Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
puberouder

puberouder

30-12-2014 om 01:16

zijn wij te streng voor onze zoon

sarah

sarah

02-01-2015 om 18:05

recalcitrant?

Je kunt het gedrag van je zoon ook gewoon zien als communicatie. Dat hij hiermee aangeeft toch echt meer ruimte nodig te hebben. Lijkt me niets om wanhopig van te worden, gewoon een mooi leerproces toch?
En ja, als je wil dat hij op een andere manier gaat communiceren, meer effectief en assertief, geef daar dan het goede voorbeeld in. Nu doe je dat niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2015 om 00:12

Tja, jeugd tegenwoordig is ook niet meer zoals wij vroeger.

Pubermoeder, ik weet niet wat jouw vroeger is, maar 11 uur voor een jongere van 16 jaar is al heel lang 'vroeg' Sinds kort mogen 16 jarigen geen alcohol meer drinken, waardoor deze leeftijd vaak geweerd wordt bij café's e.d., maar toen mijn dochters 16 waren mochten ze stappen in het weekend en dat mocht tot 3 uur 's nachts als ze maar met anderen mee naar huis fietsten. Ik heb ook een dochter die op scouting zit en zeker de oudere jeugd daar zat graag tot laat bij elkaar. Die oudere jeugd van toen is inmiddels 20/30 jaar en zit als het even kan nog steeds graag tot laat/vroeg in de morgen bij elkaar. Wij zijn altijd blij geweest dat ze in zo'n relatief 'brave' omgeving haar zaterdagavonden doorbracht. Gamen met vrienden is naar mijn idee ook redelijk veilig, ik zou haast zeggen, wees ook blij dat je zoon dit nog zo leuk vindt, het had anders gekund.

Mijn dochter heeft ADD. Het is voor haar erg moeilijk om zich exact aan afspraken te houden. En dan heb ik het niet persé over het tijdstip van thuiskomen, maar in het algemeen. Je wordt er soms dol van, om eerlijk te zijn. Soms weet ik niet waar het ADD deel ophoudt en nonchalant gedrag begint. Ik heb daar in het verleden heel wat energie in gestoken. Boos worden om dat gedrag, gesprekken voeren over dat gedrag... het hielp allemaal niets. Ik ben daar dan ook mee gestopt. Ze is nu 23 en het is nog steeds een beetje schipperen. Straf geven helpt totaal niet (toen ze nog jonger was). Ik kan je echt aanraden om te bepalen waarover je je écht druk wilt maken en waarover niet. Probeer het aantal punten die echt belangrijk genoeg zijn voor strijd tot een minimum te beperken. Is het tijdstip waarop hij in het weekend thuiskomt voor jou zó onwrikbaar vastgelegd dat je daar de komende maanden ruzie over wilt blijven maken? Nee? Dan zou ik het ook loslaten.

Ik ben zelf altijd tegen straatgehang geweest, dus een jongere van 16 die op straat rondhangt na 11 uur 's avonds, daar ben ik faliekant op tegen. Maar als zo'n jongen/meisje lekker bij een vriend/vriendin zit en de ouders hebben daar geen last van, dan zie ik het probleem niet zo. Overlast moet vermeden worden.

Om antwoord te geven op je vraag zijn wij te streng voor onze zoon is het antwoord Ja. Ik heb al heel wat reacties voorbij zien komen die van mij zouden hebben kunnen zijn dus ik ga niet meer reageren. Stel inderdaad je doelen zoals veiligheid, school en familie en laat de rest gaan. Wees blij dat die eerste 3 zaken goed gaan en grijp pas in als een van deze drie niet goed gaan. Bespreek dat met hem vooraf en grote kans dat hij veel meer verantwoordelijkheid gaat tonen. En zo niet dan volgen pas de consequenties.

Het gaat ook te snel

Ze worden gewoon te snel groter, als ouder kun je dat tempo ook niet bijhouden. Over twee jaar heeft hij zijn rijbewijs, woont op kamers, heeft zijn eigen ziektekostenverzekering etc. En dan ben je zelf nog aan het bijkomen van deze stap. Het gaat gewoon te snel.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.