jouw rooster al krap bemenst is. Maar dan nog kan er wel iets van respect getoond worden. Een werkgever zou inderdaad de werknemer zo goed moeten kennen dat het kan inschatten of het fake is of niet.

Een werkgever mag NIET vragen naar de medische achtergrond, maar mag wel vragen wanneer de werknemer ongeveer weer denkt aan de slag te kunnen.

En de werkgever mag een ziekmelding NIET weigeren. Dus niet zeggen dat ze maar een paracetamol moeten nemen en het proberen. Dat voorkóm je ook als je niet gezegd hebt wat je hebt. 

Je moet je dochter wat assertiviteitstips geven denk ik. Aan de telefoon je ziekgemeld kun je best oefenen wat je moet zeggen op bepaalde vragen. Morgen terugbellen? Nee, ik bel terug als ik beter ben', bijv. Ze hoeft niet overal maar in mee te gaan.

Ik heb ooit slaande ruzie gemaakt door de telefoon met de supermarktbaas van mijn dochter die ook vond dat ze best wel kon komen (ze lag hijgend en kokhalzend naast mij).  Toen was ze nog maar 15, dus ik hoefde me niet in te houden.
Ik snap wel dat ze geen personeel kunnen krijgen daar. Hetzelfde geldt voor veel horecazaken en bagage sjouwen op Schiphol bijvoorbeeld. Als je beter kunt krijgen ben je snel weg. Boeven zijn het

https://nos.nl/artikel/2407180-toezichthouder-aanwijzingen-voor-loonkartel-bij-supermarkten

" Nee daar ben ik geen voorstander van. Het is te gek voor woorden om pubers van 13 14 15 hetzelfde te betalen als een volwassene. Zeker omdat dit werk is voor maar 2/3 uur per dag vaak. Daar wil je toch geen volwassene neerzetten?"

Volgens mij is het eerder zo dat er maar 2-3 uur aaneengesloten gewerkt wordt vanwege de arbeidstijdenwet die verbiedt dat jongeren teveel uren maken. Op welk moment van de dag ik ook in de supermarkt kom, er lopen altijd vakkenvullers rond. Daarbij: je kan iemand iha best vakken laten vullen en ook kassawerk laten doen, en dan kan je iemand voor 4 of meer uur inroosteren: eerst een paar uur vakkenvullen, daarna, als de dag vordert en het drukker wordt, een paar uur kassa. 
 
Waarom is het te gek voor woorden om pubers een volwaardig loon te betalen? Als het is omdat ze minder werk leveren dan een volwassene, dan leidt het opheffen van het jeugdminimumloon er vanzelf toe dat meer volwassenen worden ingezet op banen die nu aan schoolkinderen worden gegeven. Het is naar mijn idee toch vooral vanwege dat lage loon dat pubers worden ingezet.

Groeten, 
Temet

EffeAnoniemGraag

EffeAnoniemGraag

02-12-2021 om 12:45 Topicstarter

Pippeltje schreef op 02-12-2021 om 12:16:

Je moet je dochter wat assertiviteitstips geven denk ik. Aan de telefoon je ziekgemeld kun je best oefenen wat je moet zeggen op bepaalde vragen. Morgen terugbellen? Nee, ik bel terug als ik beter ben', bijv. Ze hoeft niet overal maar in mee te gaan.

Dat doen we ook maar dat is a work in progress, en dat ontslaat AH niet van wettelijke verplichtingen en verboden.

En de meeste 16-jarigen voelen zich geïntimideerd door volwassenen die autoriteit over hen hebben, daar hoef je geen deurmat voor te zijn.

(Zie nogmaals 


https://youtu.be/0A1k9GKyT9A (vanaf 7:10 over ziekmelden) voor verschillende voorbeelden)

Hier ook een keer, dochter had (nota bene op het werk) per ongeluk zo'n groot transportrek tegen haar achillespees gehad, min of meer hinkelend was ze thuis gekomen, hele diepe snee in haar enkel, los van dat ze amper lopen kon, deed het ook nog eens behoorlijk pijn, dus ze zat met haar been omhoog op de bank. Vervolgens belde ze dus haar werk van de middag daarop af, maar manager (ook een jong ventje nog) was het er niet mee eens, ze kon toch zitten aan de kassa? Gelukkig was dochter (toen 15) wel assertief genoeg om te zeggen, 'hoe kom ik dan op mijn werk als ik niet lopen kan? En hoe hou ik mijn enkel omhoog, er is geen ruimte in zo'n kassa opstelling, want laten hangen doet teveel pijn. Ondanks dat hij daar ook geen antwoord op had, was dochter na dat telefoongesprek wel in tranen, want zoveel onbegrip op iets waar ze ook niets aan kon doen, dat snapte ze niet. (ik was niet bij dit gesprek geweest, anders had ik waarschijnlijk wel ingegrepen). En achteraf gezien (maar het is al járen geleden) had dit denk ik wel gemeld moeten worden als bedrijfs ongeval, maar ja, dat had voor dochter niet zoveel verschil gemaakt natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.